Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-05, 19:07   #1606
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Man vaccinerar människor mot influensa, speciellt riskgrupper och även de åren då det inte matchar jättebra så hjälper det till mot spridningen och skyddar till en viss del.
Jag syftar givetvis på social distansering.

Vad jag kan läsa mig till så vaccineras cirka 50% av dem som är över 65 medan vaccinering i övriga åldersgrupper är mer eller mindre obefintlig. Risken att behöva uppsöka sjukvård grund av influensa minskas med 40-60% vid vaccinering. Det innebär att maximalt 5% av den svenska befolkningen skyddas av vaccinering och detta i en åldersgrupp som antagligen inte deltar särskilt aktivt i samhällslivet. Skillnaden detta gör för spridningen är rimligen minimal.

Edit: fel procent

Senast redigerad av Klein den 2020-04-05 klockan 19:10.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 19:33   #1607
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av yia Visa inlägg
"Om du forfarande inte lyckas förstå detta kan jag inte hjälpa dig mer än så."
Jag snor den, tack
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 19:43   #1608
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Jag syftar givetvis på social distansering.

Vad jag kan läsa mig till så vaccineras cirka 50% av dem som är över 65 medan vaccinering i övriga åldersgrupper är mer eller mindre obefintlig. Risken att behöva uppsöka sjukvård grund av influensa minskas med 40-60% vid vaccinering. Det innebär att maximalt 5% av den svenska befolkningen skyddas av vaccinering och detta i en åldersgrupp som antagligen inte deltar särskilt aktivt i samhällslivet. Skillnaden detta gör för spridningen är rimligen minimal.

Edit: fel procent
För det första så känns det som att risken skulle minska med 40-60% rätt off, möjligtvis för de värsta riskgrupperna ett riktigt dåligt år...

Men, flockimmuniteten spelar in också. Och där spelar både vaccin och immunitet in, av vilka båda saknas helt då det gäller Covid-19.
Men som sagt, mycket mer än så görs inte... trots att vi uppmanas till det.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 19:49   #1609
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Jag skulle säga att influensavaccineringen ändå är effektiv mot spridning i riskgrupperna (äldre, samt yngre med lungsjukdom, hjärtsjukdom och nedsatt immunförsvar av olika anledningar). I regel vaccinerar sig också anhöriga till personer med nedsatt immunförsvar (t.ex. patienter med blodmaligniteter, eller som behandlas med cytostatika), just p.g.a. att det dåliga immunförsvaret också gör att man svarar dåligt på vaccin. (Jag vill för övrigt syna uppgiften att riskgrupperna "inte deltar särskilt aktivt i samhällslivet", både de äldre och de astmatiker, hjärtopererade m.m. som jag själv är bekant med är ungefär lika socialt aktiva som jag, med skillnaden att pensionärerna inte jobbar.)

Insjuknandegraden och spridningen i icke riskgrupper vet vi egentligen rätt lite om, eftersom de enda som provtas för influensa är de som söker sjukvård och - tada! - är i riskgruppen. Random dude, som är frisk i grunden och söker HC för att få sjukintyg provtas t.ex. inte, och random dude som är frisk och inte har krav på förstadagsintyg behöver sällan söka överhuvudtaget.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 19:57   #1610
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
För det första så känns det som att risken skulle minska med 40-60% rätt off, möjligtvis för de värsta riskgrupperna ett riktigt dåligt år...
Ok det är fullt möjligt att jag har missförstått något eftersom jag bara läste lite snabbt. Här är källan iaf:

https://www.cdc.gov/flu/vaccines-work/vaccineeffect.htm
https://www.cdc.gov/flu/vaccines-wor...ss-studies.htm



Återkom gärna med kommentar.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 20:09   #1611
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Man skall dock komma ihåg att den årliga influensavaccineringen bara innehåller ett urval (3-4 st) av de "normala" stammar av influensa som snurrar runt i världen. Ungefär 10 månader innan vaccineringen inleds måste man göra en kvalificerad "gissning" om vilka stammar som är viktigast att få med i årets vaccinomgång. Detta för att hinna tillverka vaccin nog till alla som skall ha.

Har man då "otur" så kan man ju bli smittad av en normal men oväntad influensastam trots att man vaccinerat sig.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 20:15   #1612
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Svensk information om vaccineringens skydd mot influensa:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...ongsinfluensa/

Citat:
Hos äldre personer bosatta i samhället var skyddseffekten av vaccination med trivalenta inaktiverade influensavacciner mot laboratoriebekräftad influensa i medeltal 58 procent (spann: 34–73 procent) enligt en Cochraneutvärdering från 2010, där 75 studier inkluderades. Vid uppdateringen 2018 där enbart RTCs (8 st) från samma litteratursökning som var grunden till utvärderingen 2010 erhöll man samma skyddseffekt (58 procent, spann 34–73 procent).

--

I genomsnitt 60 procent skydd mot laboratoriebekräftad influensa hos friska vuxna

--

Effekten av influensavaccin hos barn är över 60 procent
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 20:24   #1613
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag skulle säga att influensavaccineringen ändå är effektiv mot spridning i riskgrupperna (äldre, samt yngre med lungsjukdom, hjärtsjukdom och nedsatt immunförsvar av olika anledningar). I regel vaccinerar sig också anhöriga till personer med nedsatt immunförsvar (t.ex. patienter med blodmaligniteter, eller som behandlas med cytostatika), just p.g.a. att det dåliga immunförsvaret också gör att man svarar dåligt på vaccin. (Jag vill för övrigt syna uppgiften att riskgrupperna "inte deltar särskilt aktivt i samhällslivet", både de äldre och de astmatiker, hjärtopererade m.m. som jag själv är bekant med är ungefär lika socialt aktiva som jag, med skillnaden att pensionärerna inte jobbar.)
Vad gäller samhällsdeltagande så pratar jag så klart om gruppen 65+ eftersom det är i huvudsak dem som vaccineras.

