Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-19, 02:32   #271
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Missade detta inlägg...

Ja, från 1979. Och den skivan är ju fenomenalt bra, och är kanske en av deras mest kända/populäraste skivor.

Men det var också första skivan med det som brukar kallas deras "klassiska" sound. De hade massor av "hits" under åttiotalet från skivorna som släpptes därefter. "Rock you like a hurricane", "Still loving you" och framförallt "Wind of change" känns ju som att det är deras mest kända låtar. De två förstnämnda av dessa är ju bra. Men "vissellåten" tål jag inte för fem öre.

Men framförallt så hade ju Uli Roth slutat innan 1979. Och de tre-fyra skivorna innan Lovedrive är ju minst lika bra som den. Men de hade ett helt annat sound då. Mer bluesigt. De här skivorna släpptes ju på den tiden då man fortfarande hörde en massa bluesinfluenser i heavy-metal.
Vet inte om någon här kan minnas detta men 1983 samlades en hel karavan med hårdrocksband i Dortmund, i Rock Pop festival. Scorpions inledde med hela 8 låtar och gjorde en rätt så oförglömlig spelning. Det sändes i TV direkt tror jag samt ljudet samtidigt på radio så man kunde ösa på med stereohögtalarna, runt om Europa. Det gjordes väl en DVD som går att få tag på. Konstigt att inte Accept var med som kommer därifrån, Solingen och Wuppertal, aldeles runt hörnet och de var på topp då. Djävligt fina ställen faktiskt, med enorma industrier som ligger insprängda mellan de gamla husen. Mycket har väl lagts ned nu antar jag.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 02:35   #272
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Lol förresten, nej det gjordes inte, video i så fall, sökte lite på detta nu...
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 11:05   #273
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Den konserten/festivalen hade varit guld att se!
Sändes den verkligen live i SVT?
Jag måste typ ha varit för liten och fick inte vara uppe så sent eller nåt. Jag gick typ i trean eller fyran då...

Iron Maiden med Paul DiAnno och Clive Burr. Måste ha varit precis innan Bruce Dickinson gick med. Om de andra banden bjöd på lika bra spelningar måste det ha varit en riktig höjdare!


EDIT: Fast hur fan kan denna festival ha varit 1983? The Number of the Beast spelades väl in 1982? Då var ju DiAnno utbytt mot Dickinson...

Senast redigerad av svenbanan den 2018-11-19 klockan 11:09.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 11:15   #274
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Förra videon verkar ha varit felmärkt. Detta är nog Maidens spelning från 1983.

Nu är det Bruce som sjunger och Nicko på trummor.



Steve Harris har dock fortfarande sina randiga spandexbrallor.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 11:34   #275
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Lite MSG från samma festival
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 15:57   #276
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Den konserten/festivalen hade varit guld att se!
Sändes den verkligen live i SVT?
Jag minns inte om det sändes live eller efteråt. Festivalen var under 2 dagar i en arena där. Att det sändes i SVT överhuvudtaget var stort eftersom det var under maralpaniken VS hårdrock. Tidningarna skrev ned banden, Angus Young "kunde inte spela gitarr" t ex och hårdrock var farligt att lyssna på. Vi har ju t ex den kända debatten Mellan Siwert Öholm och Anders Tegner, fast man hade gaddat upp hela studion mot Tegner. Långt efteråt blev de väl vänner.

Så här såg ordingen ut i Dortmind tydligen, det var större än Monsters of Rock.
https://www.setlist.fm/festival/1983...-73d62a8d.html
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 16:24   #277
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Jag minns inte om det sändes live eller efteråt. Festivalen var under 2 dagar i en arena där. Att det sändes i SVT överhuvudtaget var stort eftersom det var under maralpaniken VS hårdrock. Tidningarna skrev ned banden, Angus Young "kunde inte spela gitarr" t ex och hårdrock var farligt att lyssna på. Vi har ju t ex den kända debatten Mellan Siwert Öholm och Anders Tegner, fast man hade gaddat upp hela studion mot Tegner. Långt efteråt blev de väl vänner.

