Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-07-23, 16:48   #646
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Träning igen - glömde penna och papper, så jag skriver upp på mobilen. Kan bli lite rörigt.

Bänk/pronerade chins
20 kg 20 reps / 3 reps
40 kg 10 reps / 3 reps
40 kg 3 reps / 3 reps
60 kg 5 reps / 3 reps
60 kg 3 reps / 3 reps
80 kg 3 reps / 3 reps
80 kg 3 reps / 3 reps
90 kg 3 reps / 3 reps
95 kg 2 reps / 3 reps
100 kg 1 rep / 3 reps
105 kg 1 rep, lite rövlyft / 3 reps
80 kg 5 reps / 3 reps
70 kg 7 reps / 1 reps

Sittande kabelrodd / repdrag för triceps
32 kg 12 reps / 27 kg 10 reps
36,5 kg 7 reps / 32 kg 10 reps
32 kg 6 reps / 36,5 kg 8 reps
27 kg 7 reps / 36,5 kg 6 reps
22,5 kg 14 reps / 32 kg 10 reps

Stångcurl/hantellyft åt sidan
30 kg 5 reps / 8 kg 7 reps
30 kg 5 reps / 8 kg 7 reps
30 kg 3 reps / 8 kg 6 reps
20 kg 8 reps / 5 kg 9 reps.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-23, 21:07   #647
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Nej, ingen video på det än, men kan filma nästa gång. Vet inte om jag går djupare eller tappar ryggen. För egen del har jag inte upplevt att krummad rygg gör mig svagare, de gånger jag har krummat ryggen.

Fin teknik brukar väl vara lika med minskade vikter? Man marklyfter ju t ex mycket mer med bananrygg än rak rygg.
Marklyfter man verkligen mer med bananrygg även när man normalt sett alltid kör med fin form? De som överhuvudtaget lyfter med bananrygg brukar sällan ha en vettig teknik till att börja med.

Du har rätt i att tekniken oftast är lättare att få till perfekt på lägre vikter, men perfekt teknik som sådan ska knappast behöva innebära lägre vikter. Snarare tvärtom, eller? Utnämner mig knappast till expert men tycker det låter orimligt att du skulle bli 30-40 kg svagare (70x1 jämfört med 110x1?) när du påstår att du kör med snorfin teknik. Därför anar jag att det du kallar snorfin teknik egentligen har tekniska brister, eller att du är extremt svag i benen och höfterna jämfört med i ryggen. Men jag tycker det senare känns osannolikt. Man ska inte tappa så mycket om man inte kör med ordentlig paus i botten eller långsam excentrisk fas.

Kraftig buttwink eller krummad rygg borde göra dig svagare i böjen. Då får du inte med dig kraften från höften. Om du upplever att du inte blir svagare så är tekniken skev från början.

Du får gärna filma din nya teknik. Vore intressant att se från sidan.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-23, 21:34   #648
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
Börja ta i. Det ger mkt. Du behöver inte ta i året om men gör du det periodvis kommer du göra framsteg utan att det behöver vara så jobbigt mentalt eller fysiskt.
__________________
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-24, 10:53   #649
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Marklyfter man verkligen mer med bananrygg även när man normalt sett alltid kör med fin form? De som överhuvudtaget lyfter med bananrygg brukar sällan ha en vettig teknik till att börja med.

Du har rätt i att tekniken oftast är lättare att få till perfekt på lägre vikter, men perfekt teknik som sådan ska knappast behöva innebära lägre vikter. Snarare tvärtom, eller? Utnämner mig knappast till expert men tycker det låter orimligt att du skulle bli 30-40 kg svagare (70x1 jämfört med 110x1?) när du påstår att du kör med snorfin teknik. Därför anar jag att det du kallar snorfin teknik egentligen har tekniska brister, eller att du är extremt svag i benen och höfterna jämfört med i ryggen. Men jag tycker det senare känns osannolikt. Man ska inte tappa så mycket om man inte kör med ordentlig paus i botten eller långsam excentrisk fas.

Kraftig buttwink eller krummad rygg borde göra dig svagare i böjen. Då får du inte med dig kraften från höften. Om du upplever att du inte blir svagare så är tekniken skev från början.

