Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-07-16, 12:38   #1
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 222
Blodfetter och testosteron

Har via Werlabs gjort en hälsokontroll.

Blodfetter
Citat:
Dina blodfetter ligger inom normala gränser men din kolesterolfördelning är ofördelaktig, vilket åskådliggörs av en förhöjd ApoB/ApoA1-kvot (0.76). Det som eftersträvas för män är en kvot under 0.7. Detta kan ofta påverkas med kostomläggning eller med ökad motion.
Vad gör jag åt detta? Tränar 6 pass i veckan (tre styrkepass och tre löppass) och tycker att jag har en bra kosthållning. Väger 93-95 (kvällsvikt) på 190 cm med synliga muskler och ådror.

Testosteron
Citat:
Ditt Testosteronvärde ligger "normalt"(9.8) men lite lågt. Då testosteron-värdet ibland minskar något hos män med ökande ålder eller ökande vikt kan detta vara en normalvariant. I första hand kan det vara bra att verifiera det låga värdet med ytterligare ett prov och då gärna inkludera SHBG vilket underlättar bedömningen innan eventuell ytterligare utredning. Om du skulle ha symtom såsom minskad sexuell lust eller minskad morgonerektion kan det vara bra att diskutera med din allmänläkare.
Jag antar att det är lika bra att göra ett test som inkluderar SHBG också?

Senast redigerad av -squat- den 2019-07-16 klockan 12:40.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 15:12   #2
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Har via Werlabs gjort en hälsokontroll.

Blodfetter


Vad gör jag åt detta? Tränar 6 pass i veckan (tre styrkepass och tre löppass) och tycker att jag har en bra kosthållning. Väger 93-95 (kvällsvikt) på 190 cm med synliga muskler och ådror.

Testosteron


Jag antar att det är lika bra att göra ett test som inkluderar SHBG också?
Inte här för att ge dig tips, Mer intresserad bara. Vad för kostomläggning rekomenderar dom dig för att få bättre värden?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 16:10   #3
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 222
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Inte här för att ge dig tips, Mer intresserad bara. Vad för kostomläggning rekomenderar dom dig för att få bättre värden?
De har inte specificerat det, tyvärr.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 16:36   #4
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Har via Werlabs gjort en hälsokontroll.

Blodfetter


Vad gör jag åt detta? Tränar 6 pass i veckan (tre styrkepass och tre löppass) och tycker att jag har en bra kosthållning. Väger 93-95 (kvällsvikt) på 190 cm med synliga muskler och ådror.

Testosteron


Jag antar att det är lika bra att göra ett test som inkluderar SHBG också?
Får jag fråga vilket prov du tog? Jag har funderat själv att kolla upp vilka spårämnen, mineraler och övriga värden jag har som kan vara kopplat till min kost & motion men jag har funderat på vilka konkreta tips man får sedan.

Fan vad värdelös "beskrivning" av vad du skall göra, "kostomläggning". Påminner om sociala rådet, "var bara dig själv". Jag blir så trött & less på dessa generiska uttryck som inte säger något för någon. Det är inte undra på att så många väljer konkreta "dieter" som inte fungerar bara för att de åtminstone säger exakt vad du ska äta, när och hur mycket.

Är det möjligt att man faktiskt kan få mer konkret i "kostomläggning och ökad motion" om man väljer deras 2000 kr-alternativ med ytterligare bedömning från "läkare"?

#BabyRageComplete
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 18:35   #5
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Får jag fråga vilket prov du tog? Jag har funderat själv att kolla upp vilka spårämnen, mineraler och övriga värden jag har som kan vara kopplat till min kost & motion men jag har funderat på vilka konkreta tips man får sedan.

Fan vad värdelös "beskrivning" av vad du skall göra, "kostomläggning". Påminner om sociala rådet, "var bara dig själv". Jag blir så trött & less på dessa generiska uttryck som inte säger något för någon. Det är inte undra på att så många väljer konkreta "dieter" som inte fungerar bara för att de åtminstone säger exakt vad du ska äta, när och hur mycket.

Är det möjligt att man faktiskt kan få mer konkret i "kostomläggning och ökad motion" om man väljer deras 2000 kr-alternativ med ytterligare bedömning från "läkare"?

#BabyRageComplete
Tänk om det fanns typ en myndighet eller något statligt finansierat organ som har till uppgift att ta fram kostråd.

