Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-12-09, 21:24   #19006
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
ahahaha nej, jag fick den senare, av helt andra orsaker

Dålig förklaring av mig
Men det är för magmusklerna och motverka svank, eller hur?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 21:53   #19007
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Men det är för magmusklerna och motverka svank, eller hur?
Absolut, för att orka ha bra och stolt hållning i löpsteget och inte svanka ihop. Om man svankar arbetar gluteus maximus i ett ofördelaktigt läge, sägs det och i det fallet litar jag nog på Zillén mer än mig själv (som inbillat mig att det inte spelar så stor roll)
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 22:26   #19008
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Kan säga att under 35km långpass hinner man verkligen lära sig skillnaden med för mycket svank och 'rätt' hållning. Det börjar liksom knipa i ländryggen om man bröstar upp sig för mycket, så då får man fälla in bäckenet och försöka låta det oheligaste blicka framåt istället för neråt, eller uppåt istället för framåt.

Jak er tröt. Kråpen å-xå.

Senast redigerad av Rahf den 2018-12-09 klockan 22:27.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 08:44   #19009
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Kan säga att under 35km långpass hinner man verkligen lära sig skillnaden med för mycket svank och 'rätt' hållning. Det börjar liksom knipa i ländryggen om man bröstar upp sig för mycket, så då får man fälla in bäckenet och försöka låta det oheligaste blicka framåt istället för neråt, eller uppåt istället för framåt.

Jak er tröt. Kråpen å-xå.


Men det är just det, jag har nog aldrig fått ont i ryggen, länden eller någonstans åt det hållet av att svanka. Fast jag säger inte emot att det är dumt för det, det kan ju vara så att jag vid det laget (när länden borde göra sig påmind) redan haft så ont i något annat att jag inte tänkt på ryggen. Sånt har hänt förut

Måste f ö rekommendera senaste numret av Skoggsport, de övningarna som Martin Holt Johanessen rekommenderar (ja, det är samma Martin som rekommenderade mig övningen jag döpte till "Jävla Martin") Tove Alexandersson är grymma för magen.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 08:50   #19010
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Kan säga att under 35km långpass hinner man verkligen lära sig skillnaden med för mycket svank och 'rätt' hållning. Det börjar liksom knipa i ländryggen om man bröstar upp sig för mycket, så då får man fälla in bäckenet och försöka låta det oheligaste blicka framåt istället för neråt, eller uppåt istället för framåt.

Jak er tröt. Kråpen å-xå.
Hehe. Nu när jag inte har löpt och det har gått bra på gymmet så har jag tappat löpsuget och återgått till att vilja bli stark istället. Sen läser jag att du har sprungit 35 km och vips så får jag löp-crawings.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 16:23   #19011
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hehe. Nu när jag inte har löpt och det har gått bra på gymmet så har jag tappat löpsuget och återgått till att vilja bli stark istället. Sen läser jag att du har sprungit 35 km och vips så får jag löp-crawings.
Perfekt! Vi behöver båda vara i form inför Laugavegur.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 16:50   #19012
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Ska ni bägge springa på Island? Kul!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-12, 10:22   #19013
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ska ni bägge springa på Island? Kul!
Japp Jag har legat före Rahf hela året men nu har han sprungit förbi mig, dags att ta igen lite snart. Snart en månad sedan jag sprang senast. Har lovat mig själv att jogga minst två gånger denna vecka. De extremt minimalistiska pass som sjukgymnasten har förespråkat har varit heeelt omöjliga att motivera sig till att göra.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-14, 15:17   #19014
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Jag hade på något sätt förträngt hur oskönt det är att försöka springa lite snabbare på isigt och skrovligt underlag . Jag sprang två mil i strax under 5:00-tempo i tisdags, men ryggsäck och dubbar på skorna, och det kändes hur lätt som helst. Idag försökte jag springa lite intervaller (jobbar mig upp mot att kunna springa trösklar igen) men löpkänslan var obefintlig då jag inte riktigt vågar slappna av och trycka på som när det är barmark. Vet att många springer intervaller på löpband under vintern men jag prioriterar frisk luft iom att man sitter inomhus så mycket ändå under vintern.

Jaja. Hoppas på kallväder så att jag kan börja åka mer skidor - det konstsnöspår jag har tillgång till atm räcker inte riktigt till för att jag ska kunna pusha upp pulsen på samma sätt som när jag springer.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-17, 14:40   #19015
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Om vi talar om att förtränga saker så kan jag delge er att jag uppenbarligen har förträngt att löpning i sig inte är roligt, det är utmaningen som är allt. Min ursprungstanke var att så fort knäbesvären var väck så skulle det vara härligt att börja springa igen, även fast det varken skulle bli många eller långa pass. Tji fick jag, det känns ju helt otroligt omotiverande. Nu har jag kommit överens med mig själv om att springa hem från jobbet(fem km) under återstoden av veckan bara för att löpningen ska få ett syfte("pendling") och på så sätt bli något så när intressant. Knät har varit bra i åtminstone två veckor men jag har inte sprungit någonting.

