Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-19, 18:07   #1
n00b3n
Registered User
 
n00b3ns avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 46
Deffa när man har kaloribehov som en liten tjej

Jag är en man som väger 73.5-75 kilo beroende på vätskemängd på ca 14% kroppsfett. Jag har deffat på 1600 kcal från 79 kg. Detta är extremt lite mat.

Jag har gått ner i snitt 0,4 kg per vecka men det har varit en del snedsteg längs vägen, vilket jag inte tycker är så konstigt när jag äter samma mängd mat på en hel dag som en vanlig människa äter till frukost.

Eftersom BMR verkade ligga så extremt lågt så bestämde jag mig för att köra två veckor "hyfsat" på balans för att reboota metabolismen . Balans har visat sig ligga på 2200-2300 och då har jag tränat styrketräning 60 min varje dag under denna period.

Jag vet inte riktigt vad jag vill ha ut av tråden, mest klaga och gnälla tror jag.

Skulle ni ha ätit 1500kcal träningsfria dagar (utgår ifrån 2000 balans utan träning) och 1800 kcal på träningsdagar eller bara dragit ett snitt på 1700 kcal och ätit den mängden varje dag?

Senast redigerad av n00b3n den 2018-11-19 klockan 18:09.
n00b3n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 19:15   #2
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 509
Om jag skulle variera kcal så hade jag ätit mer på vilodagar och mindre på träningsdagar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 19:17   #3
n00b3n
Registered User
 
n00b3ns avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 46
Citat:
Ursprungligen postat av Don H Visa inlägg
Om jag skulle variera kcal så hade jag ätit mer på vilodagar och mindre på träningsdagar.
Även om det innebar att du bara fick äta 1500 kcal på träningsfria dagar?
n00b3n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-19, 20:50   #4
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Hade försökt vara så aktiv som möjligt och gjort nån form av aktivitet varje dag, behöver inte vara "träning" men någon slags lätt motion och sen ätit lika mycket varje dag.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 10:53   #5
Eveline
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2017
Inlägg: 38
Jag ÄR en liten tjej och ligger under de siffror som du redovisar. Jag kan deffa på 1500 kcal men då kräver det en hel del extra fysisk aktivitet. Balans ligger nog på ca 1800 kcal. Så typ hela mitt liv kommer jag att äta samma mat som du deffar på, dvs om jag inte vill bli en stor liten tjej (läs: tjock) och det är big no no. Bara att gilla läget och konstatera att människor har olika förutsättningar.
Tro mig, en vanlig människa äter INTE 1600 kcal till frukost. Snarare 500. Vet inte vad du har för referenser, är det bara folk som tränar tungt?
Jag föredrar att äta mer träningsdagar och mindre på vilodagar. Problemet är att kroppen vill det omvända. Jag har sämre aptit om jag tränar och lättare att känna av hungern om jag är fysiskt inaktiv.
Testa att ta en extra pulspromenad eller något på dina vilodagar, så får du lite mer utrymme för energibalans. Med betoning på lite, du får ju inte skotta i dig för mycket extra. Att gå även raskt drar inte så himla mycket energi.
Eveline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 15:51   #6
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Exakt samma som för mig. Är väl inget konstigt med det tycker jag, ingen att gnälla över. Balans för den genomsnittlige svensken ligger väl runt 2500-3000kcal. Är nog bara kolozzeum-användare som utmärker sig med att kunna deffa på 4000 kcal. Bara rena anekdoter, inget att lyssna på.
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-21, 20:26   #7
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Jag deffar på 1800 kcal trots att jag tränar i princip varje dag. Det finns ingen lösning. Hata livet och längta tills skitdeffen tar slut är mitt enda råd.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-22, 08:10   #8
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
När jag bara styrketränar (5 helkroppspass i veckan á 90-120min) så brukar jag ligga mellan 1700-2000 vid viktminskning.

När jag blandar in löpträning så ökar det ungefär 3-400.

