Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-18, 13:21   #18871
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Älskar Göteborg! Safjället (jaja, "Mölndal") i går och strålande solsken i Delsjöområdet i dag. Känns som fler höjdmeter på en helg än på ett år ute på den vedervärdiga slätten.
Löparglädje!
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 16:00   #18872
b0tkyrkan
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 20
Har börjat satsa lite mer på löpning nu, men inte riktigt fått in någon rutin för stretching. Har därför lite frågor:

Ni som springer 5-6 löparpass i veckan, hur stretchar ni för att undvika skador?
Vilka stretchövningar bör man utföra efter pass anser ni? Hur mycket tid bör läggas vid stretching?

Uppskattar alla era erfarenheter, råd och vanor angående löpning och stretching
b0tkyrkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 18:51   #18873
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Springer iof just nu "bara" 3-4 pass per vecka, men på sommaren kan det ev. bli 5. Stretchar aldrig i samband med löpningen, kör dock ca 50min yogainspirerat(ashtanga) per vecka, ger bra blandning av stretch och balanserande styrka. Sedan två styrkepass/vecka med full ROM.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 20:10   #18874
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av b0tkyrkan Visa inlägg
Har börjat satsa lite mer på löpning nu, men inte riktigt fått in någon rutin för stretching. Har därför lite frågor:

Ni som springer 5-6 löparpass i veckan, hur stretchar ni för att undvika skador?
Vilka stretchövningar bör man utföra efter pass anser ni? Hur mycket tid bör läggas vid stretching?

Uppskattar alla era erfarenheter, råd och vanor angående löpning och stretching
När jag sprang 5-6 ggr/vecka kombinerade jag det med styrketräning, jag tror att det räckte för att hålla mig rörlig. Jag stretchade inte, inte ens de veckor jag nosade på strax över 11 mil.
Men då ska man komma ihåg att jag hade tränat löpning i kanske 6 år, kontinuerligt, innan dess och som nybörjare stretchade jag en hel del. Så det hänger kanske en del på vad kroppen är van med, vad den tål och vad man tränar i övrigt också.
Fast nu för tiden är jag långt ifrån säker på att stretching gör någon nytta, jag är mer benägen att tro att styrketräning där man tar ut rörelserna ordentligt, t ex riktigt djupa knäböj, ger mer. Men jag kan bara tala för mig själv.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 08:55   #18875
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av b0tkyrkan Visa inlägg
Har börjat satsa lite mer på löpning nu, men inte riktigt fått in någon rutin för stretching. Har därför lite frågor:

Ni som springer 5-6 löparpass i veckan, hur stretchar ni för att undvika skador?
Vilka stretchövningar bör man utföra efter pass anser ni? Hur mycket tid bör läggas vid stretching?

Uppskattar alla era erfarenheter, råd och vanor angående löpning och stretching
Nu är jag VÄLDIGT ny till det här med rehab/prehab men jag tycker att det är smidigast att slänga in när jag är på gymmet. Då kan man ligga på mjukt underlag medan man genomför sina övningar samt så har man tillgång till gummiband och step-up-brädor. Jag kör bara de tre övningarna som svenbanan tidigare länkat till via en video. Kanske ska lägga till foamroll av framsida lår. Tar 10-15 min. Vill göra detta minst ett par gånger varje vecka, helst fyra-fem.

Har enbart problem med löparknä.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 12:11   #18876
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av b0tkyrkan Visa inlägg
Har börjat satsa lite mer på löpning nu, men inte riktigt fått in någon rutin för stretching. Har därför lite frågor:

Ni som springer 5-6 löparpass i veckan, hur stretchar ni för att undvika skador?
Vilka stretchövningar bör man utföra efter pass anser ni? Hur mycket tid bör läggas vid stretching?

Uppskattar alla era erfarenheter, råd och vanor angående löpning och stretching
Jag har väldigt sällan stretchat efter löpning. Främst för att jag ofta varit tvungen att göra diverse mobiliseringar och stretcha inför löpträningen (pga konstanta skavanker). Så då har jag inte orkat ägna tid även efteråt.

Det är säkert inte optimalt, men jag tror inte detta har varit en bidragande orsak till mina skavanker.

Så jag tror inte det är nödvändigt att fokusera jättemycket på stretching efter löpningen.

Jag tror det är viktigare att stretcha/rulla höftböjare/quads/TFL och hamstrings och piriformis inför löpningen, om man har suttit på en stol hela dagen innan man ska träna. Är man bajsnödig över statisk stretch före fysisk ansträngning så kan man köra mer dynamiskt. Men att få upp rörligheten i dessa (troligen) förkortade muskler är nog bra.

Om jag skulle gissa på vilka muskler som är viktigast att stretcha efter löpning för att hålla sig skadefri så skulle jag säga vader (både med rakt knä och böjt knä) samt höftböjare/TFL. Dessutom undersidan av foten och alla småmuskler runt fotleden.

