Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-08-05, 23:14   #1126
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Sprungit halvmaraton idag, vilket gick relativt bra. Drog upp och ned för Hammarbybacken tre gånger mitt i distansen.

Intressant var också hur man började snacka med en brasilianska som just lagt upp en profil på dejtingapp. Halvvägs igenom vårt samtal nämner hon ett fyraårigt barn, som inte syns till någonstans på hennes presentation. Jag nämner lite försiktigt att hon kanske ska skriva in det i en presentationstext, så sållar hon bort alla män som inte söker mammor. Hon flyger av haspen direkt och säger att hennes presentation är hennes egen, och att det bestämt finns många som söker mammor. Direkt därefter blockar hon mig.

Psycho avoided!
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-06, 17:02   #1127
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Smärtorna och svagheten i underarmarna består. Även högra skinkan och tillhörande knäsenor fortsätter sin stadiga resa i smärtans stjärntecken. Verkar som att min husläkare försvunnit från vårdcentralen också, så nu måste jag få tag på en annan, två månader efter provtagning.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-20, 16:48   #1128
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Husläkare fortsatt försvunnen. Ischias blir värre, såpass att jag nu känner av det i sittande och liggande läge. Börjar också få svårt att löpträna p.g.a. detta och övriga besvär. Kan ej heller greppa någonting över en längre period.

Livet är fortsatt skit alltså. Antiinflammatoriska hjälper inte mycket heller.

Det värsta är nog att jag inte längre känner riktig glädje eller uppskattning. Man ler och skrattar åt skämt. Man hälsar artigt åt folk och ser till att de trivs med en. Men grundläget är bittert, dystert, negativt. Som om livet blivit meningslöst och innehållsfattigt. Gillar det inte alls.

Senast redigerad av Rahf den 2018-08-20 klockan 16:52.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-28, 09:35   #1129
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Okej, då är äntligen röntgensvaren inne. Ingenting katastrofalt för min del. Ingen stenos eller artrit. Diskar uppe i bröstrygg/nacke ser riktigt bra ut, och sen lite sämre ju längre ned man kommer. Men jag har inget diskbråck som ska ha spinal påverkan, vilket alltså förhoppningsvis innebär att problemen är helt muskelberoende och behandlingsbara.

Sjukgymnast på torsdag. Får se vad som sägs där.

PS: otroligt nedlåtande läkare. Som att jag var klassens buse. Jag förstår att man vill förklara vad saker betyder, men när jag svarar med likvärdigt språkbruk borde väl polletten trilla ned att det inte är mitt första besök, och att jag förstår precis vad hon säger. Jag behövde fråga henne två gånger om gällande nästa steg i kedjan. Tråkigt.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-01, 14:27   #1130
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Som om livet blivit meningslöst och innehållsfattigt. Gillar det inte alls.
Det där känner jag igen när jag var som allra sämst med symptom och i princip helt utebliven sömn under på tok för många dygn i rad. Jag kände uppriktigt att livet inte var värt att leva. Inte ur ett suicidalt perspektiv, utan mer ett konkret och genuint konstaterande från min sida. Det var en jobbig insikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Okej, då är äntligen röntgensvaren inne. Ingenting katastrofalt för min del. Ingen stenos eller artrit. Diskar uppe i bröstrygg/nacke ser riktigt bra ut, och sen lite sämre ju längre ned man kommer. Men jag har inget diskbråck som ska ha spinal påverkan, vilket alltså förhoppningsvis innebär att problemen är helt muskelberoende och behandlingsbara.

Sjukgymnast på torsdag. Får se vad som sägs där.

PS: otroligt nedlåtande läkare. Som att jag var klassens buse. Jag förstår att man vill förklara vad saker betyder, men när jag svarar med likvärdigt språkbruk borde väl polletten trilla ned att det inte är mitt första besök, och att jag förstår precis vad hon säger. Jag behövde fråga henne två gånger om gällande nästa steg i kedjan. Tråkigt.
Gott! Dehydrerat och lite buktningar längre ner eller faktiska diskbråck? Vad kom sjukgymnasten fram till?

Blir alltid lika förvånad när man blir dumförklarad av läkare och även sjukgymnaster för den delen, när det torde vara ganska uppenbart att man har "varit med ett tag" så att säga.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2018-09-01 klockan 14:28.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-02, 07:45   #1131
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg

Gott! Dehydrerat och lite buktningar längre ner eller faktiska diskbråck? Vad kom sjukgymnasten fram till?

