Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-02-04, 12:32   #5896
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Hej!

Skulle vara tacksam för lite råd.
Jag har nu kört stronglifts i 8 månader och nu börjar det bli riktigt tungt. Ligger på följande:
Böj: 122.5
Bänk: 92.5
Mark: 155

Jag känner mig otroligt sliten och orkar inte fullfölja passen längre, knäna ömmar, ryggen knarrar och jag är konstant stel i vardagen.

Vore det lämpligt att lämna SL för exempelvis 531 eller vad har ni för rekommendationer? Eller skall jag ta någon vecka med riktigt låga vikter och sedan gnugga vidare?
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-06, 00:50   #5897
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Hej!

Skulle vara tacksam för lite råd.
Jag har nu kört stronglifts i 8 månader och nu börjar det bli riktigt tungt. Ligger på följande:
Böj: 122.5
Bänk: 92.5
Mark: 155

Jag känner mig otroligt sliten och orkar inte fullfölja passen längre, knäna ömmar, ryggen knarrar och jag är konstant stel i vardagen.

Vore det lämpligt att lämna SL för exempelvis 531 eller vad har ni för rekommendationer? Eller skall jag ta någon vecka med riktigt låga vikter och sedan gnugga vidare?
Jag har kört vidare med t.ex Madcow, då kommer volymen att bli så pass mycket lägre att det kommer att kännas som balsam för skälen jämfört med SL5x5.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-06, 07:40   #5898
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Madcow eller Texas method tycker jag är ypperligt att fortsätta på. Min personliga favorit är TM.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-08, 09:45   #5899
phille205
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 23
Hej!

Jag har de senaste träningarna fått en otrolig smärta i nedre bicep/armvecket och smärtan stramar ned i underarmen ned mot handleden. Jag började känna det lite i onsdags men inget jag tänkte på alls, på fredagen blev smärtan värre och senaste träningen i måndags blev den mycket, mycket värre. Fick avbryta ett set men bestämde mig för att sen kriga igenom smärtan och genomföra passet, vet nu i efterhand inte om det var så smart.

I alla fall, smärtan uppkommer när jag kör squats, börjar känna lite när jag kör på de första uppvärmningsseten och när jag sen når min träningsvikt gör det riktigt ont.

Jag har googlat lite på det och hittade att det verkar som jag inte är ensam. Googlade på " squat Distal bicep tendonitis " och det verkar stämma in rätt bra på det jag upplever.

Nu har problemet blivit mycket större och jag känner av det två dagar efter träning, t.ex när jag borstar tänderna kommer smärtan.

Någon som vet någon lösning på det? Som sagt, googlat runt men ingen verkar egentligen inte ha något direkt svar på hur man löser det samt vad det är som orsakar det.

Jag har bara kört 5x5 några veckor från att vara helt otränad och det känns väldigt tråkigt att nu få så här ont att jag inte vet om jag ens kan genomföra övningarna nu när man kommit igång med träningen.


Som sagt, någon annan som haft det här?

Hoppas någon känner igen sig och kanske har några tips.

/Philip
phille205 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-09, 20:37   #5900
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av phille205 Visa inlägg
Hej!

Jag har de senaste träningarna fått en otrolig smärta i nedre bicep/armvecket och smärtan stramar ned i underarmen ned mot handleden. Jag började känna det lite i onsdags men inget jag tänkte på alls, på fredagen blev smärtan värre och senaste träningen i måndags blev den mycket, mycket värre. Fick avbryta ett set men bestämde mig för att sen kriga igenom smärtan och genomföra passet, vet nu i efterhand inte om det var så smart.

I alla fall, smärtan uppkommer när jag kör squats, börjar känna lite när jag kör på de första uppvärmningsseten och när jag sen når min träningsvikt gör det riktigt ont.

Jag har googlat lite på det och hittade att det verkar som jag inte är ensam. Googlade på " squat Distal bicep tendonitis " och det verkar stämma in rätt bra på det jag upplever.

Nu har problemet blivit mycket större och jag känner av det två dagar efter träning, t.ex när jag borstar tänderna kommer smärtan.

Någon som vet någon lösning på det? Som sagt, googlat runt men ingen verkar egentligen inte ha något direkt svar på hur man löser det samt vad det är som orsakar det.

Jag har bara kört 5x5 några veckor från att vara helt otränad och det känns väldigt tråkigt att nu få så här ont att jag inte vet om jag ens kan genomföra övningarna nu när man kommit igång med träningen.


Som sagt, någon annan som haft det här?

Hoppas någon känner igen sig och kanske har några tips.

/Philip
Jag hade rekommenderat att kontakta närmaste sjukgymnast. Hade själv liknande problem då stelhet i min vänstra axel gjorde att bicepssenan hamnade i kläm. Körde rehab sedan med utåt och inåtrotationer samt daglig stretch och konstant tänkade på att hålla bak axlarna i vardagen och det hjälpte efter några månader men det är inte säkert att det som fungerade för mig kommer att fungera för dig så kontakta en sjukgymnast för att få en ordentlig bedömning av din skada.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-09, 21:44   #5901
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Jag hade rekommenderat att kontakta närmaste sjukgymnast. Hade själv liknande problem då stelhet i min vänstra axel gjorde att bicepssenan hamnade i kläm. Körde rehab sedan med utåt och inåtrotationer samt daglig stretch och konstant tänkade på att hålla bak axlarna i vardagen och det hjälpte efter några månader men det är inte säkert att det som fungerade för mig kommer att fungera för dig så kontakta en sjukgymnast för att få en ordentlig bedömning av din skada.
Uppskattar enormt om du tar dig tiden att dela med dig av övningarna som sjukgymnasten ordinerade.
Låter exakt som mitt problem. Är stelare i vänsteraxeln, den är högre upp i böjen. Det är den som krånglar - domnar bort vid tunga vikter. Armvecket/bicepsfästet.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-09, 21:47   #5902
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Uppskattar enormt om du tar dig tiden att dela med dig av övningarna som sjukgymnasten ordinerade.
Låter exakt som mitt problem. Är stelare i vänsteraxeln, den är högre upp i böjen. Det är den som krånglar - domnar bort vid tunga vikter. Armvecket/bicepsfästet.
Du bör också uppsöka sjukgymnast. Att det är ett problem för en person innebär inte att det är exakt samma problem för en annan.

