Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-11-07, 13:01   #46
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Det vore ju intressant att se personliga upplevelser tvärtom också vad gäller intensitet från löpning till crosstraining. Du som är så pass vältränad i löpning, therunningman, har du kört cross- eller arctrainer och jämfört siffror för att se vad du hamnar på där i uppskattad intensitet på motsvarande kaloriförbränning enligt vad maskinen visar?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 13:09   #47
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Tack King Grub! Du kör väl själv rena monsterpassen och har väl även löptränat på hög nivå? Någon personlig reflektion kring skillnader i kaloriförbränning eller intensitet, m.m. mellan de två modaliteterna? Själv har jag aldrig löptränat på någon hög nivå på något sätt så har ingen personlig referensram i sammanhanget.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 13:30   #48
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Det vore ju intressant att se personliga upplevelser tvärtom också vad gäller intensitet från löpning till crosstraining. Du som är så pass vältränad i löpning, therunningman, har du kört cross- eller arctrainer och jämfört siffror för att se vad du hamnar på där i uppskattad intensitet på motsvarande kaloriförbränning enligt vad maskinen visar?
Att jämföra mina prestationer på crosstrainer och löpband vore nog ganska orättvist eftersom jag har haft många många fler träningstimmar inom löpning. Min erfarenhet är att inte lita på en kalorieräknare..

Angående studien bör man inte ha med ovana människor på löpband för de kan sällan prestera fullt. Även löpvana som sällan springer på bandet har svårt att få ut allt p g a rädsla. Den rädslan syns sällan på crosstrainer.

Har inga egna studier att länka utan talar bara från egen erfarenhet av idrottare med många träningstimmar bakom sig. Hade de lagt majoriteten av dem på crosstrainer hade jag kanske haft en annan åsikt fast jag tror inte det. Jag tror man behöver den korta markkontakten och "stöten" som får så många att ogilla löpning. Nu gäller mina uttalanden eg bara idrottare med upp till 80 ml O2/kg och minut för sedan är det svårt att använda mer syre i löpning när vi pratar de här distanserna.


Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 15:45   #49
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Det blir ju omvänt för min del också, skulle jag ej vara skadad och ge mig ut på långdistanslöpning skulle det nog vara ganska jobbigt jfr med crosstrainer. Där kan jag som du påpekar köra "fullt ös". Som King Grub också nämner så flyger ju tiden iväg betydligt snabbare när man t.ex. kollar på någon bra film eller serie, och det påverkar ju också den mentala känslan av hur jobbig det är eller inte är.

Som sagt så är ju förstås kalorberäkningen på maskinen ej exakt helt och hållet, men jag tror inte det är helt uppåt väggarna heller. Jag känner att jag har ganska bra koll på hur mycket jag bränner i övrigt. Efter flera tidigare perioder av deffande där jag tycker att viktnedgången har stämt ganska bra överens med kalkylerna så bör min grundförbränning en vanlig dag med vanlig rörelse vara kring 2500kcal, + kanske 300 med en 1,5 timmes sakta promenerande på kontorsgåband, + uppskattningsvis 1800 kcal eller mer på arc trainern så landar jag väl +- på typ 4500 kcal, vilket är ungefär det jag stoppar i mig också, med resultatet att jag mätt över tid (daglig vägning, medelvärdet varje vecka) i princip inte går upp i vikt annat än i väldigt långsam takt av muskelökning. Det blir ju en grovuppskattning av allting dock, så vad den exakta faktiska siffran är vettefan, men skulle det vara betydligt lägre än vad som står så borde jag stadigt gå upp i vikt, om jag nu inte kraftigt underskattat min övriga kaloriförbrukning i vardagen, men det tror jag ej.

Hur som helst så kan jag kan i alla fall äta allt det jag vill varje dag utan att gå upp i vikt, så nöjd är jag

Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Att jämföra mina prestationer på crosstrainer och löpband vore nog ganska orättvist eftersom jag har haft många många fler träningstimmar inom löpning. Min erfarenhet är att inte lita på en kalorieräknare..

Angående studien bör man inte ha med ovana människor på löpband för de kan sällan prestera fullt. Även löpvana som sällan springer på bandet har svårt att få ut allt p g a rädsla. Den rädslan syns sällan på crosstrainer.

