Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-18, 10:31   #61
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Problemet är att folk som är vegeterianer ofta är mystiska och försöker få hela världen att äta som dem.
Det är väl inte så konstigt att veganer försöker få en att äta som dem, eftersom det handlar om att de vill minska förtryck mot kännande varelser. Det är inte direkt som att någon med favoritfärgen blå försöker få alla andras favoritfärg att bli blå.

För övrigt tycker jag att vissa här inne verkar missa att det rör sig om ETT av dagens mål.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 10:36   #62
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är väl inte så konstigt att veganer försöker få en att äta som dem, eftersom det handlar om att de vill minska förtryck mot kännande varelser. Det är inte direkt som att någon med favoritfärgen blå försöker få alla andras favoritfärg att bli blå.

För övrigt tycker jag att vissa här inne verkar missa att det rör sig om ETT av dagens mål.
Alla dagens mål på skolan. Eller alla mål öht om man pysslar med ett mål mat om dagen.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 10:45   #63
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Tänka sig. Jag håller helt med dig här.
Plötsligt händer det

Citat:
Ursprungligen postat av Alkro Visa inlägg
Tycker det här med B12 egentligen är en icke-fråga då det inte är så svårt att berika livsmedel om det inte förekommer naturligt hos livsmedlet. I vissa länder tillsätter man t.ex. folat till spannmål för att minska risk för ryggmärgsbråck hos nyfödda.
+1.

Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Alla dagens mål på skolan. Eller alla mål öht om man pysslar med ett mål mat om dagen.
Rätta mig om jag har fel men det serveras väl bara en måltid i skolorna? Menar du att barnen inte skulle äta någonting förutom skollunchen varje dag? Då låter det som att socialtjänsten bör kopplas in.

Känns som att du klyver hår bara för att.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 10:46   #64
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Gäller kanske inte just svenskt kött i stor utsträckning, men 48% av allt nötkött, 32% av allt griskött och 65% av allt lammkött som äts i Sverige är importerat. Tror du att köttet som serveras i skolköken är gjort på svenska kor som fått beta gräs hela sina långa liv?
Kan du berätta lite mer om dom där långa liven?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 10:46   #65
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Plötsligt händer det



+1.



Rätta mig om jag har fel men det serveras väl bara en måltid i skolorna? Menar du att barnen inte skulle äta någonting förutom skollunchen varje dag? Då låter det som att socialtjänsten bör kopplas in.

Känns som att du klyver hår bara för att.
Jag klöv hår med flit. Det är fortfarande alla måltider i skolan som skall bytas ut till 100% vegetariskt. Hur många måltider är det totalt i Sverige per dag?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 10:47   #66
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Kan du berätta lite mer om dom där långa liven?
Jag var sarkastisk.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 10:48   #67
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Jag klöv hår med flit. Det är fortfarande alla måltider i skolan som skall bytas ut till 100% vegetariskt. Hur många måltider är det totalt i Sverige per dag?
Vettefan. Men vad har det med saken att göra?
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 10:48   #68
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Jag tror folk inte har något större problem med vegetarisk kost.
Varken smak- eller näringsmässigt. Problemet är att folk som är vegeterianer ofta är mystiska och försöker få hela världen att äta som dem

Sen har det blivit en så stor grej av allt. Ett ställningstagande och mycket extremism

Tror ni folk i indien tänker "oj, idag blev det visst vegetarisk mat!"

Mat är mat.

Det finns i alla former. Och som med allt annat är en balans bra.
Jag förstår att det finns en hel del sådana vegetarianer eller i alla fall veganer som är väldigt jobbiga men jag måste säga att det finns en hel del köttätande människor som är minst lika jobbiga. En hel del vegetarianer blir ofta ifrågasatta varför de inte äter kött eller att folk vill berätta hur fel de har. Lite som om en 20-årig grabb väljer att vara nykter på krogen en gång.

Angående Indien så är det väldigt vanligt med vegetarisk eller vegansk mat men du har fortfarande en ganska tydlig uppdelning. T.ex. en matsal på en arbetsplats har en sida med kötträtter och en sida med veganska rätter och kärlen för de veganska rätterna har aldrig haft kött i sig etc. En del är väldigt seriösa och räknar hur de inte ätit kött i generationer.

Men överlag så har de helt andra maträtter som du säger eftersom deras kultur inte är så dominerad av kötträtter som våran är.

