Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-10-19, 16:05   #5971
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Hur ofta kan man genomföra 5x5 om man inte är nybörjare? Testade i pausbänken i början på veckan där det blev 5x5 på 100kg, sista repetitionen var max-effort. När kan jag rimligtvis utföra 5x5 på liknande vikter igen? Körde pausbänk 5x5 i tisdags , och smalbänk med paus 3x8 igår (kände mig här sliten från bänken i tisdags). Nästa pass är imorgon. Kan jag rimligtvis prova 5x5 igen eller bör jag köra ett lätt pass till?

Senast redigerad av smerk den 2018-10-19 klockan 16:06.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-12, 15:35   #5972
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Waimea Visa inlägg
Jag började på 20 kg för 8 veckor sedan och ska på fredag köra 5x5 77,5kg i knäböj. 75 kg är PB för mig och 75 kg känns tungt och tekniken blir sämre vid högre vikter.

Jag funderar på att gå ner i vikt till 50 kg i knäböj och tänka på teknik före vikter.

Hur skulle ni gjort?
Enligt schemat ska du sänka vikten 10% men eftersom du får både cave-in, brytböj och kliver upp på tå så är varje sådan rep en total fail, kanske värt att gå tillbaka till 50 och vara mer konsekvent med teknik. En dålig rep är en fail vilket betyder att man inte ska höja vikten alternativt deload, det är smartast att vara nitisk i det långa loppet.

Citat:
Ursprungligen postat av jochen Visa inlägg
Om jag lägger in 20 min cardio efter ett 5x5 pass, motverkar det progressionen markant då? Någon nämnde att cardio hämmade muskeltillväxt på något vänster. Jag har ganska dåligt flås så skulle vara skönt att klämma in lite när man ändå är i lokalen.
Det vore nog bättre att träna kondition en annan dag, men om du vill vara tidseffektiv så supplementera med kolhydrater före konditionsdelen så slipper du må bajs. Med det sagt så borde finns det effektivare metoder att träna kondition på, sök.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 01:43   #5973
Malko96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 26
Har kört SL5x5 i några dagar nu och är jävligt nöjd med den men vill lägga till nån armövning alternativt köra armpass+cardio på en Tisdag eller Torsdag. Just nu så vilar jag bara dem två dagarna men känner mig rastlös under dem dagarna så vill spendera tid på gymmet istället.

Har ni några tips eller blir det för mycket för min kropp?
Malko96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 01:46   #5974
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Malko96 Visa inlägg
Har kört SL5x5 i några dagar nu och är jävligt nöjd med den men vill lägga till nån armövning alternativt köra armpass+cardio på en Tisdag eller Torsdag. Just nu så vilar jag bara dem två dagarna men känner mig rastlös under dem dagarna så vill spendera tid på gymmet istället.

Har ni några tips eller blir det för mycket för min kropp?
Tror det är bättre att slänga in armträning på slutet av det vanliga passet så de får en hel vilodag mellan varje pass. Cardio är nog bra på tisdag eller torsdag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 13:24   #5975
Malko96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Tror det är bättre att slänga in armträning på slutet av det vanliga passet så de får en hel vilodag mellan varje pass. Cardio är nog bra på tisdag eller torsdag.
Ty! Har du några förslag på vilka övningar jag borde lägga till?
Malko96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-10, 13:36   #5976
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Stronglifts 5x5: Samlingstråd för de tränande massorna

Citat:
Ursprungligen postat av Malko96 Visa inlägg
Har kört SL5x5 i några dagar nu och är jävligt nöjd med den men vill lägga till nån armövning alternativt köra armpass+cardio på en Tisdag eller Torsdag. Just nu så vilar jag bara dem två dagarna men känner mig rastlös under dem dagarna så vill spendera tid på gymmet istället.

Har ni några tips eller blir det för mycket för min kropp?


Skulle isåfall

Alt #1 - lägga till armträning på själva passen

Alt #2 - Träna armpass på lördagen (må/ons/fre/lö)

Alt #3 - armar på sista passet.

