Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-21, 08:35   #7441
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag håller i princip med.

Dock tror jag inte alls man gjort det hastigt och hafsigt. Till att börja med har man inte tillgång till de fantastiska böckerna längre. Om inte annat så är GoT ett lysande exempel på hur viktigt det är med väldigt mycket och detaljerat material att ösa ur ifall man vill skapa en levande värld som bakgrund till berättelsen. De har kunnat använda det materialet i de tidigare säsongerna (vilket är anledningen till att de är så fantastiska) men nu har de bara en punktlista med element i handlingen från GRRM, och så måste de försöka skapa denna magi själva. Det är inte förvånade att de inte lyckas få ens i närheten av samma känsla som man fått i de tidigare säsongerna.

Tänk hur "bra" en uppföljare till LotR skulle kunna bli. Det är väl bara att låta nån annan skriva en fjärde bok om härskarringen där vi får veta vad som hände sen.

Mitt största problem med säsong 8 är att det varit lite väl många grejer som "sytts ihop". Alla som öht träffats i tidigare säsonger har ju fått träffas igen ochgör bokslut. Kändes lite väl tillrättalagt.

Jag tycker egentligen inte denna säsong var jättemycket sämre än de två senaste, som varit rätt mycket upp och ned. Jag gillade slutet, men tycker att flera av de tidigare avsnitten egentligen varit rätt händelsefattiga och mer som en transportsträcka. Men med tanke på att man ju inte haft så mycket material att jobba med kan man ju förstå detta också. Risken är ju att det blivit ännu sämre ifall de fabulerat helt vilt själva och skapat en massa förklaringar till Night King och Azor Ahai och alla galna grejer som det fantiserats om under årens lopp.
Exakt så! Anledningen till att det dippat är att man inte har några fantastiska böcker att ösa ur utan bara har grova stolpar från GGRM. De två sista böckerna kommer bli kanon! Om de nu nånsin blir klara...
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 08:42   #7442
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av galtasar Visa inlägg
Ingen som reagerade på han som började dra ett gladiator speech med "reverberate" osv men blev snabbt nedskjuten av Sansa
Jo! Tyckte Sansa var lite väl taskig där. Men hon insåg väl att han var på väg att föreslå sig som kung och bestämde sig för att avsluta det hela innan det blev för pinsamt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 09:34   #7443
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Ni som har läst böckerna. Tycker ni skådespelarna speglar rollerna i böckerna väl?
Vem/vilka känns mest spot on och tvärtom?
Finns det någon viktig karaktär i böckerna som helt utelämnats i serien?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 09:55   #7444
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Ni som har läst böckerna. Tycker ni skådespelarna speglar rollerna i böckerna väl?
Vem/vilka känns mest spot on och tvärtom?
Finns det någon viktig karaktär i böckerna som helt utelämnats i serien?
Till att börja med - nästan alla är för snygga. Det mest lysande exemplet är Brienne; nog för att hon som spelar Brienne kanske inte är den snyggaste tjejen på skolgården, men jag tror att de flesta skulle klassa henne som "varken snygg eller ful" snarare än den legendariskt fula kvinna hon ska vara.

Tyrion är ett annat exempel. Han ska vara kanske den fulaste mannen i Westeros. Men där är jag mer förlåtande, eftersom hans dvärgväxt kan räcka för att förklara hans oattraktivitet.

The Hounds brännskada är för mild. I böckerna är han i princip Two-Face i Batman. Men här föredrar jag faktiskt tv-versionen; man blir inte som Two-Face i Batman av en brännskada. Huden läker igen, the Hound i tv-serien ser mer realistisk ut.

The Mountain är, med sina 2,10, faktiskt för kort.

Jaime och Cersei ska vara så lika så att Jaime i princip bara ser ut som Cersei med lång peruk. Men detta kan jag också förlåta. Hur lätt är det att hitta två identiska skådisar av motsatt kön, som också kan spela bra? Dessutom är båda 10/10 snygga, så det är okej.

Robert Baratheon ska i sin ungdom varit en superhunk. Mark Addey är inte riktigt trovärdig som ex-hunk.

Och så vidare. De flesta ser lite fel ut. Men jag skulle nog säga att i princip alla har rätt "känsla". Sansa är perfekt både till utseende och stil, en "fin dam" som är underskön och rödhårig. Khal Drogo är perfekt till minsta molekyl.