När jag kör renodlad löpträning (10+km i veckan) så brukar jag kunna viktminska på dryga 3000 =)=)
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 10:46   #9
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av n00b3n Visa inlägg
Jag är en man som väger 73.5-75 kilo beroende på vätskemängd på ca 14% kroppsfett. Jag har deffat på 1600 kcal från 79 kg. Detta är extremt lite mat.
1600 kcal kan vara enorma mängder mat om du får det från mat med lite kalorier per 100 gram. Om du exempelvis äter det från potatis, kyckling, broccoli och andra grönsaker och kvarg (dvs klassisk deffmat) så kommer du fylla magen. Inte så tillfredsställande för annat än hunger, men mer volym än om du ätit skräpmat på dubbla kalorinivån.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 11:15   #10
Eveline
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2017
Inlägg: 38
Citat:
Ursprungligen postat av Jarp Visa inlägg
1600 kcal kan vara enorma mängder mat om du får det från mat med lite kalorier per 100 gram. Om du exempelvis äter det från potatis, kyckling, broccoli och andra grönsaker och kvarg (dvs klassisk deffmat) så kommer du fylla magen. Inte så tillfredsställande för annat än hunger, men mer volym än om du ätit skräpmat på dubbla kalorinivån.
Precis. Ok, det är inte mycket utrymme för godis och efterrätter, men hungrig behöver man verkligen inte vara på 1600 kcal per dag. Jag äter ägg, fisk/ skaldjur, kvarg, yoghurt, keso och andra lite matigare mjölkprodukter. Massor av grönsaker; broccoli, blomkål, baljväxter som ärter, svamp m m. Potatis mellan varven, dock inte pasta eller vitt ris. Gör egen osötad musli som är både godare, nyttigare och billigare än butikernas. Grovt bröd med nyttiga frön m m.
Du kan äta mer än ett kilo grönsaker för < 500 kcal. Både mättande, gott och nyttigt. 4 ägg och 200 gram fisk ger liknande energimängd. Helt ok utrymme för god, mättande och väldigt nyttig mat.

Kan ärligt säga att jag inte saknar godis, snabbmat, snacks och annan dynga. Har man väl lagt av med den typen av käk vill man inte ha det igen.
Eveline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 11:38   #11
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av Jarp Visa inlägg
1600 kcal kan vara enorma mängder mat om du får det från mat med lite kalorier per 100 gram. Om du exempelvis äter det från potatis, kyckling, broccoli och andra grönsaker och kvarg (dvs klassisk deffmat) så kommer du fylla magen. Inte så tillfredsställande för annat än hunger, men mer volym än om du ätit skräpmat på dubbla kalorinivån.
Citat:
Ursprungligen postat av Eveline Visa inlägg
Precis. Ok, det är inte mycket utrymme för godis och efterrätter, men hungrig behöver man verkligen inte vara på 1600 kcal per dag. Jag äter ägg, fisk/ skaldjur, kvarg, yoghurt, keso och andra lite matigare mjölkprodukter. Massor av grönsaker; broccoli, blomkål, baljväxter som ärter, svamp m m. Potatis mellan varven, dock inte pasta eller vitt ris. Gör egen osötad musli som är både godare, nyttigare och billigare än butikernas. Grovt bröd med nyttiga frön m m.
Du kan äta mer än ett kilo grönsaker för < 500 kcal. Både mättande, gott och nyttigt. 4 ägg och 200 gram fisk ger liknande energimängd. Helt ok utrymme för god, mättande och väldigt nyttig mat.

Kan ärligt säga att jag inte saknar godis, snabbmat, snacks och annan dynga. Har man väl lagt av med den typen av käk vill man inte ha det igen.

Ni kan äta volymmat bäst ni vill. I slutändan så är det kalorier som mättar, 1600 kcal kommer vara problem för vissa oavsett upplägg.

Det enda tips jag kan ge är att maxa proteinet. 1600 kcal ger i runda slängar 300g, det mättar hyfsat.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 13:52   #12
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Det jag tycker är ett problem är att man vill ju få i sig tillräckligt med fett för att inte bli en hormonellt vrak samtidigt som fett ger så mycket kalorier som man gärna hade lagt på protein istället, eller kolhydrater för att träningen ska bli vettig. På 1800 kcal funkar det hyfsat men 1600 kcal är ju 200 mindre så jag skulle nog bli lite sur.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 14:04   #13
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Alla har ett intervall kroppsfett-% som är optimalt för dem, det är inte alla som kan gå runt med ensiffrigt kroppsfett och samtidigt må bra och äta normalt. 14% är redan lågt, om siffran nu stämmer. Risken finns att du bara går upp till ursprungsvikten igen även om du når din målvikt (vad är den?).

Senast redigerad av xan den 2018-11-23 klockan 14:06.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)