Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-05, 14:24   #1
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Ett litet men viktigt tips såhär med Corona.

Jag är ingen doktor, jag har inget mandat att ge någon medicinska råd, men jag känner att det är en sak jag väldigt gärna vill dela med mig av om du eller anhörig insjuknar.

Då sjukvård kanske inte finns att tillgå, ingen hjälp kommer, 112 och 1177 är överbelastad och kommer du fram blir du sannolikt tillsagd att stanna hemma, så är du faktiskt eventuellt helt utlämnad till dig själv.

När man blir sjuk, riktigt sjuk vill man helst ligga som ett kolli i sängen eller soffan. Detta, att ligga där som ett kolli är något som i sig är riktigt kasst för lungorna och syresättningen (Källa på det? Din mamma!) så jag kan inte poängtera detta tillräckligt: Byt ställning!.

Sitt upp, vänd dig, sitt på olika sätt. Ligg INTE som ett kolli. Är någon annan sjuk, låt INTE den personen ligga som ett kolli. TVINGA henne eller honom att sitta upp, vända sig. Detta med ett par timmars intervaller.

LIGG INTE SOM ETT KOLLI. LÅT INTE ANHÖRIGA HELLER LIGGA SOM KOLLIN.

Plenty of fluids och ligg inte som kollin utan byt ställning, varva med att sitta upp. Nu överlever vi detta, tack för mig.

PS: Den som säger "källa på det?" blir plundrad först när plundringarna startar.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 14:26   #2
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Hur ligger man som ett kolli?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 15:30   #3
elektronikfreak
Registered User
 
elektronikfreaks avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Ort: Borgholm, Öland
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Hur ligger man som ett kolli?
Man rör sig inte nämnvärt mycket i sängen utan ligger mer som om man låg och sov eller som avliden skulle jag tro.
__________________
Varför inte göra som jag, dvs... allt det roliga tar jag ut i förskott och allt det tråkiga skjuter jag på framtiden.
elektronikfreak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 16:17   #4
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Du har rätt och behöver inte be om källa. Lungorna fungerar som bäst om man byter ställning och helst ska man egentligen vara upprätt sittande för att lungorna ska kunna expandera och ventilera ordentligt.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 17:11   #5
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Du har rätt och behöver inte be om källa. Lungorna fungerar som bäst om man byter ställning och helst ska man egentligen vara upprätt sittande för att lungorna ska kunna expandera och ventilera ordentligt.
Kanske en poäng i att ha en massa kuddar i sängen då så att man sover och vilar mer sittande än liggande.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 18:03   #6
BjornS
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 41
Thumbs up

Tycker det är bra att det kommer konstruktiva tips för vård hemma när det är något som majoriteten kommer behöva göra

Här kommer en "källa" där de säger samma sak
https://www.youtube.com/watch?v=DAjL...youtu.be&t=765
BjornS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 19:14   #7
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
På tal om det så har jag faktiskt lyssnat på en del podcasts och läst mig en hel del om det här kring andning och förstått att många av oss gör det rätt fel och tar för korta och snabba andetag. Det ligger mer i det ämnet än vad man kan tro.

Har köpt några luftrenare också och det lär ju hjälpa lite i det här syftet också. Fan, tänk om folk hade varit sjuka och tvungna att vara i karantän med +30 grader. Många ställen i Sydeuropa har ju knappt några AC, det hade blivit jobbigt!
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 05:17   #8
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Helt riktigt. Det är ju därför som personer som ligger på sjukhus får en vattenflaska att blåsa i för att hålla igång lungorna.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 06:02   #9
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag är ingen doktor, jag har inget mandat att ge någon medicinska råd, men jag känner att det är en sak jag väldigt gärna vill dela med mig av om du eller anhörig insjuknar.

Då sjukvård kanske inte finns att tillgå, ingen hjälp kommer, 112 och 1177 är överbelastad och kommer du fram blir du sannolikt tillsagd att stanna hemma, så är du faktiskt eventuellt helt utlämnad till dig själv.

När man blir sjuk, riktigt sjuk vill man helst ligga som ett kolli i sängen eller soffan. Detta, att ligga där som ett kolli är något som i sig är riktigt kasst för lungorna och syresättningen (Källa på det? Din mamma!) så jag kan inte poängtera detta tillräckligt: Byt ställning!.

Sitt upp, vänd dig, sitt på olika sätt. Ligg INTE som ett kolli. Är någon annan sjuk, låt INTE den personen ligga som ett kolli. TVINGA henne eller honom att sitta upp, vända sig. Detta med ett par timmars intervaller.

LIGG INTE SOM ETT KOLLI. LÅT INTE ANHÖRIGA HELLER LIGGA SOM KOLLIN.

Plenty of fluids och ligg inte som kollin utan byt ställning, varva med att sitta upp. Nu överlever vi detta, tack för mig.

PS: Den som säger "källa på det?" blir plundrad först när plundringarna startar.
Har man inga andningsvårigheter så who the fuck cares. Ligga som ett kolli å sova av sig sjukdomen, win win.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 06:36   #10
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Har man inga andningsvårigheter så who the fuck cares. Ligga som ett kolli å sova av sig sjukdomen, win win.
Nej! Ligg inte där som ett kolli! Det är så man drar på sig lunginflammation efter influensa annars. Det är faktiskt en risk att du dör av det, särskilt när du inte kanske har sjukvård att tillgå.

Så i fucking care. Det är inte win win, det är death-death. Ligg inte där som ett kolli!
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 06:42   #11
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Nej! Ligg inte där som ett kolli! Det är så man drar på sig lunginflammation efter influensa annars. Det är faktiskt en risk att du dör av det, särskilt när du inte kanske har sjukvård att tillgå.

Så i fucking care. Det är inte win win, det är death-death. Ligg inte där som ett kolli!
Sant!
Det är inte ovanligt att folk som varit sjuka i influensa överlever influensan men dör av sekundär lunginflammation.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)