Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-07-07, 20:03   #1141
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Jag är grymt sugen på att testa. Älskar extrema saker i alla former, och har jag klarat att fasta helt i 70 timmar bör det gå alldeles utmärkt.

Vad behöver man köpa hem? Kasein / EAA / Psylliumfrön / Bakpulver och salt ? samt multivit och omega-3?
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-07, 20:33   #1142
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Citat:
Ursprungligen postat av hidden Visa inlägg
Har massor vassleprotein hemma. Skulle det gå att köra VLCD eller LCD med det istället för kasein tror ni? Har fått för mig att kasein kan vara lite mer mättande då det är tjockare, men nu är det så att det känns lite surt att beställa hem kasein när det ändå ligger flera kg vassle och skräpar hemma.

Tänkte om man skulle köra 30g pulver (25g protein) 6 x varje dag i 4-6 dagar, mulitvitamin och 2g omega-3 på det. Hamnar på ca 700-710kcal varje dag då.

Planen är väl tänkt:
09.00 Vakna
Runt 10-11-tiden fastande träning
Efter träning (ca kl 13-14) Första vassle shaken, sen pågår det varje timme tills läggdags i princip. Sista shaken tas då in vid ca 19-20, läggdags senast 23.


Tänkte göra det här för att slippa gå på promenader så jag kan plugga utan gnagande känslan av att behöva "gå av energi", blir lätt rastlös av att äta mat. Såklart vill jag få bort lite fett också har inte tänkt att deffa i mer än 2-4 veckor totalt sätt.
Nej vassle är nog inte optimalt, tanken är en proteinpuls med EAA och sen kasein för att få i dig ett långsamt protein som utsöndras under en längre tid tills nästa proteinpuls.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-07, 20:40   #1143
hidden
Gömd
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 1 305
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Nej vassle är nog inte optimalt, tanken är en proteinpuls med EAA och sen kasein för att få i dig ett långsamt protein som utsöndras under en längre tid tills nästa proteinpuls.
Om man inte söker efter att vara optimal då? Tanken är ändå bara att hålla detta i 4-6 dagar för att bli av med lite sommarhull som en kickstarter för en "normal" diet. Under den här perioden blir det totalt 3 dagars träning bara.

Vill bara försäkra mig om att det inte är helt åt skogen. Vill göra en VLCD-liknande grej helt enkelt för att starta upp denna diet snabbt och komma in i ursprungsformen (som ni ser på avatarbilden). Men lever på studiebidrag och har redan vassle hemma, känns inte så bra att handla in kasein just nu. Kanske skulle gå att komplettera med kvarg eller liknande? Dock försvinner väl hela syftet med att inte bli hungrig.

Förresten Gober, har du skrivit en sammanfattning av din VLCD-diet någonstans? Vore intressant att läsa.
__________________
Journal

Senast redigerad av hidden den 2013-07-07 klockan 20:46.
hidden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-07, 21:10   #1144
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Ska prova detta upplägg nån vecka in i semesterledigheten då jag har tid och inte behöver slita ut mig i verkstan så mycket.

Kanske detta är förklarat någonstans, eller så är jag bara för dum för att se, men hur är det med det att "kroppsfettet kan bara frisätta SÅ mycket energi" under ett dygn?

Typ om man väger 100kg och har 20kg kroppsfett (20%) så kan kroppen frisätta 1400kcal på sin höjd (70kcal/1kg fett) per dygn. << Är det bullshit från första början, om inte, hur fungerar det med VLCD?

Är det VIKTIGT med EAA, eller kan jag skippa det och köra på Kasein enbart som proteinkälla? Tänkte mest för att slippa köpa EAA. Men annars är det inga problem att fixa EAA om det nu är väsentligt.

Ska ta lite före/efter bilder vid start och dela med mig till intresserade (tänkte köra ca 2 veckor för att sedan gå över till -1000kcal upplägg). Nuvarande vikt ca 84kg @ 181cm, uppskattad BF 18%.
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar

Senast redigerad av Tobbey den 2013-07-07 klockan 21:13.
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-07, 21:27   #1145
dream_theater_
I ♥ Eddie Vedder
 
dream_theater_s avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 186
Citat:
Ursprungligen postat av hidden Visa inlägg
Om man inte söker efter att vara optimal då? Tanken är ändå bara att hålla detta i 4-6 dagar för att bli av med lite sommarhull som en kickstarter för en "normal" diet. Under den här perioden blir det totalt 3 dagars träning bara.

Vill bara försäkra mig om att det inte är helt åt skogen. Vill göra en VLCD-liknande grej helt enkelt för att starta upp denna diet snabbt och komma in i ursprungsformen (som ni ser på avatarbilden). Men lever på studiebidrag och har redan vassle hemma, känns inte så bra att handla in kasein just nu. Kanske skulle gå att komplettera med kvarg eller liknande? Dock försvinner väl hela syftet med att inte bli hungrig.