Vad jag kan läsa mig till så vaccinerades bara 2% av folk under 65 (år 2018). Siffran var lägre föregående år. Riskgrupper utgör 5-10% av åldersgruppen under 65 och rimligen utgörs dessa 2% inte bara av riskgrupper. Du nämnde ju bland annat familjemedlemmar till folk i riskgrupper.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...-2018-2019.pdf
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 20:34   #1614
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Man skall dock komma ihåg att den årliga influensavaccineringen bara innehåller ett urval (3-4 st) av de "normala" stammar av influensa som snurrar runt i världen. Ungefär 10 månader innan vaccineringen inleds måste man göra en kvalificerad "gissning" om vilka stammar som är viktigast att få med i årets vaccinomgång. Detta för att hinna tillverka vaccin nog till alla som skall ha.
Right men det står väl att bemärka på den första sidan jag länkade till att:

Citat:
CDC conducts studies each year to determine how well the influenza (flu) vaccine protects against flu illness. While vaccine effectiveness (VE) can vary, recent studies show that flu vaccination reduces the risk of flu illness by between 40% and 60% among the overall population during seasons when most circulating flu viruses are well-matched to the flu vaccine .
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 20:51   #1615
Mindek
Registered User
 
Mindeks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 1 310
Varför behöver vårdpersonal långärmad skyddsklädsel mot corona-viruset? Smittar det om man får det på armen eller?
Mindek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 20:58   #1616
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
A 2018 study showed that from 2012 to 2015, flu vaccination among adults reduced the risk of being admitted to an intensive care unit (ICU) with flu by 82 percent.

Cherry-pickar vi eller?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 21:02   #1617
Sasquatch
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 32
Läkare i NYC talar om sin erfarenhet med att behandla corona-patienter. Står klart att denna sjukdom verkar vara något helt nytt, Det verkar också som att de börjar anse att den inte riktigt liknar ARDS och att deras vanliga tillvägagångssätt med ventilatorerna kan ha varit olämpligt och att det kan ha varit ventileringen snarare än sjukdomen som gett upphov till ARDS. Kanske kan man ha få bättre resultat med ventilatorerna men kräver att man finner ett nytt sätt att bruka dem.

Sasquatch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 21:12   #1618
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
A 2018 study showed that from 2012 to 2015, flu vaccination among adults reduced the risk of being admitted to an intensive care unit (ICU) with flu by 82 percent.

Cherry-pickar vi eller?
Du cherry-pickar. Inte jag. Datan jag refererar är ju för fanken sammanställd av folkhälsomyndigheten och CDC och omfattar mängder med studier.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 21:15   #1619
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Post

Intressantast är dock att många mikrobiologer rullar ögonen för detta som "vi" gör för just COVID-19 är vad som har rekommenderats genom alla tider, sedan förståelsen för virologi blev tillräcklig stor, att göra för alla slags virus och influensor.

Folk som dör i övrig influensa gör det av exakt samma anledning: långvarig och/eller tillfällig närvaro bland sjuka som sprider viruspartiklar. Egentligen ingenting magiskt med just detta virus förutom hur lätt det är att sprida och infektera andra med.

Det är rätt suckande för när detta lägger sig så kommer massor av folk att fortsätta att ha ihjäl andra människor i mer vanliga influensor som om detta virus var det enda man borde ha vidtagit simpla åtgärder som att tvätta händerna ofta, ge fan att hosta offentligt på andra, och stanna hemma vid märkbar sjukdom.

Men nej, folk kmr komma in igen med sina influensaliknande symptom och fortsätta ha ihjäl riskgrupper även om det är influensa A, B, C, eller till och med en simpel förkylning. Idiotin fortsätter. Jag erkänner dock: jag har tvättat händerna fel i över 30 år innan COVID-19 kom förbi och jag tittade mkt klipp om skiten!

Senast redigerad av MaxTheMarketer den 2020-04-05 klockan 21:17.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 21:52   #1620
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Vad gäller samhällsdeltagande så pratar jag så klart om gruppen 65+ eftersom det är i huvudsak dem som vaccineras.
Ja, och min poäng är att åtminstone gruppen 65-75 är tämligen aktiv i samhället (det har väl blivit tydligt för många nu, att döma av alla indignerade uttalanden om fyrtiotalister ute på stan). I min bransch jobbar förhållandevis många till minst 70. Många är aktiva i föreningar, körer, frivilligverksamhet av olika slag. Väldigt många reser. Man blir inte automatiskt ett multisjukt vrak när man passerar 65-strecket.
Citat:
Ursprungligen postat av Mindek Visa inlägg
Varför behöver vårdpersonal långärmad skyddsklädsel mot corona-viruset? Smittar det om man får det på armen eller?
Det smittar inte via huden, men ju större yta av kroppen som är exponerad, och på vilken virus (eller droppar/aerosol med virus) deponeras, desto större är risken att du får in det i kroppen, genom att t.ex. ta på armen och sedan på ögon/mun/näsa.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)