Jag har ingen uppfattning om hur mycket tid som man bör lägga på stretching. Det får väl ta den tid det tar om man har behov av det.

Ifall man vill få ökad rörlighet så har jag förstått det som att man behöver hålla en statisk stretch i minst 2-3min ett par tre gånger i veckan för att se resultat över tid. För att bibehålla rörlighet behöver man nog inte hålla mer än 30-45s. Så det kan ju vara nåt att ta med i beräkningen av total tidsåtgång...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 08:52   #18877
PepsiMax
Registered User
 
PepsiMaxs avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 15
Skulle man kunna göra 4*4 intervaller i roddmaskin istället för att springa dem?
PepsiMax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 09:54   #18878
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Inte om du vill bli bättre på löpning. Hellre någon konditionsform med konstant arbete, typ cykling eller simning.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 10:07   #18879
PepsiMax
Registered User
 
PepsiMaxs avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 15
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Inte om du vill bli bättre på löpning. Hellre någon konditionsform med konstant arbete, typ cykling eller simning.


Ok, tack för svaret
PepsiMax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 14:47   #18880
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Fasen missade tid hos sjukgymnasten idag!!! Måste bara skriva av mig min frustration och vrede över mig själv!

Hur lång kö som helst med så minst två veckor till nästa tid
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 15:10   #18881
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Om man hoppar över löpningen 1 vecka, hur försiktigt skall man börja när man börjar springa igen?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 15:12   #18882
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Samma princip som styrketräning. Ta ett kortare och lugnare pass för att känna efter, och om allt verkar grönt trappar du upp rätt snabbt.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 17:18   #18883
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Om man hoppar över löpningen 1 vecka, hur försiktigt skall man börja när man börjar springa igen?
Om du tränat löpning i fyra månader och så tar en vilovecka så kan du troligen utan problem springa lika mycket som den senaste veckan du löptränade.

Har du löptränat i fyra veckor och tar en vilovecka så får du kanske backa lite och ta det lite lugnare några pass innan då kör på som vanligt.

Allt detta under förutsättning att du inte tagot avbrott pga skada eller liknande.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 17:20   #18884
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Samma princip som styrketräning. Ta ett kortare och lugnare pass för att känna efter, och om allt verkar grönt trappar du upp rätt snabbt.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Om du tränat löpning i fyra månader och så tar en vilovecka så kan du troligen utan problem springa lika mycket som den senaste veckan du löptränade.

Har du löptränat i fyra veckor och tar en vilovecka så får du kanske backa lite och ta det lite lugnare några pass innan då kör på som vanligt.

Allt detta under förutsättning att du inte tagot avbrott pga skada eller liknande.

Som jag trodde och också gjorde! Tack
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-21, 08:45   #18885
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Tja. Några av er vet att jag har tänkt springa Laegavegur på Island. Ett 55 km långt traillopp med en kupering på ca 30 höjdmeter/km. Jag verkar kunna få sällskap av mitt förstaval vad gäller löpsällskap. Enda kruxet är att han ska backpacka i Australien/Nya Zeeland under vintern/tidig vår. Det försvårar givetvis hans träning inför loppet.

Hans stats
Ålder: 28
Kroppstyp: Smal, löparkropp
5K: borde kunna fixa sub 20 nu
10K: borde vara i närheten av 40 min nu
21K: 1:38 h
Längsta distans sprungen: 32 km

Vi är väldigt lika varandra prestationsmässigt men min känsla är att han egentligen är vassare än mig på de kortare distanserna. Egentligen som i om han hade tränat lika mycket som mig. Springer ofta träningsfemmor i allt mellan 4:30-4:10-tempo. Men än så länge så är vi lika. På de längre distanserna så spöar jag av naturliga anledningar(min högre träningsdos) honom. Detta är hans stora förbättringsområde. Att han skulle klara ett marathon är jag dock rätt övertygad om.

Han är borta 27/1 till 10/5. När han kommer hem har han ca två månader att träna på innan det bär av till Island(13/7).

Han reser med sin flickvän och kan inte ligga på 40-50K som någon sorts lägstavolym under resan. De ska backpacka och det blir väl vad det blir. Dock:

Vad kan jag föreslå för träningsdos under resan som är realistisk och som gör deltagandet i Laegavegur rimligt?

Min tanke är att han kanske kan ta det lite lugnare med löpningen under första delen av resan för att sedan under mars/april faktiskt se till att få till lite längre pass. När han är tillbaka i Sverige så är han beredd att köra stenhårt. Dock kan han ju inte gå från t.ex. 30-40K i veckan till att springa 100K direkt vid hemkomsten med mig. Behöver finnas en överfasning där.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)