Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-01-27, 16:04   #3781
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Woody R Visa inlägg
Så om nån vecka så kommer jag kunna se bättre hur mycket jag går ner då när vattnet försvinner? Men jag ligger ju högt på kolhydrater så är väl inte så mycket vätska som ska bort?
Jag går ofta in på 350-400 g kolhydrat / dygn och tappar alltid vätska ändå. Det är mer som spelar in. Ett ökat proteinintag är kanske viktigast (njurarna gör sig av med överskott av kväve), reducerat saltintag (mycket salt i färdigmat och halvfabrikat), oregelbunda matvanor brukar också göra att man drar på sig (äta väldigt mycket vissa dagar och mindre andra) osv.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-27, 16:28   #3782
Woody R
Registered User
 
Woody Rs avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Norrland
Inlägg: 952
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Jag går ofta in på 350-400 g kolhydrat / dygn och tappar alltid vätska ändå. Det är mer som spelar in. Ett ökat proteinintag är kanske viktigast (njurarna gör sig av med överskott av kväve), reducerat saltintag (mycket salt i färdigmat och halvfabrikat), oregelbunda matvanor brukar också göra att man drar på sig (äta väldigt mycket vissa dagar och mindre andra) osv.
Okej tack för infot, lägger mig på 2300 och så får jag se om en vecka hur det ser ut
Woody R är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-27, 16:32   #3783
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Woody R Visa inlägg
Okej tack för infot, lägger mig på 2300 och så får jag se om en vecka hur det ser ut
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-27, 22:05   #3784
Timme
Mr BodyPump.
 
Timmes avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 18 028
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Haha. Lönt

Medianen är bättre än medelvärde eftersom man får bort extremvärden från veckan. Har man t.ex. kört extra kondis en dag kanske man gått ner 2 kg bara vätska vilket är helt ointressant egentligen. Tittar man på medianen kommer denna dehydrerade vikt att sollas bort som ett extremvärde. Medianen ger alltså "normalvikten" för veckan vilket är det intressanta om man sen kan jämföra med en annan normalvikt.
Har inte tänkt på detta alls. Tack så mycket! Ska börja genast att mäta viktnedgång såhär. En medianvikt för varje vecka helt enkelt. Har medianvikten gått ned på två veckor så är man på rätt väg ^^
__________________
Instagram
Journal
C4L
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-27, 22:14   #3785
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Timme Visa inlägg
Har inte tänkt på detta alls. Tack så mycket! Ska börja genast att mäta viktnedgång såhär. En medianvikt för varje vecka helt enkelt. Har medianvikten gått ned på två veckor så är man på rätt väg ^^
En vecka funkar också väldigt bra. Det är ytterst sällan jag känner att jag inte kan lita på en medianförändring över en vecka (dietstart undantaget förstås). Någon enstaka gång mitt i en dietperiod kan jag få en känsla av att vikten helt plötsligt tagit en oväntad vändning trots fast kaloriintag men det är "undantag som bekräftar regeln". Oftast är det helt enkelt ett klockrent sätt att jämföra nuvarande vecka med föregående vecka.

Tjejer har det lite knivigare än killar. Dom måste hålla koll på sin månadscykel så att de inte misstolkar extra vätska som att de ligger för högt i kalorier.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2013-01-27 klockan 22:16.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 00:21   #3786
midwinterholes
Registered User
 
midwinterholess avatar
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 324
ÅÅååh det går skit jag vill bara äta och äta, helst semlor.

Det kan ha att göra med att jag slutade snusa igår också. Måste hitta nån studie som säger att akut abnormt kaloriintag ökar anabolism med 500% över vanliga ökade basnivåer efter döts-pass så jag kan trycka två semlor efter markpass imorgon. Älskar semlor.
__________________
Mark 170x4 Bänk 110x6 Böj 140x5 ATG Mil.Press 60x8
utan bälte/remmar på 77,5 kg, 178cm @ 12% bf
midwinterholes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 00:56   #3787
Erik_Hellström
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 484
Går fint här, likt Sheo tar jag ut medianvikt varje vecka och har det som måttstock för hur dieten fortlöper.

Dietstart 2/1: 89,4kg
Medianvikt v1: 89,0kg

Dagens vikt: 84,6kg
Medianvikt v4: 85,0kg

Förutom en rivstart mellan första/andra veckan går det nedåt i lagom takt, medianskillnaden mot v3 är -0,6kg.

Midjemått 2/1: 83cm
Midjemått 27/1: 79cm

Ytterligare en parameter jag leker med i mina excelkodningar över vikten är att ta ut ett "månads"medeltal över totalt 5veckor i stöten som beräknas på varje veckas medianvikt, för att långsiktigt se hur vikten rör sig ännu mer filtrerat (totalt onödigt, jag vet, men tar man ändå vikt varje morgon kan man lika gärna leka runt med datan in oblivion...)
__________________
Det vi gör i livet ger eko ända in i oändligheten, för våra liv kan omöjligt stanna vid den punkt då våra kära hjärtan slutar pumpa.
Erik_Hellström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 07:03   #3788
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av erfan Visa inlägg
wow, killar, har du någonsin hört denna webbutik? de säger att de säljer den lägsta pris och bästa kvalitet, om någon säljer lägre än dem, kommer de återbetala oss. är det sant? kan du hjälpa mig att se? på detta sätt vänligen:
http://url7.me/XBli
Vad är det som gör att du tycker detta hör hemma i denna tråd?
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 09:48   #3789
calle83
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 55
Börja min deff idag start vikt 84kg på 184cm tänkte se hur man ser ut på 73 kg för min del handlar det mest om att jag vil pröva en deff innan man skall deffa till AF tävling i framtiden så att man vet hur det är... Jaja vi får väll se hur det går
__________________
Tävlar för Team AA Elite följ mig på bloggen

http://athleticfitnessblogg.se/
calle83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 10:07   #3790
zam_zap
Regsitered User
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 151


Vikttoppen denna vinter blev 88.6kg
Sedan 3veckor tillbaka har jag kört seriöst och tyckt att det rullat på riktigt bra. Börjar känna att jag kommit en bit in och inte det där småjobbiga att man har hela vägen framför sig.