Förresten Gober, har du skrivit en sammanfattning av din VLCD-diet någonstans? Vore intressant att läsa.
Rent tekniskt borde du väl kunna ersätta kaseinet med kvarg, efterom att kvarg består av kaseinprotein. EAA skulle jag dock inte skippa.
__________________
Vägen till sexpack och hockeyröv
Träningslära! Bra hemsida om träning, kost, prestation och skador.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Samma här, jag skulle vilja se dig i "Vem vet mest?".
dream_theater_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-07, 21:28   #1146
dream_theater_
I ♥ Eddie Vedder
 
dream_theater_s avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 186
Citat:
Ursprungligen postat av Fuark Visa inlägg
Jag är grymt sugen på att testa. Älskar extrema saker i alla former, och har jag klarat att fasta helt i 70 timmar bör det gå alldeles utmärkt.

Vad behöver man köpa hem? Kasein / EAA / Psylliumfrön / Bakpulver och salt ? samt multivit och omega-3?
Ja, det lär ju vara allt du behöver.
__________________
Vägen till sexpack och hockeyröv
Träningslära! Bra hemsida om träning, kost, prestation och skador.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Samma här, jag skulle vilja se dig i "Vem vet mest?".
dream_theater_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-07, 21:59   #1147
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Min åsikt är, antingen kör man det upplägg som denna tråden handlar om eller så skiter man i det. Givetvis kan man köra någon slags bantarvariant om man vill det men det är inte det som denna tråden handlar om.

Börjar man köra egna varianter så tappar man hela tanken bakom upplägget. Läser man tråden och lyssnar på podcasten där Ola berättar hur han gick tillväga så vet man vad det handlar om.

Men det som gäller är fortfarande typ: 8 drinkar varav 4 EAA och 4 Kasein/blandprotein. Multivitamin, bakpulver, mineralsalt, omega-3 + lite andra vitaminer och mineraler som man kan lägga till. Psylliumfrö för magen.

Som sagt, detta kör man om man vill testa upplägget som det är tänkt och som de som testat tycker har fungerat. Vill man hitta på något annat så får man väl testa det och se om det funkar, men jag skulle absolut inte göra på annat något annat sätt när det handlar om så lite kalorier.

Därmed basta! ;-)
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-07, 22:01   #1148
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Jag är villig att göra ett textbook example av VLCD. Refeeden på lördagen du körde Gober, hur går den till?
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-07, 22:15   #1149
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Citat:
Ursprungligen postat av Fuark Visa inlägg
Jag är villig att göra ett textbook example av VLCD. Refeeden på lördagen du körde Gober, hur går den till?
Ola slängde in någon formel, minns dock inte om det var här eller i min journal. Men sikta på att hålla dig under 50g fett, och under 100g socker om jag inte minns fel. Sen dundra på som fan med kolhydrater, ligg på rejält överskott. Jag försökte sikta på 2500kcal i överskott men blev oftast inte så mycket. Jag minns som sagt inte hur många gram kolhydrater per kg/kroppsvikt, man ska väl räkna på lbm men få i dig 50g fett, 1.5-2g protein per kg/kv och resten kolhydrater så blir det nog bra. Bara att dra i dig massa bröd, minimjölk, pasta osv hela dagen

Vill du ha mer exakt hur du ska göra får du själv söka lite i tråden där Ola ger svar på refeed.

Jag kan väl säga att jag inte var optimal och åt mer än 50g fett alla mina refeeds, förmodligen för mycket socker också men jag la fokus på kolhydrater. För mig handlade det inte om att vara 100% optimal på refeed utan om att få i mig tillräckligt med energi för att orka träna hårt vecka efter vecka och att fylla upp musklerna efter en veckas tömning.

Senast redigerad av Gober den 2013-07-07 klockan 22:17.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-07, 22:21   #1150
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Ola slängde in någon formel, minns dock inte om det var här eller i min journal. Men sikta på att hålla dig under 50g fett, och under 100g socker om jag inte minns fel. Sen dundra på som fan med kolhydrater, ligg på rejält överskott. Jag försökte sikta på 2500kcal i överskott men blev oftast inte så mycket. Jag minns som sagt inte hur många gram kolhydrater per kg/kroppsvikt, man ska väl räkna på lbm men få i dig 50g fett, 1.5-2g protein per kg/kv och resten kolhydrater så blir det nog bra. Bara att dra i dig massa bröd, minimjölk, pasta osv hela dagen

Vill du ha mer exakt hur du ska göra får du själv söka lite i tråden där Ola ger svar på refeed.

Jag kan väl säga att jag inte var optimal och åt mer än 50g fett alla mina refeeds, förmodligen för mycket socker också men jag la fokus på kolhydrater. För mig handlade det inte om att vara 100% optimal på refeed utan om att få i mig tillräckligt med energi för att orka träna hårt vecka efter vecka och att fylla upp musklerna efter en veckas tömning.
Alright ska kolla, Tack

Låter som en rolig diet faktiskt, simpel och effektiv. Skönt att inte behöva dra ut på det så fruktansvärt länge heller.

