Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-24, 19:57   #1
Arctos
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 56
Sneda skulderblad/axlar? problem med pressar

Har testat väldigt läge nu och ännu inte hittat någon lösning, så jag vänder mig till er.

Jag har oftast under pressövningar(för bröst) fått problem med den vänstra sidan. Det tar för mycket i axeln(kanske pectoralis minor?), ibland så mycket så jag måste lägga ner setet pga att vänstra sidan inte orkar med. På höger sida tar det i hela bröstet och känns bra, medan i vänstra bara i yttre sidan vid delta och pectoralis minor. Vad detta beror på vet jag inte, har prövat många olika tekniker etc.

Jag får oftast en känsla av att mina skulderblad ligger ojämnt på bänken och hur mycket jag än placerar västra skulderbladet känns det inte "rätt" som på höger sida. Mina bröstmuskelfästen är ojämna, om det är nödvändigt att veta. Känns även som rörligheten skiljer sig mellan väster axel/bröst jämfört med höger. När jag spänner/stretchar höger bröst kommer jag åt muskeln väldigt bra och kan kontrollera medan på vänster sida så kommer jag inte åt muskeln på samma sätt(spänna) och har svårt att "kontrollera" muskeln. Känner mig på något sätt "låst" med sämre rörlighet/kontroll på väster bröst/axel etc.

Har någon av er liknande problem och vad har ni gjort? Tips? Blev lite svårt att beskriva, det är jobbigt men inte så som det verkar i detta inlägg.

Tack på förhand.

EDIT: Känns även som västra axeln/skulderblad roterar fram en aning mer än högern.

Senast redigerad av Arctos den 2012-02-24 klockan 20:04.
Arctos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 20:52   #2
Kauppi
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 657
Har exakt samma problem som du gällande allt, verkligen gällande ALLT! Kul men självklart ändå inte att någon annan har likadana bekymmer.. Höger axel är mer framåtroterad med.
Höger axel och lats är myyyycket större än vänstersidan. Har dock skolios i bröstryggen, antar det är detta som orsakar snedheten.(röntgat min rygg)

Ska ringa kiropraktor och sjukgymnast nästa vecka.

Du borde göra detsamma tycker jag!

Senast redigerad av Kauppi den 2012-02-24 klockan 20:54.
Kauppi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 21:32   #3
Arctos
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 56
Säger samma sak, kul att veta att man inte är ensam om det. Gällandes snedheten i axlar/skulderblad så är det inte så värst extremt eller så mycket visuellt för mig, utan snarare någon jag endast känner av väldigt mycket. Det fetmarkerade jag skrev (tar olika i brösten, känslan/rörlighet) stämmer alltid. Det skiljer sig även mellan övningar mer eller mindre.

Bra att du söker hjälp, kanske lägga upp eventuella svar/lösningar när/om det kommer?

Senast redigerad av Arctos den 2012-02-24 klockan 21:33.
Arctos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 22:19   #4
Pzorz
Registered User
 
Pzorzs avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Norrköping
Inlägg: 857
Har samma problem, förmodligen lite värre än vad du (Arctos) har. Axlarna ligger på olika höjd, de är framåt-roterade och påverkar alla övningar mer eller mindre.
Pzorz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 22:31   #5
Rova
Registered User
 
Rovas avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Umeå/Lomma
Inlägg: 502
Citat:
Ursprungligen postat av Pzorz Visa inlägg
Har samma problem, förmodligen lite värre än vad du (Arctos) har. Axlarna ligger på olika höjd, de är framåt-roterade och påverkar alla övningar mer eller mindre.
Jag har samma sak, var hos en sjukgymnast igår, det skiljer 2 cm från ryggraden till skulder bladet, 9 cm på vänster sida och 11 cm på höger.
Fick några rehab övningar, var flera små muskler som ska tränas upp för att ordna det. Är inte hundra på hur det funkar, men ska göra rehaben 2-3 månader och se om de blir bättre
__________________
Redhead in training
Rova är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 22:33   #6
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Har samma problem.