Angående skolmaten så är det väl rimligt att ha vegetariskt en dag i veckan eller så.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 10:56   #69
Neithan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Kungliga Hufvudstaden
Inlägg: 75
Citat:
Ursprungligen postat av Alkro Visa inlägg
Tycker det här med B12 egentligen är en icke-fråga då det inte är så svårt att berika livsmedel om det inte förekommer naturligt hos livsmedlet. I vissa länder tillsätter man t.ex. folat till spannmål för att minska risk för ryggmärgsbråck hos nyfödda.
En icke-fråga som leder till att små barn får irreversibla nervskador och att 50% av veganer har brist som leder till irreversibla nervskador?

Länkade källor tidigare, men det blundades skickligt för, som väntat.

Dessutom är inte berikning okontroversiellt. Vi har inte folatberikning till exempel.
Neithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 10:59   #70
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Neithan Visa inlägg
En icke-fråga som leder till att små barn får irreversibla nervskador och att 50% av veganer har brist som leder till irreversibla nervskador?

Länkade källor tidigare, men det blundades skickligt för, som väntat.

Dessutom är inte berikning okontroversiellt. Vi har inte folatberikning till exempel.
Är alla fall av näringsbrist bland barn som äter kött orsakade av det faktum att de äter kött? Du fick inget svar för att du som alltid kommer med totalt irrelevanta icke-argument. Det är inte intressant att diskutera.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 10:59   #71
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Gäller kanske inte just svenskt kött i stor utsträckning, men 48% av allt nötkött, 32% av allt griskött och 65% av allt lammkött som äts i Sverige är importerat. Tror du att köttet som serveras i skolköken är gjort på svenska kor som fått beta gräs hela sina långa liv?
Ytterligare en orsak att välja svenskt.
Det finns fina exempel: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vas...r-inlandsborna
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 11:01   #72
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Ytterligare en orsak att välja svenskt.
Det finns fina exempel: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vas...r-inlandsborna
Klart bättre att välja svenskt än att välja importerat, men tror du att svensk köttindustri skulle kunna hålla dagens kvalitetsnivå om efterfrågan fördubblades? Svenskt kött må vara bättre, men inget kött alls (eller minimalt av det) är ännu bättre, med råge

Fina undantag ursäktar inte regeln.

Senast redigerad av blåvitt den 2016-12-18 klockan 11:06.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 11:05   #73
Alkro
Registered User
 
Alkros avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av Neithan Visa inlägg
En icke-fråga som leder till att små barn får irreversibla nervskador och att 50% av veganer har brist som leder till irreversibla nervskador?

Länkade källor tidigare, men det blundades skickligt för, som väntat.

Dessutom är inte berikning okontroversiellt. Vi har inte folatberikning till exempel.
Detta argument är ju av anekdotisk karaktär men när jag tidigare arbetade på vårdcentral kom det då och då veganer som ville kolla sina "värden", alla hade helt normala värden. Av min erfarenhet är kroniska alkoholister den grupp som oftast drabbas av B12-brist.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 11:11   #74
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Jag klöv hår med flit. Det är fortfarande alla måltider i skolan som skall bytas ut till 100% vegetariskt. Hur många måltider är det totalt i Sverige per dag?
Absolut minst två, skulle jag tippa. Tror att ca 0% av skolbarn kör Warrior Diet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 11:14   #75
Neithan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Kungliga Hufvudstaden
Inlägg: 75
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Är alla fall av näringsbrist bland barn som äter kött orsakade av det faktum att de äter kött? Du fick inget svar för att du som alltid kommer med totalt irrelevanta icke-argument. Det är inte intressant att diskutera.
En vetenskaplig studie på europeiskt material som visar på en farlig brist är ett irrelvant icke-argument... snälla kan du inte sluta trolla i seriösa trådar?
Citat:
Ursprungligen postat av Alkro Visa inlägg
Detta argument är ju av anekdotisk karaktär men när jag tidigare arbetade på vårdcentral kom det då och då veganer som ville kolla sina "värden", alla hade helt normala värden. Av min erfarenhet är kroniska alkoholister den grupp som oftast drabbas av B12-brist.
Länkade en studie på en europeisk population alldeles nyss...... .. .. . . . .. . ......... ................... . .. . . . .

Senast redigerad av Neithan den 2016-12-18 klockan 11:23.
Neithan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)