Blir alltid lika förvånad när man blir dumförklarad av läkare och även sjukgymnaster för den delen, när det torde vara ganska uppenbart att man har "varit med ett tag" så att säga.
Både nacke och ländrygg var helt ok. Inga bråck, inga buktningar med synbar nervpåverkan, ingen artros, ingen stenos, osv. Ryggraden är i ok skick alltså. Vilket i sig är skönt att få veta.

Sen det där med bemötande är fascinerande. Verkligen fascinerande hur en person kan försöka få en att bli förskoleelev igen. Jämför det med min sjukgymnast, och så många andra inom vården som hittar den balansen ganska snabbt.

Återbesök hos annan fysio mot mitten av September.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-02, 13:18   #1132
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Både nacke och ländrygg var helt ok. Inga bråck, inga buktningar med synbar nervpåverkan, ingen artros, ingen stenos, osv. Ryggraden är i ok skick alltså. Vilket i sig är skönt att få veta.

Sen det där med bemötande är fascinerande. Verkligen fascinerande hur en person kan försöka få en att bli förskoleelev igen. Jämför det med min sjukgymnast, och så många andra inom vården som hittar den balansen ganska snabbt.

Återbesök hos annan fysio mot mitten av September.
Precis, jag har ju fått veta att jag är oerhört frisk och tom garanterat tumörfri i skallen (vid MR-tillfället då). Det sistnämnda är ju inget man har funderat på förut, men det är ju ändå kul att få det på pappret

Jo, men skulle också vilja göra skillnad på läkare och sjukgymnaster. Läkare är ju mer "teoretiker" och sjukgymnaster "praktiker", vilket jag tror leder till att läkare är ganska "akademiskt kunniga" och måste förenkla saker till den stackars sjuklingen/förskoleeleven, bevisligen ibland på en alldeles för låg nivå. Sjukgymnasten däremot har relativt "konkret teoretisk" kunskap, och därför kan man ge en ganska fackmässig förklaring utan att den behöver förenklas för en lekman.

Om "annan fysio" antyder att du är på jakt efter en fysio lämplig uppgiften så kan jag ge dig kontaktuppgifter till min om du vill. Jag har/hade som bekant också diffusa symptom som bland annat innefattar ischias.
Har hittills fått "jag har fått livet tillbaka"-resultat och hoppas nu successivt under nästa period kunna bli i princip helt återställd, symptomfri och endast ha ett fåtal obetydande inskränkningar på träningsambitioner ev med något enstaka "övnings-/aktivitetsförbud".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 14:26   #1133
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Då har skallen accepterat läget. Det blir inga styrkemål eller snabbhetsmål på ett bra tag. Kroppen verkar helt enkelt inte hålla för sånt.

Livet har varit ganska mörkt, som har skrivits här. Först nu i veckan kom det ett uppsving och en hel del grejer som jag nu lagt ned grundpålarna för:

- Bestämde mig för att söka kurs i teckenspråk som startar på tisdag. Håller vissa kvällar sysselsatta fram till jul. Plus att det känns meningsfullt med lite struktur, så kanske man på riktigt kan kommunicera med en döv kollega. Just nu sitter jag mest och pluggar på egen hand. Alfabetet sitter, men taktilt är jag klumpig. Ordförrådet är också litet än så länge. Men fan, ska jag vara enda som kan teckenspråk och vågar kommunicera med en gemensam kollega så får jag väl för fasen se till att kunna det ordentligt. Nog med den här jävla nervositeten kring kommunikation.

- Kommer anmäla mig till High Coast Ultra. Det är alltså 129km av vad många kallar Sveriges tuffaste terränglöpning. Ska även göra det för välgörenhet och dokumentera den resan så gott det går. Det svänger just nu mellan Ung Cancer, Rosa Bandet, eller den mer generella Cancerfonden. Ska höra mig för med olika ställen och se om det går att få ihop någon slags filmning på det hela.

- Överlag har föregående vecka varit hyfsat positiv. Träffat härliga människor, hållit huvudet högt. Planerat lite mer för framtiden och lagt det tråkiga i backspegeln. Man får jobba med det man har.

- Träffade ny sjukgymnast och fick lite olika övningar att testa. Det konstaterades att högerbenet är grymt svagt och behöver stärkas ordentligt. Orsaken till knäbesvär fortfarande lite för diffusa.