Gick till en massör som förklarade att jag var väldigt stel och det var streching och cuffträning som gällde.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 13:30   #7
Arctos
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 56
Trodde inte det var så många som hade liknande problem. Vill gärna stretcha vänster sida men kan som sagt inte komma åt muskeln på samma sätt. Slutar oftast med att jag drar hårdare och vänder/vrider mig för att stretcha muskeln tills jag får ont i axlar/cuffarna.
Arctos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 14:49   #8
aranada05
Registered User
 
aranada05s avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 191
Jag har också detta problem på vänsteraxeln, men det är p.g.a. att den har varit luxerad och opererad. Är därmed överrörlig i vänster skuldra, har också problem med alla sortes bröstpressar. Vad jag märkt fungerar bättre är dock att ha ett lite smalare grepp. Testa!
aranada05 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 15:20   #9
Arctos
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 56
Har som sagt prövat det mesta. Det som varit bättre hittills är när jag drar ner armbågarna en aning så att stången/hantlarna placeras längre ner på bröstet. Just hur brett jag håller spelar inte så väldigt stor roll vid vissa övningar såsom bänkpress etc. Det är vid "enarms" pressar eller vad man ska kalla dem, te.x hantelpress då jag verkligen känner av skillnaden på både sidorna
Arctos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 16:11   #10
mara1
Registered User
 
mara1s avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 202
Har du haft något tidigare problem med axlarna? Kan vara att så att själva axelbenet som håller fast armen är för litet eller att det ligger lite snett, alltså att det lutar lite mer bakåt än vad det egentligen ska göra. Detta kan leda till att axeln är mer ostabil.

Känner du på något sett att axeln typ knäcker/knakar lite när du lyfter? eller att armen på något sett "vill" hoppa ur axelbenet? därmed hoppa ur led, men att du kämpar för att hålla tillbaka det?

Det jag skulle göra om jag var du är att gå till en doktor och få reda på vad som är fel och sedan gå till rehabcenter och fixa rehabövningar för att bygga upp småmuskler runt axelpartiet. Detta hjälper mer än vad du tror

Senast redigerad av mara1 den 2012-02-25 klockan 16:18.
mara1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 16:39   #11
Arctos
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 56
Tack för svaret, ska nog söka hjälp. Vart rekommenderas, sjukgymnast kanske?

Skadade en del av rotatorcuffen för längesen vid bänkpress, kunde inte lyfta armen på ett par dagar. Så dum som jag var sökte jag inte upp någon hjälp utan rehabade själv, fast det löste sig ändå och allt blev bra efter ca 1-3 veckor, kändes inte så farligt. Fast det finns väll ändå en risk att skadan har inverkan än idag? Känner i alla fall inget alls i axeln,har känts likadant båda innan och efter skadan.

Det ända som alltid kännt annorlunda (så långt jag kommer ihåg) är att skulderblad/axeln på vänster sida känns placerad fel jämfört med höger samt det fetmarkerade jag skrev i början. Te.x om jag ligger på vänster sida när jag ska sova så skjuts axeln fram väldigt mycket medan på höger sidan så ligger jag nästan på den. Samt vid pressar så känns skulderbladen ojämna, som sagt. Tror nog att det spökar i skulderbladen mer. Fast ska kolla upp det.
Arctos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 17:58   #12
Zera
Registered User
 
Zeras avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Linköping
Inlägg: 630
Har också exakt samma grej.
Känner även igen det där när man sover på sidan.

Har märkt när man tränar så rör sig hela axelpartiet mera på den sidan som är "felaktig".
Zera är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 18:15   #13
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Inte för att jag bidrar med någon som helst hjälp men jag har nog också en mindre släng av det. mina skulderblad står också ut väldigt mycket och på ett enligt mig konstigt vis..
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-25, 20:55   #14
Arctos
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 56
Citat:
Ursprungligen postat av Zera Visa inlägg
Har också exakt samma grej.
Känner även igen det där när man sover på sidan.

Har märkt när man tränar så rör sig hela axelpartiet mera på den sidan som är "felaktig".
Precis!

Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Inte för att jag bidrar med någon som helst hjälp men jag har nog också en mindre släng av det. mina skulderblad står också ut väldigt mycket och på ett enligt mig konstigt vis..
Kolla upp "winged scapula"?
Arctos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 10:36   #15
Hymer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 120
Bumpar:

Jag har samma problem. Syns inte jätte mycket när jag vaknar på morgonen men efter ett pass på gymmet så åker vänster axel upp rejält. Har bättre rörlighet i höger axel medan vänster är mer stel. Börjar känna av detta mer och mer och går ofta och "rullar" axlarna för att få dom att lägga sig rätt.

Dags för sjukgymnast?
Hymer är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)