Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-24, 12:29   #7546
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Hon blev sviken av många. Missandei dog. Tyrion litade hon inte på, Varys förråde henne, 2 av drakarna / hennes barn var döda. Jag har inte svårt att förstå att hon blev som hon blev, men jag kan inte förneka att hon var knäpp för att omständigheter till stor del är vad som gjorde henne galen.
Cersei är hustrun till mannen som försökte döda Daenerys och är härskaren som sitter på *hennes* tron. Det verkar rätta gott och väl för att göra henne sur, det är hennes tron - ingen annan har där att göra. Förrädare ska dö. Hon har varit uttalad sen hon först introducerades med den linjen om jag inte missminner mig.



Det är skillnad på att avrätta folk och korsfästa dem eller bränna dem. Hon var brutal tidigt och fortsatte köra "my way or the highway".
Och Dothraki, hon ville mer eller mindre ena ett klanfolk för att de skulle utkämpa hennes krig åt henne på en annan kontinent, när ledarna inte vart sugna på att göra henne till härskare så dödade hon dem. Det är inte enbart så att de var bad guys och hon en oskyldig person som råkade bli ledare över Dothraki för att hon försvarade sig. Hon ville det och förväntade sig det.

En intressant karaktär iaf men jag har svårt att förstå varför folk låter henne komma undan med helt sjuka saker och ändå hävda att hon "vill väl".
Sen finns det gamla talesättet "the highway to hell is paved with good intentions." Lite som hur Avatarerna i Förhäxad föröskte skapa en perfekt värld genom att radera ut existensen på de personer som enligt deras mening var för korrupta. Och samma ser vi ju i animen Death Note där protagonisten försökte göra världen bättre men slutade med att han blev galen.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 13:03   #7547
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Läs dom på engelska som jag gjorde...
Det är ju självklart. Skulle aldrig läsa nåt sådant i svensk översättning om jag inte var absolut tvungen.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 13:10   #7548
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Vet som sagt inte hur den svenska undertexten löd, men han sa åt sin fågel att försöka igen vid middagen (trots att Varys visste att han redan var död).
Giftet (som gör folk "galna") är dessutom inte nödvändigtvis singeldoserat.
Att han försökte förgifta henne tycker jag verkar uppenbart. Men att Martha(?) faktiskt skulle ha lyckats, men att giftet endast skulle gjort Dany galen och inte dödat henne tycker jag inte det finns mycket som talar för.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 13:11   #7549
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Om både Jon och Drogon dör kort tid efter att ha vidrört Dany kan vi starkt misstänka gift.
Sant, ett mycket potent gift dessutom. Får vänta och se.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 14:00   #7550
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det är ju självklart. Skulle aldrig läsa nåt sådant i svensk översättning om jag inte var absolut tvungen.
Är ljudboken också på engelska?
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 14:29   #7551
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Är ljudboken också på engelska?
Ja
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 16:06   #7552
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Det var absolut en av Danys features att gå från naiv liten flicka "som inte kunde räkna till 20" till att bli en brutal drottning. Men, jag tyckte inte att hon fram till S08E05 var mer hänsynslös än någon annan karaktär i serien. Hon var (tack och lov) inte lika mesig som Jon, men att gå ifrån att korsfästa slavägare till att bränna helt oskyldiga barn är ändå ett rejält stort glapp imho. Att hon blev galen var fullkomligt rimligt, men jag tycker att det hade kunnat göras bättre.
Hon var mer hänsynslös än många, och mindre än några. Jag uppfattade henne i alla fall aldrig som oskyldigt välvillig.
De jag på rak arm uppfattade som mer hänsynslösa än henne var Gregor Clegane, Freys, Geoffrey, Boltons. Cersei är på samma nivå. Bronn och Sandor är mer brutala men hycklar inte och straffar inte folk med döden för att de inte vill följa dem.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Se det fetade
Ja jo, alltså jag är kluven. Jag kan hålla mer er om att det förhastades fram, samtidigt tycker jag Daenerys fått väldigt mycket skärmtid och jag skulle knappast sortera hennes bland bortglömda plotlines.

