Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-07, 21:29   #16
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det om något tycker jag är uppfriskande. Jag är SJUKT less på korkade journalister som envisas med att be folk om personliga åsikter som sedan upphöjs till något slags expertuttalande bara för att det sagts av en kändis (som väldigt sällan har någon expertkunskap i ämnet), och ännu mer less på korkade kändisar som inte inser sina begränsningar. Ba "Bonde-söker-fru-Linda, vad har du att säga om den politiska situationen i Syrien?", "Paradise Hotel-Samir, vad har du att säga om det senaste forskningsprojektet från CERN?", "Charlotte Perrelli, vad har du att säga om svenskarnas chans i sim-VM?" SUCK.
Fast nu är ju ändå Hans en bildad människa, så han OM NÅGON borde vara smart nog för att kunna ge sin bild av något utan att vara helt insatt.

Han kan väl åtminstone ge det ett försök.

Annars håller jag med dig om att det är idiotiskt att fråga obildade människor om komplexa situationer.
Bärsärk är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-07, 21:45   #17
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-07, 21:59   #18
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Jag håller med och jag tycker det är uppfriskande med någon som argumenterar utifrån fakta. Särskilt med den säkerhet som kommer av att ha satt sig in i ämnet ordentligt.

Detta säger jag trots att karln uppenbarligen är en jävla sousse. Snacket om att höja skatterna kan han gott stoppa upp nånstans. Så länge han håller sig till fakta och argumenterar utifrån intellektuell hederlighet har han dock min respekt.
Yes är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-07, 21:59   #19
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Tycker han är väldigt bra på att nå ut om ett ämne som folk behöver lära sig mer om. En skön motvind till allt tyckande med sin saklighet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-07, 23:04   #20
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Han var på skolan och föreläste i 2 timmar förra torsdagen om global hälsa. Hade ingen aning om vem han var innan dess.
Han kör väldigt hårt på statistik och fakta och bortser från resten, jag gillar det.

Han tipsade om att köpa en strandtomt i Somalia och visade väldigt övertygande bilder och grafer om varför Europa och Amerika inte kommer att vara världens centrum länge till.
Fuark är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-07, 23:07   #21
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Tycker han kan ha lite pissig stil, men det är ju bra att folk "lär" sig. Sen är det helt rätt av honom att inte "politisera" även om man märker att han uppenbart tycker saker är fullt av hyckleri i asylsökningsprocessen. Det viktiga är att belysa problemen, sen får man låta tittarna avgöra vad som är rätt/fel lösning utifrån sina ideologier.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-07, 23:49   #22
Röda Björnen
Registered User
 
Röda Björnens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 1 438
Jag tycker det är bekvämt av att lyssna på någon säga att hans personliga åsikter inte spelar någon roll.
Nu har jag inte kollat den fakta han spottade ur sig, men tyckte det var en frisk fläkt. Kan vara programledaren i aktuellt som irriterade mig så att jag inte lyssnade ordentligt också.
__________________

Från fuckaroundit till fittest man with donuts
Röda Björnen är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 01:49   #23
MrBoris
Workaholic
 
MrBoriss avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: farawayfromSweden
Inlägg: 1 368
Citat:
Ursprungligen postat av mattepatte Visa inlägg
Han säger att en tredjedel verkar vara emot utlänningar i allmänhet.
Han jobbar med statistik och sa precis att miljoner svenskar är emot utlänningar. Antar att han menar de som röstar på SD alltså... Även här var det tvunget att stämpla de som röstar på SD.
Ja det chockade mig också, han sa väl typ "de verkar ju vara emot all slags invandring även om de kommer hit och ska jobba, forska, etc, det verkar vara en värderingsfråga". Han stämplar alltså alla SDare som att de är emot invandrare som folk. gg.

Förövrigt var det väl ok men inte så mycket nytt, att biståndspengar används till invandringen var ju ingen nyhet för mig iaf. som följt https://www.facebook.com/tino.sanandaji?fref=ts ett tag. Jag tycker också integrationsfrågan saknades i debatten totalt, det är ju där vi krackelerar.
__________________
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997

Senast redigerad av MrBoris den 2015-09-08 klockan 01:50.
MrBoris är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 05:21   #24
Henchman
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 149
Även om han presenterar siffror så bär han ju med sig sin åsikt i och med de siffror han tagit fram. Ungefär som alla andra politiker gör i alla olika sorters sammanhang.

