Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-12-04, 00:50   #1
tzwaj
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 8
Byta knäled

Tja
Jag ska få en knäled i titan om typ 6 månader.
Just nu kan jag bara träna överkropp då knät är riktigt kasst.
Men det är bra för det blir kryckor ett bra tag, min fråga är nu hur ska jag lägga upp träningen?
Träna ca 4 ggr i veckan och då överkropp i 3 månader sedan ben och underhålla överkroppen för att vara på topp när operationen görs.
Visst har jag tränat på gym tidigare men det var mest för att hålla igång, nu vill jag ha resultat, gå ner lite i vikt och samtidigt få lite mera muskler.
Jag tar gärna emot träningsprogram och lite bra kost tips, samt om man ska köra med någon typ av tillskott eller så?
Tack för hjälpen på förhand.
tzwaj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 07:33   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Har du artros i knät, eller varför ska du få en ny led?

Generellt fungerar det mesta i träningsväg så länge du inte får för ont. Kan du köra benpress och benspark/lårcurl hade jag rekommenderat att göra det. Många får god smärtlindring av att cykla både innan och efter själva styrketräningen.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-05, 06:34   #3
Gearhead85
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Svenstavik Jamtland
Inlägg: 257
Följer med intresse. Har själv ett knä som bråkar.
__________________
#fuckreumatism #fuckfunkofobi
Gearhead85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-08, 09:04   #4
tzwaj
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 8
Efter ca 15 olika knäoperationer i det ena knät så är det helt slut.
Dubbla korsbandsoperationer, någon menisk, metallklämma för att hålla i skelettdelar, en hel del shaving, injecerat hyaluronsyra, prövat borra en massa hål i ledytorna för att ha något stötdämpande, prövat kortison mha el, plus lite till.
Just nu är därför knät rätt dåligt, i perioder kan det fungera hyggligt.
Därför ska det vila och jag vill köra rätt ordentligt med överkroppen.
Därav att jag önskade tips på träning, kost, tillskott, ja allt som gör att resultatet blir bra.
tzwaj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-12, 16:01   #5
StephanKjaer
Registered User
 
StephanKjaers avatar
 
Reg.datum: Dec 2018
Ort: Göteborg
Inlägg: 1
Som Mattias sa tidigare, så länge du inte får ont kan du träna på, med egentligen vad du vill. Det finns inga specifika övningar som är bättre eller sämre. Gå ner i vikt är alltid att bra när det kommer till knäsmärta, då detta har en mekanik betydelses.

Mitt förslag om du är villig att träna ben är att köra romanian squat eller vanliga squat om det är för jobbigt/gör ont, gå över och kör benövningar i maskin. Förslag på överkropps övningar - gör de du tycker är kul. Personligen tycker jag om pull-ups. Har man inte kört det innan är en bra början negativa pull-ups. Gällande kost och kosttillskott finns det en del bra trådar på forumet, inget du bör tänka på annorlunda pga knäsmärtan.

Om du ändå ska köra på lite mer intensivt inför operationer om 6 månader. Tänker på att planera, har du ont en dag försök hitta något du kan göra ändå. Ett pass kanske bara blir att cykla. Det viktigaste är att du tycker det är hållbart och kul i längden.

Ser man till studier om träning före operation av denna typ verkar det finnas en liten vinst i minskas smärta efteråt https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4746481/ Det bästa rådet är att du följer rehabiliteringen flitigt efter operationen.
__________________
Leg.Kiropraktor
https://kiropraktorvard.se
StephanKjaer är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)