Men så i lördags vek jag ner mig för mina cravings. Blir liksom en hetsätning. Kan inte påstå att jag är hungrig eller att jag har sockersug utan det är mer som att kroppen tycker inte att det är okej att jag ska under 10%BF och säger: "nej nej, ät!" Vek även ner mig igår då jag bara suttit hemma och pluggat. Underlättar inte precis.

Vad ska jag ta mig till när jag känner att jag håller på att förlora det hela? Är min 3:e seriösa "vårdiet" och det är så här det brukar bli efter ett tag. Denna gången vill/(ska) jag verkligen lyckas gå ner och bli riktigt hård.

Ligger på 2200-2400kcal om dagen i snitt med 180g protein. Tycker inte att det ska vara något märkvärdigt.
__________________
Journal
zam_zap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 10:31   #3791
Tokruska
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 860
Dag 1 på diet. 99,3 kg idag. Kommer lägga mig på 2300 kcal, går det för snabbt ökar jag nån hundring =)
Tokruska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 11:01   #3792
Reaper123
Registered User
 
Reaper123s avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 7 688
Citat:
Ursprungligen postat av zam_zap Visa inlägg
Vikttoppen denna vinter blev 88.6kg
Sedan 3veckor tillbaka har jag kört seriöst och tyckt att det rullat på riktigt bra. Börjar känna att jag kommit en bit in och inte det där småjobbiga att man har hela vägen framför sig.

Men så i lördags vek jag ner mig för mina cravings. Blir liksom en hetsätning. Kan inte påstå att jag är hungrig eller att jag har sockersug utan det är mer som att kroppen tycker inte att det är okej att jag ska under 10%BF och säger: "nej nej, ät!" Vek även ner mig igår då jag bara suttit hemma och pluggat. Underlättar inte precis.

Vad ska jag ta mig till när jag känner att jag håller på att förlora det hela? Är min 3:e seriösa "vårdiet" och det är så här det brukar bli efter ett tag. Denna gången vill/(ska) jag verkligen lyckas gå ner och bli riktigt hård.

Ligger på 2200-2400kcal om dagen i snitt med 180g protein. Tycker inte att det ska vara något märkvärdigt.
Hur äter du i veckorna?

Enformigt? Helt sockerfritt? osv...

Jag klarade mig 100 dagar (senaste deffen) genom att äta varierat och god mat varje dag och unna mig gottis mest hela tiden (inom kcalbudgeten) och planera in ett par "ätardagar" där jag helt enkelt åt främst mer mat men även lite extra gott som jag vet att min forna kropp hade som drivmedel!

Mitt koncept för en lyckad deff är alltså att planera LÅNGT i förväg och främst låta det ta tid.

Du kan läsa lite mer om detta bland annat här om du är nyfiken
__________________
Viktutveckling: 090328: >140 | 091201: 127 | 100601: 121 | 100801: 110 | 101229: 105 | 110728: 88 | 110830: 96 | 120102: 93.3 | 120531: 85.8 | 120807 91.1 | 121114: 82.2 | 130313: 88.2 | 130630: 83.7 | 2014-01-26: 88 | 2014-05-09: 80.6
Min mat och träning: No dieting just living - Till death do us part! samt blogg & receptsamling hittar ni här! quattrojimmy @ Instagram. Smaktest av glass hittar ni här!
Reaper123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 11:24   #3793
Denförvirrade
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 68
Jag har lyckats gå ner från cirka 82 kg till 74 kg. Samma styrka, samma tryck och mer eller mindre samma tunga pass som tidigare, dock med färre sets och reps (kör 3 x 5-6).

Tyvärr har jag blivit endast lite mer definierad samtidigt som min underbara mage (längst nere i alla fall) är bestående. Det underbara livet!

Jag ska fortsätta tills jag når cirka 72 kg, sedan lär jag bli lite för tunn. Bild kommer att kastas upp så ni kan ge lite feedback.
Denförvirrade är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 11:27   #3794
Provrörsbarn
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 315
Citat:
Ursprungligen postat av Denförvirrade Visa inlägg
Jag har lyckats gå ner från cirka 82 kg till 74 kg. Samma styrka, samma tryck och mer eller mindre samma tunga pass som tidigare, dock med färre sets och reps (kör 3 x 5-6).

Tyvärr har jag blivit endast lite mer definierad samtidigt som min underbara mage (längst nere i alla fall) är bestående. Det underbara livet!

Jag ska fortsätta tills jag når cirka 72 kg, sedan lär jag bli lite för tunn. Bild kommer att kastas upp så ni kan ge lite feedback.
Känner med dig....det fettet vid o under naveln sitter som berget xD
Bara att fortsätta...när det väl börjar försvinna så går det ganska snabbt iaf för mig.
Provrörsbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 12:41   #3795
Hampe123
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 13
Första veckan avklarad, tappat från 90.5-88.5 som e på tok för snabbt. Ska jag ligga på samma 1v till och sen utvärdera om jag ska höja eller inte?
Hampe123 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)