Vi skulle kunna kalla det kostårdsverket eller matverket eller livsmedelsverket eller typ varaenda landsting eller dietist.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 19:41   #6
Xerxex
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Norrtälje
Inlägg: 266
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Har via Werlabs gjort en hälsokontroll.

Blodfetter


Vad gör jag åt detta? Tränar 6 pass i veckan (tre styrkepass och tre löppass) och tycker att jag har en bra kosthållning. Väger 93-95 (kvällsvikt) på 190 cm med synliga muskler och ådror.

Testosteron


Jag antar att det är lika bra att göra ett test som inkluderar SHBG också?
https://lakemedelsboken.se/kapitel/h...ubbningar.html
Xerxex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 19:54   #7
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 222
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Får jag fråga vilket prov du tog? Jag har funderat själv att kolla upp vilka spårämnen, mineraler och övriga värden jag har som kan vara kopplat till min kost & motion men jag har funderat på vilka konkreta tips man får sedan.

Fan vad värdelös "beskrivning" av vad du skall göra, "kostomläggning". Påminner om sociala rådet, "var bara dig själv". Jag blir så trött & less på dessa generiska uttryck som inte säger något för någon. Det är inte undra på att så många väljer konkreta "dieter" som inte fungerar bara för att de åtminstone säger exakt vad du ska äta, när och hur mycket.

Är det möjligt att man faktiskt kan få mer konkret i "kostomläggning och ökad motion" om man väljer deras 2000 kr-alternativ med ytterligare bedömning från "läkare"?

#BabyRageComplete
Hälsokontroll XL. Tror inte att det dyrare alternativet get ett mer utförlig bedömning.

Här kommer två värdekoder:
TB7JC-YZL24-77333
Värde 300 kr

37O1J-ERFNH-DH6CJ
Värde 300 kr
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 20:29   #8
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Det är mycket ifrågasatt om kolesterolnivåer verkligen är en indikation på sjuksdomsrisk. Kvinnor med högt kolesterol lever längre än de med lågt.

Teorin är att högt kolesterol kalcifieras och "kloggar igen" kärlen. Kritiekerna hävdar dock att det är inflammationen som orsakar tillströmningen av kolesterol till kärlen och är den riktiga orsaken. Vad hade du för P-CRP? Den låggradiga inflammationsmarkören är ett betydligt viktigare mått på hälsa då det är gemensamt för alla trista sjukdomar.

Är du orolig för hjärt-kärlsjukdom så kan du försöka hitta en coronary artery calcium scan (CAC) som faktiskt visar på vilken nivå av kalcifiering du har i kärlen.

https://www.cardiovascularbusiness.c...artery-disease
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 20:47   #9
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 222
Citat:
Ursprungligen postat av Xerxex Visa inlägg
Tack! Äter mycket fisk och kyckling och sällan rött kött. äter dessutom 10 gram 70 %-ig omega-3 per dag. äter sällan socker. äter ett ägg om dagen. dricker sällan alkohol.

Ska tilläggas att tar Levaxin för underproduktion (hypotyreos), vilket tydligen ska påverka blodfetterna också.

Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity Visa inlägg
Det är mycket ifrågasatt om kolesterolnivåer verkligen är en indikation på sjuksdomsrisk. Kvinnor med högt kolesterol lever längre än de med lågt.

Teorin är att högt kolesterol kalcifieras och "kloggar igen" kärlen. Kritiekerna hävdar dock att det är inflammationen som orsakar tillströmningen av kolesterol till kärlen och är den riktiga orsaken. Vad hade du för P-CRP? Den låggradiga inflammationsmarkören är ett betydligt viktigare mått på hälsa då det är gemensamt för alla trista sjukdomar.

Är du orolig för hjärt-kärlsjukdom så kan du försöka hitta en coronary artery calcium scan (CAC) som faktiskt visar på vilken nivå av kalcifiering du har i kärlen.

https://www.cardiovascularbusiness.c...artery-disease
Tack!

P-CRP
<4

P-Kolesterol
3.5

fP-Triglycerider
0.65

P-HDL-kolesterol
0.81

P-LDL-kol, direkt
2.59

P-Apo A1
1.02

P-Apo B
0.78

S-Apo B/Apo A1
0.76

Senast redigerad av -squat- den 2019-07-16 klockan 20:51.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 05:12   #10
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Jag skulle vara noll orolig om jag var du.

