Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2010-01-28, 08:52   #7651
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
När du rehab-kör bänk i smith, hur placerar du dig under stången, dvs var sänker du den? Lågt som i SL bänk eller högt som i BB-bänk?
Jag skulle nog definiera det som ett mellanting mellan min ordinära placering (extremt lågt) och bb-giljotinvarianten. Armbågarna pekande aningen mer utåtriktat än vanligtvis också. Detta i kombination med den mycket lätt lutande bänken (9 cm´s block under huvudändan) torde ge en lite annorlunda belastning i den påverkade leden.
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-28, 09:00   #7652
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Torde ge en lite annorlunda belastning i den påverkade leden.
Som av en händelse har jag hittat några riktigt fina bilder på hur just SC-leden ser ut och vilka tänkbara strukturer som är påverkade.

Som synes på bilderna hålls leden samman av ligament på ömse sidor. Det som troligen hänt är att de främre delarna av kapseln samt även övre(?) töjts ut rejält alternativt brustit till viss del. Just skador av denna typ är ordentligt ovanliga och oftast orsakade av trafiktruma eller misshandel/slag. Om leden luxerar bakåt är det fara och färde för att viktiga kärl/lungspets kan skadas så då är det direkt till thoraxkirurgen som gäller. För anteriora (främre) luxationer finns ingen standardiserad operationsmetod.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg SC4.jpg (146.4 KB, 7 visningar)
Filtyp: jpg SC1.jpg (146.6 KB, 7 visningar)
Filtyp: jpg SC5.jpg (90.0 KB, 5 visningar)
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-28, 09:01   #7653
-AG-
Registered User
 
-AG-s avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Sthlm
Inlägg: 2 425
Hänger inte riktigt med i svängarna. Har skadan försämrats? Visst har du varit upp och kört lite halvtunga vanliga bänkar sen du blev skadad för någon månad sedan?
-AG- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-28, 09:06   #7654
Hudiksvall_Bänkpress
Registered User
 
Hudiksvall_Bänkpresss avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Hudiksvall
Inlägg: 2 091
Får hoppas på ett snabbt tillfrisknande!
Jag har själv gått igenom en liknande skada på både höger och vänster sida och är nu helt symptomsfri.
Du får se det här som en förlängd grundträningsperiod
Hudiksvall_Bänkpress är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-28, 09:06   #7655
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av -AG- Visa inlägg
Hänger inte riktigt med i svängarna. Har skadan försämrats? Visst har du varit upp och kört lite halvtunga vanliga bänkar sen du blev skadad för någon månad sedan?
Jo, det vart ett rejält bakslag på juldagen. Rehabiliteringen gick riktigt bra fram tills dess och exempelvis 20 x 130 kg och 3 x 155 kg (med ordentliga stopp) gick hur bra som helst. Inför det eventuella SM:et så valde jag då att dra på mig den största tröjan jag har och köra ett provpass till hög kloss där 3-4 set kördes, sedan kändes det inte alls lika bra. Körde nått pass till efter det på vikter uppemot 120-130 kg men obehaget var ordentligt ökat. Tog då beslutet att helt vila från pressmoment ett par veckor och åter böjar träna successivt stegrande. Nu alltså

Träningen kommer helt inriktas på materialfri bänkpress hela vintern/våren/sommaren och sedan får vi se hur det känns till hösten.
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-28, 09:18   #7656
-AG-
Registered User
 
-AG-s avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Sthlm
Inlägg: 2 425
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Jo, det vart ett rejält bakslag på juldagen. Rehabiliteringen gick riktigt bra fram tills dess och exempelvis 20 x 130 kg och 3 x 155 kg (med ordentliga stopp) gick hur bra som helst. Inför det eventuella SM:et så valde jag då att dra på mig den största tröjan jag har och köra ett provpass till hög kloss där 3-4 set kördes, sedan kändes det inte alls lika bra. Körde nått pass till efter det på vikter uppemot 120-130 kg men obehaget var ordentligt ökat. Tog då beslutet att helt vila från pressmoment ett par veckor och åter böjar träna successivt stegrande. Nu alltså