Lättare kondis kan utföras på vilodagar, om hårdare, ta det efter sista veckans träning, så du alltid får en vilodag emellan styrkan

Börja med basics

Stångcurls & pushdowns/dips t.ex.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 02:13   #5977
Malko96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Skulle isåfall

Alt #1 - lägga till armträning på själva passen

Alt #2 - Träna armpass på lördagen (må/ons/fre/lö)

Alt #3 - armar på sista passet.

Lättare kondis kan utföras på vilodagar, om hårdare, ta det efter sista veckans träning, så du alltid får en vilodag emellan styrkan

Börja med basics

Stångcurls & pushdowns/dips t.ex.
Ty för info! Läste vidare på SLs hemsida så kommer lägga till armträning som du skrev. Lägger till dips, pushdowns, barbell curls och skullcrushers!
Malko96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 09:55   #5978
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Malko96 Visa inlägg
Ty för info! Läste vidare på SLs hemsida så kommer lägga till armträning som du skrev. Lägger till dips, pushdowns, barbell curls och skullcrushers!


Räcker med två tricepsövningar.

Kör på BB-curls och hammer/koncentrationscurls istället för en av tri-övningarna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 13:18   #5979
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Räcker med två tricepsövningar.

Kör på BB-curls och hammer/koncentrationscurls istället för en av tri-övningarna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fast varför behövs det i så fall två bicepsövningar?
Skulle säga att Stångrodd ger mer slag till biceps än vad bänk och OHP gör till triceps, så jag tycker hellre att han ska satsa på en bicepsövning i så fall, och två tricepsövningar (gärna en som tar på långa huvudet).


@Malko - Säger inte att Ozziking har fel, så föredrar du hans approach så kör på den, jag hade snarare gjort så här, om du kör enligt det första förslaget i första posten:

Pass A:
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Stångrodd 5x5
Stångcurl 3x5-8

Pass B:
Knäböj 5x5
Militärpress 5x5
Marklyft 1x5 (Ett set, fem repetitioner.)
Frenchpress 3x5-8
Pushdown 3x8-10


Alternativt lägga sammanslagningen:
Stångcurl 3x5-8
Frenchpress 3x5-8
Pushdown 3x8-10


på veckans sista styrketräningspass. Lite mindre volym på sikt, men samtidigt så blir det nog bättre för återhämtningen.

Cardion tycker jag du kan hålla på dagarna du inte kör styrketräning, om du kan dvs.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 14:39   #5980
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Ja, absolut. Tänkte bara inte att trötta ut triceps för mycket då det inte är kul att 5x5:a i militär/bänk med trött triceps :-)




Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-15, 18:25   #5981
Malko96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 26
@Stoltz @Ozziking

Tack för all tips grabbar, det uppskattas rejält!
Jag tänker testa Stoltz förslag o se hur min kropp känns efter ett tag. Kör Pass B, A, B nästa vecka så får se hur det går.

Får se hur länge jag kan träna dock. Inväntar svar från en läkare för att veta ifall jag kommer börja med Isotretinoin som är anti-akne. Det är en ganska grov behandling dock, speciellt på kroppen då man får en grov träningsvärk hela tiden. Kanske blir så att jag får minska volymen på hela passet men får se.
Taggad på att träna på Måndag dock!
Malko96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 10:40   #5982
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Malko96 Visa inlägg
@Stoltz @Ozziking

Tack för all tips grabbar, det uppskattas rejält!
Jag tänker testa Stoltz förslag o se hur min kropp känns efter ett tag. Kör Pass B, A, B nästa vecka så får se hur det går.

Får se hur länge jag kan träna dock. Inväntar svar från en läkare för att veta ifall jag kommer börja med Isotretinoin som är anti-akne. Det är en ganska grov behandling dock, speciellt på kroppen då man får en grov träningsvärk hela tiden. Kanske blir så att jag får minska volymen på hela passet men får se.
Taggad på att träna på Måndag dock!
Var väldigt försiktig med att överhuvudtaget träna under den behandlingen. Jag har två vänner som genomgått varsinn behandling med Isotretinoin (om jag minns rätt) mot acne och läkaren sade till dem att inte träna under tiden pga värken och att den kunde bli väldigt långvarig om man gjorde det. Den ena vännen ignorerade det och tränade, han har fortfarande ont idag, två år senare. Inte värt det.