Så här såg ordingen ut i Dortmind tydligen, det var större än Monsters of Rock.
https://www.setlist.fm/festival/1983...-73d62a8d.html
Var inte den riktigt stora moralpaniken några år senare? Den där "Svar Direkt" grejen minns jag att den handlade om WASP. De var väl inte igång såpass tidigt på åttiotalet? I alla fall lyssnade jag på metal då det programmet sändes, och jag tror inte jag gjorde det vid tidpunkten för den där festivalen. Twisted Sister mfl var ju inblandade i nån rättegång för att de skulle vara satanister och skadliga för barn. Rätt säker på att det var 1985.

Helt sjukt att SVT sände i alla fall. Som jag minns det så var den enda musiken man kunde höra på TV en gång i veckan i "Bagen". Då fick man ju genomlida diverse skvalpop för att få höra de hårdrockslåtarna man bänkat isg för. Förutom det så sände de väl ett par "magasin" per år då de spelade lite metal. Annars var det ju Rockbox på radion som gällde.

Att Angus Young inte skulle kunna spela gitarr måste ju vara den största grodan någon någonsin vräkt ur sig. Har är ju typ en av de bästa bluesgitarristerna nånsin.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 00:13   #278
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099


Mer metalpionjärer. Här i form av Blue Öyster Cult.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 02:10   #279
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Var inte den riktigt stora moralpaniken några år senare? Den där "Svar Direkt" grejen minns jag att den handlade om WASP. De var väl inte igång såpass tidigt på åttiotalet? I alla fall lyssnade jag på metal då det programmet sändes, och jag tror inte jag gjorde det vid tidpunkten för den där festivalen. Twisted Sister mfl var ju inblandade i nån rättegång för att de skulle vara satanister och skadliga för barn. Rätt säker på att det var 1985.

Helt sjukt att SVT sände i alla fall. Som jag minns det så var den enda musiken man kunde höra på TV en gång i veckan i "Bagen". Då fick man ju genomlida diverse skvalpop för att få höra de hårdrockslåtarna man bänkat isg för. Förutom det så sände de väl ett par "magasin" per år då de spelade lite metal. Annars var det ju Rockbox på radion som gällde.

Att Angus Young inte skulle kunna spela gitarr måste ju vara den största grodan någon någonsin vräkt ur sig. Har är ju typ en av de bästa bluesgitarristerna nånsin.
Det är möjligt, det kan ha börjat lite tidigare i USA sedan kom självmords caset med Ozzy som man menade bar skulden. Det borde ju ha skjutits och självmördats mycket mer med de alltid problenomsusade countrytexterna tycker man.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 02:55   #280
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Stone Cold Crazy. Något år senare gjorde Sabbath Symptom of the Universe och riffen påminner ganska starkt om Stone Cold Crazy.
-92 uppträdde Brian May, Tony Iommi och James Hetfield mfl i på en gigantisk tribute till Freddie Mercury. Nu är det film, skulle vilja se. "Bohemian Rhapsody". Alla gillade Queeen när de kom tilbaka, iom soundtracket The Highlander och allt det..
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 12:02   #281
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Stone Cold Crazy. Något år senare gjorde Sabbath Symptom of the Universe och riffen påminner ganska starkt om Stone Cold Crazy.
-92 uppträdde Brian May, Tony Iommi och James Hetfield mfl i på en gigantisk tribute till Freddie Mercury. Nu är det film, skulle vilja se. "Bohemian Rhapsody". Alla gillade Queeen när de kom tilbaka, iom soundtracket The Highlander och allt det..
Så löjligt bra!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 12:35   #282
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Det är möjligt, det kan ha börjat lite tidigare i USA sedan kom självmords caset med Ozzy som man menade bar skulden. Det borde ju ha skjutits och självmördats mycket mer med de alltid problenomsusade countrytexterna tycker man.
Det mesta i sverige på den tiden var ju ett par år efter USA, som ju var den stora förebilden.

Appropå självmord so fick ju BÖC också rätt mycket flac för "Don't fear the reaper". Den måste ju ha kommit ett antal år före "Suicide solution" som jag antar det var Ozzy fick skit för.

Två jävligt bra låtar för övrigt.

Brutalt bra liveframträdande med en väldigt smal Zak Wylde!


Hittade ingen vettig liveversion med BÖC.


Måste länka in Candlemass suveräna cover också när jag ändå är i farten
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 21:00   #283
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Härlig hårdrocksanda här inne ^^
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 21:11   #284
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-21, 02:14   #285
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg

Brutalt bra liveframträdande med en väldigt smal Zak Wylde!

Mycket folk! Är det Terry Geezer Butler som spelar bas?
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)