Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-03, 21:41   #271
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Rätt stor skillnad att anmäla någon för brott och att hänga ut densamma på sociala medier i hopp om att orsaka skada för personen.
Jag påstod iofs inte att det var något som gällde i just detta fallet.

Nu har inte jag björnkoll på detta fallet. Men de saker du skriver om är ju rimligen sådant som just gör att det kan tolkas som förtal.

Angående det fetade så är ju det typiskt något som förmodligen är det viktigaste man kikar på. Kan säkert vara svårt att avgöra sådana motiv med säkerhet...
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-04, 09:34   #272
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Rätt stor skillnad att anmäla någon för brott och att hänga ut densamma på sociala medier i hopp om att orsaka skada för personen.
Det brukar bli synonymt om endera sida har någon tillstymmelse till att vara känd profil, antingen lokalt eller på bredare skala.
Rahf är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-04, 10:47   #273
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Det brukar bli synonymt om endera sida har någon tillstymmelse till att vara känd profil, antingen lokalt eller på bredare skala.
Mig veterligen så har aldrig en polisanmälan lett till en anmälan mot förtal för "brottsoffret". Dvs om du endast gör en polisanmälan så riskerar du inte att åka dit på förtal, oavsett vad media eller annan instans väljer att göra när de får nys om din polisanmälan.
De fall som synts sedan metoo handlar ju om kvinnor som anklagat profilerna i media och därefter anmälts för förtal.

Men ni får gärna länka om ni faktiskt vet om något fall där en polisanmälan lett till att någon dömts för förtal.

Hittade detta, dock inga referenser. https://nxtme.com/att-anmala/

Citat:
Kan den som anmäler sexualbrott dömas för förtal?
Förtal om man utpekar någon som brottslig inför allmänheten, t.ex. på Internet
Inte förtal om det är sant och det med hänsyn till omständigheterna kan anses 
försvarligt 

Inte förtal att polisanmäla brott som faktiskt har begåtts
__________________
Pensionerad

Senast redigerad av martikainen den 2019-07-04 klockan 10:49.
martikainen är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-04, 10:58   #274
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Nej, jag har inte hittills hört om någon som dömts för förtal genom denna typ av anklagelse. Förmodligen för att mer än en kvinna gemensamt klivit fram och stärkt sina historier mot dessa kända profiler. Samtidigt har jag även sett hur många anklagelser dyker upp långt i efterhand, vilket är olyckligt eftersom brottet blir preskriberat och utfallet enligt lagboken blir spindelväv eller damm.

På många sätt är hela denna cirkus en enda soppa. Sociala medier har blivit en inofficiell plats för anmälan, rättslig genomgång, rättegång, och därefter social avrättning. Allt detta sker inom loppet av timmar eller dagar, medan rättsprocesser tar månader eller år.

Senast redigerad av Rahf den 2019-07-04 klockan 11:00.
Rahf är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-04, 11:32   #275
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Spela inte dum med denna ordagranna tolkning. Jag tror nog du kan läsa in nyanser också.
Grejen med med min kommentar är att det inte är så lätt alla gånger. Beroende på vilken sida man står kan det vara lätt att tvivla eller tro på offret. Även om det enbart är ord mot ord som gäller.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-04, 11:36   #276
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Grejen med med min kommentar är att det inte är så lätt alla gånger. Beroende på vilken sida man står kan det vara lätt att tvivla eller tro på offret. Även om det enbart är ord mot ord som gäller.
Det är inte lätt någon gång.
Rahf är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-04, 12:29   #277
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Det är inte lätt någon gång.
Du lät så tvärsäker först, det var därför jag ställde min ursprungliga fråga.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-04, 12:55   #278
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Mig veterligen så har aldrig en polisanmälan lett till en anmälan mot förtal för "brottsoffret". Dvs om du endast gör en polisanmälan så riskerar du inte att åka dit på förtal, oavsett vad media eller annan instans väljer att göra när de får nys om din polisanmälan.
De fall som synts sedan metoo handlar ju om kvinnor som anklagat profilerna i media och därefter anmälts för förtal.

Men ni får gärna länka om ni faktiskt vet om något fall där en polisanmälan lett till att någon dömts för förtal.

Hittade detta, dock inga referenser. https://nxtme.com/att-anmala/
Jag tror du har 100% rätt i detta.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-04, 18:24   #279
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Hur ska man bevisa att man blivit våldtagen?
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
På samma sätt som andra brott, fysiska bevis, vittnen etc.

Tror nog du förstår hur det fungerar, samt inser att man inte kan döma någon enbart på ord mot ord
I Sverige behöver du inte bevisa det. Räcker med hörsägen.
Precis som det ska vara. Män ska behöva vara lika rädda som kvinnor.