Baksidan med alla dessa nya tester är att folk i allmänhet inte vet vad dom skall med resultatet till, nu menar jag inte att du är en av dom dock.

Vi är alla individer och kommer ligga olika oavsett vilken "optimal" motionsnivå och kosthållning vi har. Det är det genetiska lotteriet som visar sig. Sen är det ytterst tveksamt om ett avvikande värde som du har har någon som helst koppling till förkortad livslängd vilket naturligtvis är den ultimata måttstocken på relevans.

Samtidigt som det naturligtvis är positivt med fler möjligheter att kolla sin kropp mad avseende på olika saker så kommer man till frågan om man verkligen kan påverka olika saker. I många fall kommer man tyvärr fram att det inte går i någon större utsträckning förutom att hålla sig aktiv och inte vara överviktig. Sen är det frågan om man verkligen vill veta vad som kommer göra att man drar på sig träfracken, och i vilket åldersintervall.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 10:09   #11
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
P-CRP
<4

Fick du ingen kommentar på det? Som frisk ska man ligga under 3 och <1 anses optimalt.

Jag har gjort 10 tester (varav 3 testosterontest när jag labbade med det). Alla P-CRP har varit under 1 utom detta senaste som var 1.2 och då fick jag följande kommentar.

"Ditt värde för högkänsligt CRP ligger mellan 1-3 mg/L. Optimal nivå är <1 mg/L, vilket tyder på en låg risknivå för framtida hjärt- och kärlsjukdom, medan ett CRP-värde >3 mg/L kan tyda på en ökad risk för framtida hjärt- och kärlsjukdom. För att få en tydligare bild rekommenderas upprepad provtagning över tid. Observera att risken för hjärt- och kärlsjukdom även påverkas av faktorer såsom ålder, kön, rökning, blodsockernivåer, blodfetter och blodtryck."
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 10:23   #12
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 222
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity Visa inlägg
Fick du ingen kommentar på det? Som frisk ska man ligga under 3 och <1 anses optimalt.

Jag har gjort 10 tester (varav 3 testosterontest när jag labbade med det). Alla P-CRP har varit under 1 utom detta senaste som var 1.2 och då fick jag följande kommentar.

