Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-07-12, 14:42   #40516
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag vet inte hur det ser ut nu för tiden. Men förr fanns det speciella tidsramar för när man kunde förvänta sig antagningsbesked från VHS. Det borde finnas angivet ganska exakt när man för veta sådant på deras hemsida kan jag tycka...
Så är det fortfarande och man kan omöjligt missa sån information bara man går in på antagning.se och tittar på första sidan
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-12, 14:49   #40517
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Så är det fortfarande och man kan omöjligt missa sån information bara man går in på antagning.se och tittar på första sidan
Exakt angivna datum för sena anmälningar?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-12, 15:13   #40518
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Exakt angivna datum för sena anmälningar?
Tänkte mer generellt, men för sena anmälningar kan du läsa det mesta här https://www.antagning.se/sv/Hur-du-a...har/Sent-ute-/

Det går inte att ge något exakt datum för sena anmälningar eftersom svaret i allra högsta grad beror på hur presumtiva studenter som sökt i tid tackar ja/nej till sina utbildningar, kommer in på reservplatser och dylikt. Se särskilt det fetade i citatet nedan från ovan länk.

Jag hade varit "alert och tillgänglig" men inte gått in och tittat dagligen.

Citat:
Det är universitetet eller högskolan som bestämmer när din anmälan ska behandlas. Observera att det kan dröja ända fram till kursstart innan du får besked. I vissa fall antas sökande även efter att kursen startat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 10:11   #40519
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Min sexåriga brorson har börjat fråga folk ”vad tycker du är det bästa och sämsta med mig?” Vad är legitimt här; vara ärlig, eller ljuga sig blålila?

Jag var brutalt ärlig och svarade ”att du är så glad nästan jämt” respektive ”att du vill leka Pokemon så ofta, det tycker jag är tråkigt”, vilket han inte verkade bli ledsen över.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 11:30   #40520
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Min sexåriga brorson har börjat fråga folk ”vad tycker du är det bästa och sämsta med mig?” Vad är legitimt här; vara ärlig, eller ljuga sig blålila?

Jag var brutalt ärlig och svarade ”att du är så glad nästan jämt” respektive ”att du vill leka Pokemon så ofta, det tycker jag är tråkigt”, vilket han inte verkade bli ledsen över.
Det var ju inte så brutalt.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 11:37   #40521
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Exakt angivna datum för sena anmälningar?
Det finns inget exakt datum. Din ansökan kommer behandlas långsamt och du kommer hamna i en kö till intaget beroende på hur många som sökt innan dig.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 11:39   #40522
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Det finns inget exakt datum. Din ansökan kommer behandlas långsamt och du kommer hamna i en kö till intaget beroende på hur många som sökt innan dig.
Jag vet. Andra som påstod det.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 12:04   #40523
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Det var ju inte så brutalt.
Korrekt. Fel uttryckt av mig. Jag menade ”totalt ärligt”.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 15:37   #40524
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Vad händer med min pension om jag t.ex. skulle jobba 40 år och sedan dö innan jag hunnit ta ut en krona? Får mina barn det eller är det helt enkelt en najs liten vinst för statskassan?
__________________
Citat:
Deadlift is pulling off of the floor, and you've got all that gravity down there, but squatting is way up high on your back, so there's not as much gravity
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 15:52   #40525
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Cooks Visa inlägg
Vad händer med min pension om jag t.ex. skulle jobba 40 år och sedan dö innan jag hunnit ta ut en krona? Får mina barn det eller är det helt enkelt en najs liten vinst för statskassan?
Åtminstone en del av det går till andra i samma årskull som dig. Har hört att många fått högre pension nu när massor gamlingar dött i corona.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 17:48   #40526
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Åtminstone en del av det går till andra i samma årskull som dig. Har hört att många fått högre pension nu när massor gamlingar dött i corona.
Det låter ju helt stört istället för att ens nära och kära ska få det.
__________________
Citat:
Deadlift is pulling off of the floor, and you've got all that gravity down there, but squatting is way up high on your back, so there's not as much gravity
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 21:20   #40527
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Åtminstone en del av det går till andra i samma årskull som dig. Har hört att många fått högre pension nu när massor gamlingar dött i corona.
... så funkar inte pensionssystemet? Din pensionbestäms i stort sett av hur mycket du har jobbat, hur mycket du har betalt in och hur dina premiepensionsfonder har utvecklat sig. Att en bunt människor gör kommer inte påverka din pension..

Om så är fallet så finns det ett galet starkt incitament att börja mörda gamlingar..
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 21:23   #40528
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Cooks Visa inlägg
Det låter ju helt stört istället för att ens nära och kära ska få det.
Varför det? Hela systemet bygger på att du som jobbar betalar in så att någons mamma eller pappa kan vara pensionerad. Om du inte gillar det så kan du flytta till något bra land som typ Benin eller något.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 10:24   #40529
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Varför det? Hela systemet bygger på att du som jobbar betalar in så att någons mamma eller pappa kan vara pensionerad. Om du inte gillar det så kan du flytta till något bra land som typ Benin eller något.
För att det är MIN pension precis som pengarna i banken och huset jag äger är mitt, lika fel som det är att ta mitt hus och mina ägodelar och ge ut till random människor är det att ta min pension innan jag hunnit ta ut den och ge till andra (tycker jag).
.
.
.
.
.
.


Tror ni det går att äta kyckling som varit fryst men passerat bäst före datum med 8 månader? Låg några påsar långt bak i frysen, fileér och klubbor, kronfågel om det spelar någon roll.
__________________
Citat:
Deadlift is pulling off of the floor, and you've got all that gravity down there, but squatting is way up high on your back, so there's not as much gravity
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 13:38   #40530
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
... så funkar inte pensionssystemet? Din pensionbestäms i stort sett av hur mycket du har jobbat, hur mycket du har betalt in och hur dina premiepensionsfonder har utvecklat sig. Att en bunt människor gör kommer inte påverka din pension..

Om så är fallet så finns det ett galet starkt incitament att börja mörda gamlingar..
Jo det funkar delvis så. Man får alltså inte mer i pension. Men det finns mer pengar i potten så man kan fortsätta få pension under längre tid.

Citat:
När en person dör fördelas pengar på dennes pensionskonto ut i form av arvsvinster till de som lever i samma ålder. Arvsvinsterna bidrar till att deras pensionsutbetalningar kan fortsätta livet ut utan att pengarna tar slut på kontot Arvsvinster fördelas varje år. I det orange kuvertet kan du se hur mycket arvsvinster som tilldelas dig.
https://www.pensionsmyndigheten.se/f...nen-nar-du-dor

Citat:
Ursprungligen postat av Cooks Visa inlägg
För att det är MIN pension precis som pengarna i banken och huset jag äger är mitt, lika fel som det är att ta mitt hus och mina ägodelar och ge ut till random människor är det att ta min pension innan jag hunnit ta ut den och ge till andra (tycker jag).
Det går att få delar av pensionen till efterlevande i alla fall. Dock enbart till sambo/make/maka (inte barn tror jag).

Citat:
Inom premiepensionen fördelas arvsvinster på övriga pensionssparare och pensionärer enligt särskilda regler. Om du tecknar efterlevandeskydd för din premiepension till din make/sambo så blir din tilldelning av arvsvinster betydligt lägre.
https://www.pensionsmyndigheten.se/f...nen-nar-du-dor

Observera att detta gäller den statliga pensionen. Det har inget att göra med privat pensionssparande, detta kan dåklart dina efterlevande få ärva.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)