Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-20, 00:36   #61
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av n00b3n Visa inlägg
Jag har faktiskt funderat en hel del på om det var mobbad jag var eller om det bara var en inte helt bra uppväxt.

Exempel på händelser:

En kille i min klass gjorde massa härskargrejer under flera år. Nös mig i ansiktet, kastade saker på mig i klassrummet.

En granne till mig trakasserade mig från det att jag var 2-13 år. Varje gång han ringde fick jag en klump i magen. Han kunde tejpa fast mig i en stol när det bara var vi hemma och sen lämna mig ensam, tvinga mig att runka av honom, slog mig varje gång han hälsade på, anordnade en "spottlek" som gick ut på att han skulle spotta på allt hemma hos mig och om jag sa nåt hotade han med våld, tvingade mig att hålla i en humla medan han skulle skjuta med ärtbössa på den fast jag var livrädd för humlor + att det gjorde ont när ärtorna träffade handen.

Räknas det som mobbing eller bara en dålig uppväxt?
Vet inte vad man ska kalla det men det där låter hemskt.

Det förekom rätt mycket mobbing i min högstadieskola och visst deltog jag och kunde vara riktigt taskig men för det mesta gav vi oss på varandra fysiskt. Då fanns det dessutom oftast någon "anledning" till detta också. Någon som sagt något, tjallat till en lärare eller gjort bort sig på idrotten. Kan inte minnas att någon i klassen blev utsatt för systematisk mobbing utan det var mer att man gjorde upp en mot en när någon hade klantat sig. Det eller kompanistryk.

Den återkommande mobbingen var att vi svenskar nitade invandrare och invandrarna försökte göra detsamma mot oss. Då kunde ju däremot någon i klassen få spö för att den inte hade hjälpt till när blattarna hämtade sina kusiner eller så. Grejen var väl att det ofta var samma personer som tjallat eller missat en lyra i bränbollen.

Gymnasiet var en total helomvändning. Plötsligt kunde man lägga allt fokus på tjejerna under rasterna.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 05:13   #62
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
Blev mobbad av ett par äldre killar när jag gick på högstadiet. Blev dagligen utsatt för verbal mobbing samt ofta slagen. Sa en handfull gånger till dem.. även vuxna. Inget resultat. Pressad till gränsen en gång, slog en av de mer aktiva mobbarna sönder och samman.

Resterande period i högstadiet var lugn.
__________________
För tjockisarmar och matporr - Instagram: Captainwide
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 05:41   #63
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Mobbad i lågstadiet under 80talet. Högstadiet var chill i annan skola.
Gymnasiet var väl ingen höjdare men då var jag mer mentalt stark av att haft en bra högstadieperiod så det var aldrig något som var samma nivå, mer av för många grupperingar och folk som ville sätta sig över folk rent överlag i våran klass och de man lärde känna i andra klasser.

Nu i vuxet liv har jag märkt att det finns en del individer även som gillar att göra sig rolig på andras bekostnader även nu. Vissa växer nog aldrig i från det där, tyvär. Tyvär så säger man inte heller ifrån alltid när folk gillar att vara rolig på ens bekostnad. Man har lärt sig att rulla med slagen.

Ush, nu när jag tänker efter över min lågstadie tid och hur illa vi hade det på 80-talet och 90-talet. Hoppas det blivit mycket bättre dessa tider.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 06:31   #64
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Upplever du att du är självsäker idag?
Ja, mer självsäker som i att jag skiter mer i vad andra tycker om mig... Vilket väl är definitionen på självsäker.

Eller, det kanske inte är så mycket att jag skiter i vad andra tycker om mig som att jag är mer säker på att det alltid kommer finnas folk som tycker om mig och som förstår mig. Så det är lättare att stå emot sociala motgångar.

Det är bara att titta på det här forumet, vissa kallar mig "den roligaste personen på forumet" medan andra påstår att jag "förstör forumet". Båda sidorna gör detta spontant, utan att bli tillfrågade.

Citat:
Ursprungligen postat av n00b3n Visa inlägg
Räknas det som mobbing eller bara en dålig uppväxt?
Definitivt mobbing och grova sexuella övergrepp, kanske till och med våldtäkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Säger inte emot dig att det var så i ditt fall.

Men det är en myt att det på något sätt skulle gå dåligt för mobbare när de blir äldre. Snarare tvärtom. De lär ju sig de sociala koderna tidigt och har intelligens nog för att tillämpa dem. Det är något väldigt användbart senare i livet och karriären.

