Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-23, 09:18   #1
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Den seriösa tråden för träningsrelaterade frågor

Nytt försök att skapa en tråd som inte spårar ur för mycket. En tråd där vi har och visar tolerans och empati kryddat med respekt för respektive individ.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-23, 09:25   #2
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Tack,
jag undrar om någon kan ge ett förslag hur jag ska tänka när jag spänner ryggen i bänkpress. Jag har under en längre tid spänt skulderbladen mot varann och dragit bak axlarna. Axlarna kommer då långt bak och kommer närmare kroppen ser det ut som. Det känns som det blir tryck på speciellt ena axeln då det känns lite i den.

Räcker det att knipa med skulderbladen utan att axlarna rör sig?
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-23, 09:29   #3
Aristocrat
Registered User
 
Aristocrats avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 58
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Nytt försök att skapa en tråd som inte spårar ur för mycket. En tråd där vi har och visar tolerans och empati kryddat med respekt för respektive individ.
Bra initiativ!
__________________
The only way is up
Aristocrat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-23, 09:50   #4
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Mitt största problem inom träning är att min vänstra axel är mycket stelare än min högra vilket har lett till att jag använder höger axel mer i pressar vilket också syns muskulärt. Hur kan jag lösa detta?

Räcker shoulder dislocations som uppvärmning varje pass? Är inte förvånad om jag har något inklämningssyndrom i vänster rotatorcuff, kan känna lite lätt smärta ibland i vissa isoleringsövningar. Kanske skippa isoleringsövningar ett tag? Jag pressar inte speciellt mycket över huvudet heller då det känns omotiverande då vänster axel aldrig verkar komma ikapp muskulärt.

Senast redigerad av smerk den 2019-11-23 klockan 09:56.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-23, 14:38   #5
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
En fråga. Alla har vi sett bilden på kurvan för proteinsyntesen hos tränade vs otränade personer där den var som vi vet mycket mer kortvarig hos de tränade deltagarna. Har det undersökts hur kurvan skulle möjligen kunna påverkas av ökad volym och/eller en annan variabel? Alla vet ju att man inte utvecklas i längden med en lika liten volym och/eller stimulans som en nybörjare. Inte för att proteinsyntesen är den enda faktorn men jag undrar ifall arean under kurvan kan påstås vara likadan hos vältränade personer om man jämför t.ex 3 set vs 20? Det kanske inte är så svartvitt som det brukar låta?
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-23, 15:57   #6
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Mitt största problem inom träning är att min vänstra axel är mycket stelare än min högra vilket har lett till att jag använder höger axel mer i pressar vilket också syns muskulärt. Hur kan jag lösa detta?

Räcker shoulder dislocations som uppvärmning varje pass? Är inte förvånad om jag har något inklämningssyndrom i vänster rotatorcuff, kan känna lite lätt smärta ibland i vissa isoleringsövningar. Kanske skippa isoleringsövningar ett tag? Jag pressar inte speciellt mycket över huvudet heller då det känns omotiverande då vänster axel aldrig verkar komma ikapp muskulärt.
Samma här. Har kört dislocations någon gång. Dock är det inte förknippat med smärta så jag finner mig i att vara skev som de flesta andra.
Har du problem med det annat än att du vet om det?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-23, 19:58   #7
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
En fråga. Alla har vi sett bilden på kurvan för proteinsyntesen hos tränade vs otränade personer där den var som vi vet mycket mer kortvarig hos de tränade deltagarna. Har det undersökts hur kurvan skulle möjligen kunna påverkas av ökad volym och/eller en annan variabel? Alla vet ju att man inte utvecklas i längden med en lika liten volym och/eller stimulans som en nybörjare. Inte för att proteinsyntesen är den enda faktorn men jag undrar ifall arean under kurvan kan påstås vara likadan hos vältränade personer om man jämför t.ex 3 set vs 20? Det kanske inte är så svartvitt som det brukar låta?
Personligen tror jag att det här med att snöa in sig på proteinsyntesen är en återvändsgränd. Proteinsyntesen visar bara att att muskeln anpassas på cellnivå under en korttid, då personen börjar stimulera den med motståndsträning, med en förhöjd kurva som sedan planar ut när muskeln vant sig.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-23, 22:16   #8
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Det här med att kroppen inte tar upp all näring från nötter, hur stor effekt snackar vi om? Halveras mängden protein kroppen tar upp eller hur påtaglig är effekten? Ta som exempel cashewnötter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-23, 22:32   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
I genomsnitt tas 16 % mindre av energin upp från cashewnötter än vad de innehåller.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-23, 22:59   #10
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
I genomsnitt tas 16 % mindre av energin upp från cashewnötter än vad de innehåller.


Tack, det uppskattas!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-23, 23:01   #11
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Det här med att kroppen inte tar upp all näring från nötter, hur stor effekt snackar vi om? Halveras mängden protein kroppen tar upp eller hur påtaglig är effekten? Ta som exempel cashewnötter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
I genomsnitt tas 16 % mindre av energin upp från cashewnötter än vad de innehåller.
Intressant.

Dock föder detta bara fler frågor.

Är det 16% utspritt på alla makronutrienterna då eller är det någon specifik makronutrient som kroppen har svårt att ta upp av nån anledning?

Är detta nåt specifikt för nötter, eller är det ungefär så mycket som kroppen inte tar upp av andra typer av livsmedel också?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-24, 12:26   #12
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Intressant.

Dock föder detta bara fler frågor.

Är det 16% utspritt på alla makronutrienterna då eller är det någon specifik makronutrient som kroppen har svårt att ta upp av nån anledning?

Är detta nåt specifikt för nötter, eller är det ungefär så mycket som kroppen inte tar upp av andra typer av livsmedel också?
Nu säger grub att du får ut 84%/100% av energin. Det beror på att det krävs 16% värmeenergi för att omvandla den till energi.

På samma sätt som Protein har termogen effekt så har nötter och andra livsmedel en liknade effekt.

Dietär termogenes (DIT), alternativt matens termogena effekt (engelska: Thermic effect of food, TEF), är ett mått på hur basalmetabolismen påverkas av livsmedel(livsmedlets effektivitetsgrad)

På grubs nedan inlägg så finns det seriösa studier som säger att det är värme effekten som är boven i dramat.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2019-11-24 klockan 12:36.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-24, 12:33   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Nej, det säger jag inte. Det har inte med termogenes att göra. Den är redan borträknad. Det är tarmens upptag. Det hamnar i toaletten. Gäller alla nötter i olika stor utsträckning.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6356908/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-24, 12:34   #14
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Spelade det inte någon roll om nötterna var tillagade på något sätt? Typ rostade hade ett högre upptag än naturella exempelvis.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-24, 12:38   #15
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Nu säger grub att du får ut 84%/100% av energin. Det beror på att det krävs 16% värmeenergi för att omvandla den till energi.

På samma sätt som Protein har termogen effekt så har nötter och andra livsmedel en liknade effekt.

Dietär termogenes (DIT), alternativt matens termogena effekt (engelska: Thermic effect of food, TEF), är ett mått på hur basalmetabolismen påverkas av livsmedel(livsmedlets effektivitetsgrad)

På grubs nedan inlägg så finns det seriösa studier som säger att det är värme effekten som är boven i dramat.
Studierna gäller jordnötter.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)