Var hon så hatisk mot Cersei? Jag tycker mig minnas flertales gånger hon uttalar sig om att förrädare ska dö och förrädare -> de som inte erkänner att hon är drottning. Det är inte rimligt att hon tycker Cersei är en förrädare, men det är så Daenerys resonerat. Hon är ju inte rimlig, det är själva poängen



Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Sen finns det gamla talesättet "the highway to hell is paved with good intentions." Lite som hur Avatarerna i Förhäxad föröskte skapa en perfekt värld genom att radera ut existensen på de personer som enligt deras mening var för korrupta. Och samma ser vi ju i animen Death Note där protagonisten försökte göra världen bättre men slutade med att han blev galen.
Ja jo, detta tas ju upp ju i sistet avsnittet - hur mycket man kan offra i jakt på utopin. Inget jag inte håller med om.
Cubic (2012) tycker jag t.ex tar upp detta, finns såklart säker massor av filmer men en jag kan komma på på rak arm.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 16:56   #7553
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Ja jo, alltså jag är kluven. Jag kan hålla mer er om att det förhastades fram, samtidigt tycker jag Daenerys fått väldigt mycket skärmtid och jag skulle knappast sortera hennes bland bortglömda plotlines.

Var hon så hatisk mot Cersei? Jag tycker mig minnas flertales gånger hon uttalar sig om att förrädare ska dö och förrädare -> de som inte erkänner att hon är drottning. Det är inte rimligt att hon tycker Cersei är en förrädare, men det är så Daenerys resonerat. Hon är ju inte rimlig, det är själva poängen

Kanske man kan säga att alla bitar var på plats för att det ska vara rimligt att hon blev som hon blev, men man bara berättade det så dåligt att det inte framgick på ett bra sätt hur hennes olika motgångar ledde till detta.

Angående Cersei så är det ett ganska diffust problem för mig. Men jag tror det är något jag retat mig på i flera säsonger. Dvs att det har verkat på Danys attityd då hon pratat om Cersei som att hon känner henne och avskyr henne. Svårt att sätta fingret på exakt vad det är.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 17:08   #7554
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Att han försökte förgifta henne tycker jag verkar uppenbart. Men att Martha(?) faktiskt skulle ha lyckats, men att giftet endast skulle gjort Dany galen och inte dödat henne tycker jag inte det finns mycket som talar för.
Hon blev varnad för Varys i en profetia. "Beware the perfumed seneschal."
Varys hade tillgång till Mad king som också blev galen (tidigare fungerade han bra). Ett av de kända gifterna kan göra att "It will give cooked meat a savory smell, but if eaten it produces violent madness, in beasts as well as men. A mouse will attack a lion after a taste of basilisk's blood. But to a man who loves his art, is not passion a form of madness? "
Varys har lovat att utplåna magin.


Dany förbjöd dödssport, tillät inte dothraki att våldta, frigav slavar, undvek att attackera KL för att inte riskera att skada civila, erbjöd sina fiender nåd upprepade gånger - för att sedan efter en scen som visar hur eunucken (som är kända för att förgifta personer, sannolikt förgiftade hennes pappa, har lovat att tillintetgöra henne).. mm jag tror att DnD la in en ganska bra twist.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 18:05   #7555
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Det var absolut en av Danys features att gå från naiv liten flicka "som inte kunde räkna till 20" till att bli en brutal drottning. Men, jag tyckte inte att hon fram till S08E05 var mer hänsynslös än någon annan karaktär i serien. Hon var (tack och lov) inte lika mesig som Jon, men att gå ifrån att korsfästa slavägare till att bränna helt oskyldiga barn är ändå ett rejält stort glapp imho. Att hon blev galen var fullkomligt rimligt, men jag tycker att det hade kunnat göras bättre.
Hennes driv efter tronen var väl ändå den i särklass starkaste, även större än Cerseis (som nog definitivt kunnat göra samma sak om hon hade en drake). Annars finns såklart många brutala och hänsynslösa, men just det där att vilja härska till varje pris är hon ändå rätt unik i.

För övrigt förstår jag inte hatet mot Jon. I tidigare säsonger alltså. Innan han bara klampade runt och såg bajsnödig ut.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 18:25   #7556
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Hon blev varnad för Varys i en profetia. "Beware the perfumed seneschal."
Varys hade tillgång till Mad king som också blev galen (tidigare fungerade han bra). Ett av de kända gifterna kan göra att "It will give cooked meat a savory smell, but if eaten it produces violent madness, in beasts as well as men. A mouse will attack a lion after a taste of basilisk's blood. But to a man who loves his art, is not passion a form of madness? "
Varys har lovat att utplåna magin.


