Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-01-06, 20:52   #76
Ame
Friidrott
 
Ames avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 916
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Finns det någon anledning att gå med i Mensa förutom att skryta om det?
Mensa är i stort sett en rent social förening. Jag har aldrig varit på någon träff men det verkar mest vara pubträffar med lite större event då och då. Så om man inte är intresserad av en social förening så nej, det finns nog inte så mycket anledning att vara med då.
Skryta om medlemskap tror jag inte någon gör, snarare tvärtom, många låter aktivt bli att berätta att man är medlem. Du kan se Tricklevs svar ovanför för anledning varför.
Själv har jag inte berättat för någon IRL förutom mina föräldrar + 1 person till.
Ame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 21:20   #77
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
I call BS på dessa onlinetest.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 21:36   #78
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Alltså, va?

Det enda jag sa var att "jag tror att IQ-testet stämmer eftersom det stämmer överens med resultatet från andra IQ-liknande test jag har gjort förut". Efter att Tobbey hade frågat "varför tror ni att IQ-testet stämmer?" Kan du förklara vad jag skulle ha svarat för att inte verka självupptagen enligt dig och Tobbey?
Han undrade om IQ-testet känns hyfsat träffsäkert, han fick en låg poäng
Du svarade på vilka sätt du upplever den här typen av test som iaf konsekvent
Han skriver med komedisk ton att han är stark och korkad
Du tror att han dissar dig
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 21:48   #79
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
I vilka situationer är det eg. ok att tala om vad man har för IQ (om man vet)? Jag kan tänka mig exempelvis om det är ett jobb man väldigt gärna vill ha där det efterfrågas specifikt? För blir det inte ungefär samma sak som att säga: "Jag är född snygg!", fast nästan värre, eftersom 1) om man uppfattas snygg är subjektivt, till skillnad från IQ som (trots brister) är väldigt mätbart och därför svårt att säga emot, och 2) ett bra utseende måste man förvalta när man åldras.

Kort sagt, något man har "fått gratis", är det ok att skryta om?
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 22:09   #80
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Har ni någon susning om vad som anses vara det som avgör mest för att lyckas i arbetslivet generellt inom rekryteringsbranschen?
Science says IQ may be the best predictor of your potential to excel at work — and no one wants to hear it

Eller för er som gillar papers:
Citat:
The psychological construct of general mental ability (GMA), introduced by C. Spearman (1904) nearly 100 years ago, has enjoyed a resurgence of interest and attention in recent decades. This article presents the research evidence that GMA predicts both occupational level attained and performance within one's chosen occupation and does so better than any other ability, trait, or disposition and better than job experience. The sizes of these relationships with GMA are also larger than most found in psychological research. Evidence is presented that weighted combinations of specific aptitudes tailored to individual jobs do not predict job performance better than GMA alone, disconfirming specific aptitude theory.
https://www.researchgate.net/publica...ob_Performance
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 22:11   #81
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 222
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
161 och 183 beroende på vilket test det handlar om.

https://www.mensa.org.uk/what-is-an-iq-test
Föd mina barn!
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 22:38   #82
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Han undrade om IQ-testet känns hyfsat träffsäkert, han fick en låg poäng
Du svarade på vilka sätt du upplever den här typen av test som iaf konsekvent
Han skriver med komedisk ton att han är stark och korkad
Du tror att han dissar dig
Åh.

Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Föd mina barn!
+1
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-06, 23:17   #83
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Ni kanske får köpa några ml vitt guld om ni frågar snällt.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 00:12   #84
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Onlinetestet hos mensa.se är dåligt för att det inte finns en tidsbegränsning vad jag minns och man kan reloada och köra igen om man vill. Gör man testet mer än en gång är det missvisande för till slut lär du dig svaren. Med tillräcklig tid kan man lösa i princip vad som helst, svaren/mönstret finns ju där mitt framför en.

Andra onlinetest för IQ är ofta dåliga för att de inte mäter IQ utan har random frågor. IQ mäts enbart med mönstertest.

Jag blev medlem för tio år sedan och var medlem i ett år. Det var skönt på så sätt att jag fick ett bevis på att jag inte var korkad trots att jag inte tyckte om skolan. Annars har själva testresultatet inte gett mig något alls.

Synd att jag inte kan hosta upp det på valfri högskoleutbildning och få gräddfil rakt in. Skulle vara bra bekvämt.