Som om jag bär en åsikt om att socker borde tas bort från matvarubutiker så letar jag sedan reda på siffror om hur många som drabbas av diabetes, fast jag vänder på ordningen jag framför det. I grunden är det av en annan åsikt än siffrorna talar för, det behöver inte ha något att göra med medmänsklighet även om det stora resultatet pekar på det.

Tar han hem någon/några av dessa människor och låter dem bo i hans egna hem, äta hans mat, låna hans saker. Ja då börjar jag tro att han är så medmänsklig som han vill framstå.

Att han har ett sätt att framföra sina poänger som drar lyssnare är en egenskap som han väljer att använda hur han vill, nu gör han det inom politik. Så kommer det på tal om att han inte delar med sig av sin personliga åsikt, vilket är vad hela inslaget handlar om. Kan tycka att han verkar ärlig med hur han tänker.
Henchman är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 05:50   #25
Ignatius72
Gubbe
 
Ignatius72s avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Hörby
Inlägg: 5 290
Håller med tillika att det är skönt med folk som inte ska tycka något om allt hela tiden.
Rosling tycker dock en massa saker. Han bara säger att han inte gör det.
Att "bara" leverera fakta och tro att man kan ta beslut på det är naivt.
__________________
En gubbdjävels bekännelser

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 06:55   #26
Pudzianovski
Trankil.
 
Pudzianovskis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 5 680
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Oberst Visa inlägg
Börjar redan tröttna på denna jagvetbäst-gubbe och all TV-tid han får
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh Visa inlägg
Är benägen att hålla med. Hans du-är ju-dum-i-huvudet-ton är väldigt tröttsam, oavsett hur pass kärnfulla fakta han framför.
+1 på det.

Otroligt tråkig attityd verkar han ha mot andra. Verkar också helt immun mot humor och ironi osv.
Pudzianovski är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 07:00   #27
MrBoris
Workaholic
 
MrBoriss avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: farawayfromSweden
Inlägg: 1 368
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72 Visa inlägg
Att "bara" leverera fakta och tro att man kan ta beslut på det är naivt.
Det tragiska är att det visar sig att han dessutom ljög med siffrorna
http://www.tino.us/2015/09/inkorrekt...er-i-aktuellt/
Citat:
Hans Rosling har rätt om politikernas hyckleri men gör flera inkorrekta påståenden, bland annat om budgetfrågor. Rosling kritiserar som många andra att resurser förs över från biståndsbudgeten för att finansiera flyktingmottagning. Han påstår samtidigt att detta helt täcker migrationskostnader, vilket inte stämmer. Kostnader för initial asylmottagning finns i budgetposterna Migration och Integration. Dessa har ökat från till ca 12 miljarder år 2010 till ca 34 miljarder 2015 och förväntas öka ytterligare framöver. En del av dessa kostnader har tagit från biståndsbudgeten. Avräkning är inget nytt men har ökat i takt med skenande kostnader för flyktingmottagning. År 2010 togs ungefär 2 miljarder från biståndsbudgeten, medan det i år rör sig om drygt 8 miljarder kronor. Biståndet finansierar knappt fjärdedel av asylmottagning och drygt en fjärdedel av de senaste årens kostnadsökning
Han får därmed bottenbetyg av mig...
__________________
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997
MrBoris är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 07:05   #28
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av MrBoris Visa inlägg
Det tragiska är att det visar sig att han dessutom ljög med siffrorna
http://www.tino.us/2015/09/inkorrekt...er-i-aktuellt/

Han får därmed bottenbetyg av mig...
Snygg blogg du länkade till, såg seriös ut haha.

Rosling är kung, slutklämmen i diskussionen med dansken får mig fortfarande att garva
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 07:08   #29
Ignatius72
Gubbe
 
Ignatius72s avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Hörby
Inlägg: 5 290
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Snygg blogg du länkade till, såg seriös ut haha.

Rosling är kung, slutklämmen i diskussionen med dansken får mig fortfarande att garva
Du bekymrade dig inte med att kolla vad som stod i nämnda blogg?
__________________
En gubbdjävels bekännelser

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad  
Gammal 2015-09-08, 07:12   #30
MrBoris
Workaholic
 
MrBoriss avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: farawayfromSweden
Inlägg: 1 368
Citat:
Ursprungligen postat av ignatius72 Visa inlägg
du bekymrade dig inte med att kolla vad som stod i nämnda blogg?
+1
__________________
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997
MrBoris är inte uppkopplad  


Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)