Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-28, 19:33   #61
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Du har alltså gått från 77 kilo till ca 70 kilo från maj till juli och ändå försökt att äta mer än vanligt (?). Jag skulle ringa till vårdcentralen och ställa frågeställningen där också och kolla prover och diverse och se så det inte är något annat i bakgrunden till din snabba viktnedgång.
Jag tror att jag överskattade min tidigare vikt. Morgonvikt i maj var nog kring 74-75 kilo. Så har nog gått ner lite mer än 0,5kg i veckan kanske.

Jag har faktiskt redan tagit tester för bland annat järn och sköldkörteln (från när jag cyklade mycket) och det var ingenting med sköldkörteln eller ämnesomsättningen då . Detta var kanske två år sedan. Kan det vara något annat som spökar?

Under hela mitt liv har jag aktivt varit tvungen att tänka på att äta tillräckligt. När jag slutade cykla och började styrketräna mer, så brydde jag mig inte så mycket längre utan åt på känsla. Sedan dess har jag nog stadigt gått nedåt sakta men säkert.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-28, 19:33   #62
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Ja utifrån det du skriver låter det tämligen orimligt att du gått ner så här fort. Jag håller med ovanstående post.

Edit:
Såg precis din post, det låter något rimligare men sällsynt att man har sådana besvär med viktstabilitet annat än vid sjukdom eller mycket stora mängder träning. Jag tycker ändå du ska kontakta vården, där kan du få hjälp av dietist och eventuellt ta prover på nytt om dom anser det lämpligt.

Senast redigerad av Anton Fräs den 2019-07-28 klockan 19:35.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-28, 19:35   #63
Ramboline
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 262
Så här kan en dag se ut för mig

Frukost : Havregryn, och whey protein
Mellis :Ris, kyckling, grönsaker
Lunch: Ris eller potatis, magert kött eller kyckling
Mellis :Havregryn, whey och någon frukt
Före träning : Bcaa, malto, citrullinmalat
Efter träning : Protein, malto, kreatin
Middag : Nötfärs eller något annat kött, grönsaker, Ris eller sötpotatis
Kväll :Kvarg med hallon och blåbär.

Lördagar käkar jag va jag vill.

Skickat från min SM-G9750 via Tapatalk
Ramboline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-28, 19:38   #64
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Ramboline Visa inlägg
Så här kan en dag se ut för mig

Frukost : Havregryn, och whey protein
Mellis :Ris, kyckling, grönsaker
Lunch: Ris eller potatis, magert kött eller kyckling
Mellis :Havregryn, whey och någon frukt
Före träning : Bcaa, malto, citrullinmalat
Efter träning : Protein, malto, kreatin
Middag : Nötfärs eller något annat kött, grönsaker, Ris eller sötpotatis
Kväll :Kvarg med hallon och blåbär.

Lördagar käkar jag va jag vill.

Skickat från min SM-G9750 via Tapatalk
Utan djupare analys skulle jag vilja säga att det är raka motsatsen mot hur TS bör äta överlag. Att äta många måltider per dag och gärna kalorier i flytande form är ju det som stämmer med TS problem.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-28, 19:42   #65
Ramboline
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 262
Yes, såg det nu. Testade och radera men det går ju inte

Skickat från min SM-G9750 via Tapatalk
Ramboline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-28, 19:43   #66
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Ja utifrån det du skriver låter det tämligen orimligt att du gått ner så här fort. Jag håller med ovanstående post.

Edit:
Såg precis din post, det låter något rimligare men sällsynt att man har sådana besvär med viktstabilitet annat än vid sjukdom eller mycket stora mängder träning. Jag tycker ändå du ska kontakta vården, där kan du få hjälp av dietist och eventuellt ta prover på nytt om dom anser det lämpligt.
Det verkar så otroligt omständigt (och slöseri med vårdens resurser) att kontakta vården för något så trivialt som att jag går ner i vikt. Att träningen går dåligt är ju inte någon fara för min hälsa. Min vikt är inte heller sjukligt låg och jag mår ju inte dåligt i övrigt. Är samma duracellkanin som jag alltid varit.