Tillägg: för bara några veckor sedan tänkte jag på hela saken igen och blev lite nervös. Kände mig som att jag blivit dummare över åren. Tänk om jag inte längre har det som behövs? Gjorde det där onlinetestet igen och fick forfarande 120+ eller vad det är. Men nervositeten kunde inte stillas så beställde omgående omega-3 tabs, haha. Fiskoljan till räddningen
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut

Senast redigerad av Armed Dingo den 2019-01-07 klockan 00:14.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 00:58   #85
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Onlinetestet har en tidsbegränsning på 10 minuter
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 01:48   #86
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Onlinetestet hos mensa.se är dåligt för att det inte finns en tidsbegränsning vad jag minns och man kan reloada och köra igen om man vill. Gör man testet mer än en gång är det missvisande för till slut lär du dig svaren. Med tillräcklig tid kan man lösa i princip vad som helst, svaren/mönstret finns ju där mitt framför en.

Andra onlinetest för IQ är ofta dåliga för att de inte mäter IQ utan har random frågor. IQ mäts enbart med mönstertest.

Jag blev medlem för tio år sedan och var medlem i ett år. Det var skönt på så sätt att jag fick ett bevis på att jag inte var korkad trots att jag inte tyckte om skolan. Annars har själva testresultatet inte gett mig något alls.

Synd att jag inte kan hosta upp det på valfri högskoleutbildning och få gräddfil rakt in. Skulle vara bra bekvämt.

Tillägg: för bara några veckor sedan tänkte jag på hela saken igen och blev lite nervös. Kände mig som att jag blivit dummare över åren. Tänk om jag inte längre har det som behövs? Gjorde det där onlinetestet igen och fick forfarande 120+ eller vad det är. Men nervositeten kunde inte stillas så beställde omgående omega-3 tabs, haha. Fiskoljan till räddningen
Verkligen inte. Mönstertest är bara en liten del av erkända IQ-test som används inom psykiatrin för att bedöma kognitiv förmåga. Ett test hos psykolog tar dessutom mycket längre tid än Mensas. Mensas prov tas väl dessutom fram av andra Mensa-medlemmar och inte av psykologer.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Intelligenskvot
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 06:47   #87
Nixon
Registered User
 
Nixons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 116
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Mensa verkar vara en nördklubb där man leker nördiga lekar och diskuterar nördiga saker. Verkar rätt trevligt med andra ord. Jag ser dock inte riktigt relevansen med ett IQ-test. Ett enklare test hade väl varit:

Har du någonsin spelat rollspel? Tyckte du att det var kul?
Gillar du serietidningar?
Läser du sci-fi och fantasy?
Gillar du datorer?
Tycker du om brädspel? Anser du att Risk är för simplistiskt?

Minst 6/7 ja så får du vara med i klubben.
Så fördomsfullt av dig .
Ovanstående nördar finns givetvis men det många verkar glömma bort är att medlemmar i Mensa är vanliga människor. I stort sett alla intressegrupper är representerade. Alltifrån bilintresserade, träningsnördar, inredning, matlagning, hemmabyggare, rollspel till reseintresserade etc.


Citat:
Ursprungligen postat av Ame Visa inlägg
Mensa är i stort sett en rent social förening. Jag har aldrig varit på någon träff men det verkar mest vara pubträffar med lite större event då och då. Så om man inte är intresserad av en social förening så nej, det finns nog inte så mycket anledning att vara med då.
Skryta om medlemskap tror jag inte någon gör, snarare tvärtom, många låter aktivt bli att berätta att man är medlem. Du kan se Tricklevs svar ovanför för anledning varför.
Själv har jag inte berättat för någon IRL förutom mina föräldrar + 1 person till.
+1
Fördomarna kring medlemskap och medlemmar är många. Ofta till det negativa. Men även de gånger det är åt det positiva hållet är det inte alltid bra.
"Det här borde ju du kunna, du är ju med i Mensa."
"Du är ju smart. Fixa det här."

Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Föd mina barn!
Tyvärr så ärvs den största delen av ett barns intelligens från modern.
Sen får man inte glömma att även om båda föräldrar har ett högt IQ så sker (iaf på gruppnivå) en utjämning mot medel. På individnivå så är det givetvis en grov beräkning med stor felmarginal men på gruppnivå.