Jag önskar själv att jag varit mer psykopatisk. Är övertygad om att jag hade haft ett bättre liv då.
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Nu är du fånig igen Crillos.
Jag tycker inte Crillos är fånig här, jag tror han har rätt.

Det enda mobbare behöver göra för att få bra liv är att sluta vara elaka. Det är en extremt enkel sak att göra. Men vad behöver en mobbad göra för att få ett bra liv? Hen måste lära sig hur man beter sig socialt, vilket är en hel vetenskap, om inte en konstform. Det är också vad jag sett hända med de gamla mobbarna från min skola när de blir lite äldre och mognare, de applicerar ungefär samma sociala strategier som förut och blir coolast i klassen, får massor sex, har aldrig tråkigt på fritiden, osv.

Oket för mobbarna är att de måste hantera det dåliga samvetet av att ha mobbat, men jag skulle våga påstå att det är en lättare sak att göra än att lära sig social kompetens.

Undantaget som står ut är såklart den stora andel mobbare som var för coola för att skaffa sig någorlunda okej skolbetyg och som nu får dras med skitjobb. Eller rentav de som var så coola att de knarkade och ägnade sig åt kriminalitet och nu får dras med missbruk eller fängelsevistelse. Men jag vågar ändå gissa att de nu är coolast i fängelset eller knarkarkvarten och därmed ändå åtnjuter en viss självkänsla.

Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Ush, nu när jag tänker efter över min lågstadie tid och hur illa vi hade det på 80-talet och 90-talet. Hoppas det blivit mycket bättre dessa tider.
Jag får en klump i magen när jag tänker på att min oskuldsfulla, genomgoda och alltigenom lyckliga femåriga brorson strax ska hamna i skiten, håller tummarna för att det gjorts ett krafttag mot eländet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2018-11-20 klockan 06:32.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 08:02   #65
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Är du möjligtvis en liten man med komplex?
Nej, två meter lång. Men väldigt spinkig så då kanske komplexen kommer ändå. Men jag var socialt awkward och är man det var det kört oavsett.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 08:21   #66
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Tillämpas det fortfarande? Jag hade faktiskt på allvar kunnat överväga saken.
En mer raffinerad variant av lobotomi används i vissa delar av västvärlden, men knappast på förfrågan. Du får spela psykiskt sjuk ett par år först.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 08:51   #67
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Nej. Jag befann mig mestadels i någon sorts neutral zon. Sportkille som hängde med ett par likasinnade. Däremot hade jag otroligt dåligt självförtroende så jag ser inte tillbaka på t.ex. högstadietiden med enbart glädje. Hade jag blivit retad ofta hade jag nog hanterat det väldigt dåligt. Som tur var så blev det bättre och bättre på den fronten och under 9:an var jag väl ungefär 1000 % mer avslappnad än under t.ex. 7:an.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 19:15   #68
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
En mer raffinerad variant av lobotomi används i vissa delar av västvärlden, men knappast på förfrågan. Du får spela psykiskt sjuk ett par år först.
Det hade varit underbart. Tänk bara, att aldrig ha ångest?

Jag har medicin på recept mot det. Men den försvinner ändå aldrig riktigt. Tycker det borde forskas på ämnet. Att bara gå in i hjärnan och klippa bort skiten som orsakar det psykiska lidandet istället för massa piller. Det borde bli billigare för samhället också i längden och bättre för de sjuka. Win-Win
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 19:17   #69
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Nej, två meter lång. Men väldigt spinkig så då kanske komplexen kommer ändå. Men jag var socialt awkward och är man det var det kört oavsett.
Då förstår jag, det inte är lätt att vara socialt efterbliven. I det här samhället är ju det nästan viktigaste av allt...'social kompetens' som det står i många platsannonser.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 19:24   #70
SHH
Jag försöker inte ens
 
SHHs avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Småland
Inlägg: 990
Nej, aldrig. Hade jag blivit det så hade jag gett tillbaka nåt så in i helvete på ett eller annat vis. Hämndlysten som man är.
SHH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 19:59   #71
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Slagen, upptryckt mot skåp etc av killar. Hånad av tjejer, den mentala mobbingen av tjejer var värre. Hade hellre tagit mer stryk av killar än att få de kommentarer jag fick av elaka tjejer.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)