Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-16, 12:15   #31
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Sen är frågan att om man verkligen inte kan sova så skulle jag käka medicin hela livet vs att inte sova vilket leder till nån form av mentala problem och trötthet. Det är rätt att oro kan vara boven i många fall
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 12:17   #32
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Ta sömnmedicin resten av livet för att orka med en omänsklig livstil eller hamna på gatan för att räkningarna inte kan betalas?
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 12:22   #33
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Ta sömnmedicin resten av livet för att orka med en omänsklig livstil eller hamna på gatan för att räkningarna inte kan betalas?
Jag har inte fått några bieffekter av mirtazapin. Jag äter hellre det livet ut och sover bra än att sova dåligt och lida av trötthet och eventuell deppression.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 12:35   #34
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Sen är frågan att om man verkligen inte kan sova så skulle jag käka medicin hela livet vs att inte sova vilket leder till nån form av mentala problem och trötthet. Det är rätt att oro kan vara boven i många fall
Mirtazapin är inte lika illa att vara beroende av som insomningspiller som zopiklon/bensoliknande preparat.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 12:38   #35
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Men är det inte att bara behandla symptomen ?
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 12:48   #36
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Vilka symptomer?
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 12:49   #37
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Sömnlösheten. Det är val vad medicinerna används till?
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 12:54   #38
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Sömnlösheten. Det är val vad medicinerna används till?
Jo fast det är inte så lätt alltid. Lever man ett hektiskt liv så är det inte lätt att bli kvitt problemet sådär bara. Om man grubblar över ekonomin så är det samma sak. Jag ser medicinen som ett hjälpmedel men huvudsakligen bör man ju fixa det riktiga problemet annars det ju bara som lite andningshjälp
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 14:05   #39
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Risken finns att den psykiska ohälsan ökar dramatiskt med effekterna av den sociala distanseringen och de fysiska hjärnskadorna av covid-19 virusinfektionen. Vad blir då lösningen. Mer behandling med psykofarmaka?
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 14:53   #40
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Risken finns att den psykiska ohälsan ökar dramatiskt med effekterna av den sociala distanseringen och de fysiska hjärnskadorna av covid-19 virusinfektionen. Vad blir då lösningen. Mer behandling med psykofarmaka?
Nu går vi Off-topic men vad har du för bevis för det påståendet?
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 15:00   #41
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Risken finns att den psykiska ohälsan ökar dramatiskt med effekterna av den sociala distanseringen och de fysiska hjärnskadorna av covid-19 virusinfektionen. Vad blir då lösningen. Mer behandling med psykofarmaka?
Jag ser saken som sådan att man går till läkaren och berättar ärligt om dina problem så får denna avgöra behovet av medicinering. Om man har en konkret sak som nån död,skillsmässa osv så är det kanske en annan situation vs deppression som pågått hela livet. Jag tycker man alltid bör gå till psykolog och själv jobba mot situationen och inte bara knapra piller
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 16:38   #42
alexy
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 36
Några tankar:

Hur ser din kosthållning överlag ut? Det är viktigt med tillräckligt kalorier (3000 eller mer), fett, protein, speciellt kolhydrater, för att fylla på glykogenlagren så att de räcker genom hela natten + se till att du får i dig tillräckligt med salt.

Prövat äta sista måltiden några timmar innan läggdags? Alternativt, prövat äta något litet precis innan du ska sova?

Kanske prova att minska träningen till 2-3 lätta pass per vecka om du redan känner att du upplever mycket stress/ångest?

Prövat sånnadär röda glasögon med blåljusfilter? Vissa säger att dom funkar väldigt bra.

Vet du vad dina vitamin D nivåer ligger på? Finns en association mellan lägre nivåer och sämre sömn.

Prövat kombinationen magnesium + gelatin/kollagen/glycin innan du går och lägger dig? Denna kombo verkar fungera rätt bra för sömn (avslappnande, GABA aktivering osv).

(Studie på glycin: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3328957/)

Kan även rekommendera citronmeliss som lugnande.
alexy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 11:28   #43
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Testa mer saker. Jag har exakt samma problem som dig om jag ligger på för stort kaloriöverskott, kan ta 2-3 timmar att somna fast jag är trött, kan vakna på natten och ta 30-40 min att somna om. Jag har isolerat detta till kaloriöverskott, om jag är hungrig på kvällen så blir jag lätt illamående till slut, och sen såpass att jag absolut inte vill äta. Då somnar jag bra och sover hela natten.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-18, 07:25   #44
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Jay-Z Visa inlägg
Jag vill inte börja på ett korståg mot SSRI eller SNRI generellt sätt, då det hjälper många människor, men får lite kräkningar hur jag tankar på att vården/regionerna bara kör SSRI first line på alla håll och kanter. Sömnproblem? Deppig?

Men kolla lite på detta kanske?
  • Anti-histaminer, Lergigan eller Atarax.
  • GABA?
  • Inositol
  • Citronmeliss

Ångest genereellt.
  • MCT, metakognitiv terapi har de visat i studier är mer effektivt än KBT, och kommer nog bli first line i vården i UK. Man får lära sig sätt att hantera sina tankemönster än de specifika tankarna.