Du får gärna filma din nya teknik. Vore intressant att se från sidan.
Jag böjer med rätt konstig teknik, jag har low bar men fötterna tätt ihop och går djupt och försöker ha rak rygg. Kanske har med det att göra. Tyngpunkten kanske hamnar för långt bak? Men det låter inte osannolikt att jag har extremt svaga ben och höft också.
Citat:
Ursprungligen postat av Chorizo Visa inlägg
Börja ta i. Det ger mkt. Du behöver inte ta i året om men gör du det periodvis kommer du göra framsteg utan att det behöver vara så jobbigt mentalt eller fysiskt.
Hehe, min journaltitel är lite med glimten i ögat, jag vill gärna tro att jag tar i ibland. Men bra att ha i åtanke iallafall.

Du verkar tro på väldigt hög frekvens och volym? Kanske skulle laborera med det också...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-26, 13:22   #650
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Morgonvikt 75,5.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-27, 22:48   #651
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Baktung: En video på "snorfina" knäböjar jag gjorde idag. Redovisar resten av passet senare.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-28, 03:06   #652
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Knäböj
0 kg 10 reps
20 kg 10 reps
40 kg 10 reps
40 kg 5 reps
60 kg 5 reps
60 kg 5 reps
60 kg 4 reps

Latsdrag
27 kg 10 reps
27 kg 10 reps
27 kg 3 reps
41 kg 8 reps

Pronerade chins
6 reps
4 reps
2 reps

Hantelpress för bröst
12,5 kg 20 reps
12,5 kg 3 reps
20 kg 8 reps
35 kg 3 reps
25 kg 6 reps
20 kg 12 reps

Goodmornings
60 kg 7 reps
80 kg 8 reps
80 kg 8 reps
80 kg 5 reps

Repdrag över huvudet för triceps
27 kg 12 reps
41 kg 10 reps
41 kg 10 reps
41 kg 6 reps

Kabelcrunches
41 kg 10 reps
45,5 kg 10 reps
45,5 kg 10 reps
45,5 kg 9 reps

Hantelcurl
10 kg 10 reps
10 kg 10 reps
10 kg 10 reps

Hantellyft åt sidan
8 kg 6 reps
6 kg 8 reps
4 kg 12 reps.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-28, 06:13   #653
SettlingAtFat
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 33
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Baktung: En video på "snorfina" knäböjar jag gjorde idag. Redovisar resten av passet senare.

Såg riskfritt ut

Imo finns det värde i att göra skillnad mellan teknik som är riskminimerande och som är effektiv. I ett första läge bör man lära sig utföra ett lyft med en teknik som har relativt låg skaderisk (i den kategorin placerar jag böjen ovan) men i nästa led vill man uppnå hög effektivitet (e.i lyfta mycket vikt). Väljer man att ta det senare väldigt långt (läs: tävling i marklyft) finns det lägen där det görs en tradeoff mellan resultat och skaderisk.

Var man väljer att hamna är ett val som får göras mot bakgrund av syftet med att man tränar. Personligen försöker jag att välja den konservativa vägen då mitt syfte med träning är hälso/feelgood/estetik snarare än prestation.

Böj med stopp är att rekommendera vid pass med lite lägre vikter
SettlingAtFat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-28, 12:05   #654
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av SettlingAtFat Visa inlägg
Såg riskfritt ut

Imo finns det värde i att göra skillnad mellan teknik som är riskminimerande och som är effektiv. I ett första läge bör man lära sig utföra ett lyft med en teknik som har relativt låg skaderisk (i den kategorin placerar jag böjen ovan) men i nästa led vill man uppnå hög effektivitet (e.i lyfta mycket vikt). Väljer man att ta det senare väldigt långt (läs: tävling i marklyft) finns det lägen där det görs en tradeoff mellan resultat och skaderisk.

Var man väljer att hamna är ett val som får göras mot bakgrund av syftet med att man tränar. Personligen försöker jag att välja den konservativa vägen då mitt syfte med träning är hälso/feelgood/estetik snarare än prestation.

Böj med stopp är att rekommendera vid pass med lite lägre vikter
Tack!