Har inga egna studier att länka utan talar bara från egen erfarenhet av idrottare med många träningstimmar bakom sig. Hade de lagt majoriteten av dem på crosstrainer hade jag kanske haft en annan åsikt fast jag tror inte det. Jag tror man behöver den korta markkontakten och "stöten" som får så många att ogilla löpning. Nu gäller mina uttalanden eg bara idrottare med upp till 80 ml O2/kg och minut för sedan är det svårt att använda mer syre i löpning när vi pratar de här distanserna.


Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 17:17   #50
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Du kan nog mer än jag vad gäller konditionsträning. Vilken formel använder du för uträkningen där? Jag tycker i alla fall att pulsen betydligt lättare går upp när jag kör joggingintervaller i uppförsbacke. Löpning 5km på någon tid överhuvudtaget kan jag inte direkt uttala mig om då jag ej kör eller har planer på att testa det, då jag började med crosstraining från början pga att den var mest skonsam efter mitt diskbråck (+ en gammal knäskada). När jag började med crosstraining så var det dock jobbigt nog att bara köra 20 minuter utan lutning på en vanlig crosstrainer, så träningseffekten har nog byggts upp ganska rejält över dessa två år.

Någon annan som kör både crosstraining och löpning intensivt kanske kan bidra med personliga erfarenheter där?
Det finns väldigt mycket felkällor hos sådana här maskiner. För det första måste maskinen vara kalibrerad och min erfarenhet säger att gympersonalen sällan går in i inställningarna och ordnar detta. Detta kan man ofta enkelt märka om man skiftar mellan olika maskiner av samma modell. Skillnaden kan vara väsentlig. Sedan är det svårt att mäta effekt. Bra effektmätare till en cykel kostar över 20000 kr. De som sitter på en Crosstrainer är antagligen leksaker. Sedan använder tillverkaren någon formel för att göra om det mekaniska arbetet till förbränd energi (mycket blir värme osv) och här gör de säkert olika allihopa där vissa säkert vill visa högre siffror för det gör användarna nöjdare. Vissa tar även höjd för sådant arbete som inte blir till arbete "i maskinen", Concept lägger på 300 kcal/timme tror jag för accelerationsmomentet (för en tränad individ).
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 18:08   #51
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Ja, mycket forskning verkar ju ej finnas på just arc trainers. En liten studie jag fann var den som klistras in nedanför här. Den var förvisso var gjord av bl.a. en som jobbar på Cybex, men den visar ju på ungefär det du säger också, dvs att maskinens uppskattning av energiförbränning inte stämmer exakt med den faktiska förbränningen. Nu vet jag inte hur bra eller inte "Oxycon Mobile" är på att uppskatta förbränning, men förmodligen mer säkert än maskinens generella formel.

Skulle man ta något genomsnitt på deras resultat på säg, 15 % diskrepans så skulle det dra av ca 200 kcal/timme på det värdet som står. Helvete. Dags att dra upp växlarna ett par varv! ^^

Validation Of The Cybex Arc Trainer Estimation Of Energy Expenditure
Greg J. Petrucci, Amanda Hickey, Albert Mendoza, Patty S. Freedson, FACSM. UMass Amherst, Amherst, MA. (Sponsor: Dr. Patty S. Freedson, FACSM)
Reported Relationships: G.J. Petrucci: Salary; Cybex International.
PURPOSE: Elliptical machine exercise has grown in popularity in the fitness community. Despite the popularity of the Cybex Arc Trainer, (AT) which utilizes a unique arc motion unlike other elliptical machines, little is known about the validity of the AT console display of energy expenditure (EE). The purpose of this study was to examine the accuracy of the AT estimation of EE during a 30-minute moderate intensity workout.
METHODS: Thirteen participants (5 normal-weight, 8 overweight) were fitted with the Oxycon Mobile (OXY), a portable indirect calorimeter system. Resting heart rate was used to calculate heart rate reserve, (HRR) an individual characterization of workout intensity. To maintain a moderate intensity throughout the 30-minute bout, participants were instructed to change the resistance level to yield a rating of perceived exertion of 12-13, while maintaining stride rate at 114 ± 5 strides per min.Criterion EE measured via the OXY was compared to EE values on the AT console display at the end of the workout. Linear mixed effects models and correlations were used to examine differences in EE between the AT and OXY and the relationship between EE OXY and EE AT.
RESULTS: The AT significantly overestimated EE compared to the OXY (NW: 12.4%; OW: 18.0%). Correlations between OXY and AT EE ranged from r = 0.96 to 0.97 for NW and OW groups, respectively. No differences were observed in % HRR between groups.
CONCLUSIONS: Although correlations between OXY and AT EE were high, AT consistently overestimated EE. Additionally, the EE overestimation was larger for the overweight group. These results indicate that the AT EE display is inaccurate. Therefore, users do not receive correct EE feedback. This will affect user ability to achieve desired EE goals, and over-time this discrepancy may have a substantial impact on weight-loss management. Fitness professionals should consider these results when prescribing AT exercise in physical activity interventions.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 18:19   #52
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Har du tillgång till en ergometercykel på gymet? Där kan man väldigt enkelt få en uppfattning hur olika watt-tal upplevs. 1300 kcal/timme motsvarar väl cirka 350 watt. Om du inte cyklat på 350 watt någongång så tro mig...det är tungt.