Men jag läser vad du skriver och tar till mig det. Det kan bli farligt på sikt om jag fortsätter gå ner.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-29, 07:52   #67
Odylicious
Registered User
 
Odyliciouss avatar
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 56
Med tanke på hur lång du är så har du nog högre förbränning än vad du tror. Det finns absolut ingenting du kan göra förutom att käka mer. Njut med lite sötsaker, kladdkaka är min favorit.
Odylicious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-29, 10:57   #68
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Men visst, höftar man ett ungefärligt kaloriintag ... 500 kcal förbrända på din träningscykling, 40 min till fram/tillbaka från jobbet - säg 300 kcal till i lugnare tempo? 800 kcal extra utöver din basalmetabolism + aktivitetsfaktor som även med stillasittande jobbig förmodligen hamnar på minst 2500 kcal. Då är vi uppe i 3300 kcal eller mer.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-29, 11:10   #69
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Majonäs, garanterat. Kroppen känner av kalorier också, speciellt på längre tidshorisonter.
Så är det. Man kan lura kroppen några veckor men sedan kommer hungerkänslorna ikapp på energiunderskott, även om man lever på vit fisk, broccoli och potatis.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-29, 17:35   #70
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Fota gärna en hel dags måltider om du vill, och du känner att den dagen kan representera övriga dagar. Du kan ju också faktiskt prova att dra ner på konditionsträningen ett tag. Du äter och tränar som jag hade gjort på diet, och då är jag tyngre än dig (men kortare).

Sen är det faktiskt inte dumt att du varit på vårdcentralen, hur mår du i övrigt? Har du en sjukdomskänsla? Infektionskänslig? Tappar hår?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-29, 20:36   #71
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Men visst, höftar man ett ungefärligt kaloriintag ... 500 kcal förbrända på din träningscykling, 40 min till fram/tillbaka från jobbet - säg 300 kcal till i lugnare tempo? 800 kcal extra utöver din basalmetabolism + aktivitetsfaktor som även med stillasittande jobbig förmodligen hamnar på minst 2500 kcal. Då är vi uppe i 3300 kcal eller mer.
De som uppskattat mitt kaloribehov längre bak i tråden hamnar i de krokarna också. Jag tycker verkligen det låter mycket, men jag har kanske en snedvriden bild. Har tänkt att 2500 är rimligt för en tränande man, typ.

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Så är det. Man kan lura kroppen några veckor men sedan kommer hungerkänslorna ikapp på energiunderskott, även om man lever på vit fisk, broccoli och potatis.
Jag är inte sådär hungrig egentligen. Äter väldigt mycket grönsaker och "råvaror i min kost". Mycket vegetarisk medelhavskost. Min lunch sex av sju dagar i veckan är bulgur kokt i tomat och ohemula mängder persilja, med kikärtor och lite yoghurtsås för att få några gram mjölkprotein i måltiden. En vitkålssallad till det. Mmmm, det är riktigt gott. Jag går aldrig hungrig eller känner att jag späker mig med någon slags deffkost, utan har ett intresse för främst indisk/arabiska matkulturer och dess vegetariska mat.

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Fota gärna en hel dags måltider om du vill, och du känner att den dagen kan representera övriga dagar. Du kan ju också faktiskt prova att dra ner på konditionsträningen ett tag. Du äter och tränar som jag hade gjort på diet, och då är jag tyngre än dig (men kortare).

Sen är det faktiskt inte dumt att du varit på vårdcentralen, hur mår du i övrigt? Har du en sjukdomskänsla? Infektionskänslig? Tappar hår?
Att ta kort på en hel dags kost kanske inte är så dumt. Jag uppskattar uppenbarligen mitt dagliga intag fel å det grövsta. Känns lite patetiskt att jag skulle göra det och förvänta mig respons, men jag har å andra sidan fått otroligt värdefull respons hittills i tråden så det kanske inte är en dum idé.

Mår prima i övrigt. Inte varit sjuk "på riktigt" det här året. Har hår på huvudet så det räcker och blir över. Min sexlust är väl inte som när jag var femton, men det är inget jag förväntar mig heller. Upplever att stress på jobb, och i livet i övrigt, påverkar mitt libido mest. Det kan gå två veckor utan att jag tänker på sex om jag har det stressigt på jobbet, så kommer en lugn helg och det är lite fart i maskineriet igen.

Vi kan ta dagens kost som exempel, det är en halvdan registrering men ger ändå en inblick i en dags kost. Räkna med en del felmarginal och lite andra saker som mjölk i kaffe, mycket olja vid stekning etc.

Lunch:
Bulgur med persilja, tomat och kikärtor - 1 dl okokt bulgur, 1 dl kikärtor, ett par tomater, en skål med vitkål-och myntasallad, 1-2 dl yoghurtsås med någon matsked tahini i.

Mellanmål
Gröt - 1 dl okokta havregryn, 1 dl vaniljprotein, ett par dl mjölk och en nypa müsli som jag strödde på.

