Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-15, 09:31   #2701
The Swede
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Det var en uppföljning på det jag skrev häromdagen, angående att jag får dålig kontakt i höger bröst i pressövningar, när jag körde smala armhävningar idag dock känner jag i båda brösten, och då undrar jag bara ifall man kan dra någon slutsats från det, varför det är så.

Skickat från min G3311 via Tapatalk
Okej. Tror inte du kan dra någon slutsats av det, mer än det jag skrev i mitt tidigare inlägg.

Skickat Via Tapatalk
The Swede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-15, 12:07   #2702
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Om jag får grym kontakt i båda brösten när jag kör smala armhävningar, wtf smalare brukar ju vara mer Triceps än bröst??

Skickat från min G3311 via Tapatalk


Får också bättre tryck i titsen av smalare grepp. Både med armhävningar och bänk/hantelpressar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-15, 19:51   #2703
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Är det här ett rimligt upplägg(tänker främst ordningen av övningar) av mina helkroppspass 3ggr/vecka?
Rodd/Chins
Bänk
Böj
Mark

Anledningen till att jag kör böj som tredjeövning är att jag kan slänga in småövningar som sidolyft och bicepscurls under vilan. Detta efter att de har jobbat klart i basövningarna. Slänger även in triceps för långa huvudet i vilan mellan markseten.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-15, 20:41   #2704
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Är det här ett rimligt upplägg(tänker främst ordningen av övningar) av mina helkroppspass 3ggr/vecka?
Rodd/Chins
Bänk
Böj
Mark

Anledningen till att jag kör böj som tredjeövning är att jag kan slänga in småövningar som sidolyft och bicepscurls under vilan. Detta efter att de har jobbat klart i basövningarna. Slänger även in triceps för långa huvudet i vilan mellan markseten.
Ja, kör bänk och dragövningarna om vartannat för ännu mer tidsbesparing!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 10:01   #2705
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 711
Finns det någon fördel jämfört med vanliga utfall att köra såna där där man sätter det bakre benet snett bakom det arbetande benet?

Typ så här:

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 12:59   #2706
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Hur ska man återfå styrka i böj och mark efter att inte ha kört dem tungt på över ett år? Har kört mer fokus på byggning och kört högreppare djupa böj med paus på 100kg, samt lätta raka marklyft på 100kg. Kunde endast göra 5or på 120 i böj när jag tidigare lätt kunnat göra 10or. Kunde endast göra en 5a på 140 i mark när jag innan kunnat göra 20 reps, på en lägre kroppsvikt med mer fett.

Kör helkroppspass 3ggr/vecka. Ska jag typ slänga på tung vikt ett pass i veckan för varje lyft och hålla det?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 15:18   #2707
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Finns det någon fördel jämfört med vanliga utfall att köra såna där där man sätter det bakre benet snett bakom det arbetande benet?
Har man gjort det tillräckligt länge så man kan köra en hel dragon squat så kan man ju säkert få folk på gymmet att rynka på ögonbrynen mer än en gång i alla fall.

Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 16:12   #2708
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Finns det någon fördel jämfört med vanliga utfall att köra såna där där man sätter det bakre benet snett bakom det arbetande benet?

Typ så här:

Jag vet inte verför hon gör det men när jag gör enbensblj med ena benet fram, sätter jag ihop knäna sp det främre benet korsar mittlinjen en aning. Det ger enormt mycket mer stöd och blir lättare, än om man har benen helt fria och går ned och upp. Skulle vara det då, det kanske blir aningen lättare.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 16:47   #2709
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Om ni ska träna hantelpress/Hantelrodd med 30kg, hur skulle eran stegring se ut upp till arbetsseten?

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 17:17   #2710
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
hantelrodd går jag på arbetsvikt direkt ifall jag exempelvis kört mark eller något aktiverande innan.
Hantelpress, något uppvärmningsset (oavsett om det är för axlar lr bröst) om jag har kört något innan. Annars går jag på känsla om det äär första övning.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 17:24   #2711
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Om ni ska träna hantelpress/Hantelrodd med 30kg, hur skulle eran stegring se ut upp till arbetsseten?

Skickat från min G3311 via Tapatalk
Först några reps med löjligt lätt vikt för att mjuka upp, känna så att det inte är något som gör ont, osv. Kanske 10 reps med 7 kg. Känns det bra skulle jag hoppa på 30 direkt sen. Känns det lite tveksamt skulle jag stegra upp med 1-2 ytterligare set, säg, 5 reps på 15 kg och 3 reps på 20 kg.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 18:00   #2712
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
hantelrodd går jag på arbetsvikt direkt ifall jag exempelvis kört mark eller något aktiverande innan.
Hantelpress, något uppvärmningsset (oavsett om det är för axlar lr bröst) om jag har kört något innan. Annars går jag på känsla om det äär första övning.
Samma. Ett förberedande set i pressar, om kroppen är varm, och sen på arbetsvikt.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 18:19   #2713
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Så slutsatsen jag drar från svaren är att det inte alls lika viktigt att öka med 20% i uppvärmningsseten som det är i baslyften som mark, böj och bänk, ifall man kör det som första övning alltså. Korrekt?

Senast redigerad av svartakronan den 2018-12-16 klockan 18:24.
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 18:52   #2714
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Så slutsatsen jag drar från svaren är att det inte alls lika viktigt att öka med 20% i uppvärmningsseten som det är i baslyften som mark, böj och bänk, ifall man kör det som första övning alltså. Korrekt?
Nja, nu svarade ju ceejay och Rahf utefter att man redan var varm i kroppen, alltså att dessa övningar inte var ens första övningar.

Jag tror inte jag har hört det där med att det är viktigt att uppvärmningsseten ökar med 20 %, min uppfattning (baserat på min träning och vad jag har läst) är att det bara är att köra på känn.

Dock skulle jag generellt säga att jag är mer skadekänslig i pressövningar än dragövningar. Chins kan jag köra igång med från noll. Bänkpress måste jag värma upp som en tosing i.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 19:29   #2715
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 803
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Om ni ska träna hantelpress/Hantelrodd med 30kg, hur skulle eran stegring se ut upp till arbetsseten?

Skickat från min G3311 via Tapatalk
Direkt på bara. Men jag tränar typ varje dag och har ett aktivt jobb.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)