Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-19, 20:30   #1
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Vilken idrott kunde ni blivit riktigt duktig i?

Som vuxen människa är det lätt att drömma sig tillbaka i tiden och fantisera ifall man skulle kunnat bli riktigt duktig i någon idrott. Ifall man verkligen satsat, och haft den uppbackning och resurser som krävts medan man var barn.

Dvs vilken idrott tror du att du skulle haft bäst
förutsättningar för att kunna bli riktigt duktig i, som i elit i Sverige eller till och med i världen?

Tror min kropp hade kunnat bli en riktigt bra spjutkastare eftersom jag alltid kunnat kasta långt och varit explosiv. Har alltid presterat bra i mjölksyrekrävande grenar så tror även rodd eller alpint hade passat mig bra. Rodd eftersom jag utan träning ror ganska bra då jag provat och alpint eftersom jag har stark och mjölksyratålig kropp och gillat hög fart och adrenalin.

En outsider är fridykning då jag med lite träning kan hålla andan skapligt länge. Är dock dålig nu jämfört med när jag var yngre. Har bra lungkapacitet.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 20:44   #2
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Tror aldrig jag skulle kunnat bli elit i någon idrott, men kanske "riktigt duktig". Har dålig maxstyrka i benen och de växer inget vidare men verkar väldigt uthålliga så kanske någon form av långdistanslöpning eller cykling.

Annars kanske rodd, har armar som en apa och är ganska lång.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 21:38   #3
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Kanske löpning. Det är nog där jag har haft mina bästa förutsättningar. Ifall jag tränat på ett vettigt sätt från högstadiet och uppåt så kanske jag hade kunnat bli hyfsad på medel eller långdistans.

Men det är svårt att säga. Att jag har haft bra gener/förutsättningar för att ta mig från sopa till medelmåtta utan att överanstränga mig vet jag. Och är rätt säker på att jag kunnat ta mig från medelmåtta till hyfsad med en hel del fokus över tid. Men de där sista 5-10 procenten som skulle göra att man hamnar i sverigeeliten tror jag inte man egentligen kan veta om man har i kroppen innan man varit där och nosat.

Trots att jag nog redan som ung hade rätt klart för mig att löpning var min bästa gren så har jag aldrig varit så väldigt sugen på att tävla i löpning. Har alltid varit mer intresserad av att tävla i lagsport. Så ur den aspekten har jag kanske haft nåt slags minus där som skulle ha hindrat mig från att "göra rätt grejer" för att maximera potentialen. Jag har dock aldrig haft några problem att motivera mig till att träna mycket löpning och att tävla mot mig själv och försöka förbättra mina olika tider. Och när jag väl ställt upp i nån tävling har jag kunnat motivera mig och ta ut mig maximalt. Men jag har väldigt sällan haft en tävling flera månader fram som morot i träningen. Oklart hur detta kommer sig. Men det känns som att det kanske är en pusselbit att beakta.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 21:42   #4
mulliy
Registered User
 
mulliys avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 179
Receiver i amerikansk fotboll, har alltid haft talang för att fånga saker samt riktigt bra reflexer.
mulliy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 21:44   #5
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
E-sports. Nörd sen barnsben, liksom.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 21:44   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Stiga ishockeyspel. Jag är oslagbar. På riktigt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 21:47   #7
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Problemet blir ju att det finns ju en anledning till att man inte satsade på det man hade kunnat bli bra, och den anledningen är antagligen en brist på den viktigaste förutsättningen: en rentav löjligt stark vilja att bli duktig på den idrotten. Men om man ändå bortser från den så: boxning. "Enda" som har hindrat mig är att jag hatar att träna boxning mer än jag velat bli bra på det.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 21:57   #8
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 807
Var alltid väldigt snabb som ung så om jag hade satsat på det tidigt hade jag nog kunnat bli en rätt bra sprinter trots avsaknad av pigment.

Sen var jag bra på höjdhopp första gången jag provade det. Rörelsen var liksom enkel och jag hade bra fjång i hoppet, kom tvåa på skol-DM utan i princip någon träning och bara slagen av en friidrottare.

Senast redigerad av Livet den 2018-11-19 klockan 22:01.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 21:59   #9
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Fickpingis troligtvis..

Någon typ av kampsport tror jag hade funkat i yngre år. Men datorspel var för roligt efter 9-10 års ålder. Sen blev jag en liten tjockis.
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar

Senast redigerad av Tobbey den 2018-11-19 klockan 22:00.
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 22:43   #10
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Längdhopp. Gjorde 5,90 som fjortonåring på asfaltsbana.

Ångrar lite att jag inte satsade på en friidrottskarriär.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 22:44   #11
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Tiokamp, sprint, längdhopp och pingis.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 22:53   #12
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Aldrig varit bra på "absolut" styrka. Uthållighet, teknik och rörlighet har varit min naturliga grej.
Tror jag hade kunnat lyckas bra i löpning, cykling, gymnastik och klättring om det hade varit något jag hade fokuserat på tidigt.

Men jag har istället tränat i varierande perioder typ (alla) bollsporter och flera kampsporter. Och så hade jag typ kring gymnasiet en intressesvacka för träning nästan helt och hållet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2018-11-19 klockan 22:56.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 23:38   #13
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Slå en golfboll långt. Har iofs varit rätt bra. Är väl fortfarande ok.

Översatt till mer vanliga sporter så borde jag kunnat bli bra i kastsporter.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 00:53   #14
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Problemet blir ju att det finns ju en anledning till att man inte satsade på det man hade kunnat bli bra, och den anledningen är antagligen en brist på den viktigaste förutsättningen: en rentav löjligt stark vilja att bli duktig på den idrotten. Men om man ändå bortser från den så: boxning. "Enda" som har hindrat mig är att jag hatar att träna boxning mer än jag velat bli bra på det.

När man är liten är det ju ofta lite av en slump vad man börjar träna, dels beror det av tillgång och utbud och även socialt, vad familj och vänner gillar för sport. Sen är det ju svårare att som liten veta vad man har bra förutsättningar för, men när man vuxit upp kan man ganska lätt i alla fall utesluta ett gäng olika idrotter.

Det jag alltså syftar på är att vissa kroppar är bättre anpassade för vissa idrotter. Pga proportioner och andra medfödda förutsättningar.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 02:01   #15
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Ingenting extremt inrutat fysiskt, mer teknik och mental, seg, varande tillräcklig eplosivitet. Så,
Vad som helst fighting.
Motorsport. Baserar det på att jag tycker att jag är bra på att "känna" fordon.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)