Jag har lite dålig rygg och dåliga knän, känns rätt smart arr böja säkert då.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-29, 17:52   #655
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Baktung: En video på "snorfina" knäböjar jag gjorde idag. Redovisar resten av passet senare.
Tack för att du tog dig tid att filma när jag bad om det.
Jag ser inga farligheter med formen. Ryggen är rak som du ju säkert känner själv. Detta är dock nästan ett under med tanke på hur smalt du står. Själv kommer jag knappt halvvägs ner utan att riskera formen om jag ställer mig sådär smalt. Jag inser också att jag inte kan driva på från höften överhuvudtaget vilket förstås gör mig mycket svagare. Du ser liksom ut att böja med spikraka ben, vilket jag misstänker påfrestar knäna onödigt mycket eftersom de hamnar längre fram än önskat.

Mitt förslag blir därför att du breddar stansen, vinklar ut fötterna en aning och försöker trycka ut knäna mer åt sidorna så att du kommer ner mer mellan höfterna. Då borde du kunna driva på bättre från höften från botten och tjäna åtminstone 20 kg.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic

Senast redigerad av baktung den 2017-07-29 klockan 17:53.
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-29, 18:30   #656
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Tack för att du tog dig tid att filma när jag bad om det.
Jag ser inga farligheter med formen. Ryggen är rak som du ju säkert känner själv. Detta är dock nästan ett under med tanke på hur smalt du står. Själv kommer jag knappt halvvägs ner utan att riskera formen om jag ställer mig sådär smalt. Jag inser också att jag inte kan driva på från höften överhuvudtaget vilket förstås gör mig mycket svagare. Du ser liksom ut att böja med spikraka ben, vilket jag misstänker påfrestar knäna onödigt mycket eftersom de hamnar längre fram än önskat.

Mitt förslag blir därför att du breddar stansen, vinklar ut fötterna en aning och försöker trycka ut knäna mer åt sidorna så att du kommer ner mer mellan höfterna. Då borde du kunna driva på bättre från höften från botten och tjäna åtminstone 20 kg.
Tack för kommentarerna!

Jag tror att anledningen till att jag kommer ner så långt är att jag har galet rörliga fotleder. Däremot har jag extremt stela - seriöst möjligen stelast på Kolo - insida lår, så så fort jag vinklar ut knäna tappar jag massor djup. Detta gör att en smal ställning lämplig för mig, ur djupsynvinkel.

Jag tycker faktiskt det känns lite slitigt för knäna, dock. Och det är faktiskt ganska tråkigt att lyfta flugvikter. Så jag kanske ska göra som du säger.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-29, 20:19   #657
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Äsch då. Så stela insidor kan du inte ha. Jag är övertygad om att du kan hitta en stans som både är skonsammare och gör vikterna lättare. Du kan även testa att flytta upp stången lite om du känner att det finns utrymme. Jag kom själv på nyligen att jag kunde lägga stången mitt emellan highbar och lowbar och komma mycket djupare än vid lowbar. Du ser även ut att ha vettigare skor nu med mindre svikt än när du körde i löparskorna. Annars kan du även testa att köpa ett par billiga lyftarskor med klack för att kunna komma djupare. Kanske dags nu efter alla år? I samtliga fall måste höften öppnas upp mer om du vill kunna lyfta högre vikter.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-30, 12:08   #658
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Äsch då. Så stela insidor kan du inte ha. Jag är övertygad om att du kan hitta en stans som både är skonsammare och gör vikterna lättare. Du kan även testa att flytta upp stången lite om du känner att det finns utrymme. Jag kom själv på nyligen att jag kunde lägga stången mitt emellan highbar och lowbar och komma mycket djupare än vid lowbar. Du ser även ut att ha vettigare skor nu med mindre svikt än när du körde i löparskorna. Annars kan du även testa att köpa ett par billiga lyftarskor med klack för att kunna komma djupare. Kanske dags nu efter alla år? I samtliga fall måste höften öppnas upp mer om du vill kunna lyfta högre vikter.
Jag har så stela insidor att när jag la upp en tråd om hur stela de var så trodde folk att jag trollade. Jag kan länka tråden om du vill. När jag går ut i splitstretch så kan kan bara gå ut så det är 45° vinkel mellan benen (alltså inte 45° från mittlinjen till benet, utan 45° mellan benen) och om jag sitter på huk kan jag kanske sära på benen 70°. Jag slutade träna karate för att jag efter tre år bara kunde sparka i knähöjd, jag var utan tvekan stelast i hela klubben, trots att jag var en av de som tränade mest.