Låt en expert diagnosticera. Man är inte så smart eller har så bra kroppskännedom som man tror.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-12, 22:58   #5903
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Uppskattar enormt om du tar dig tiden att dela med dig av övningarna som sjukgymnasten ordinerade.
Låter exakt som mitt problem. Är stelare i vänsteraxeln, den är högre upp i böjen. Det är den som krånglar - domnar bort vid tunga vikter. Armvecket/bicepsfästet.
Precis som Rahf skriver så borde prio vara att uppsöka sjukgymnast så att du får någon som kollar in dina faktiska skador men tror knappast att de övningar och stretchar som jag fick kan skada ändå så:

Utåtrotationer: http://www.exrx.net/WeightExercises/...lRotation.html
Inåtrotationer: http://www.exrx.net/WeightExercises/...lRotation.html
Kubanska rotationer: http://www.exrx.net/WeightExercises/...lRotation.html

Och sedan stretch av subscapularis: https://www.ncsf.org/enew/articles/a...stretches.aspx (scrolla ner till "Standing Subscapularis Self-Stretch"). När jag gör den rörelsen, dvs typ en utåtrotation utan vikt eller belastning så ser man tydligt att jag fastnar väldigt tidigt på vänster sida så det är den sidan som jag ser till att stretcha ut ordentligt innan varje böjpass. Kör även vanlig pectoralis stretch (http://www.exrx.net/Stretches/ChestGeneral/Doorway.html) innan böj.

Sedan även allmänt tänka på att hålla bak axlarna i vardagen.

Värt att notera att jag hade extremt ont i vänster biceps om jag gjorde en dubbel biceps, typ som i en bamsecurl. Just den uppåtrotationen var där det kändes mest i biceps.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-12, 19:40   #5904
Waimea
Registered User
 
Waimeas avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 242
Jag kör 5x5 och jag vill utöka programmet med bicepscurl och latsdrag.

Pass A:

Knäböj
Militärlyft
Marklyft

Pass B:

Knäböj
Bänkpress
Rodd

I vilket av passen passar bicepscurl och latsdrag in i?
Waimea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-12, 19:52   #5905
Tristan1
Registered User
 
Tristan1s avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: SnapCity
Inlägg: 323
Citat:
Ursprungligen postat av Waimea Visa inlägg
Jag kör 5x5 och jag vill utöka programmet med bicepscurl och latsdrag.

Pass A:

Knäböj
Militärlyft
Marklyft

Pass B:

Knäböj
Bänkpress
Rodd

I vilket av passen passar bicepscurl och latsdrag in i?
Själv skulle jag kört latsdrag och bicepscurl i båda passen. Men om man bara ska välja en av dom så pass A
Tristan1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-12, 20:20   #5906
Alaeus
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2015
Ort: Huddinge
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av Waimea Visa inlägg
Jag kör 5x5 och jag vill utöka programmet med bicepscurl och latsdrag.

Pass A:

Knäböj
Militärlyft
Marklyft

Pass B:

Knäböj
Bänkpress
Rodd

I vilket av passen passar bicepscurl och latsdrag in i?
Rodden tar ju både biceps och lats, så om du vill köra specifika övningar för dem röstar även jag på pass A. Men med det sagt så kan du väl lägga till extraövningar lite när som, vitsen är väl inte att köra jättetungt. Använd dem för att trötta ut de muskler som du känner behöver lite mer slitage för stunden.
Alaeus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-30, 08:31   #5907
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Kan man översätta detta till att köra med kettlebells istället?
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-30, 12:13   #5908
Carcer
Råstyrka gym
 
Carcers avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 1 017
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Kan man översätta detta till att köra med kettlebells istället?
Övningarna kan man nog imitera men progressions modellen blir svår.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Med vänliga hälsningar,
SL-konspirationen
Citat:
Ursprungligen postat av Rusk Visa inlägg
Du är härmed den så kallade SL maffians nya ledare!
Carcer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-03, 15:20   #5909
92Andersson
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 37
Är det någon som kör 5-6 pass per vecka och hur ser det upplägget ut?
Skulle ett schema med SL 5x5, måndag, onsdag, fredag fungera att komplettera med med säg mer "pump" aktiga pass tisdag,torsdag, lördag?

Skulle man få ut något av detta? Förstör man progressionen totalt?
92Andersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-14, 14:36   #5910
Kimpan90
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av 92Andersson Visa inlägg
Är det någon som kör 5-6 pass per vecka och hur ser det upplägget ut?
Skulle ett schema med SL 5x5, måndag, onsdag, fredag fungera att komplettera med med säg mer "pump" aktiga pass tisdag,torsdag, lördag?

Skulle man få ut något av detta? Förstör man progressionen totalt?
5x5 är full kroppsträning. Du kan köra cardio.


--------------------------


Fråga:
Min tjej ska börja med 5x5. Dock hatar hon verkligen bänk och rodd. Finns det några lättare alternativ att byta ut dessa emot så hon inte tappar motivationen pga dessa?
Kimpan90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)