Dany förbjöd dödssport, tillät inte dothraki att våldta, frigav slavar, undvek att attackera KL för att inte riskera att skada civila, erbjöd sina fiender nåd upprepade gånger - för att sedan efter en scen som visar hur eunucken (som är kända för att förgifta personer, sannolikt förgiftade hennes pappa, har lovat att tillintetgöra henne).. mm jag tror att DnD la in en ganska bra twist.
Jag minns ingen sådan profetia? Var den i tverien eller boken (eller bägge)?

EDIT: Var den där häxan med zorromasken kanske?

Jag säger inte att det är omöjligt att det är som du säger. Men jag tycker det låter lite långsökt ur Varys synvinkel, eftersom han ju också ska ha som drivkraft att "tjäna riket". Att medvetet förgifta kungen för att han ska bli galen och försöka bränna alla "fiender" i Kings Landing låter ju inte som en bra grej att göra. Inte heller att medvetet göra Dany galen så att hon kör en holocaust och bränner en miljon civila.

Om det nu ändå är som du säger, och att allt varit nån slags finurlig plan för att ta död på all magi så har hintarna kring detta verkligen varit subtila. Det borde väl ändå finnas lite mer substantiella "bevis" för att det ligger till så när man kikar på det såhär i efterhand kan jag tycka. Dessutom kan man väl inte heller säga att Varys lyckades utplåna magin från Västerås. Bran är ju kung och vem vet var drakjäveln tog vägen. Han kanske ska iväg och lägga ett ägg och ta över hela världen om ett par år.

Men med tanke på hurpass mycket som berättats väldigt slarvigt denna säsong och hur mycket som tagit konstiga vändningar så kan det kanske ändå vara som du säger att manusförfattarna hade samma idé som dig. Vi får väl se om det går att få nån klarhet i detta någon gång.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-05-24 klockan 18:26.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 18:45   #7557
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Kanske man kan säga att alla bitar var på plats för att det ska vara rimligt att hon blev som hon blev, men man bara berättade det så dåligt att det inte framgick på ett bra sätt hur hennes olika motgångar ledde till detta.
Kanske sant. Jag tolkade henne som megaloman tidigt, men det är kanske på mer eller mindre diffusa tecken. Jag kan iaf inte koppla samman megalomani med mental friskhett, det funkar liksom inte. Jag upplever att Daenerys blivit så älskad till stor del för att hon är kvinna. Minns att min dåvarande flickvän blev alldeles till sig då Daenerys tog över slavers bay.
Jag minns att jag då var i lite mer konflikt över det då hon bröt sitt löfte till dem och köpte unsullied av dem för att sedan mörda dem. Ja de var slavhandlare osv osv, men jag skulle inte kalla detta hedervärt. Starkt tecken på *målet helgar medlen* vilket många som älskar Daeneys, som jag fått för mig, ofta brukar vara emot. Så jag tycker mig se en dubbel standard.

Nu svävar detta nästan över i politik, men ja. Anekdotiskt ser jag folk favorisera karaktärer i t.ex GoT utefter deras egna politiska hemvist.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Angående Cersei så är det ett ganska diffust problem för mig. Men jag tror det är något jag retat mig på i flera säsonger. Dvs att det har verkat på Danys attityd då hon pratat om Cersei som att hon känner henne och avskyr henne. Svårt att sätta fingret på exakt vad det är.
Jag har inte tänkt på det, du kan säkert ha rätt. Jag har nog inte gjort mer än koppla samman det med:
#1 Det är lätt att ogilla Cersei
#2 Daenerys är vrålkåt på tronen, Cersei sitter på den -> fiende / hat
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 18:58   #7558
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Kanske sant. Jag tolkade henne som megaloman tidigt, men det är kanske på mer eller mindre diffusa tecken. Jag kan iaf inte koppla samman megalomani med mental friskhett, det funkar liksom inte. Jag upplever att Daenerys blivit så älskad till stor del för att hon är kvinna. Minns att min dåvarande flickvän blev alldeles till sig då Daenerys tog över slavers bay.
Jag minns att jag då var i lite mer konflikt över det då hon bröt sitt löfte till dem och köpte unsullied av dem för att sedan mörda dem. Ja de var slavhandlare osv osv, men jag skulle inte kalla detta hedervärt. Starkt tecken på *målet helgar medlen* vilket många som älskar Daeneys, som jag fått för mig, ofta brukar vara emot. Så jag tycker mig se en dubbel standard.

