Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-07, 17:03   #106
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av mottat Visa inlägg
https://www.expressen.se/kvallsposten/censorsgatan/

9 år för att skjuta ihjäl någon, STABILT.
Iofs blev det väl 12 år totalt om jag fattade det rätt.

Citat:
Gärningsmannen var 19 år vid brottet. Med beaktande av hans ålder har straffet satts ned till 12 års fängelse. Tingsrätten har dessutom beaktat att han avtjänat straff för andra brott före denna dom, trots att dessa brott borde ingått i denna dom. Tingsrätten bestämmer därför straffet till nio år och åtta månader
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-07, 17:05   #107
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av mottat Visa inlägg
https://www.expressen.se/kvallsposten/censorsgatan/

9 år för att skjuta ihjäl någon, STABILT.
Han är ju bara 19 och dessutom hade han ju utfört andra brott, vilket också gav några års avdrag.

Dessutom kör vi på det svenska ordspråket "nära skjuter ingen hare"
Citat:
gärningsmännen har agerat särskilt hänsynslöst genom att urskillningslöst beskjuta fordonet på en gård omgärdad av lägenheter under en tid på dygnet när både barn och vuxna rör sig i området

Barn var nära att träffas av kulorna.
Aryt är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-07, 17:32   #108
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Han är ju bara 19 och dessutom hade han ju utfört andra brott, vilket också gav några års avdrag.

Dessutom kör vi på det svenska ordspråket "nära skjuter ingen hare"

Han har redan avtjänat straff för dessa andra brott, inte fått avdrag för att han utfört andra brott...
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-07, 17:42   #109
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Lesbiskt par attackerades, förlöjligades, rånades och slogs blodiga av gäng i London. Rapporter om homofobiska attacker ökar, trots att London är en av de mest toleranta städerna i världen.

Min kommentar:
Otrevligt, det blev ju mer och mer OK att vara gay redan i början på 90 talet. Innan många här på forument ens var födda. UK hade redan då TV shower, film, musik och allt mñjligt med gay people. Inte fan trodde man det skule vara så här år 2019. Svenrige var inte heller världens gayvanligaste land direkt och gay people åkte till London exempelvis för att ha kul där det fanns "öppna" barer.

https://edition.cnn.com/2019/06/07/e...gbr/index.html
Hemi är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-07, 18:37   #110
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
"Runt 40 kommuner måste höja skatten nästa år. Det säger SKL:s chefsekonom Annika Wallenskog till Di. Det är till och med fler än under finanskrisen.

Samtidigt drar sig flera kommuntoppar in i det sista för den impopulära åtgärden. "
https://www.di.se/nyheter/danderyd-b...ningar-pa-vag/


Hoppas inte ekonomin backar samtidigt som detta blir verklighet
Magnus N är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-07, 19:24   #111
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Han har redan avtjänat straff för dessa andra brott, inte fått avdrag för att han utfört andra brott...
https://en.wikipedia.org/wiki/Three-strikes_law
Aryt är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-07, 19:40   #112
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Han har redan avtjänat straff för dessa andra brott, inte fått avdrag för att han utfört andra brott...
Fast nedan citat (taget ur ditt citat) tolkar jag som att han för (det här) mordet bara får sitta 9 år och 8 månader och inte 12 månader? Då har han väl fått "avdrag"?
Eller missar jag något?

Citat:
Tingsrätten bestämmer därför straffet till nio år och åtta månader
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-07, 20:12   #113
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Enligt rättspraxis bör domen för alla brott han begått ha varit en gemensam dom. Mer korrekt är att det läggs på 9 år och 8 månader på domen än att det dras av 2 år och 4 månader. Han har alltså redan tjänat en del av tiden, han får inte ett avdrag för att han begått andra brott.
blåvitt är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-07, 20:33   #114
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
När vi nu diskuterar straff, var ligger logiken i att man inte kan straffas för att man inte fullföljer sitt satta straff:

"Det svenska rättssystemet misslyckas många gånger med att straffa dömda brottslingar. För närvarande är drygt 700 personer efterlysta efter att de smitit från sina fängelsestraff, rapporterar Dagens Nyheter.

Om de lyckas hålla sig undan tillräckligt länge så preskriberas brottet och de kan röra sig fritt i samhället igen. De riskerar heller inga extra påföljder för att de inte fullföljt sina straff."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...r-undan-straff
Magnus N är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-07, 20:36   #115
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Någon i Linköping som kände av dagens explosion?
Satt och förmiddagsfikade på kontoret 5 kvarter bort (ca 700 meter fågelvägen). Hörde inte ett dugg. Sen kom min kollega till jobbet och undrade om vi hade hört smällen. Ingen som var på plats på vårt kontor hade hört något. Så antingen börjar vi bli gamla och halvdöva eller så är vårt kontor jävligt bra ljudisolerat.