Hade jag kunnat starta där jag slutade och dra av en tvåmilare så hade nog motivationen varit på topp. Det är det här med att börja med kortare pass och hyfsat långsamt stegra volymen som känns så otroligt jävla osexigt. Fastän jag vet att roligare tider kommer.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-17, 15:15   #19016
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Om vi talar om att förtränga saker så kan jag delge er att jag uppenbarligen har förträngt att löpning i sig inte är roligt, det är utmaningen som är allt. Min ursprungstanke var att så fort knäbesvären var väck så skulle det vara härligt att börja springa igen, även fast det varken skulle bli många eller långa pass. Tji fick jag, det känns ju helt otroligt omotiverande. Nu har jag kommit överens med mig själv om att springa hem från jobbet(fem km) under återstoden av veckan bara för att löpningen ska få ett syfte("pendling") och på så sätt bli något så när intressant. Knät har varit bra i åtminstone två veckor men jag har inte sprungit någonting.

Hade jag kunnat starta där jag slutade och dra av en tvåmilare så hade nog motivationen varit på topp. Det är det här med att börja med kortare pass och hyfsat långsamt stegra volymen som känns så otroligt jävla osexigt. Fastän jag vet att roligare tider kommer.
Nu har du bestämt dig för att försöka arbeta dig igenom motivationsbristen, och det du uttrycker är nog någonting som vi alla går igenom. Samtidigt ger jag dig en känga: den här motgången är verkligen en piss i havet, och du verkar snudd på beredd att ge upp. Ja, det är grymt irriterande att vara skadad, men då kan man lära sig av det. Sånt här händer, och det är någonting jag anser en framgångsrik idrottsman jobbar sig igenom. Du kommer ändå komma tillbaka inom en relativt kort tid, så att åma sig över att det inte är som förr är meningslöst och kontraproduktivt. Särskilt när "förr" inte ens är ett halvår sen.

Låt inte det kortsiktiga perspektivet grumla den långsiktiga målsättningen. Låt inte minsta motgång sänka ner dig i dyn efter vad som varit ett grymt år.

Det är ingenting och det känns som allt. Men låt inte blicken tappa det du ville innan skadan.

Heja på! Lägg upp en plan och jobba smart nu.

Senast redigerad av Rahf den 2018-12-17 klockan 15:17.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-17, 15:34   #19017
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Nu har du bestämt dig för att försöka arbeta dig igenom motivationsbristen, och det du uttrycker är nog någonting som vi alla går igenom. Samtidigt ger jag dig en känga: den här motgången är verkligen en piss i havet, och du verkar snudd på beredd att ge upp. Ja, det är grymt irriterande att vara skadad, men då kan man lära sig av det. Sånt här händer, och det är någonting jag anser en framgångsrik idrottsman jobbar sig igenom. Du kommer ändå komma tillbaka inom en relativt kort tid, så att åma sig över att det inte är som förr är meningslöst och kontraproduktivt. Särskilt när "förr" inte ens är ett halvår sen.

Låt inte det kortsiktiga perspektivet grumla den långsiktiga målsättningen. Låt inte minsta motgång sänka ner dig i dyn efter vad som varit ett grymt år.

Det är ingenting och det känns som allt. Men låt inte blicken tappa det du ville innan skadan.

Heja på! Lägg upp en plan och jobba smart nu.
Haha, jag är inte snudd på beredd att ge upp. Har liksom redan bestämt mig för att springa Laegavegur 2019. Det är mer att det har slagit mig hur löpning i sig inte är särskilt kul, jag trodde att jag skulle vara som en kalv på grönbete när jag väl var frisk. Det är lite utav en ny insikt då jag trodde att jag hade lärt mig att nästintill älska löpning, i själva verket gillar jag nog bara utmaningen. Att bara gå ut och jogga en kortare sväng ger mig verkligen ingenting. Hade aldrig kunnat föreställa mig att jag enbart skulle känna tristess när knät var helt och det var dags att köra igång igen.

Man måste få gnälla lite, det är bara sunt

Vad gäller att ha en plan så är väl tanken bara att börja lugnt och stegra långsamt. Tråkigt och sunt förnuft helt enkelt!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-17, 15:35   #19018
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Gott! Lite gnäll är bra, det är bara hur du formulerar dig som folk gör precis innan de slutar.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-17, 15:40   #19019
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Är det bara jag som använder appar typ "Zombies, run!" för att distrahera mig när löpningen inte känns som det allra mest lockande? Det är, för mig åtminstone, ett perfekt sätt att hålla tempot lagom. När jag inte tänker så jäkla mycket väljer kroppen automatiskt en bra fart för dagen.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-17, 15:43   #19020
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Gott! Lite gnäll är bra, det är bara hur du formulerar dig som folk gör precis innan de slutar.
Mja, kanske. Kan väl köpa att man får de vibbarna om man inte känner mig till 100 % Jag skulle dock må ytterst dåligt över att dels ha basunerat ut att jag springer ett ultralopp i juli och dels inte träna ordentligt inför det. Trots att ingen egentligen skulle bryr sig om jag gjorde det eller inte I min bubbla är det dock superviktigt att det blir av och inte bara snack. Vill inte vara en sådan person.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)