Min försiktighet mot SSRI baseras på att jag mot ångest och stress fick Escitalopram, Mirtazapin och Venlafaxin utskrivet av tre olika läkare inom loppet av en vecka. Och att det var totalt 20 minuter konsultation med läkare. De skriver ut det som godis.

Men de verkar inte alltid berätta om riskerna som finns. För om jag vetat innan vad som skulle kunna hända hade jag definitivt sagt nej.



Random
För mig. Tankarna kom från en klar himmel. Att inte vilja finnas kvar.

Så här i efterhand känns det skrämmande och fruktansvärt. Jag har tre barn. Lidandet jag skulle skapat för dem skulle varit enormt. Det fanns inte ens med i mitt tankeresonemang. Det var som det enda viktiga var att fly från känslorna, att få bort dem, inte en enda tanke på vad konsekvenserna skulle vara. Bara bort från en inre känsla av rastlöshet som är svår att beskriva.

De har aldrig funnits där tidigare eller aldrig funnits där efter jag slutat med SSRI/SNRI. Jag tänker att en cocktail med den blandningen inte var optimal, särskilt inom loppet av en vecka.

Jag har bara tur att jag överlevde en självorsakad bilolycka. Och utan Kolozzeum, dvs styrketräning under många år, hade jag antingen dött eller varit rullstolsbunden resten av livet.

Av en slump, inte tack vare vården, läste jag om akatesi, som var som en klockren beskrivning av hur jag mådde under den här veckan.

Och sedan ser man många exempel på riskerna med SSRI. Som denna review.

Suicidality, violence and mania caused by selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs): A review and analysis: https://www.mentalhealthexcellence.o...RI-Breggin.pdf
Tack för din berättelse!
Det är otäckt hur illa känt riskerna med SSRI är. Tyvärr blir ofta nästa steg när SSRI inte fungerar att läkaren växlar upp och börjar behandal biverkningarna med ytterligare läkemedel eller lägger till ytterligare diagnoser - förskrivningskaskad.
Och låt oss inte börja tala om deras nästa vapen - dehumaniserande inneliggande vård, inte sällan under hot eller under våld.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-20, 09:55   #45
Jallesnalle
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 69
Jag är nyfiken, är det någon mer här som inte får någon som helst effekt av Propavan? Jag tog 2 tabletter igår och det gjorde verkligen inget, sov fortfarande ytligt och vaknade flera gånger...
Det enda som funkar är Mirtazapin eller Zopiklon, men då mitt långsiktiga mål är att sluta med min SSRI så vill jag inte göra mig beroende av ännu en medicin som Mirtazapin, detsamma gäller Zopiklon.
Blir fan galen av detta, varje dag känns som en dyster, grå och ångestfylld söndag när man inte får sova bra. Jag börjar fundera på om det är min SSRI som kan orsaka detta? Jag vet att en normal biverkning i början är sömnproblem, kanske kan man få det som biverkning även om man har ätit det i flera år?

Citat:
Ursprungligen postat av alexy Visa inlägg
Hur ser din kosthållning överlag ut? Det är viktigt med tillräckligt kalorier (3000 eller mer), fett, protein, speciellt kolhydrater, för att fylla på glykogenlagren så att de räcker genom hela natten + se till att du får i dig tillräckligt med salt.
Den är bra och jag ligger på ett ca 200 kaloriers överskott.

Citat:
Ursprungligen postat av alexy Visa inlägg
Prövat äta sista måltiden några timmar innan läggdags? Alternativt, prövat äta något litet precis innan du ska sova?
Jag äter min sista måltid ca 2½-3 timmar före sängen, tidigare så har jag ätit det mer tätt inpå, men jag ändrade det för att se om det gjorde någon skillnad, vilket det inte har gjort.

Citat:
Ursprungligen postat av alexy Visa inlägg
Kanske prova att minska träningen till 2-3 lätta pass per vecka om du redan känner att du upplever mycket stress/ångest?
Min träning har automatiskt minskats tack vare tröttheten, så nu tränar jag bara de få nätter som jag har tur och får 5-6 timmars sömn.

Citat:
Ursprungligen postat av alexy Visa inlägg
Vet du vad dina vitamin D nivåer ligger på? Finns en association mellan lägre nivåer och sämre sömn.
Ingen aning, men de är nog rätt bra då jag äter mycket D-vitamin rik kost och även tar tillskott.

Citat:
Ursprungligen postat av alexy Visa inlägg
Prövat kombinationen magnesium + gelatin/kollagen/glycin innan du går och lägger dig? Denna kombo verkar fungera rätt bra för sömn (avslappnande, GABA aktivering osv).
Nope, jag tar dock zink och magnesium på kvällen.

Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Testa mer saker. Jag har exakt samma problem som dig om jag ligger på för stort kaloriöverskott, kan ta 2-3 timmar att somna fast jag är trött, kan vakna på natten och ta 30-40 min att somna om. Jag har isolerat detta till kaloriöverskott, om jag är hungrig på kvällen så blir jag lätt illamående till slut, och sen såpass att jag absolut inte vill äta. Då somnar jag bra och sover hela natten.
Vad jobbigt! Men i mitt fall så handlar inte om något sådant, har bulkat och deffat i åratal utan problem, det som orsakar detta för mig är ångest/oro.

Senast redigerad av Jallesnalle den 2020-07-20 klockan 09:56.
Jallesnalle är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)