Träningen kommer helt inriktas på materialfri bänkpress hela vintern/våren/sommaren och sedan får vi se hur det känns till hösten.
Ok, trist. Men det låter som en vettig plan. Undrar om det är något liknande som Big Mac råkade ut för. Han skadade sig i närheten av nyckelbenet när han tävlade i Öjebyn. Mac's skada kan möjligen ha varit muskulär. Om jag nu tolkat dina figurer rätt. Dvs din skada är i ligamenten i nyckelbenets infästning mot bröstbenet... typ?
-AG- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-28, 09:23   #7657
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Vad är teorin bakom rehabilitering? Gör man något speciellt annat än att försöka träna runt det som gör ont med övningsval eller teknikval samt att stegra progressivt och försiktigt?
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-28, 10:00   #7658
Turbo Rico
Registered User
 
Turbo Ricos avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Märsta/Husby
Inlägg: 2 719
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Jo, det vart ett rejält bakslag på juldagen. Rehabiliteringen gick riktigt bra fram tills dess och exempelvis 20 x 130 kg och 3 x 155 kg (med ordentliga stopp) gick hur bra som helst. Inför det eventuella SM:et så valde jag då att dra på mig den största tröjan jag har och köra ett provpass till hög kloss där 3-4 set kördes, sedan kändes det inte alls lika bra. Körde nått pass till efter det på vikter uppemot 120-130 kg men obehaget var ordentligt ökat. Tog då beslutet att helt vila från pressmoment ett par veckor och åter böjar träna successivt stegrande. Nu alltså

Träningen kommer helt inriktas på materialfri bänkpress hela vintern/våren/sommaren och sedan får vi se hur det känns till hösten.

'"Rickard gillar detta"
Turbo Rico är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-28, 10:05   #7659
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av -AG- Visa inlägg
Undrar om det är något liknande som Big Mac råkade ut för. Han skadade sig i närheten av nyckelbenet när han tävlade i Öjebyn. Mac's skada kan möjligen ha varit muskulär. Om jag nu tolkat dina figurer rätt. Dvs din skada är i ligamenten i nyckelbenets infästning mot bröstbenet... typ?
Med lite perspektiv på saker och ting har jag också funderat lite i samma banor. Min skada var också till en början med tydlig muskulär komponent. Jag var ju med då i Öjebyn och hans beskrivning av smärta då överenstämmer ganska väl med det jag kände i akuta skedet. Det som också stämmer bra med Mac´s skada och min är att han under just den perioden ökade ordentligt i nivå, främst i tröjbänken, och snuddade då vid dåvarande svenska rekord.

Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Vad är teorin bakom rehabilitering? Gör man något speciellt annat än att försöka träna runt det som gör ont med övningsval eller teknikval samt att stegra progressivt och försiktigt?
Njae, i detta läge finns ingen bättre idé. En töjd/skadad ligamentstruktur kommer över tid sett stelna ihop och åter stabilisera på ett förhoppningsvis vettigt sätt. Det gäller bara att hålla sig inom marginalerna. Det fungerade mycket bra första 3 månaderna efter skadan, men raserades pga för snabb tröjprovning. Detta varv så lär iaf inte det inträffa. Jag har minst 7 månader innan jag ens tänker tanken att ta fram en tröja ur garderoben. Först skall RM i klassisk lyftning avverkas. Om allt skulle fungera enligt belåtenhet kanske Norrlands körs som genrep, då med ordentligt submaximala vikter i bänken.
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-28, 10:12   #7660
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo Rico Visa inlägg
'"Rickard gillar detta"
"Börje gillar tyvärr inte alls detta"

Nivån på tröjbänkandet just innan skadan var enormt hög. För min del, som inte har speciellt många nationella meriter, var/är det otroligt frustrerande att det racklar i just bänkmomentet. Solklar medaljchans på bänk SM -100 kg samt även en viss chans att bråka om pallen i SL -110 kg har gått helt om intet Vem vet hur nivån ser ut 2012?? Då skall det ju bråkas med en hel rad superjuniorer som snart examineras.

