Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-14, 21:33   #16
zyzolol
Registered User
 
zyzolols avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Växjö
Inlägg: 33
Citat:
Ursprungligen postat av Jallesnalle Visa inlägg
Läkaren skrev att jag skulle ta 15 mg, men jag har läst att det ska ha starkare sedativ effekt på lägre doser som 3,75 och 7,5 mg, något du vet om?
Min läkare informerade mig väldigt nyligen om att; en för stor dos har paradoxalt nog en Motverkande effekt för sömnen(hans egna ord).
__________________
Gym, Calisthenics, Breakdance
zyzolol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 06:17   #17
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Käkar medicinen i fråga. Hjälpte bra i början men nu så effekten avtagit. Ganska svag medicin för mig
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 06:48   #18
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Anledningen att Mirtazapin kan vara mer sömngivande vid lägre doser tror man beror på att den påverkar både nivåerna av histamin, serotonin och noradrenalin. Noradrenalin är uppiggande men kräver högre doser Mirtazapin för att nivåerna ska påverkas, medan medicinen har en antihistaminerg (sövande) och serotonerg (rogivande) effekt redan i låga doser. Detta spelar dock bara roll vid dagligt bruk. Någon som inte är van vid medicinen kommer däcka som ett troll av vilken dos som helst.

Med det sagt: enda gången jag vägt över 100 kg var när jag åt Mirtazapin och jag var då också starkare än jag någonsin varit före eller efter. Aptiten var utan hejd, jag var riktigt grisig och hade ibland en brödlimpa vid sängen som jag kunde äta av på natten... Jag fick den dock mot ångest och depression vilket den hjälpte bra mot, det är dock den medicin som jag hade svårast att sluta med pga massiva utsättningssymtom med panikångestattacker och djupa depressionssymtom. Faktiskt behövde jag sätta in en liknande medicin istället för att klara av utsättningen. Andra psykofarmaka jag haft genom åren har varit en breeze att sluta med i jämförelse. Så illa tror jag dock inte att det behöver bli om man bara tar den som sömnstödjande och inte har någon annan bakomliggande psykisk sjukdom som den börjar hjälpa mot, och jag var vid tillfället också nyseparerad vilket säkert också bidrog en hel del till jävligheten.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2020-07-15 klockan 06:52.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 08:07   #19
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
Jag vill inte börja på ett korståg mot SSRI eller SNRI generellt sätt, då det hjälper många människor, men får lite kräkningar hur jag tankar på att vården/regionerna bara kör SSRI first line på alla håll och kanter. Sömnproblem? Deppig?

Men kolla lite på detta kanske?
  • Anti-histaminer, Lergigan eller Atarax.
  • GABA?
  • Inositol
  • Citronmeliss

Ångest genereellt.
  • MCT, metakognitiv terapi har de visat i studier är mer effektivt än KBT, och kommer nog bli first line i vården i UK. Man får lära sig sätt att hantera sina tankemönster än de specifika tankarna.


Min försiktighet mot SSRI baseras på att jag mot ångest och stress fick Escitalopram, Mirtazapin och Venlafaxin utskrivet av tre olika läkare inom loppet av en vecka. Och att det var totalt 20 minuter konsultation med läkare. De skriver ut det som godis.

Men de verkar inte alltid berätta om riskerna som finns. För om jag vetat innan vad som skulle kunna hända hade jag definitivt sagt nej.


Random
För mig. Tankarna kom från en klar himmel. Att inte vilja finnas kvar.

Så här i efterhand känns det skrämmande och fruktansvärt. Jag har tre barn. Lidandet jag skulle skapat för dem skulle varit enormt. Det fanns inte ens med i mitt tankeresonemang. Det var som det enda viktiga var att fly från känslorna, att få bort dem, inte en enda tanke på vad konsekvenserna skulle vara. Bara bort från en inre känsla av rastlöshet som är svår att beskriva.