I Sverige kan man definitivt dömas med enbart ord mot ord.
Jag skrev ihop en genomgång här https://svjt.se/svjt/2018/327
Citat:
Av professor CHRISTIAN DAHLMAN och tingsnotarien ANDREAS KORTHS ASPEGREN1

En typ av stödbevisning som förekommer i bland annat våldtäktsmål och mål om olaga hot är vittnesmål om målsägandens agerande i anslutning till den påstådda gärningen. Det kan t.ex. vara ett vittnesmål från en nära vän som målsäganden anförtrott sig åt. I många fall består åklagarens bevisning enbart av målsägandens berättelse i kombination med sådan stödbevisning. Denna artikel redovisar en kvantitativ studie av rättspraxis i mål där bevisläget ser ut på detta sätt, och jämför våldtäktsmål med mål om olaga hot. I 90% av våldtäktsmålen ansågs bevisningen uppfylla beviskravet. I målen om olaga hot ansågs beviskravet uppfyllt i bara 18% av fallen. Visar detta att domstolarna tillämpar ett lägre beviskrav i våldtäktsmål?

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Inget slag mot yttrandefriheten. Om du förtalar så får du räkna med att bli fälld.

Berätta om en påstådd våldtäkt, vi har inga bevis?
Inga bevis? Hennes berättelse är bevis. Om hon har berättat för någon annan är det bevis. - och ja, det räcker för fällande dom! Fri bevisprövning ftw!



Haha, grabbar dags att passa sig lite grand?!

Senast redigerad av Aryt den 2019-07-04 klockan 18:31.
Aryt är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-04, 18:26   #280
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Ja. Att omedelbart döma ut en person som skyldig, baserat på orden från en annan okänd eller ytligt bekant person, är avskyvärt och en snabbspolning tillbaka till medeltida rättsväsenden. Givet att det finns nyanser, men jag kan inte, bara kan inte, automatiskt ställa mig framför en anklagad person och peka ut denne som skyldig. Inte som ett första steg vid en anklagelse.

Jag undrar just hur ofta folk, som per automatik dömer ut anklagade våldtäktsmän, inser hur lättmanipulerade de skulle vara vid faktiskt förtal och fulspel.
  • Mer mod till våldtäktsoffer, ja.
  • Mer stöd, ja.
  • Ett effektivare handlingssätt när en sådan anmälan kommer in, ja.
  • Anklagade våldtäktsmän ska behandlas som vore de skyldiga, nej.
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Jag tycker inte man kan döma någon enbart när ord står mot ord, på något sätt måste man kunna styrka åtalet med mer än så.

Det är uppenbart en problematik med brott som våldtäkt då de sker som du säger oftast bakom stängda dörrar etc.

Men det är ju det vi gör, i Sverige!
Citat:
6 Slutsatser
I denna artikel har vi presenterat en rättsfallsstudie med mål där den tilltalade bestrider gärningen och åklagarens bevisning enbart består av målsägandens berättelse och stödbevisning om målsägandens agerande. Studien visar på en anmärkningsvärd diskrepans mellan våldtäktsmål och mål om olaga hot. Vid våldtäkt ansågs bevisningen vara tillräcklig för att uppfylla beviskravet i 90% av fallen. Vid olaga hot ansågs beviskravet uppfyllt i endast 18% av fallen. Den observerade diskrepansen hade mycket hög statistisk signifikans. Vi har diskuterat olika förklaringar till diskrepansen. En möjlig förklaring är att stödbevisning om målsägandens agerande med anledning av händelsen värderas högre vid våldtäkt. Denna förklaring är problematisk eftersom en sådan värdering saknar stöd i psykologisk forskning. En annan förklaring är att domstolarna tillämpar ett lägre beviskrav i våldtäktsmål. Denna förklaring är problematisk eftersom vi inte har sett något rättfärdigande för en sådan differentiering.
https://svjt.se/svjt/2018/327

Dags att hålla sig inne som kille - se till att ha alibi, annars kan ni åka dit rejält !


Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Rätt stor skillnad att anmäla någon för brott och att hänga ut densamma på sociala medier i hopp om att orsaka skada för personen.
Ja den stora skillnaden är att polisen och rättsväsendet har en bias till fördel för män (våldtäktsmän). Genom sociala medier går det att få upprättningelse, som domstolar och "rättssamhället" inte kan ge.

Senast redigerad av Aryt den 2019-07-04 klockan 18:28.
Aryt är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-06, 11:31   #281
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Belle Delphine säljer sitt badvatten för 30 dollar/burk. (C;a 1dl). Thats news!
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-06, 11:50   #282
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Belle Delphine säljer sitt badvatten för 30 dollar/bur. (C;a 1dl). Thats news!
Köp en liter till mig kompis.
Anton Fräs är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-06, 15:11   #283
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Köp en liter till mig kompis.
Hon sålde hela lagret på någon dag Vad är det för fel på mänskligheten?
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-06, 16:00   #284
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Hon sålde hela lagret på någon dag Vad är det för fel på mänskligheten?
Så jävla sinnessjukt.

Vad fan ska man göra med en liter smutsigt badvatten? Sitter de och runkar till det eller dricker man det?
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-06, 16:24   #285
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Så jävla sinnessjukt.

Vad fan ska man göra med en liter smutsigt badvatten? Sitter de och runkar till det eller dricker man det?
Tror det är som ett samlarobjekt som man ger ett stort värde för att det är från någon man dyrkar eller anser är viktig. Vattnet blir speciellt. Lite som att äga en av spikarna från Jesus korsfästelse, Lee Harvey Oswalds gevär, eller Stalins autograf. Typ såna grejer.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad  


Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)