Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-09, 15:42   #1
Xtreme
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 384
Varför denna enorma fokus på knäböj? Framförallt nybörjare och helkroppsprogram?

Först vill jag bara poängtera att jag inte tycker knäböj är en dålig övning. Dock tycker det verkar vara en lätt hysteri kring knäböj, framförallt bland nybörjarprogram och helkroppsprogram. Starting Strength, Stronglifts (som jag själv kört) samt ice cream fitness kör alla knäböj varje träningspass. Har även tittat på flera BB-helkroppsprogram från 80-talet där många hade övervägande knäböj i programmet. Minns särskilt ett program som var 20 set knäböj.

Stronglifts grundare motiverar att knäböj är en övning för hela kroppen. Visst kan det vara sant att stora delar av kroppen aktiveras men främst är det framsida lår och ingen har fått ex stora bicep av knäböj (även om Stronglifts grundare ibland vill få det att låta så).

Ex varför är det inte bänkpress eller rodd tre gånger i veckan vilket jag tror många nybörjare skulle klara minst lika bra?
Xtreme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 15:55   #2
Klagarn
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 198
Överskattad övning helt klart. Och precis som du säger blir det väldigt lustigt när nybörjare fokuserar hela sin träning kring knäböj. Lägg till en inte ovanlig grisbulk på det, för man måste ju äta ordentligt, så ser det inte klokt ut sen. Oproportionerligt stora ben med en fet röv och svällbuk utan några muskler alls på överkroppen. Ser många såna på gymmet där jag tränar.
Klagarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 16:25   #3
mangemani
Amiga forever
 
mangemanis avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: sundsvall
Inlägg: 5 984
Citat:
Ursprungligen postat av Klagarn Visa inlägg
Överskattad övning helt klart. Och precis som du säger blir det väldigt lustigt när nybörjare fokuserar hela sin träning kring knäböj. Lägg till en inte ovanlig grisbulk på det, för man måste ju äta ordentligt, så ser det inte klokt ut sen. Oproportionerligt stora ben med en fet röv och svällbuk utan några muskler alls på överkroppen. Ser många såna på gymmet där jag tränar.
är det inte tjejer du beskriver nu? väldigt väldigt sällan jag ser en kille med de proportionerna men väldigt väldigt ofta jag ser tjejer med stor underdel och typ inget på överkroppen, vilket inte ser klokt ut det heller.
när det gäller de killar jag har sett så brukar det vara tvärtom, hela träningen fokuseras på överkroppen, med nått enstaka knäböjs set då och då för att inte verka allt för disco.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Livet är inte värt att leva om man inte ligger på minst 60 fps konstant.
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
mangemani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 16:47   #4
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Klagarn Visa inlägg
Överskattad övning helt klart. Och precis som du säger blir det väldigt lustigt när nybörjare fokuserar hela sin träning kring knäböj. Lägg till en inte ovanlig grisbulk på det, för man måste ju äta ordentligt, så ser det inte klokt ut sen. Oproportionerligt stora ben med en fet röv och svällbuk utan några muskler alls på överkroppen. Ser många såna på gymmet där jag tränar.
Ja, överdimensionerade ben dräller ju omkring överallt, både bland nybörjare och avancerade.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-08, 14:24   #5
Coffe
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 106
Citat:
Ursprungligen postat av Klagarn Visa inlägg
Överskattad övning helt klart. Och precis som du säger blir det väldigt lustigt när nybörjare fokuserar hela sin träning kring knäböj. Lägg till en inte ovanlig grisbulk på det, för man måste ju äta ordentligt, så ser det inte klokt ut sen. Oproportionerligt stora ben med en fet röv och svällbuk utan några muskler alls på överkroppen. Ser många såna på gymmet där jag tränar.
Eller så är vi gamla fotbollsspelare som fläskat på oss lite men vars ben inte riktigt krympt ned till bebisstorlekar ändå...
Coffe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 16:06   #6
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme Visa inlägg
Stronglifts grundare motiverar att knäböj är en övning för hela kroppen. Visst kan det vara sant att stora delar av kroppen aktiveras men främst är det framsida lår och ingen har fått ex stora bicep av knäböj (även om Stronglifts grundare ibland vill få det att låta så).
Nästan mer rumpa än framsida lår. Bålstabilitet. Rörlighet!

Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme Visa inlägg
Ex varför är det inte bänkpress eller rodd tre gånger i veckan vilket jag tror många nybörjare skulle klara minst lika bra?
Det är det väl? 3-4 gånger i veckan är lagom för bänkpress.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2015-09-09 klockan 16:15.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 16:53   #7
Loke
Registered User
 
Lokes avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Rackarberget, Uppsala
Inlägg: 3 435
Hög frekvens i knäböj är bra eftersom knäböj är en övning som de flesta nästan garanterat utvecklar en bättre teknik om de kör ofta, ofta helt utan att direkt tänka på tekniken. Dvs det är inte mycket att tänka på, man måste bara göra. Många andra övningar måste man mer aktivt jobba med tekniken, och blir man trött och tappar fokus går det snabbt utför tekniskt så träningen blir kontraproduktiv. När vi talar om nybörjare då. Det finns för övrigt skillnader även bänk och mark också, alla moment kräver lite olika angreppssätt. Jag tycker inte det är konstigare än att olika människor måste träna på lite olika sätt. Jag menar, tränar man ryck och bicepscurls på samma sätt? Nä, det är nog rätt ovanligt.

Med det sagt tycker jag gott nybörjare kan göra allt 3 gånger i veckan, och fokus bör ligga på kroppskontroll.