De har aldrig funnits där tidigare eller aldrig funnits där efter jag slutat med SSRI/SNRI. Jag tänker att en cocktail med den blandningen inte var optimal, särskilt inom loppet av en vecka.

Jag har bara tur att jag överlevde en självorsakad bilolycka. Och utan Kolozzeum, dvs styrketräning under många år, hade jag antingen dött eller varit rullstolsbunden resten av livet.

Av en slump, inte tack vare vården, läste jag om akatesi, som var som en klockren beskrivning av hur jag mådde under den här veckan.

Och sedan ser man många exempel på riskerna med SSRI. Som denna review.

Suicidality, violence and mania caused by selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs): A review and analysis: https://www.mentalhealthexcellence.o...RI-Breggin.pdf
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 08:59   #20
Jallesnalle
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 69
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Anledningen att Mirtazapin kan vara mer sömngivande vid lägre doser tror man beror på att den påverkar både nivåerna av histamin, serotonin och noradrenalin. Noradrenalin är uppiggande men kräver högre doser Mirtazapin för att nivåerna ska påverkas, medan medicinen har en antihistaminerg (sövande) och serotonerg (rogivande) effekt redan i låga doser. Detta spelar dock bara roll vid dagligt bruk. Någon som inte är van vid medicinen kommer däcka som ett troll av vilken dos som helst.
Ah okej, intressant! Jag tog 15 mg igår kväll och jag fick ca 10 timmars sömn, trots att jag gick upp och kissade 4 gånger, men jag somnade om på någon minut varje gång. Detta var minst sagt behövligt, jag känner mig dock dåsig och lite yr idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Jag fick den dock mot ångest och depression vilket den hjälpte bra mot, det är dock den medicin som jag hade svårast att sluta med pga massiva utsättningssymtom med panikångestattacker och djupa depressionssymtom. Faktiskt behövde jag sätta in en liknande medicin istället för att klara av utsättningen. Andra psykofarmaka jag haft genom åren har varit en breeze att sluta med i jämförelse. Så illa tror jag dock inte att det behöver bli om man bara tar den som sömnstödjande och inte har någon annan bakomliggande psykisk sjukdom som den börjar hjälpa mot, och jag var vid tillfället också nyseparerad vilket säkert också bidrog en hel del till jävligheten.
Usch, det lät inget vidare! Jag har tyvärr också en historia av psykisk ohälsa (generaliserat ångestsyndrom och panikångest), men det har jag ätit Escitalopram mot och har gjort det i ganska många år, så de senaste 5-6 åren så har jag tack vare det knappt haft några ångestproblem, men när sömnen sket sig så kom allt tillbaka.
Jag har provat att sluta med min Escitalopram, men då jag inte fixat utsättningssymptomen så har jag fortsatt att äta dem, så efter att ha läst din och många andra kommentarer om hur svår den är att sluta med så kommer jag nog bara att ta Mirtazapin som en vid behovsmedicin till att börja med.

Citat:
Ursprungligen postat av Jay-Z Visa inlägg
Jag vill inte börja på ett korståg mot SSRI eller SNRI generellt sätt....
Riktigt tråkigt att läsa vad du gick igenom och det är en jäkla tur att du fortfarande finns med oss! Jag håller med dig, det skrivs ut på tok för mycket, jag hade dock provat allt innan jag började med dem (KBT, träning, osv) då jag var väl medveten om de negativa effekterna som de kan ha, men för mig så har de verkligen gjort mirakel och jag kommer nog att äta dem resten av livet.

Jag läste lite om Lergigan, det kanske är en bättre vid behovsmedicin mot sömnproblem än vad Mirtazapin är?

