Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-03-10, 12:30   #406
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av rattlesnake61 Visa inlägg
Ja precis.

De andra grenarna på Europas starkaste är:

Truck pull
Axle for max starting at 160kg
360kg deadlift for reps
Tyre flip into chain drag
Car walk
Stones

Låter som en tävling Hafthor bara ska vinna. Tror 360kg marklyft blir lite för mycket uthållighetsövning för Eddie Hall...
Han borde väl göra det. Möjligt, men om det som jag förstår det är vanligt marklyft och inte bilmark så tror jag Eddie tar den grenen och Apollons, men Hafthor tappar nog inte alltför många poäng i dessa och vinner tävlingen.

"Tyre flip into chain drag", är det carry and drag typ eller? Det var längesen.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-10, 15:26   #407
rattlesnake61
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 224
Jo det måste vara samma gren, alltså ''Flip and drag''. Pudzianowski var grym på den grenen.

Tror det var 370kg marklyft för reps på WSM 2015, då vann Brian Shaw med ett rep mer än Eddie Hall, men han kan nog knipa grensegern mot Hafthor.
rattlesnake61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-10, 15:57   #408
alcatrazz
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 18
Hur stark var egentligen Magnus ver Magnusson? Han vann WSM fyra gånger men ingen verkar någonsin nämna honom när de pratar om den starkaste genom tiderna.

Han vann WSM 1996 men sen kvalade han inte ens till final 1997. Gick sporten vidare eller blev han svagare?

Senast redigerad av alcatrazz den 2017-03-10 klockan 16:04.
alcatrazz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-10, 16:22   #409
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Det stämmer och Hall gjorde ett rep mer än Hafthor då.

Ver Magnusson var väldigt stark, men han kanske inte platsar in på listan över de absolut starkaste genom tiderna (topp 5 eller något). 4 WSM-segrar till trots.

97 verkar det som att de ville ha ett generationsbyte eller vad man ska kalla det för. Magnus Ver Magnusson, Riku Kiri och Gerrit Badenhorst, topp 3 1996, blev utslagna i kvalet. Kvalen bestod då endast av 4 grenar. Sen tror jag att Magnus var skadedrabbad också.

På ett sätt gick väl sporten vidare, men toppnamnen de följande åren var relativt sett svagare. I alla fall om vi snackar statisk styrka.

Senast redigerad av Bjorneman den 2017-03-10 klockan 16:24.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-10, 16:53   #410
alcatrazz
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 18
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Det stämmer och Hall gjorde ett rep mer än Hafthor då.

Ver Magnusson var väldigt stark, men han kanske inte platsar in på listan över de absolut starkaste genom tiderna (topp 5 eller något). 4 WSM-segrar till trots.

97 verkar det som att de ville ha ett generationsbyte eller vad man ska kalla det för. Magnus Ver Magnusson, Riku Kiri och Gerrit Badenhorst, topp 3 1996, blev utslagna i kvalet. Kvalen bestod då endast av 4 grenar. Sen tror jag att Magnus var skadedrabbad också.

På ett sätt gick väl sporten vidare, men toppnamnen de följande åren var relativt sett svagare. I alla fall om vi snackar statisk styrka.
Jo tänkte väl det! Ver Magnusson var nog mycket gymstarkare än Magnus Samuelsson och Jouko Ahola.
alcatrazz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-10, 18:36   #411
rattlesnake61
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 224
Nja, antar att 1997 var lite som när Virtanen och Samuelsson inte kvalade 2008, Samuelsson hade väl tappat mycket av sin snabbhet och hade väl lite ryggproblem 2008 samtidigt som det kom nya unga talanger som var väldigt starka. Lite samma antagligen med Magnusson 1997, som iofs vann ''Islands Starkaste Man'' så sent som 2004.

Vet inte om jag håller med om att Magnusson var starkare, kollade nyligen Jouko Aholas instagram och han drog 387,5 i mark ganska lätt med en kroppsvikt under 120! Dessutom har Ahola gjort mer i stockpress om jag inte missminner mig.