Och nu pratar jag för övrigt om att bli stark rent allmänt, vill man mest ha stora armar så är inte böj 3 fånger i veckan det man främst bör göra, duh.
__________________
- Nån snubbe på internet skrev detta.
Loke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 17:49   #8
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Citat:
Ursprungligen postat av Klagarn Visa inlägg
Överskattad övning helt klart. Och precis som du säger blir det väldigt lustigt när nybörjare fokuserar hela sin träning kring knäböj. Lägg till en inte ovanlig grisbulk på det, för man måste ju äta ordentligt, så ser det inte klokt ut sen. Oproportionerligt stora ben med en fet röv och svällbuk utan några muskler alls på överkroppen. Ser många såna på gymmet där jag tränar.
Knäböj är alltså vanligare än bänkpress och biceps curl på ditt gym? Vi har 5 ställen att göra preacher curl på mitt gym och 1 squat rack. Förvisso kan man knäböja med vanlig ställning också men det är ändå ganska talande tycker jag. De tre stora är höger biceps, vänster biceps och bänkpress.

Citat:
Ursprungligen postat av Loke Visa inlägg
Hög frekvens i knäböj är bra eftersom knäböj är en övning som de flesta nästan garanterat utvecklar en bättre teknik om de kör ofta, ofta helt utan att direkt tänka på tekniken. Dvs det är inte mycket att tänka på, man måste bara göra. Många andra övningar måste man mer aktivt jobba med tekniken, och blir man trött och tappar fokus går det snabbt utför tekniskt så träningen blir kontraproduktiv. När vi talar om nybörjare då. Det finns för övrigt skillnader även bänk och mark också, alla moment kräver lite olika angreppssätt. Jag tycker inte det är konstigare än att olika människor måste träna på lite olika sätt. Jag menar, tränar man ryck och bicepscurls på samma sätt? Nä, det är nog rätt ovanligt.

Med det sagt tycker jag gott nybörjare kan göra allt 3 gånger i veckan, och fokus bör ligga på kroppskontroll.

Och nu pratar jag för övrigt om att bli stark rent allmänt, vill man mest ha stora armar så är inte böj 3 fånger i veckan det man främst bör göra, duh.
Det här, +1!

Jag kunde inte öka i knäböj på en gång i veckan ens som nybörjare. Jag stod helt still i ett år typ tills jag började lägga om mitt bro-schema(6-splitten).
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 18:48   #9
Klagarn
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 198
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler Visa inlägg
Knäböj är alltså vanligare än bänkpress och biceps curl på ditt gym? Vi har 5 ställen att göra preacher curl på mitt gym och 1 squat rack. Förvisso kan man knäböja med vanlig ställning också men det är ändå ganska talande tycker jag. De tre stora är höger biceps, vänster biceps och bänkpress.
Nej, men det finns nybörjare som inte kör annat än knäböj i princip. I alla fall inte satsar nämnvärt på någon annan övning för det är bara "disco". Och jag vet nog nästan med säkerhet att dessa får sin inspiration härifrån. De är inte många dock. Sen finns det självklart de åt andra hållet som bara ska bänka och curla men de är nog inte medlemmar på något forum.
Klagarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 20:10   #10
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Klagarn Visa inlägg
Nej, men det finns nybörjare som inte kör annat än knäböj i princip. I alla fall inte satsar nämnvärt på någon annan övning för det är bara "disco". Och jag vet nog nästan med säkerhet att dessa får sin inspiration härifrån. De är inte många dock. Sen finns det självklart de åt andra hållet som bara ska bänka och curla men de är nog inte medlemmar på något forum.
Dessa personer kanske är hockeyspelare som precis kommit in i gymmet. Tror du deras tränare rekommenderar dem att göra curls...

Just sayin, kommentera inte andra träningsupplägg innan du vet vilka mål dem har.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 20:41   #11
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Klagarn Visa inlägg
Överskattad övning helt klart. Och precis som du säger blir det väldigt lustigt när nybörjare fokuserar hela sin träning kring knäböj. Lägg till en inte ovanlig grisbulk på det, för man måste ju äta ordentligt, så ser det inte klokt ut sen. Oproportionerligt stora ben med en fet röv och svällbuk utan några muskler alls på överkroppen. Ser många såna på gymmet där jag tränar.
Citat:
Ursprungligen postat av Klagarn Visa inlägg
Nej, men det finns nybörjare som inte kör annat än knäböj i princip. I alla fall inte satsar nämnvärt på någon annan övning för det är bara "disco". Och jag vet nog nästan med säkerhet att dessa får sin inspiration härifrån. De är inte många dock. Sen finns det självklart de åt andra hållet som bara ska bänka och curla men de är nog inte medlemmar på något forum.
Hur ska du ha det

Klart du får biceps av böj, du måste ju hänga på (och ta av) viktskivorna!
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 16:33   #12
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Knäböj är bra för sport. Förmodligen bästa övningen överlag.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 16:37   #13
Saatan
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 118
+1 , Jag vet inte riktigt vart dyngan kommer ifrån. Totte vill bygga en hygglig beachfysik för att imponera på brudarna men rekommenderas av någon anledning strongshits och knäblöj 5x5. För att därför.
Saatan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 18:49   #14
Klagarn
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 198
Citat:
Ursprungligen postat av Saatan Visa inlägg
+1 , Jag vet inte riktigt vart dyngan kommer ifrån. Totte vill bygga en hygglig beachfysik för att imponera på brudarna men rekommenderas av någon anledning strongshits och knäblöj 5x5. För att därför.
Klagarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 16:53   #15
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Mina ben är inte nära för stora för mig, och då tränar jag mye böj. Och är relativt stark.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)