Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-07-08, 07:36   #1
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Lättare men mer frekvent träning?

Hepp, sitter och funderar kring mitt nya träningsupplägg. Skulle vara kul med lite synpunkter.

Dras sedan ett par månader tillbaka med lite skador (smärta i armbågar vid press samt inflammerad hälsena). Konsekvensen har blivit att jag styrketränar med lättare vikter (till smärttröskel). Detta känns dock ibland väldigt otillfredsställande.

Så jag har istället ökad på frekvensen rätt rejält. Tränar nu helkropp 4 - 5 ggr / vecka. Blir ca 2 övningar 5 set per muskelgrupp.

Funderar lite kring hur detta påverkar bibehållandet av muskelmassa och skadeläkningen. Vad är era tankar?
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-08, 08:39   #2
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Personligen tror jag att du kan förvärra inflammationerna med för hög frekvens.

Jag brukar personligen göra så att jag sänker setvilan från 1-2 minuter till 30 sekunder samt drar ned på antal set och reps och undviker övningar som gör att jag känner av inflammationen. Minskningen av setvilan gör att muskeln får stimuli.

Något som är bra för att behandla inflammationer, som jag upplever det och har stöd i forskningen/ här, är infraröd behandling

Det finns billiga lampor på apoteket som gör jobbet rätt bra typ som nedan:



Eller den här som är lite bättre:

__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2023-07-08 klockan 08:46.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-08, 08:55   #3
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Personligen tror jag att du kan förvärra inflammationerna med för hög frekvens.

Jag brukar personligen göra så att jag sänker setvilan från 1-2 minuter till 30 sekunder samt drar ned på antal set och reps och undviker övningar som gör att jag känner av inflammationen. Minskningen av setvilan gör att muskeln får stimuli.

Något som är bra för att behandla inflammationer, som jag upplever det och har stöd i forskningen/ här, är infraröd behandling

Det finns billiga lampor på apoteket som gör jobbet rätt bra typ som nedan:



Eller den här som är lite bättre:

Frågade ChatGPT om råd:

Jag är en AI-modell och kan inte ge medicinska råd eller behandla några tillstånd. Om du upplever en inflammation i armbågen rekommenderar jag starkt att du söker medicinsk rådgivning från en läkare eller annan kvalificerad hälso- eller sjukvårdspersonal.

Generellt sett kan behandlingar för inflammation i armbågen, såsom tennisarmbåge eller golfarmbåge, innefatta följande:

Vila: Undvik aktiviteter som kan överbelasta armbågen och ge den tid att återhämta sig.

Kyla: Applicera is eller en kall kompress på det inflammerade området för att minska svullnad och smärta. Använd is i ca 15-20 minuter varje gång och upprepa detta några gånger om dagen.

Smärtlindring: Receptfria smärtstillande medel som ibuprofen eller paracetamol kan hjälpa till att minska smärta och inflammation. Följ alltid anvisningarna och rådgör med en läkare innan du tar några mediciner.

Kompression: En kompressionsförband kan hjälpa till att minska svullnad och ge stöd till armbågen. Se till att inte sätta för hård kompression som kan begränsa blodflödet.

Stödjande skydd: Användning av en armbågsskena eller stöd kan hjälpa till att avlasta armbågen och minska stressen på musklerna och senorna.

Fysioterapi: En fysioterapeut kan ge dig övningar och tekniker för att stärka musklerna runt armbågen och förbättra rörligheten. De kan också använda metoder som massage, stretching och ultraljud för att hjälpa till med läkningen.

Det är viktigt att få en korrekt diagnos och behandlingsrekommendationer från en läkare för att säkerställa att du får rätt behandling för din specifika situation.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-08, 14:33   #4
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Intressant. Jag har trott att lätt träning, i syfte att öka genomblödning skulle verka läkande. Därför har jag försökt öka frekvensen.

Kanske är helt fel?
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-09, 17:25   #5
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
kul och man mår bra men tycker inte det bygger muskler så bra
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-09, 18:37   #6
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Det går alldeles utmärkt att bygga både muskler och styrka genom att träna på lättare vikter (upp till 60% av 1RM). Det som är avgörande är hur mycket mängd du tränar, alltså hur mycket du lyfter totalt sett.

Riktigt tråkig myt att man måste lyfta tungt ofta för att bygga muskler och blir stark.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-09, 19:26   #7
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Det går alldeles utmärkt att bygga både muskler och styrka genom att träna på lättare vikter (upp till 60% av 1RM). Det som är avgörande är hur mycket mängd du tränar, alltså hur mycket du lyfter totalt sett.

Riktigt tråkig myt att man måste lyfta tungt ofta för att bygga muskler och blir stark.
Det är min förhoppning. Försöker köra mer kontrollerat, med striktare utförande. Det knepiga är att jag nog tenderar att köra på lite väl mycket…

Blir kanske 5 - 6 helkroppspass i veckan nu…Hoppas man inte sliter ut kroppen.
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-10, 08:10   #8
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 726
Om du redan nu har smålänningar så att öka frekvensen låter ju inte så smart. Kanske bättre att köra typ två helkroppspass i veckan och öka lite allmän motion som typ promenader och så vidare.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-30, 10:58   #9
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Måste säga att jag nu testar en rätt galen variant av träning, åtminstone utifrån min (relativt) goda träningserfarenhet. Det får bära eller brista…

Nu kör jag helkroppspass, med ett rullande fokus (ben, rygg, bröst). Fokusgruppen får 3 övningar på 5 set, medan resterande kropp får 2 övningar 5 set. Kör basövningar, så som böj, bänk och mark. Undviker dock fail, och försöker hålla mig till bestämt repsantal beroende på vikt.

Blir minst 5 sådana pass i veckan. Blir spännande att se om man håller för detta…
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-08-25, 22:56   #10
kraftsport
Registered User
 
Reg.datum: May 2001
Ort: Karlskoga
Inlägg: 253
Prova ta kollagen + c-vitamin 1 timme innan träning.

Läs en studie här om knäproblem: https://classic.clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT05407194
kraftsport är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-08-26, 10:52   #11
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av kraftsport Visa inlägg
Prova ta kollagen + c-vitamin 1 timme innan träning.

Läs en studie här om knäproblem: https://classic.clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT05407194
Intressant!

F.ö. tycker jag mitt lilla experiment med helkroppspass rullar på rätt bra. Knepigt att utvärdera objektivt, men tycker ändå jag är starkare än vanligt på min nuvarande KV.

Dock har jag återgått till jobbet denna vecka, och passen blir jäkligt långa. Upp mot 2,5 timmar på gymmet. Sen är det ju också lite vågat med mitt nuvarande schema på gymmet…
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-08-28, 08:28   #12
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 868
Citat:
Ursprungligen postat av kraftsport Visa inlägg
Prova ta kollagen + c-vitamin 1 timme innan träning.

Läs en studie här om knäproblem: https://classic.clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT05407194
Det här är en pågående studie utan några publicerade resultat.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)