Senast redigerad av rattlesnake61 den 2017-03-10 klockan 18:42.
rattlesnake61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-11, 10:43   #412
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av rattlesnake61 Visa inlägg
Nja, antar att 1997 var lite som när Virtanen och Samuelsson inte kvalade 2008, Samuelsson hade väl tappat mycket av sin snabbhet och hade väl lite ryggproblem 2008 samtidigt som det kom nya unga talanger som var väldigt starka. Lite samma antagligen med Magnusson 1997, som iofs vann ''Islands Starkaste Man'' så sent som 2004.

Vet inte om jag håller med om att Magnusson var starkare, kollade nyligen Jouko Aholas instagram och han drog 387,5 i mark ganska lätt med en kroppsvikt under 120! Dessutom har Ahola gjort mer i stockpress om jag inte missminner mig.
Ahola och Svend Karlsen var ju väldigt starka i mark och böj t.ex. Samuelsson och Virtanen hade sina styrkor på annat håll så att säga. Relativt sett givetvis.

Det är möjligt, men kvalen bestod av 4 ovanliga grenar. Det är ändå lite lattjo att topp-3 från föregående år slogs ut.

Ska kolla Aholas instagram. Det är oerhört imponerande, men liksom Eddie Hall inte vinner några tävlingar pga av att han råpressar så vann inte Ahola några tävlingar pga av att han var "liten". Har för mig att Ahola gjorde 170 i stock och Ver Magnusson 160 (?).
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-11, 10:58   #413
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 302
Magnus ver Magnusson var stark i mark på sin tid. Drog nåt wsm 370 lätt. Utvilad drog han säkert nära 400.

Reps på 360 vinner Eddie Hall lätt. Ni såg väl britains strongest man nyligt. Reps 350 han bara lekte upp 10reps.
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-11, 11:12   #414
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av 345.5 i bänk Visa inlägg
Magnus ver Magnusson var stark i mark på sin tid. Drog nåt wsm 370 lätt. Utvilad drog han säkert nära 400.

Reps på 360 vinner Eddie Hall lätt. Ni såg väl britains strongest man nyligt. Reps 350 han bara lekte upp 10reps.
Det var väl 96? Badenhorst drog 410 då.

Ja och sen har jag för mig att han gjorde 3*10 på 350 på träning. Vilket monster.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-11, 12:47   #415
rattlesnake61
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 224
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Ahola och Svend Karlsen var ju väldigt starka i mark och böj t.ex. Samuelsson och Virtanen hade sina styrkor på annat håll så att säga. Relativt sett givetvis.

Det är möjligt, men kvalen bestod av 4 ovanliga grenar. Det är ändå lite lattjo att topp-3 från föregående år slogs ut.

Ska kolla Aholas instagram. Det är oerhört imponerande, men liksom Eddie Hall inte vinner några tävlingar pga av att han råpressar så vann inte Ahola några tävlingar pga av att han var "liten". Har för mig att Ahola gjorde 170 i stock och Ver Magnusson 160 (?).
Kollade tillbaka lite på WSM 97 och visst lite lattjo, bara fyra grenar och Baddenhorst var överlägsen i ''Flinstone lift'', hade man lagt till ett marklyft och stenar hade Baddenhorst antagligen kvalat. Men det var lite charmen också med dessa tävlingar just att ingen visste vad man kunde vänta sig så atleterna kunde inte bara nöta några enstaka grenar som nu för tiden.

Virtanen hade väl ett bra grepp, starkt psyke och var snabb och Samuelsson hade armstyrkan och snabbheten. Men båda var ganska undermåliga i marklyft och böj jämfört med många andra.

Självklart vinner Ahola inget på att vara lätt men tänk hur stark han kunde varit om han bulkat upp sig till 140+ kg som alla andra som tävlar idag. Men på den tiden gällde det mycket att springa snabbt. 170kg var nog han pers ja.

Senast redigerad av rattlesnake61 den 2017-03-11 klockan 12:51.
rattlesnake61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-11, 15:37   #416
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 302
Citat:
Ursprungligen postat av rattlesnake61 Visa inlägg
Kollade tillbaka lite på WSM 97 och visst lite lattjo, bara fyra grenar och Baddenhorst var överlägsen i ''Flinstone lift'', hade man lagt till ett marklyft och stenar hade Baddenhorst antagligen kvalat. Men det var lite charmen också med dessa tävlingar just att ingen visste vad man kunde vänta sig så atleterna kunde inte bara nöta några enstaka grenar som nu för tiden.