Flytta upp stången gillar jag inte, det finns utrymme men jag får ont i övre ryggen av det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-30, 18:05   #659
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Tränade igår.

Marklyft
60 kg 5 reps
60 kg 5 reps
80 kg 5 reps
80 kg 5 reps
100 kg 3 reps
100 kg 3 reps
120 kg 1 rep
130 kg 1 rep
135 kg 1 rep
140 kg 0 reps
100 kg 6 reps
100 kg 4 reps
100 kg 5 reps
100 kg 5 reps
100 kg 5 reps

Bänkpress utan stopp
20 kg 20 reps
20 kg 27 reps
40 kg 20 reps
60 kg 5 reps
80 kg 3 reps
100 kg 2 reps
100 kg 1 rep
80 kg 6 reps
80 kg 4 reps
60 kg 18 reps

Supinerade chins
4 reps
4 reps
4 reps
5 reps
5 reps

Kabelcrunches
41 kg 15 reps
50 kg 10 reps
59 kg 8 reps
59 kg 7 reps
59 kg 7 reps
59 kg 8 reps
59 kg 6 reps

Stångcurl
25 kg 11 reps
25 kg 8 reps
25 kg 6 reps
20 kg 9 reps
20 kg 8 reps

Tricepsrepdrag över huvudet
27 kg 20 reps
45,5 kg 10 reps
45,5 kg 10 reps
45,5 kg 6 reps
41 kg 6 reps
36,5 kg 7 reps

Kabelcrunches
41 kg 15 reps
50 kg 10 reps
59 kg 8 reps
59 kg 7 reps
59 kg 7 reps
59 kg 8 res
59 kg 6 reps

Hantellyft åt sidan
8 kg 7 reps
6 kg 11 reps
6 kg 10 reps
6 kg 9 reps
6 kg 9 reps.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-03, 18:18   #660
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Ujuj, fem dagar sedan jag tränade nu. Dag 1-3 berodde på att jag inte hann pga jobb; de senaste två dagarna har jag hunnit, men varit för lat/ångestdrabbad/deprimerad/ADHD-drabbad eller vad nu felet är.

Idag både jobbade jag och tränade. Har dock inte sovit något inatt.

Har tänkt ta tag i bantningen igen så jag inledde med lite rodd för att bränna lite kalorier. Hade tänkt ro i 20 minuter, men fick ont i en axel efter 10 så avbröt efter 12.

Sen:

Knäböj
0 kg 18 reps
20 kg 20 reps
20 kg 15 reps
40 kg 5 reps
40 kg 6 reps
40 kg 5 reps
50 kg 5 reps
50 kg 5 reps
50 kg 5 reps
50 kg 5 reps
50 kg 5 reps
Böjde med knäna utåtvinklade idag.

Bänkpress utan stopp
20 kg 20 reps
20 kg 20 reps
20 kg 20 reps
40 kg 10 reps
40 kg 10 reps
60 kg 5 reps
60 kg 5 reps
60 kg 5 reps
80 kg 3 reps
80 kg 3 reps
80 kg 3 reps
90 kg 1 rep
100 kg 4 reps
105 kg 1 rep
90 kg 7 reps
80 kg 9 reps

Stångrodd
20 kg 20 reps
50 kg 5 reps
50 kg 4 reps
50 kg 5 reps
50 kg 5 reps
Hade tänkt göra ett set till men fick ont i en axel.

Stångcurl
30 kg 4 reps
30 kg 3 reps
30 kg 3 reps

Enarms tricepspress bakom huvudet med en hantel (jävla kort namn)
4 kg 10 reps
8 kg 10 reps
8 kg 8 reps
8 kg 7 reps

Hantellyft åt sidan
8 kg 7 reps
6 kg 8 reps
5 kg 8 reps
Bör värma upp, första setet gjorde lite småont.

Crunchmaskin
54 kg 8 reps
54 kg 6 reps
54 kg 4 reps.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)