Jag förstår naturligtvis din entusiasm över den utrustningsfria lyftningen och det är en passion jag delar med dig. Det vore dock en helt annan femma om man kunde säga att jag skulle satsa 100% på tung rawträning i 7 månader.
Fii fan, då skulle det bli grejer
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-28, 10:21   #7661
Turbo Rico
Registered User
 
Turbo Ricos avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Märsta/Husby
Inlägg: 2 719
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
"Börje gillar tyvärr inte alls detta"

Nivån på tröjbänkandet just innan skadan var enormt hög. För min del, som inte har speciellt många nationella meriter, var/är det otroligt frustrerande att det racklar i just bänkmomentet. Solklar medaljchans på bänk SM -100 kg samt även en viss chans att bråka om pallen i SL -110 kg har gått helt om intet Vem vet hur nivån ser ut 2012?? Då skall det ju bråkas med en hel rad superjuniorer som snart examineras.

Jag förstår naturligtvis din entusiasm över den utrustningsfria lyftningen och det är en passion jag delar med dig. Det vore dock en helt annan femma om man kunde säga att jag skulle satsa 100% på tung rawträning i 7 månader.
Fii fan, då skulle det bli grejer

Jag förstår dig... jag syftade inte på anledningen till klassisk SL utan mer att det är det som kommer stå på schemat. Anledningen är beklaglig. Nu har jag inte läst allt du skrivit om skadan men kommer inte den till stor del av just tröjan? Tror många kroppar kommer må bra av att satsa på klassisk lyftning...
Turbo Rico är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-28, 10:24   #7662
Big Lou
kräver blöjträning
 
Big Lous avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 4 610
Tråkigt med skadan men tur i oturen att du iaf har lite klasisk styrkelyft att se fram emot.
Längtar till den tävlingen redan....
__________________
Träningsjournal
Big Lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-28, 10:27   #7663
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo Rico Visa inlägg
Nu har jag inte läst allt du skrivit om skadan men kommer inte den till stor del av just tröjan? Tror många kroppar kommer må bra av att satsa på klassisk lyftning.
Den slutsatsen kan man naturligtvis dra, men jag är inte bitter på just materialet. Otvivelaktigt skulle denna typ av skada inte inträffa materialfritt; kompression/vridskada på inre infästningen mot bröstbenet torde knappas gå att förorsaka utan stretchande tyg på bröstkorgen.

Syrligheten är på vilket sätt skadan uppkom. Jag brukar sällan kompromissa med uppsatta planeringar men det var just en sådan kompromiss som förorsakade skadan.

Citat:
Ursprungligen postat av Big Lou Visa inlägg
Tråkigt med skadan men tur i oturen att du iaf har lite klasisk styrkelyft att se fram emot.
Längtar till den tävlingen redan....
Det skall bli enormt roligt och det är den största drivkraften just nu. Träningen dit primärt, men även till viss del själva tävlingen också.
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-28, 10:28   #7664
L-Sami
El grande salami
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 8 600
Det kan vara frustrerande att inte kunna delta i de stora tävlingarna SM och Bänk-SM, då du själv vet att du har medaljchanser. Du var rankad 7:a i -100kg förra året i SL, 5:a i bänk, det är en bra nationell merit, då hundringen är en väldigt stor klass i Sverige. Du har även inte kört styrkelyft i så många år. Du har så bra kunskaper i bänkpress och är så ambitiös och har bra disciplin så du kommer komma snabbt tillbaka till den nivån där du var innan skadan, när du blir helt skadefri.
__________________
Leg. sjukgymnast (OMT/Idrottsmedicin/Msc)

Min träning

Bloggen - 160107
L-Sami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-28, 11:05   #7665
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av Hudiksvall_Bänkpress Visa inlägg
Får hoppas på ett snabbt tillfrisknande!
Jag har själv gått igenom en liknande skada på både höger och vänster sida och är nu helt symptomsfri.
Du får se det här som en förlängd grundträningsperiod
Tackar.
Jo, du har ju haft din beskärda del av rackel med kroppen har man förstått. Inspirerande att du ändå lyckas komma tillbaka till såpass hög nivå igen. Vi får väl se om vi kan få tillfälle att mäta våra krafter igen, i full vigör

Citat:
Ursprungligen postat av L-Sami Visa inlägg
Du har så bra kunskaper i bänkpress och är så ambitiös och har bra disciplin så du kommer komma snabbt tillbaka till den nivån där du var innan skadan, när du blir helt skadefri.
Vi får hoppas på det!
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)