Edit: med det sagt, fråga din läkare om det så klarr, men lyssna om han säger att du inte bör träna. Permanent smärta är rätt överskattad.

Senast redigerad av Stoltz den 2018-12-16 klockan 10:41.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-16, 16:46   #5983
Malko96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Var väldigt försiktig med att överhuvudtaget träna under den behandlingen. Jag har två vänner som genomgått varsinn behandling med Isotretinoin (om jag minns rätt) mot acne och läkaren sade till dem att inte träna under tiden pga värken och att den kunde bli väldigt långvarig om man gjorde det. Den ena vännen ignorerade det och tränade, han har fortfarande ont idag, två år senare. Inte värt det.

Edit: med det sagt, fråga din läkare om det så klarr, men lyssna om han säger att du inte bör träna. Permanent smärta är rätt överskattad.
Fan också, då var det som jag trodde... Min väns polare hade samma besvär och han tog också break från gymmet under behandlingen.

Irriterande att det händer 2 månader in i träningen när man är motiverad som fan också. FAN!!!
Malko96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-01, 12:57   #5984
jochen
Registered User
 
jochens avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 80
Hej! Har kört 5x5 ett par månader nu och har efter det vanliga 5x5-träningspasset lagt in ett par extra övningar men inte på nåt speciellt "organiserat" sätt. Jag vill pusha nån av pecs, traps, delts, lats, bicep, tricep lite extra så jag kör två-tre övningar av något jag känner för vilket inte känns optimalt.

Det jag skulle vilja ha hjälp med är tips på vilka muskelgrupper av ovan nämnda som passar in att köra på pass A reps pass B. Viss av 5x5-övningarna tar ju mer på bicep t ex, då bör jag ju köra extra bicep den dagen så den får maximal vila till nästa gång. Eller om det inte behöver vara så strikt så skulle man kankse kunna ha ett rullande schema som inte behöver vara i sync med 5x5 alls?
jochen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-03, 17:25   #5985
Halllon
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 32
Hej! Jag är nybörjare och har tillämpat sl 5x5 basic just eftersom det är så himla basic - och jag gillar övningarna. Jag har dock ett problem. Jag får ibland ont i ländryggen - vilket jag varit hos naprapat och kollat upp (tidigare - innan jag började med sl 5x5). Det handlar helt enkelt om att jag är otränad samt att jag vant kroppen att belasta fel. Tydligen använder jag ryggen i stället för sätesmuskeln i vissa rörelser. Jag har fått övningar för att styra upp det här (som jag kör utöver sl 5x5).

De olika övningarna som ingår i sl 5x5 fungerar bra, MEN tydligen gillar inte min ländrygg just kombon av knäböj och marklyft. Börjar jag med knäböj så känner jag av ryggen när jag kör marklyft (och kan inte genomföra det bra) och tvärt om. De gånger jag känt så i ryggen har jag i stället använt maskiner som tränar en muskelgrupp i taget - för att inte belasta ländryggen på samma vis. Funkar det att göra så här - eller pajar jag hela upplägget med SL 5x5 då? Alltså om jag t.ex. kör marklyft först och märker att jag inte kan köra knäböj så kör jag maskiner som tränar ungefär samma muskelgrupper som knäböj gör. Förstår ju att hela grejen med t.ex. knäböj är att man, förutom ben, får många andra muskelgrupper på köpet.

Kort och gott: Jag gillar verkligen sl 5x5, men behöver alternativ till knäböj och marklyft de gånger jag känner att ryggen inte är med mig. Tips på upplägg?

Och förhoppningsvis kommer jag på sikt bli av med ryggproblemet i takt med att jag blir mer vältränad. Och jag vill också förtydliga att jag är noga med att göra övningar rätt. Jag har börjat med låga vikter just för att kunna göra en kontrollerad rörelse - men ryggen säger nej ibland ändå.
Halllon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)