Men oavsett detta dribblande så är det ju oväsentligt egentligen. Du har förbättrat kondisen och tränar mycket! Det är väsentligt mycket viktigare :-)
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 19:08   #53
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Här är en studie, kvalitet kan diskuteras... har bara skumläst väldigt snabbt. Var inte lätt att hitta vettigt underlag.

https://www.google.se/url?sa=t&sourc...3UWEEaEkmdWIzA

Här har deltagarna viss träningsbakgrund och det hänvisas till tidigare studier (före 2005) som jag inte läst.

Resultatet är inte detsamma som tidigare länkad studie utan vo2max är 10% högre på löpband än ellips för båda kön. HRmax är högre på löpband. Submax vid rpe 11, 13 och 15 (alla intensiteter som testades submax) ger 10-20% VO2 konsumtion på löpband. Samma koppling till kaloriförbrukning.

RPE 15 (6 min träning vilket säkert skulle ge högre RPE eller lägre snittförbrukning vid aktivitet i samma intensitet under ex en timma) gav 0,21 kcal per kilo kroppsvikt och minut. Vilket i ditt fall motsvarar 970 kcal/h. RPE 15 = hård aktivitet enligt RPE-skalan.

Jag skulle själv inte acceptera studien som bevis även om den styrker det jag vill få fram.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

Senast redigerad av therunningman den 2016-11-07 klockan 19:10.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 23:55   #54
Donkens
Registered User
 
Donkenss avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 498
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kör du på crosstrainern innan benpasset också?
Donkens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 10:24   #55
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Har du tillgång till en ergometercykel på gymet? Där kan man väldigt enkelt få en uppfattning hur olika watt-tal upplevs. 1300 kcal/timme motsvarar väl cirka 350 watt. Om du inte cyklat på 350 watt någongång så tro mig...det är tungt.

Men oavsett detta dribblande så är det ju oväsentligt egentligen. Du har förbättrat kondisen och tränar mycket! Det är väsentligt mycket viktigare :-)
Vet ej om det finns på mitt gym, men där är det egentligen samma som med löpning (eller mer ändå) att min rygg förhindrar mig att köra övningen på något relevant sätt. 350 watt låter tungt dock. Jag tycker överhuvudtaget att alla konditionsformer utöver crosstraining även är mentalt jobbigare, men om det är crosstrainern i sig, min dagliga vana med den och/eller att jag distraherar mig med annat under tiden vet jag ej, kanske allt sammanslaget. Hade jag inte haft en surfplatta med serier att kolla på så tror jag dock att minuterna skulle ticka iväg ganska långsamt.

Men ja, det är ju alltid intressant att diskutera. Oavsett så känner jag i alla fall att jag uppfyller mina mål med det tränandet, och sakta men säkert ökar på intensiteten. \\(^o^)//
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 10:25   #56
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Här är en studie, kvalitet kan diskuteras... har bara skumläst väldigt snabbt. Var inte lätt att hitta vettigt underlag.

https://www.google.se/url?sa=t&sourc...3UWEEaEkmdWIzA

Här har deltagarna viss träningsbakgrund och det hänvisas till tidigare studier (före 2005) som jag inte läst.

Resultatet är inte detsamma som tidigare länkad studie utan vo2max är 10% högre på löpband än ellips för båda kön. HRmax är högre på löpband. Submax vid rpe 11, 13 och 15 (alla intensiteter som testades submax) ger 10-20% VO2 konsumtion på löpband. Samma koppling till kaloriförbrukning.

