Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-09-02, 12:01   #2296
lifteatrepeat
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 49
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Kroppskompositionen får någon annan svara på (tror inte det är någon big deal dock), men för hälsans skull kanske du vill se på andra alternativ. Varför inte nötter istället för bacon och grädde t.ex.? Har inte SI på det, men för mig mättar grädde bra mycket mer än vad nötter gör.
För att det helt enkelt gör maten godare och därmed lättare att äta - när aptitet sviker är det lättare att övertala sig själv till att äta en gräddig carbonara än kokt potatis och torsk.
lifteatrepeat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 13:11   #2297
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av lifteatrepeat Visa inlägg
För att det helt enkelt gör maten godare och därmed lättare att äta - när aptitet sviker är det lättare att övertala sig själv till att äta en gräddig carbonara än kokt potatis och torsk.
Nu finns det många fler alternativ än potatis och torsk som är bättre, men där gör du så klart hur du själv vill. Förstår hur som helst vad du menar.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 18:09   #2298
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Jag äter det dagligen tillsammans med ett av mina mål kyckling och kolinpiller för att förhindra att TMAO ska bildas i magen. Något som tydligen inte är särskilt bra.

Varför tar du kolin-tillskott ifall du är bekymrad över TMAO ?




En äggula innehåller troligen all kolin du behöver.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 18:48   #2299
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Varför tar du kolin-tillskott ifall du är bekymrad över TMAO ?




En äggula innehåller troligen all kolin du behöver.
Ganska höga doser är rekommenderade av det jag läst. Mer än vad man får ifrån kosten.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 18:55   #2300
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Vad har du läst då och vad ska du kolinet till ? Det är kolinet som kan bilda TMAO.

Vi bildar lätt själva kolin från enkla aminosyror. Sedan kommer kolin i en lättabsorberad form i äggula och lecitin.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 21:56   #2301
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Vad har du läst då och vad ska du kolinet till ? Det är kolinet som kan bilda TMAO.

Vi bildar lätt själva kolin från enkla aminosyror. Sedan kommer kolin i en lättabsorberad form i äggula och lecitin.
Kolin får man väl ifrån kyckling och broccoli med bl.a.? Där får jag iaf mitt ifrån, förutom det jag får ifrån alpha gpc tillskott. Äter nästan aldrig ägg. När jag gör tar jag inte tillskotten.

Här är en länk som säger 550mg per dag för vuxna:

https://lpi.oregonstate.edu/mic/other-nutrients/choline

Kan hända att jag får i mig det ifrån min kyckling och broccoli, men vet att jag räknade på det för ett tag sedan och inte var hundra, därav tillskott.

Ska bland annat vara bra för kognitiv förmåga.

Står så här på följande länk: https://examine.com/supplements/alpha-gpc/

"For the usage of alpha-GPC in attenuating symptoms of cognitive decline, almost all studies use a dosage of 1,200 mg daily, divided into three doses of 400 mg. It is unsure how lower doses would benefit cognition, but the 1,200 mg appears to be consistently associated with benefit."
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-05, 16:57   #2302
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Om man höjer sitt D-vitaminintag pga konstaterad brist, hur lång tid kan man förvänta sig att det tar innan det märks på ett blodvärde?
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-07, 20:59   #2303
Cykelvasan
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av lifteatrepeat Visa inlägg
Tänkte höra om blandingen av mycket mättat fett, kolhydratskällor som chokladmjölk och vitt bröd etc kommer ha någon negativ effekt på min kroppskomposition i det långa loppet, givet att mina mikronutrienter åker in och att överskottet är detsamma? Eller bör jag bara sluta optinojja?
Hade också velat haft ett svar på den frågan!
Cykelvasan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-19, 12:20   #2304
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Jag köpte någon Stinas kycklinglåda från Kronfågeln. Kyckling med ben alltså. Inräknas benet i det angedda näringsvärdet?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-19, 13:26   #2305
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 686
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Jag köpte någon Stinas kycklinglåda från Kronfågeln. Kyckling med ben alltså. Inräknas benet i det angedda näringsvärdet?
Nein. Bara det ätbara, skinnet och köttet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-09-19, 13:29   #2306
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Nein. Bara det ätbara, skinnet och köttet.
Tack. Det känns lite ologiskt eftersom benet "innehåller energi", t.ex. i form av kollagen och benmärg.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-21, 08:22   #2307
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 577
Har ingen aning var min fråga hör hemma, så kör i denna tråd. Har nyligen börjat använda mycket bönor i min matlagning. Både gott, mättande och ganska nyttigt. Problemet är magen!

För några dagar sedan orsakade detta sådan flatulens och magknip att jag inte vågade mig till gymmet! Någon som har erfarenhet av hur man kan ”behandla” detta? Har läst att magen vänjer sig, men vågar inte fortsätta med bönor nu pga detta...
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-21, 19:01   #2308
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Matlåda i kyl håller, som jag förstått det, i ungefär en vecka. Men hur är det med kött i matlådan, som fortfarande är lite rött/blodigt inuti? Hade rester över som jag la i fyra matlådor, och hade ogärna slängt så fint kött. Tillagade idag och äter sista lådan på onsdag. Det är biff av hjortrygg, gick till ungefär 52°.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-21, 21:02   #2309
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Har ingen aning var min fråga hör hemma, så kör i denna tråd. Har nyligen börjat använda mycket bönor i min matlagning. Både gott, mättande och ganska nyttigt. Problemet är magen!

För några dagar sedan orsakade detta sådan flatulens och magknip att jag inte vågade mig till gymmet! Någon som har erfarenhet av hur man kan ”behandla” detta? Har läst att magen vänjer sig, men vågar inte fortsätta med bönor nu pga detta...
Bönor innehåller vad jag vet en del FODMAPs som kan ställa till det om man inte tål sådant.
Prova minska mängden och se hur mycket du kan tolerera.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-22, 18:48   #2310
lifteatrepeat
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 49
Behöver jag nojja över insulinkänslighet?

Som sagt har min nuvarande bulk resulterat i att min kost består till stor del av raffinerade kolhydrater (dock inte socker, men tänk typ mycket vitt bröd, pasta etc) och mättat fett.

Fick mig en lusing av en polare på gymmet av att dessa matvanorna på sikt jag försämra min insulinkänslighet, vilket i sin tur har negativa effekter på fettinlagring och aptitereglering.


Någon som har input på det hela?
lifteatrepeat är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)