Förresten, Varys gav lite fel känsla, tycker jag. Han ska verka väldigt gay. Jag fick inte den vibben.

Angående viktiga karaktärer som utelämnats så är väl det största exemplet Aegon Targaryen. Du vet barnen som Mountain dödade när han pratade om "I raped her, I killed her children"? Sonen har överlevt och hänger med några fiskare i Essos. I böckerna försöker Varys få honom att bli kung i Westeros.

En väldigt rolig och cool karaktär som utelämnats är Big Belwas. Honom rekommenderar jag dig att läsa om.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2019-05-21 klockan 09:56.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 10:21   #7445
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Sluta spoila böckerna!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 10:45   #7446
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Sluta spoila böckerna!
Sorry!
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 11:00   #7447
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
I titeln: "spoilers kan förekomma".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 11:03   #7448
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
I titeln: "spoilers kan förekomma".
Står det något mer i titeln?
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 11:08   #7449
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av spas Visa inlägg
Står det något mer i titeln?
Nej, det är det enda som står.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 11:35   #7450
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Undrar vad ni som är missnöjda med slutet var ute efter istället?

Danaerys kvar på tronen och fortsätter kriga: Boring och allt var meningslöst

Jon Snow dräper henne på ett mer kallblodigt sätt och blir kung själv: För förutsägbart att JS slutar som kung och inte trovärdigt att JS skulle dräpa en kvinna han älskat och dessutom är släkt med.

Både JS och DS dör: riktigt antiklimax, tråkigt.

Arya dödar DS istället för att Jon gör: Så nu ska Arya få döda både night king och DS? Boring

Daenerys gjorde aldrig masslakten utan tog över staden på fredligt sätt när Cersei gav upp. Cersei förvisas eller avrättas av Arya: Fyfan vilket lyckligt, tråkigt slut. Här snackar vi dåligt happy Hollywood-slut.

Nån annan än Bran blir kung: Jaha, vad blev så mycket bättre av det? De hade goda skäl att välja Bran.

----
Att det är en del intressanta subplots som inte löstes upp är olyckligt men fullt förståeligt med tanke på tvformatet. GRRM har för fan problem att lösa det själv i bokform, det är därför böckerna dröjer så länge.
Att utvecklingen gick fort i S8 får massa skit, samtidigt som det klagas på att det var mycket transportsträckor i tidigare säsonger. Det är alltid någon som är missnöjd och ska basunera ut sitt klagande.

Tror inte D&D bryr sig ett skit om att en del individer är missnöjda, varför skulle de bry sig om dom? Och IMDb säger inte ett smack för en vanlig person bemödar sig inte att rate:a överhuvudtaget.

Det var en TV-serie som för mig fick ett rimligt, underhållande och ej förutsägbart slut. Jag tycker vägen dit, i synnerhet DS karaktärsutveckling kunde varit bättre. Beror nog både på Clarkes skådespelartalanger och manus. En del subplots löstes inte upp men då kan man fundera på dem själv. Kul att universumet lever vidare i ens huvud.

Ni som är missnöjda borde läsa The Dark Tower serien av Stephen King och komma tillbaka sen med era reaktioner. Där snackar vi känslor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 11:40   #7451
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Hur kan man spoila böckerna?

Trådrubriken är ju satt i en tid då böckerna låg långt före serien (som inte ens kommit).
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 11:56   #7452
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Hur kan man spoila böckerna?

Trådrubriken är ju satt i en tid då böckerna låg långt före serien (som inte ens kommit).
Därför att de utelämnat en hel del grejer från böckerna. Själv har jag bara kommit halvvägs in i bokserien så jag har inte hunnit läsa så väldigt mycket som jag vet att de skippar i serien.

Men en del grejer har ju framkommit via diverse spoilers här och där

Jag tror mig dessutom veta svaret på vilken karaktär som skiljer sig mest från böckerna. Detta trots att jag inte ens kommit så långt att han inte ens är introducerad. Nu kommer dock ändå en bokspoiler...

svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 12:22   #7453
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Undrar vad ni som är missnöjda med slutet var ute efter istället?
Jag är hyfsat nöjd med slutet. Eller rättare sagt så är jag i alla fall mer nöjd med slutet än med resten av säsongen.