Men jag förstår, du vill ligga med Grub. Lugnt, det vill vi alla .

Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Onlinetestet hos mensa.se är dåligt för att det inte finns en tidsbegränsning vad jag minns och man kan reloada och köra igen om man vill. Gör man testet mer än en gång är det missvisande för till slut lär du dig svaren. Med tillräcklig tid kan man lösa i princip vad som helst, svaren/mönstret finns ju där mitt framför en.

Andra onlinetest för IQ är ofta dåliga för att de inte mäter IQ utan har random frågor. IQ mäts enbart med mönstertest.

Jag blev medlem för tio år sedan och var medlem i ett år. Det var skönt på så sätt att jag fick ett bevis på att jag inte var korkad trots att jag inte tyckte om skolan. Annars har själva testresultatet inte gett mig något alls.

Synd att jag inte kan hosta upp det på valfri högskoleutbildning och få gräddfil rakt in. Skulle vara bra bekvämt.

Tillägg: för bara några veckor sedan tänkte jag på hela saken igen och blev lite nervös. Kände mig som att jag blivit dummare över åren. Tänk om jag inte längre har det som behövs? Gjorde det där onlinetestet igen och fick forfarande 120+ eller vad det är. Men nervositeten kunde inte stillas så beställde omgående omega-3 tabs, haha. Fiskoljan till räddningen
Nedgången av IQ blir inte märkbar förrän i 55-årsåldern så du kan vara lugn.
Nixon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 07:15   #88
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag kom på en grej: Får man skriva IQ i sin CV, och hur hög måste man ha för att få göra det? Jag anser att man inte får det, oavsett hur hög man har, men att man får skriva om man är med i Mensa.
Man får (det finns väl egentligen inga regler för vad man "får" ta upp i sitt CV och inte), men jag misstänker starkt att det i många potentiella arbetsgivares ögon skulle framstå som fånigt. Ett CV (eg "levnadsteckning" eller "livsväg" i översättning) är i första hand en beskrivning av vad man gjort och vad man kan, inte av ens personliga egenskaper. Beskrivningar av ens personliga egenskaper passar bättre i det "personliga brev" som man i regel också avkrävs när man söker jobb.
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
I vilka situationer är det eg. ok att tala om vad man har för IQ (om man vet)? Jag kan tänka mig exempelvis om det är ett jobb man väldigt gärna vill ha där det efterfrågas specifikt? För blir det inte ungefär samma sak som att säga: "Jag är född snygg!", fast nästan värre, eftersom 1) om man uppfattas snygg är subjektivt, till skillnad från IQ som (trots brister) är väldigt mätbart och därför svårt att säga emot, och 2) ett bra utseende måste man förvalta när man åldras.

Kort sagt, något man har "fått gratis", är det ok att skryta om?
Det beror väl på hur man vill uppfattas. Skryt uppfattas i regel som osympatiskt och drygt, oavsett vad man skryter om. Det betyder inte att man inte får prata om egenskaper man är stolt över, prestationer etc. i sammanhang där sådant diskuteras eller svara på frågor om det.

Personligen undviker jag IQ-test. Jag är värdelös på den typ av mönstertest som oftast ingår och skulle förmodligen få ett resultat motsvarande lätt förståndshandikapp på MENSA:s prov, trots en bakgrund där jag kan pricka av det mesta på Yes lista (förutom Risk, som är ett våldsamt tråkigt spel).
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 08:32   #89
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det beror väl på hur man vill uppfattas. Skryt uppfattas i regel som osympatiskt och drygt, oavsett vad man skryter om. Det betyder inte att man inte får prata om egenskaper man är stolt över, prestationer etc. i sammanhang där sådant diskuteras eller svara på frågor om det.
Men det är väl just det med hög IQ.. det är ju ingen prestation*, och det är ju ingen heller en egenskap man har behövt jobba aktivt med för att få. Innebär det inte att det blir rent skryt, som i de flesta sammanhang uppfattas som osympatiskt?

*Medveten om att man kan träna sig till ett marginellt högre resultat på IQ-tester
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 12:11   #90
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
I call BS på dessa onlinetest.
Vad jag förstått ger Mensas onlinetest en bra indikation på hur man presterar på det riktiga testet. Det är bara att det är begränsat i omfattning och inte mäter högre nivåer av IQ.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)