Senast redigerad av Jallesnalle den 2020-07-15 klockan 09:02.
Jallesnalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 09:03   #21
TommyBoy
Ärkepåve
 
TommyBoys avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 266
För mig fungerade den inte. Tog den 2 ggr, båda gångerna sov jag i 3 dagar med korta uppehåll med mat och toalett. Tog sedan ytterligare en vecka innan jag fungerade. Borde vara omöjligt enligt läkaren då den ska ha kort halveringstid. Men så var det.
TommyBoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 09:12   #22
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Alla reagerar olika. Jag tror inte jag ens skulle märka nån märkbar skillnad ifall jag slutade nu. Jag tycker ändå att medicin är bra om man har behovet. Medicin+ viljan att kämpa, hålla på med hobbyn osv är det bästa. Psykologen gjorde ingen nytta för mig iaf. Det tråkiga med mirtzapin för mig är att det hjälpte en tid med sömnproblemen men mot deppigheten knappt alls.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 09:15   #23
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
Citat:
Ursprungligen postat av Jallesnalle Visa inlägg

Jag läste lite om Lergigan, det kanske är en bättre vid behovsmedicin mot sömnproblem än vad Mirtazapin är?
Tack!

Lerigan är ju en anti-histamin, mot allergi, så totalt safe och är värt ett test!

Om GAD, där tror jag att MCT kan vara intressant: https://www.sciencedirect.com/scienc...77722913000059
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 08:22   #24
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av TommyBoy Visa inlägg
båda gångerna sov jag i 3 dagar med korta uppehåll med mat och toalett.
3 dagar?! Du måste ha känt dig som en klubbad säl efter det va?
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 08:24   #25
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Stor psykisk ohälsa på forumet? Finns det någon stor tråd för det?
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 08:38   #26
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Stor psykisk ohälsa på forumet? Finns det någon stor tråd för det?
Stor psykisk ohälsa i världen, typ.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 08:39   #27
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av TommyBoy Visa inlägg
För mig fungerade den inte. Tog den 2 ggr, båda gångerna sov jag i 3 dagar med korta uppehåll med mat och toalett. Tog sedan ytterligare en vecka innan jag fungerade. Borde vara omöjligt enligt läkaren då den ska ha kort halveringstid. Men så var det.
Om du inte är äldre med lägre organkapacitet så är det helt klart ovanligt.
Men att känna sig påverkad dagen efter är helt normalt, ibland upp mot två.
Från FASS:


Absorption

Efter oral administrering av mirtazapin, absorberas den aktiva substansen, mirtazapin, snabbt och väl (biotillgänglighet ≈ 50 %), och når maximal plasmakoncentration efter ca 2 timmar.

Distribution

Bindningen av mirtazapin till plasmaproteiner är ca 85 %.

Eliminering

Halveringstiden för eliminationen är 20-40 timmar. Längre halveringstider, upp till 65 timmar, har ibland observerats och kortare halveringstider har setts hos yngre män. Halveringstiden för eliminationen är tillräcklig för att rekommendera dosering en gång per dygn. Steady-state nivåer uppnås efter 3‑4 dagar, och därefter sker ingen ytterligare ackumulering.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 10:41   #28
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Stor psykisk ohälsa på forumet? Finns det någon stor tråd för det?
Som Sheo skrev. Det ökar i en rask takt i världen, speciellt i väst, vilket inte är så konstigt sett till hur vi lever idag.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 11:12   #29
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Intressant att den psykiska ohälsan breder ut sig på forumet ändå trots att så många gör vad de kan för att hålla igång fysiskt och äta rätt. Det tycks inte räcka.

Själv har jag slutat med alla sömnmediciner. Jag tror inte på de ens i det korta loppet. Det är vanebildande och vad jag tror mycket skadligt för hjärnan på längre sikt.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 11:19   #30
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Jag tror sömnsvårigheter beror på specifik störning i hjärnan. Och som många påtalat räcker det att träna sig slut fysiskt.

Jag tror också på på att vårda det själsliga. Oförmågan att sova ordentligt måste bero på en stor oro. Något allvarligt har hänt. Något står inte rätt till.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)