Det jag gärna hade sett i denna säsong är nog framförallt en lite bättre förklaring till Night King och vad hans drivkraft egentligen är, och även lite mer info kring Bran och hela Bloodraven grejen. Men jag föredrar att de höll det hyfsat kort istället för att sväva ut alltför mycket från "kanon" som väl kommer i bokform inom ett decenium eller två.

Jag tyckte det var lite väl många tillrättalagda grejer med att man fick reda på hur det hade gått för alla som varit med i serien mer än fem minuter (utom Hot Pie då möjligen) och att alla skulle få återse de karaktärer de haft oavslutade affärer med. Jag tycker att sådant lätt känns lite krystat och då blir det att den "suspendade disbeliefen" inte blir fullt lika suspended eftersom man tänker lite i bakhuvudet att det är någon som suttit och författat episoden och haft detta i åtanke, och inte att det bara är organisk handling som bara växer fram.

Det jag framförallt gillade med slutet var att jag uppfattade det som att allt är tillbaka där det startade (fast långt innan serien startade). Om jag skulle fått bestämma så skulle dock Daenarys balla ur ännu mer (eller i alla fall över längre tid). Nu har hon ju haft lite ondskefulla ögonblick under hela denna säsong, men det är ju först i sista avsnittet det var uppenbart att "fear it is" och hon gått på myten om sig själv och tror att hon är ofelbar. Jag skulle gärna sett att hon på nåt sätt blev den nya Night Queen (eller iaf att det skulle ha hintats om att hon kanske skulle kunna bli det om tusen år). Om inte Daenarys (eller nån annan) är det nya "hotet i norr" så känns det som att sagan är över, och den enda cliffhangern är huruvida Arya kapsejsar på de fjorton haven eller når Amerika på sin lilla utflykt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 12:22   #7454
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Undrar vad ni som är missnöjda med slutet var ute efter istället?
Jon och Dany har en sista våldsam strid mot Cersei där dom vinner. Jon hittar Cersei och Jamie och lyckas döda Jamie. Cersei blir avrättad inför folk av Dany's drake. Dany sätter sig på tronen. Hon godkänner Sansas förfrågan om ett fritt Norden för att hon skall slippa ha den varbölden gnällandes tills vidare. Jon stannar kvar med Dany som någon form av general och är fortsatt omtyckt av hennes soldater. Dany kan inte släppa att Jon egentligen skulle sitta på tronen + uteblivna ligg samtidigt som hans popularitet får henne att börja smida en plan om att få Jon mördad. Dvärgen kommer på planen och tjallar till Sansa och Arya. Arya mördar Dany och de kan sedan bevisa hur Jon skall ha tronen och dany har ljugit för sitt folk. Jon tar över tronen och tillsammans med Sam bryter de hjulet och inför röstning av kungen av de stora husen och där blir någon annan framröstad. Typ Brann.
Något sånt hade jag tyckt var roligare..

Jag är iofs inte missnöjd med slutet, tyckte det var helt okej men kanske för vanilj.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT

Senast redigerad av Lennix den 2019-05-21 klockan 12:26.
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 12:28   #7455
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Jon och Dany har en sista våldsam strid mot Cersei där dom vinner. Jon hittar Cersei och Jamie och lyckas döda Jamie. Cersei blir avrättad inför folk av Dany's drake. Dany sätter sig på tronen. Hon godkänner Sansas förfrågan om ett fritt Norden för att hon skall slippa ha den varbölden gnällandes tills vidare. Jon stannar kvar med Dany som någon form av general och är fortsatt omtyckt av hennes soldater. Dany kan inte släppa att Jon egentligen skulle sitta på tronen + uteblivna ligg samtidigt som hans popularitet får henne att börja smida en plan om att få Jon mördad. Dvärgen kommer på planen och tjallar till Sansa och Arya. Arya mördar Dany och de kan sedan bevisa hur Jon skall ha tronen och dany har ljugit för sitt folk. Jon tar över tronen och tillsammans med Sam bryter de hjulet och inför röstning av kungen av de stora husen och där blir någon annan framröstad. Typ Brann.
Något sånt hade jag tyckt var roligare..
På ett enda avsnitt? Lite mycket, kanske?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)