Nu svävar detta nästan över i politik, men ja. Anekdotiskt ser jag folk favorisera karaktärer i t.ex GoT utefter deras egna politiska hemvist.



Jag har inte tänkt på det, du kan säkert ha rätt. Jag har nog inte gjort mer än koppla samman det med:
#1 Det är lätt att ogilla Cersei
#2 Daenerys är vrålkåt på tronen, Cersei sitter på den -> fiende / hat
Jag håller helt med om att tidigare säsonger visat tydliga tecken på att Daenarys kanske skulle tippa över mot "the dark side". Det är bara senaste säsongen jag tycker att man misslyckats med att visa hur det slog slint så att säga. Men överlag är det en av sakerna jag tyckt varit bra med serien. Dvs att det har inte varit helt glaklart att ljusbringaren faktiskt kommer visa sig vara den frälsare alla hoppas på.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 21:32   #7559
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Hennes driv efter tronen var väl ändå den i särklass starkaste, även större än Cerseis (som nog definitivt kunnat göra samma sak om hon hade en drake). Annars finns såklart många brutala och hänsynslösa, men just det där att vilja härska till varje pris är hon ändå rätt unik i.

För övrigt förstår jag inte hatet mot Jon. I tidigare säsonger alltså. Innan han bara klampade runt och såg bajsnödig ut.
Ja, Danys hela narrativ var väl i princip bara baserat på hennes hunger efter tronen. Men titeln ”mest hänsynslös” aspirerar hon inte på imho trots att hon brände ner en hel stad.

Jag tycker att Jon har sett bajsnödig ut sedan säsong ett, med möjligt undantag för tiden han spenderade med Ygritte och övriga wildlings.

Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Kanske sant. Jag tolkade henne som megaloman tidigt, men det är kanske på mer eller mindre diffusa tecken. Jag kan iaf inte koppla samman megalomani med mental friskhett, det funkar liksom inte. Jag upplever att Daenerys blivit så älskad till stor del för att hon är kvinna. Minns att min dåvarande flickvän blev alldeles till sig då Daenerys tog över slavers bay.
Jag minns att jag då var i lite mer konflikt över det då hon bröt sitt löfte till dem och köpte unsullied av dem för att sedan mörda dem. Ja de var slavhandlare osv osv, men jag skulle inte kalla detta hedervärt. Starkt tecken på *målet helgar medlen* vilket många som älskar Daeneys, som jag fått för mig, ofta brukar vara emot. Så jag tycker mig se en dubbel standard.

Nu svävar detta nästan över i politik, men ja. Anekdotiskt ser jag folk favorisera karaktärer i t.ex GoT utefter deras egna politiska hemvist.
Det som gjorde Dany intressant var ju att hon var badass, vilket också innebar att hon ofta balanserade på gränsen till vansinne. Förstår inte riktigt varför Dany skulle vara älskad pga att hon är kvinna - för att vara en patriarkal värld har ändå GoT extremt många intressanta och mäktiga kvinnliga karaktärer. Hon var långt ifrån den mest älskvärda av dessa. Jag tror dessutom att betydligt fler fans ville se Jon på tronen - för att han är man då eller?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-25, 08:41   #7560
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Det som gjorde Dany intressant var ju att hon var badass, vilket också innebar att hon ofta balanserade på gränsen till vansinne.
Det som gjorde henne ännu mer intressant, för mig, var hennes resa från tönt till badass. I början av säsong 1 ville jag bara snabbspola förbi hennes scener, jag mådde dåligt av att se vad jag tyckte var ett viljelöst våp som bara tyckte synd om sig själv. Sen gick hon över till att manipulera Khal Drogo, och hennes vändning från mes till badas var spikrak och snabb - och totalt trovärdig.

Så jag tycker att det är synd att hon stagnerade i säsong 4 eller när det nu var. Efter att hon blev ultrabadass så hände inte så mycket mer. Kanske lite svårt att ge henne en trovärdig utveckling åt ett annat håll... Men man kanske hade kunna ge henne en moralisk resa. Eller en resa in i galenskap. Nu känns det som att hon var jämn-galen från säsong 4 till mitten av näst sista avsnittet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)