Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-12-09, 10:21   #1
Ahlnold
Registered User
 
Ahlnolds avatar
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 460
Skjuta fram knän i marklyft?

Jag har observerat att det finns mängder med tekniker. En del skjuter fram knän och andra inte. De flesta som lyfter mycket verkar dock stå väldigt rakt med underbenen, alltså ingen framskjutning av knän.
Jag själv upplever mig väldigt mycket svagare när jag skjuter fram mina knän. Men ryggen får bättre vinkel så det känns ändå värt det. Det känns dock mer i framsida lår än någonting annat och träningen går riktigt segt.

Finns det nått rätt eller fel? Hur gör ni?
Ahlnold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-09, 11:15   #2
Zelnah
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 144
Jag kan inte använda någon anatomiskt förklaring men har för mig att jag har hört av "de lärda" att man bör sikta på att inte skjuta fram knäna längre än att de är parallella med armarna. Dvs när i startpositionen när du börjar dra så bör du ha knäna i linje med armvecket ungefär.

Men detta kan säkerligen variera litegrann beroende på längd av diverse extremiteter
__________________
Journal mot 200 i Mark och 500 i totalen
Zelnah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-09, 15:08   #3
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Stången mitt över foten. Skjuter du fram knäna för mycket så rullar stången fram och är inte mitt över foten.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-09, 19:36   #4
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Folk är byggda som de är men stången har bara en höjd och då åker en del på att skjuta fram knäna långt för att komma i rätt position.
Eller väljer själv att göra det för de tror/tycker det är bäst, vilket det kanske inte är.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-11, 12:04   #5
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Stå halvbrett. Håll lite bredare. Knän i linje med armvecken när du har stången mitt över foten, brösta upp, spänn bålen och dra. Det är de grundläggande komihågen för mig när jag drar, nuförtiden sker det mer eller mindre per automatik när jag drar. Knän för långt fram då hamnar höften lägre och då lyfter jag den automatiskt innan jag drar så knäna hamnar rätt. För långt bak så sänks höften innan jag drar och lägger knäna i armvecken. Alla är buggda olika så viss skillnad finns säkert emellan individer.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-11, 22:59   #6
Phjanton
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 148
I bottenläget är mina knän parallella med underarmarna. Åker de fram längre måste stången svinga ut för att komma förbi knäna.
Phjanton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 13:20   #7
Teslamodel3
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 15
Titta på youtube, Mark Rippetoe har pedagogiska förklaringar om varför stången skall vara mitt över foten.
Teslamodel3 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)