Tänkte börja om 1-2 veckor när min nikotinabstinens har lagt sig, slutade snusa för 8 dagar sen och orkar inte handskas med det samtidigt
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-08, 09:26   #1151
Ajsomfan
Registered User
 
Ajsomfans avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 131
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Jag körde 6 veckor, körde en rejäl refeed varje lördag. Ja ligger du på 25% så är det inga problem att köra på i 21 dagar OM du känner att det funkar, det passar inte alla. Bara att testa och se. JAg tyckte det var jobbigt ett par dagar in och en bit in på andra veckan sen gick det väldigt bra och var inte riktigt tungt förens på slutet.
Oj så länge, inte illa . Jo, jag har redan kört förut detta upplägg på 1v och även 2v och har fungerat rätt bra. Ska köra på sen då.
Ajsomfan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-08, 10:38   #1152
Platon
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 9
Kört 10 dagar snart men hade planerat att köra i totalt 40-50 dagar (med några avbrott) och jag klarar verkligen inte av att hälla i mig bakpulver och mineralsalt. Riktigt äckligt. Om jag förstått rätt så är mineralsaltet för kalium och bakpulver för fosfor?

Jag har en multivitamin med följande mineralvärden:

Mineral Mängd %RDI
Kalcium 200 mg 25
Magnesium 56,25 mg 15
Zink 15 mg 150
Jod 150 mikrog 100
Krom 50 mikrog 125
Mangan 2mg 100
Molybden 50mikrog 100
Selen 55mikrog 100
Koppar 1 mg 100

Räcker det inte med en sån och sen supplementera med kalcium och magnesium? Det står däremot inte med fosfor i innehållsförteckningen, ska det också läggas till?
Platon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-08, 15:36   #1153
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Citat:
Ursprungligen postat av Platon Visa inlägg
Kört 10 dagar snart men hade planerat att köra i totalt 40-50 dagar (med några avbrott) och jag klarar verkligen inte av att hälla i mig bakpulver och mineralsalt. Riktigt äckligt. Om jag förstått rätt så är mineralsaltet för kalium och bakpulver för fosfor?

Jag har en multivitamin med följande mineralvärden:

Mineral Mängd %RDI
Kalcium 200 mg 25
Magnesium 56,25 mg 15
Zink 15 mg 150
Jod 150 mikrog 100
Krom 50 mikrog 125
Mangan 2mg 100
Molybden 50mikrog 100
Selen 55mikrog 100
Koppar 1 mg 100

Räcker det inte med en sån och sen supplementera med kalcium och magnesium? Det står däremot inte med fosfor i innehållsförteckningen, ska det också läggas till?

Man portionerar ut salt och bakpulver, just bakpulver har ju inte mkt smak det är saltet som ställer till det. Jag körd med ca 7g mineralsalt och detta portionerade jag ut på fyra drinkar, ca 2g salt i 30-40g proteinpulver smakar inte mycket.

Däremot gjorde jag pudding en gång, tog nästan allt salt i en portion och det var fanimej det värsta jag smakat på länge. Orkade inte göra om det så jag tog sked för sked i munnen och sköljde ner med vatten. Just pudding är mer känsligt att hälla salt i. Jag körde därefter uteslutande med drinkar, bara att svepa skiten och efter ett tag kände jag inte alls av de där 2-3 grammen salt.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-08, 16:24   #1154
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av hidden Visa inlägg
Har massor vassleprotein hemma. Skulle det gå att köra VLCD eller LCD med det istället för kasein tror ni? Har fått för mig att kasein kan vara lite mer mättande då det är tjockare, men nu är det så att det känns lite surt att beställa hem kasein när det ändå ligger flera kg vassle och skräpar hemma.

Tänkte om man skulle köra 30g pulver (25g protein) 6 x varje dag i 4-6 dagar, mulitvitamin och 2g omega-3 på det. Hamnar på ca 700-710kcal varje dag då.

Planen är väl tänkt:
09.00 Vakna
Runt 10-11-tiden fastande träning
Efter träning (ca kl 13-14) Första vassle shaken, sen pågår det varje timme tills läggdags i princip. Sista shaken tas då in vid ca 19-20, läggdags senast 23.


Tänkte göra det här för att slippa gå på promenader så jag kan plugga utan gnagande känslan av att behöva "gå av energi", blir lätt rastlös av att äta mat. Såklart vill jag få bort lite fett också har inte tänkt att deffa i mer än 2-4 veckor totalt sätt.
Går gör det väl men om det blir annorlunda resultat är ju omöjligt att säga. Du behöver nog inte ta en shake i timmen, du kan nog vänta iaf 2h mellan varje.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-08, 17:22   #1155
hidden
Gömd
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 1 305
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Går gör det väl men om det blir annorlunda resultat är ju omöjligt att säga. Du behöver nog inte ta en shake i timmen, du kan nog vänta iaf 2h mellan varje.
Tackar för input, känns nog skönare med 2h mellan varje då det ger lite mättnad och gör så att man kan koncentrera sig på att plugga ett tag till.

Kör 5 shakes om dagen + 300g (fryst vikt) kycklingfilé efter träning för att få i lite mer långsam protein. Den här dagen har gått hur lätt som helst än så länge, men det är ju bara första dagen av planerade 5.
__________________
Journal
hidden är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)