Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-08, 09:04   #31
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det om något tycker jag är uppfriskande. Jag är SJUKT less på korkade journalister som envisas med att be folk om personliga åsikter som sedan upphöjs till något slags expertuttalande bara för att det sagts av en kändis (som väldigt sällan har någon expertkunskap i ämnet), och ännu mer less på korkade kändisar som inte inser sina begränsningar. Ba "Bonde-söker-fru-Linda, vad har du att säga om den politiska situationen i Syrien?", "Paradise Hotel-Samir, vad har du att säga om det senaste forskningsprojektet från CERN?", "Charlotte Perrelli, vad har du att säga om svenskarnas chans i sim-VM?" SUCK.
+1 verkligen!

Finns inget mer ointressant och oviktigt än att be kändisar uttala sig om saker de har absolut noll koll på. Vilket är det mesta utom sitt eget gebit...

Senast redigerad av Macroman den 2015-09-08 klockan 09:08.
Macroman är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 09:11   #32
4623
Getar
 
4623s avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 354
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
+1 verkligen!

Finns inget mer ointressant och oviktigt än att be kändisar uttala sig om saker de har absolut noll koll på. Vilket är det mesta utom sitt eget gebit...
På tal om det
https://www.youtube.com/watch?v=eJ9HozdKLA8#t=17m19s
4623 är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 09:32   #33
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Jag hörde Hans Rosling för första gången för ca 10 år sedan (om jag minns mina år rätt) och gillade honom direkt.
Detta var dock första gången jag såg honom "läsa lusen" av någon, men jag tyckte det var riktigt uppfriskande att se sättet han gjorde det på.

Med det sagt har vi alla sett hur sådant här går - Alla kommer hylla hans namn på sociala medier i ca 45 dagar, allt politiskt kommer vara Hans Fuckin' Rosling.

Sen kommer folk hata honom, antingen för att alla tryckt så jävla hårt på honom att han aldrig kommer kunna leverera tillräckligt, eller så kommer han råka säga en minimal sak som inte passar och sedan är han bränd.

Stoltz är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 09:40   #34
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Gillar dom klippen som han har lagt upp tidigare om flyktingkrisen och dom fakta som han lägger fram. Det som blir tråkigt är när media ska försöka pressa ur han hans åsikter. Samma sak med den där fb-grejen som gick om att han skulle ha debatt mot Åkeson. Rosling gör sig bäst när han levererar fakta som folk får ta ställning till.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 09:41   #35
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Riktigt trevligt man. Varit på middag för något år sedan där han var en av de som var med. Tog ett tag innan jag insåg vem det var men hans kunskap är riktigt mind blowing och man förstår varför han är en auktoritet inom sitt ämne.
Han verkar inte ha särskilt mycket över för hur media målar upp världen. Det är rätt smart att inte visa sina kort (åsikter) då det egentligen inte är relevant, låta fakta tala för sig själv. Gör det betydligt svårare att köra Ad hominem argument.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu

Senast redigerad av Alexton den 2015-09-08 klockan 09:42.
Alexton är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 09:44   #36
171
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Snygg blogg du länkade till, såg seriös ut haha.

Rosling är kung, slutklämmen i diskussionen med dansken får mig fortfarande att garva
Vet man inte vem Tino Sanandaji är så förtjänar man inte att skriva i denna sakfråga.
171 är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 10:18   #37
Loke
Registered User
 
Lokes avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Rackarberget, Uppsala
Inlägg: 3 435
Det är roligt det där med att vägra komma med åsikter, det stör ofta folk. Jag har märkt när jag skruver på reddit om mina specialområden att leverans av ren fakta som inte passar perfekt i någons världsbild ofta röstas ner hårdast av pöbeln. Presenterar man därmot samma fakta men förklarar hur det kan ge stöd åt ena sidan så kommer både den sidan OCHmånga bneutrala ge uppröster så man hamnar på plus och syns. Folk vi ha åsiktsvägledning, inte problematiserande förståelse. Och som rosling själv är inne på, precis det får man på universitetet men inte av media.
__________________
- Nån snubbe på internet skrev detta.
Loke är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 10:28   #38
Herr Oberst
Registered User
 
Herr Obersts avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 192
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Snygg blogg du länkade till, såg seriös ut haha.

Rosling är kung, slutklämmen i diskussionen med dansken får mig fortfarande att garva
Avfärda Tino Sanandaji som oseriös
Herr Oberst är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 10:35   #39
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Loke Visa inlägg
Det är roligt det där med att vägra komma med åsikter, det stör ofta folk. Jag har märkt när jag skruver på reddit om mina specialområden att leverans av ren fakta som inte passar perfekt i någons världsbild ofta röstas ner hårdast av pöbeln. Presenterar man därmot samma fakta men förklarar hur det kan ge stöd åt ena sidan så kommer både den sidan OCHmånga bneutrala ge uppröster så man hamnar på plus och syns. Folk vi ha åsiktsvägledning, inte problematiserande förståelse. Och som rosling själv är inne på, precis det får man på universitetet men inte av media.
Det som är fascinerande, att presentera fakta - grundat i en ... "vetenskaplig ansats" - där man inte tar ställning för varken bu eller bä. Det får folk att gå igång. Däremot så handlar det aldrig om vad man säger, utan vem man är.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 11:57   #40
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Rosling verkar vara uppskattad av pk-ister, därför ogillar jag Rosling.
filmjölk är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 12:02   #41
Ignatius72
Gubbe
 
Ignatius72s avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Hörby
Inlägg: 5 290
Som någon skrev, Rosling seglar upp som sanningssägare nr1 för att han dissar att media levererar oneliners och att folk köper det rakt av. Nu står han i varenda program och levererar oneliners till folket...
__________________
En gubbdjävels bekännelser

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 12:04   #42
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Inte riktigt fattat hur han blev svensk medias gullegris, han har väl dissat dem rätt rejält. Så fattade iaf jag hans TEDtalk där svenskarna konsekvent representerade sidan som lyckades sämre än apor just på grund av svensk medias rapportering.....
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 15:43   #43
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Fast han är tillräckligt smart för att ha en "generell" åsikt, det är ju inte direkt så att han bor under en sten.

Man kan fråga honom precis som man kan fråga vem som helst på gatan, givetvis är det ingen som kommer ta det den personen säger för sanning men ändock intressant att höra den personens åsikt.

"Personligen kan jag tycka, utan att vara påläst det minsta:..."

Bara mina två mynt.
Bärsärk är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 15:57   #44
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Nej, för det är den sortens felaktiga uttalande som man hade kunnat ge ifrån sig bakom prefixet "utan att vara påläst" som media gärna hade citerat ur kontext för att diskreditera framtida argument. Rosling är tillräckligt intelligent för att förstå att det är bättre att helt enkelt hålla sig tyst och lämna frågan till de som är insatta i den.
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 16:00   #45
Tricce
Väsby EPA raggare
 
Tricces avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 350
In b4 vi ser honom som rådgivare till Svetsar Steffe.
__________________
Life getting tough? Means god is afraid of your progress!.
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
Tricce är inte uppkopplad  


Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)