Virtanen hade väl ett bra grepp, starkt psyke och var snabb och Samuelsson hade armstyrkan och snabbheten. Men båda var ganska undermåliga i marklyft och böj jämfört med många andra.

Självklart vinner Ahola inget på att vara lätt men tänk hur stark han kunde varit om han bulkat upp sig till 140+ kg som alla andra som tävlar idag. Men på den tiden gällde det mycket att springa snabbt. 170kg var nog han pers ja.
Appropå WSM 1997 var det synd Svend skadade sig i finalen. Han hade haft stora chanser att vinna. Han låg i toppen när han fick bryta. Då var det både knäböj och kronlyft kvar. Böjen hade han vunnit lätt och kronlyft hade han nog varit 1 eller 2a.
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-11, 18:42   #417
rattlesnake61
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 224
Citat:
Ursprungligen postat av 345.5 i bänk Visa inlägg
Appropå WSM 1997 var det synd Svend skadade sig i finalen. Han hade haft stora chanser att vinna. Han låg i toppen när han fick bryta. Då var det både knäböj och kronlyft kvar. Böjen hade han vunnit lätt och kronlyft hade han nog varit 1 eller 2a.
Absolut, Svend var grym i knäböj och hade nog tagit hem titlen. Han påstår själv att han gjort 425kg utan dräkt i vanligt marklyft (låter lite väl mycket) men man vet aldrig.
rattlesnake61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-11, 19:17   #418
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av rattlesnake61 Visa inlägg
Absolut, Svend var grym i knäböj och hade nog tagit hem titlen. Han påstår själv att han gjort 425kg utan dräkt i vanligt marklyft (låter lite väl mycket) men man vet aldrig.
Innan han var med i Maxstyrka radio så sa han i intervjuer att han gjort 410. 425 har jag aldrig hört innan det. Spelar ingen roll, men det låter lite väl mycket.

375 på WSM 1999, 350 på WSM-kvalet 2001, 355 på Strongman super series i Sverige 2004 och en 3:a på 370 i hans film. Fast han tävlade ju väldigt mycket och var väl därmed inte i toppform i marken alltid. Jag vet inte hur det är för dem som lyfter så satans mycket eftersom jag aldrig själv har gjort det.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-11, 21:04   #419
rattlesnake61
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 224
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Innan han var med i Maxstyrka radio så sa han i intervjuer att han gjort 410. 425 har jag aldrig hört innan det. Spelar ingen roll, men det låter lite väl mycket.

375 på WSM 1999, 350 på WSM-kvalet 2001, 355 på Strongman super series i Sverige 2004 och en 3:a på 370 i hans film. Fast han tävlade ju väldigt mycket och var väl därmed inte i toppform i marken alltid. Jag vet inte hur det är för dem som lyfter så satans mycket eftersom jag aldrig själv har gjort det.
Ja precis det är svårt att veta. Hans styrka verkar ha varierat ganska mycket, t ex hans stockpress gick upp och ner 20kg.

Någon annan som var väldigt stark är Hugo Girard, här gör han 238kgx5 förra året. Magnus Samuelsson slog honom däremot i bänkpress på tävlingen i Sverige 2001.


Senast redigerad av rattlesnake61 den 2017-03-11 klockan 21:09.
rattlesnake61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-11, 21:25   #420
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av rattlesnake61 Visa inlägg
Ja precis det är svårt att veta. Hans styrka verkar ha varierat ganska mycket, t ex hans stockpress gick upp och ner 20kg.

Någon annan som var väldigt stark är Hugo Girard, här gör han 238kgx5 förra året. Magnus Samuelsson slog honom däremot i bänkpress på tävlingen i Sverige 2001.

Svend diffade rätt mycket i vikt mellan 135-155 typ så det spelar väl in.

Hugo Girard var otroligt stark. Han passar in på listan över "de starkaste som aldrig vunnit WSM" tycker jag.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)