Middag
Indisk gryta med ris - 1 dl okokt ris, 3 dl gryta (kycklingfilé, tomatsås, curry, lök, stekt i mycket smör), säkert ett halv huvud blomkål med garam masalakrydda, någon eller ett par dl yoghurt, en stor skål vitkål-och morotssallad.


Kvällsmat
Ett äpple, tog lite mer gryta i en liten skål. Men det var nog inte mer än ett par dl, mestadels av tomatsåsen för kycklingen var slut.

Ska försöka komma ihåg att ta bilder imorgon!

Senast redigerad av Musique den 2019-07-29 klockan 20:41.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 06:59   #72
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
De som uppskattat mitt kaloribehov längre bak i tråden hamnar i de krokarna också. Jag tycker verkligen det låter mycket, men jag har kanske en snedvriden bild. Har tänkt att 2500 är rimligt för en tränande man, typ.
För många år sedan när jag vägde typ 95 och körde en deff så var beräkningen ca 2500 kcal ganska klockrent för hur jag tappade i vikt och på den tiden var jag i princip helt datorsittande utöver skolgång samt styrketräning (ingen cardio). När jag vägde 77 i några år och rörde mig mer så var det förmodligen snarare upp mot 2800-2900, ej inberäknat cardion jag körde. Med den så blev det snarare 4500 kcal.

Hur som helst: om du tänkte dig att 2500 verkar rimligt så har du inte räknat in din cykling. Om du har svårt att stoppa i dig mer mat av någon anledning så får du väl helt enkelt nolla konditionsträningen en period och jämföra och se vad vågen säger över några veckor.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 17:12   #73
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Om man lägger in de mängder du beskrev där i ett exceldok som beräkningar kalorier och höftar till i överkant i vissa saker:


Ingen aning om vad din kycklinggryta har för exakt näringsinnehåll men drog till med en kaloririk "helkyckling" på ett halvkilo som jämförelse (antar att det är betydligt mer kött än vad du får i dig där?) samt om du menade okokt ris som ska bli 4-5 ggr så mycket mer i vikt om det är kokt. Tog mellanmjölk och fetare fruktyoghurt som jämförelse också och lade dit en fet skiva smör. Detta borde bli i överkant, men även då så kommer du ju inte i närheten upp i ditt troliga näringsintag.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 19:01   #74
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Det var väldigt ambitiöst och snällt av dig Termy, tack!

En snabb observation säger mig att jag verkligen inte tror att jag hamnar så högt på fettet eller proteinet. Min mat är, trots att jag steker i mycket olja/smör, i övrigt ganska fettfattig. Är också väldigt sparsam med kycklingköttet, har 500g kyckling till 5 portioner (100g per portion). Av miljö-och ekonomiska skäl.
Har räknat på mitt proteinintag, som hamnar kring 130g per dag.

För mig är frukt lätt att få ner. Kan enkelt äta 2-3 frukter efter middagen. Ska försöka äta mer mat överlag, då jag äter precis det jag vill och tycker om.

Kan det bli hälsofarligt att äta för lite under en för lång period? Det är väl det främsta jag är orolig för egentligen. Att mitt underskott skulle kunna ge negativa hälsokonsekvenser på sikt.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-31, 06:54   #75
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
Det var väldigt ambitiöst och snällt av dig Termy, tack!

En snabb observation säger mig att jag verkligen inte tror att jag hamnar så högt på fettet eller proteinet. Min mat är, trots att jag steker i mycket olja/smör, i övrigt ganska fettfattig. Är också väldigt sparsam med kycklingköttet, har 500g kyckling till 5 portioner (100g per portion). Av miljö-och ekonomiska skäl.
Har räknat på mitt proteinintag, som hamnar kring 130g per dag.

För mig är frukt lätt att få ner. Kan enkelt äta 2-3 frukter efter middagen. Ska försöka äta mer mat överlag, då jag äter precis det jag vill och tycker om.

Kan det bli hälsofarligt att äta för lite under en för lång period? Det är väl det främsta jag är orolig för egentligen. Att mitt underskott skulle kunna ge negativa hälsokonsekvenser på sikt.
En grej kan ju vara att använda just ett sådant dokument för att skapa en mall för en typisk dag. Skriv upp alla maträtter som kan representera en sådan dag och de mängder du har, sedan ökar du mängden gram på det ena och det andra eller lägger till någon sak (100g nötter till en måltid eller ett extra glas mjölk här och där) tills du ser att kalorimängden hamnar där du vill ha den. Prova, utvärdera, se vad vågen visar över några veckor. Som sagt, antingen det eller skippa cyklingen en period.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)