Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-13, 21:44   #1
Mengu
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 34
Orsak till sämre pump på gymmet?

Senaste året har jag märkt en markant skillnad i att jag inte längre kan få samma slags pump i musklerna sen tidigare. Inte ens vid isolationsövningar, olika former av dropsets, 20+ reps eller liknande sväller dem upp och blir större och hårdare, utan oftast känns dem bara slappa. Tidigare har jag alltid kunnat uppnå ett riktigt stenhårt pump.

Inte förändrat något särskilt, inte blivit fetare eller så som skulle "maskera" pumpeffekten, om någonting har jag sänkt frekvensen lite grann för varje muskelgrupp. Äter över 4000 kcal, runt 600 g kolhydrater.


Nu strävar jag inte efter så mycket pump som möjligt på gymmet, men det är bara jäkligt märkigt.
Mengu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 22:00   #2
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
En vanlig orsak är att musklerna är överutnyttjade tröttkörda. Kan bero på för stor träningsvolym för hög frekvens eller slitsamt kroppsarbete i vardagen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 22:58   #3
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Vad händer om du tar en lugnare period i 1-2 veckor? Halvera volymen och sen kör igång igen?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 23:11   #4
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Hur ser ätandet ut i samband med träningen? Jag tränar mestadelen av veckan helt fastandes på eftermiddagen, och får ganska mesiga pump då. Men de dagar jag äter någonting strax innan blir det en högst notabel skillnad.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-14, 05:30   #5
Mengu
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 34
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
En vanlig orsak är att musklerna är överutnyttjade tröttkörda. Kan bero på för stor träningsvolym för hög frekvens eller slitsamt kroppsarbete i vardagen.
Ja det har jag haft erfarenhet av tidigare, under någon period jag bestämt att mosa mina armar varje pass, då har pump och tryck avtagit till slut.

Idag vilar jag dock mer, fler dagar utan gym överhuvudtaget, 1-2 dagar i veckan. Volymen är nog halverad jämfört med tidigare, men detta pågrund av att det inte är kul att träna längre , ben, armar eller vad som när det knappt ser ut som man lyfter på gymmet tack vare att dem inte får blod till sig!

Finns det något i kostväg som skulle kunna ha en markant påverkan?
Mengu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-14, 05:34   #6
Mengu
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 34
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Vad händer om du tar en lugnare period i 1-2 veckor? Halvera volymen och sen kör igång igen?
Detta år har varit en period som jag vilat mer än jag någonsin har. Dvs fler dagar utan träning, plus att jag har som du säger halverat volymen i princip.

Vi snackar ju inte om att jag absolut inte får in något blod i musklerna, det vore ju extremt konstigt, men jag tror dem flesta vet vad ett bra och dåligt pump är(när en kroppsdel blir dubbelt så stor, ådrig, huden runt om blir tight. För dem som ej vet) och ett bra pump har jag inte lyckats få på jag vet inte hur lång tid.. Tidigare har det nästan räckt att jag värmt upp så har det uppstått ett tryck.
Mengu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-14, 05:42   #7
Mengu
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 34
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Hur ser ätandet ut i samband med träningen? Jag tränar mestadelen av veckan helt fastandes på eftermiddagen, och får ganska mesiga pump då. Men de dagar jag äter någonting strax innan blir det en högst notabel skillnad.
Jag är en morgontränare, äter inte en jättemåltid innan träningen men ofta gröt någon timma innan och en större frukt eller ett par små på vägen till gymmet.

Jag har egentligen aldrig märkt någon skillnad i vad eller om jag äter något precis innan träningen, utan det som påverkar mest i så fall är det jag äter kvällen innan.(Äter mitt största mål innan sängen)
Mengu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-14, 08:27   #8
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
En vanlig orsak är att musklerna är överutnyttjade tröttkörda. Kan bero på för stor träningsvolym för hög frekvens eller slitsamt kroppsarbete i vardagen.
Vad beror det på?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-14, 08:50   #9
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Ta totalvila 1-2 veckor, börja med lägre volym och öka därifrån. Själv varit med om samma grej och de minskade jag volymen helt enkelt. Musklerna kändes hårda och tomma
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)