"Ditt värde för högkänsligt CRP ligger mellan 1-3 mg/L. Optimal nivå är <1 mg/L, vilket tyder på en låg risknivå för framtida hjärt- och kärlsjukdom, medan ett CRP-värde >3 mg/L kan tyda på en ökad risk för framtida hjärt- och kärlsjukdom. För att få en tydligare bild rekommenderas upprepad provtagning över tid. Observera att risken för hjärt- och kärlsjukdom även påverkas av faktorer såsom ålder, kön, rökning, blodsockernivåer, blodfetter och blodtryck."
Ingen kommentar av läkaren, men det ligger ju med lite allmän info i dokumentet.
Citat:
-CRP
Ditt analysvärde är <4. Normalt referensintervall är <5.
Analysbakgrund
CRP är en förkortning för C-reaktivt protein och kallas i folkmun för “snabbsänkan”. Det är ett protein som bildas i och frisätts från levern i samband med infektion och/eller inflammation eller vävnadsskada.
Varför behöver man analysera provet?
Ett prov på CRP-värdet tas som regel vid misstanke om infektion och/eller inflammation. CRP- värdet stiger oftast mer vid en infektion orsakad av bakterier än vid en infektion orsakad av virus. På så sätt kan en bedömning av hur mycket CRP-värdet har stigit ovan referensintervallet göras för att hjälpa till att skilja mellan en bakterie- eller virusinfektion. Bakterieinfektioner kräver ibland antibiotikabehandling, vilket dock inte har någon effekt på virusinfektioner. CRP-värdet brukar analyseras tillsammans med värdet för vita blodkroppar (leukocytvärdet) för att ge ytterligare ledtrådar kring infektionens orsak.
Ett lågt värde – vad innebär det?
CRP-värdet skall normalt sett ligga lågt. Precis i början av en infektion kan CRP-värdet ligga normalt eftersom att levern ännu inte har hunnit producera tillräckligt med CRP för att det ska kunna uppmätas i blodet. Personer som står på en immunsupprimerande behandling (läkemedel som dämpar immunförsvarets aktivitet) kan i vissa fall få ett “falskt” lågt CRP- värde trots en pågående infektion.
Ett förhöjt värde – vad innebär det?
Ett högt CRP-värde kan orsakas av olika typer av infektioner, av inflammation, samt av vävnadsskada såsom ett nyligen genomgånget kirurgiskt ingrepp. Som nämnt ovan stiger CRP-värdet olika mycket vid olika typer av infektioner. En lunginflammation orsakad av bakterier ger oftast ett CRP-värde över 100 mg/L, medan CRP-värdet sällan blir högre än 30 mg/L vid en virusinfektion. Det finns dock undantag och t.ex. kan kraftiga virusinfektioner som influensa ge ett CRP-värde över cirka 50 mg/L och urinvägsinfektioner orsakade av bakterier ger oftast inte en lika stor CRP-ökning som en lunginflammation orsakad av bakterier. CRP- värdet kan också stiga vid vissa autoimmuna sjukdomar som medför inflammation såsom ledgångsreumatism/reumatoid artrit (RA). Utöver kirurgi kan vävnadsskada av andra orsaker t.ex. fysiskt trauma medföra att CRP-värdet ökar.
CRP-värdet behöver tolkas i sitt sammanhang och man kan därför inte sätta några exakta gränser för vilka nivåer som tyder på en bakterieinfektion respektive virusinfektion. CRP-värdet påverkas, som i exemplet ovan med en infektion i lungorna versus urinvägarna, av var någonstans i kroppen som infektionen är lokaliserad. Därutöver varierar CRP-värdet med infektionens förlopp. Vid tillfrisknande från en infektion sjunker CRP-värdet undan för undan. Således måste CRP-värdet alltid vägas samman med ditt sjukdomsförlopp, ditt mående och med resultaten från dina andra blodprover. Om du är osäker på om dina infektionssymtom behöver påtittas av en läkare kan du alltid ringa Vårdguiden (sjukvårdsupplysningen) på telefonnummer 1177 för individuell rådgivning.
Andra faktorer som kan påverka analysvärdet
Lätt förhöjda CRP-värden (3-9 mg/L) kan även förekomma som en normalvariant.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-24, 23:39   #13
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Om CRP anges som < X brukar det betyda att X är detektionsgränsen för den testmetod som används, d.v.s. att X är den lägsta nivån som metoden kan detektera. I det här fallet är < 4 alltså det lägsta värde som kan anges, och det går inte att säga om squat har CRP 1 eller 3,8. Att dra några slutsatser om en persons hjärt-kärlhälsa utifrån ett enstaka CRP skulle jag säga är omöjigt. Det är i så fall säkrare att väga personen och fråga vederbörande om hen röker respektive hur mycket hen tränar.

Jag skulle f.ö. inte ha höjt på ögonbrynen åt kolesterol- eller testosteronvärdena heller, om det vore mina prover. Jag mår å andra sidan subjektivt rätt bra. Om TS inte mår bra kanske man måste leta orsaken någon annanstans.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-25, 08:06   #14
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 063
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Testosteron


Jag antar att det är lika bra att göra ett test som inkluderar SHBG också?
Jag tycker ju så. Testosteronnivåerna fluktuerar och vi vet inte hur ditt SHBG ligger på så ditt fria testosteron kan ju vara helt ok och du är skapt sådan.

Sedan ifall man tar tillräckligt många prover så lär man hitta något prov som åtminstone hamnar i kanten på det normala...
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 10:26   #15
Aristocrat
Registered User
 
Aristocrats avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 58
Snor lite av din tråd då jag har fått liknande svar gällande LDL Allt ser perfekt ut med liknande utvärdering om mer träning bättre kost. Personligen anser jag mig äta som en supermänniska och träna som ett djur 5-6 dar i veckan. Så jag har 2 stycken funderingar hur det kan ha påverkat resultatet.

1. Jag körde ett tungt ryggpass dagen innan, råkade missa att man skulle undvika fysisk aktivitet i 24h. Kan detta påverka kolesterolvärdet?
2. Till kvällsfikat kör jag oftast en kaseinshake varje kväll. Kan Kasein påverka blodfetter negativt?
3. Har legat väldigt lågt senaste månaden överlag på fettfronten med ett snitt på 200g kolhydrater 190g protein 60g fett, kan detta vara orsaken?

Senast redigerad av Aristocrat den 2019-09-06 klockan 10:28.
Aristocrat är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)