Så är läget just nu. Höpp!
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 15:08   #1134
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Trist, men en utmaning likt HCU kan nog göra en del för välbefinnandet. Åtminstone när du kan börja träna någorlunda inför det. Är ni flera som ska springa eller blir det solo?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 17:33   #1135
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Verkar bli solo som det ser ut.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 17:34   #1136
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Angående svagt ben undrar om det kan vara en dominoeffekt,typ svag fot,som innebär att du snedbelastar knät som i sin tur innebär att du undviker att belasta det benet mer än nödvändigt och lägger över lasten på det andra benet och då spänner dig så hela du blir sned och sätter nerver och skit i kläm som resultat,och att detta då kanske även landar i att göra grundproblemet svag fot ännu värre och att det blir en ond cirkel av det hela? nu behöver det inte vara just svag fot men tanken att du hamnar i en ond cirkel är kanske inte helt urkass?

Grymt att lära dig teckenspråka!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 19:47   #1137
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Angående svagt ben undrar om det kan vara en dominoeffekt,typ svag fot,som innebär att du snedbelastar knät som i sin tur innebär att du undviker att belasta det benet mer än nödvändigt och lägger över lasten på det andra benet och då spänner dig så hela du blir sned och sätter nerver och skit i kläm som resultat,och att detta då kanske även landar i att göra grundproblemet svag fot ännu värre och att det blir en ond cirkel av det hela? nu behöver det inte vara just svag fot men tanken att du hamnar i en ond cirkel är kanske inte helt urkass?

Grymt att lära dig teckenspråka!
Svaghet är det definitivt. Knät började ju inte balla ur fullständigt förrän efter påsk, även om det kärvade innan dess.

Fick idag order av sjukgymnast att inte stretcha höftböjare. Sen var det riktigt viktigt med stärkande av baksidan, där högerbenet var katastrofalt mycket svagare vid vissa tester. Vid löpning kan det vara så att mina adduktorer hjälpt till för mycket, då gluteus helt enkelt varit för svag, och alltså överbelastats.

Vi får se. Men det finns en plan åtminstone.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 20:20   #1138
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Svaghet är det definitivt. Knät började ju inte balla ur fullständigt förrän efter påsk, även om det kärvade innan dess.

Fick idag order av sjukgymnast att inte stretcha höftböjare. Sen var det riktigt viktigt med stärkande av baksidan, där högerbenet var katastrofalt mycket svagare vid vissa tester. Vid löpning kan det vara så att mina adduktorer hjälpt till för mycket, då gluteus helt enkelt varit för svag, och alltså överbelastats.

Vi får se. Men det finns en plan åtminstone.
Jo är helt klart bäst att följa givna instruktioner och mycket bra att det finns en plan,var bara en tanke om att alltihop kunde vara en rundgång av något slag av problem som blivit en ond spiral,hoppas alltihopa ordnar till sig tids nog!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 18:42   #1139
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Spenderade helgen med att testa lite nya tankesätt kring löpningen. Målsättningen är främst att hitta det så kallade "evighetslunket" man behöver under en ultra, samt att våga promenera raskt med jämna mellanrum. Så på ett dygn avverkade jag 30 kilometer, inte riktigt fördelat 50/50, men inte långt därifrån heller. Testade att springa 20 minuter och vandra 5 minuter. Kändes rätt bra, även om skallen ville vika sig idag.

Kommer behöva kika på följande utrustning under hösten:

- Ett andra par terrängskor med mer dämpning. Jag får bra känsla genom mina Inov-8 Terraclaw 250, men ibland känner jag att fötterna helt enkelt kan behöva lite mer madrassering. Just nu kikar jag på Salomon Sense S-Lab Ultra SG och VJ XTRM. Båda har fördelar och nackdelar. Just nu är prislappen ganska saftig på båda, men det kanske händer någonting runt Black Friday.

- Ett par ihopfällbara stavar. Verkar som om Black Carbon är det enda som gäller för att hålla nere vikt men bibehålla kvalitet.

- Behöver nog få en ordentlig blick på mina grejer överlag. Det grundläggande finns, men nu måste det anpassas för den framtida mätningen.

---

Kroppen är inte helt hundra, men senaste besöket hos sjukgymnasten gav ändå lite hopp. Övningarna han gav är utmanande och ger förhoppningsvis resultat därefter.

Skönt att ha skiftat målstolparna. Vi kör vidare.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 18:47   #1140
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Heja
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)