Tydligen hade folk hört smällen flera mil bort...
PixelMiner är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-07, 20:43   #116
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Fast nedan citat (taget ur ditt citat) tolkar jag som att han för (det här) mordet bara får sitta 9 år och 8 månader och inte 12 månader? Då har han väl fått "avdrag"?
Eller missar jag något?
Jag tror man menar på att straffet för alla dessa brott tillsammans skulle ge 12 år, men att han redan hunnit bli dömd och suttit av två av dessa år.

Min tolkning av "avdrag" är att det på nåt sätt skulle vara en strafflindring. I det här fallet har jag svårt att se den tolkningen. Han har ju redan suttit den tiden, så vad skulle "lindringen" bestå av?
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-07, 20:47   #117
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Enligt rättspraxis bör domen för alla brott han begått ha varit en gemensam dom. Mer korrekt är att det läggs på 9 år och 8 månader på domen än att det dras av 2 år och 4 månader. Han har alltså redan tjänat en del av tiden, han får inte ett avdrag för att han begått andra brott.
Ja, precis så menade jag också.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-07, 20:49   #118
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Goddag, Yxskaft.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-07, 20:57   #119
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Enligt rättspraxis bör domen för alla brott han begått ha varit en gemensam dom. Mer korrekt är att det läggs på 9 år och 8 månader på domen än att det dras av 2 år och 4 månader. Han har alltså redan tjänat en del av tiden, han får inte ett avdrag för att han begått andra brott.
Så egentligen kan man säga precis som Mottat skrev, att han fick 9 år (och 8 månader) för mord, och typ 2 år (och 4 månader) för "mordförsök, grovt vapenbrott och framkallande av fara för annan"?
Han har redan suttit av en del av tiden för de sistnämnda brotten inom citattecken och dagens dom för mord á 9 år läggs på denna tidigare dom?

I så fall är jag med på banan, känns ju dock lite ynkligt med 9 år (även om 9 år givetvis är jävligt lång tid, är ju fan grundskolan+gymnasiet) för mord även om man är under 21, särskilt med tanke på att man är över 18.

Men men, det är ju en helt annan diskussion.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag tror man menar på att straffet för alla dessa brott tillsammans skulle ge 12 år, men att han redan hunnit bli dömd och suttit av två av dessa år.

Min tolkning av "avdrag" är att det på nåt sätt skulle vara en strafflindring. I det här fallet har jag svårt att se den tolkningen. Han har ju redan suttit den tiden, så vad skulle "lindringen" bestå av?
Såg ditt svar nu :p
Den konkreta "lindringen" är ju redan genomförd i form av "GM var under 21 års ålder vid genomförande av brotten", om man ska vara sån.
Och det är ju givetvis inte samma sak som att "flera andra brott" skulle ge lindring eller avdrag som jag tolkade det först, det köper jag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-06-07 klockan 21:01.
Bob90 är inte uppkopplad  
Gammal 2019-06-07, 21:47   #120
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Så egentligen kan man säga precis som Mottat skrev, att han fick 9 år (och 8 månader) för mord, och typ 2 år (och 4 månader) för "mordförsök, grovt vapenbrott och framkallande av fara för annan"?
Han har redan suttit av en del av tiden för de sistnämnda brotten inom citattecken och dagens dom för mord á 9 år läggs på denna tidigare dom?

I så fall är jag med på banan, känns ju dock lite ynkligt med 9 år (även om 9 år givetvis är jävligt lång tid, är ju fan grundskolan+gymnasiet) för mord även om man är under 21, särskilt med tanke på att man är över 18.
Nja, att den sammanlagda domen ger 12 år totalt efter 2 år och 4 månader på kåken är inte detsamma som att mordet i sig ger 9 år och 8 månader. En dom för flera lagbrott byggs inte ihop som en total summa av ordinarie fängelsetid per vardera brott, snarare ses förbrytelserna som en helhet. Det enda korrekta är alltså att säga att han för samtliga brott han dömts för fick 12 år i fängelse, varav 2 år och 4 månader redan avtjänats. Det är alltså en skillnad mot ex USA där serieförbrytare blir dömda till ex 397 år i fängelse för att det är totalsumman av deras brott. Kanske är pga amerikansk populärkulturs inflytande som svenskar tolkar saker som detta ur ett amerikanskt rättsperspektiv snarare än ett svenskt så ofta?
blåvitt är inte uppkopplad  


Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)