RPE 15 (6 min träning vilket säkert skulle ge högre RPE eller lägre snittförbrukning vid aktivitet i samma intensitet under ex en timma) gav 0,21 kcal per kilo kroppsvikt och minut. Vilket i ditt fall motsvarar 970 kcal/h. RPE 15 = hård aktivitet enligt RPE-skalan.

Jag skulle själv inte acceptera studien som bevis även om den styrker det jag vill få fram.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Det är väl en form av bevis sammanslaget med övriga studier. Som tidigare posten visade så skulle ju den ungefärliga procentsatsen göra att jag kanske hamnade på -200 kcal/timme jfr med vad maskinen visar. Då vet jag vad jag har att sikta på att öka i intensitet närmaste året Det kommer säkerligen fler studier på området framöver oavsett.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 10:42   #57
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Donkens Visa inlägg
Kör du på crosstrainern innan benpasset också?
Alltid före benpass. Tränar jag bara överkropp blir det före eller efter beroende på vad jag har lust med. Efter benpass fungerar inte alls.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 11:32   #58
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Prövar en ny vinkling så får vi se om den bättre illustrerar mina tankar..

1100 kcal/h för en som väger 77 kg är drygt 14 METS (1100/77 = 14,3)
Varje METS kräver i snitt 3,5 ml O2/kg och min (3.5 x 14) = ca 50 ml O2 / min.

Prestation = VO2max x utnyttjandegrad x arbetsekonomi
VO2max = Prestation / (utnyttjandegrad x arbetsekonomi)

Utnyttjandegraden av VO2max är som högst vid kortare aktiviteter och sjunker tillsammans med aktivitetens varaktighet. För 90 min sätter jag den i det här fallet till 0,8 (80%) vilket är halvt hugget ur luften. För enkelhet skull sätter jag arbetsekonomi till 1,0 som i verkligen aldrig är 1.

VO2 = 50 / 0.8 = 62.5
VO2 för din aktivitet (90 min ej maximal) = 62.5 ml O2 / kg och min

Om vi säger att du ligger 15% under max medför det:
VO2max = 62.5 / 0.85 = 72 ml O2/ kg och min.

I liter per minut blir det : 72 x 77 = 5,5 liter/minut

Finns en rolig kanadensisk (?) studie som visar idrottare, en löpare och en kanotist, och deras syreförbrukning + prestation när de testar varandras discipliner. Kanotisten kom upp i 16 km/h och en förbrukning på 4.8 liter/minut på bandet när han inte fick använda armarna. De bästa löparna brukar kunna få ut runt 5 liter/minut vid löpning. För dem är det hastigheter på kanske 23 km/h.

Jag finner det alltså osannolikt att du kan använda även 1100 kcal/h eller ca 5 liter O2/minut i 90 min submaximal aktivitet. En pulsklocka som är korrekt inställd med alla värden visar kanske fel i kcal-förbrukning med upp till +/- 15%. Det är tyvärr en mycket bättre vägledning än cardiomaskiner.

Måste säga att du får sjukt bra cardioträning och siffrorna spelar ju eg ingen roll så länge du inte är beroende av dem och lurar dig själv på något sätt. Det sista är anledningen till att jag tjatar, även om jag säkert låter så försöker jag inte vara mästrande.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 12:27   #59
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Jag har inte jobbat med arbetsfysiologi sedan studietiden så mina teoretiska kunskaper där har smält bort ganska rejält över åren, så det var ett lysande inlägg. Dags att sätta sig in i det igen lite kanske... även om jag inte har just konditionseffekten som huvudsyfte för crosstrainingen så är det ju intressant oavsett.

Egentligen använder jag mest siffran som står på apparaten som vägledning för att se att jag håller mig ungefär samma (eller i alla fall inte mindre) intensitetsnivå under den period jag bestämt mig för just den nivå, tills det är dags att öka ett par små steg (vilket sker kanske varannan månad eller mer sällan). Annars låter jag mest vågen och spegeln ge feedback på att jag är på den nivån jag vill vara.

Och nej, du låter varken mästrande eller tjatig. Det är väl bara bra att man får ta del av ingående kunskap.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-09, 02:45   #60
Donkens
Registered User
 
Donkenss avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 498
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Alltid före benpass. Tränar jag bara överkropp blir det före eller efter beroende på vad jag har lust med. Efter benpass fungerar inte alls.
Tack för ett gott svar.
Donkens är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)