Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-01-16, 11:16   #5206
vikings
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 73
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Jag hänger på SL efter en höst av halvkass träning, okej tävling i början av december (207,5-130-240) och ingen träning under julledigheten. Konserva ingångar på böj 80, bänk 75, rodd 60, press 45 och mark 145. Måste säga att det svider ändå ganska bra trots de låga vikterna. Förhoppningsvis kan jag nöta på i 8 veckor.
Gjorde du 240 i mark och går ner till 140?
vikings är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-16, 20:45   #5207
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 822
Citat:
Ursprungligen postat av söin Visa inlägg
Hej
Ny här på forumet och kört Stronglifts ca 2 v. Är 41 år och total nybörjare i gymmet, men tränat löpning till och från et antal år. Jag tänkte höra med den samlade expertisen vad ni tycker om min teknik. Kolla youtubeklippen och ge mig lite inputs.
Squat http://youtu.be/w8nF56MLWSQ
Militärpress http://youtu.be/BoS-Lc1wH2A
Marklyft http://youtu.be/YmyXFlMwJzU

Försök spänna magen mer i böjen.

I press bör armbågarna peka mer framåt än ut mot sidorna. Se här:
http://www.youtube.com/watch?v=q6MUuEBJ4Hk <= inte bästa klippet kanske, men du förstår nog vad jag menar med armbågens position.

I marklyftet är det viktigt att ha stången så nära sig som möjligt, tycker du gör det bra på en del reps men ibland kommer den lite långt ifrån dig. Försök även att låsa ut varje repetition mer tydligt. Och höj INTE axlarna!
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-16, 23:06   #5208
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av vikings Visa inlägg
Gjorde du 240 i mark och går ner till 140?
Det är ju skillnad på maxlyft vid tävling och träningslyft som man gör 5x5 med intentionen att öka.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-17, 10:48   #5209
bimboankan
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 25
Om man skulle vilja bygga muskler går det att köra detta schema då?
och om man vill köra 3 helkropps pass i veckan hur skulle ni lägga upp det?

: EDIT : Är på gymmet kl07 (Yes på morrgonen.) Måndag, onsdag och fredag.
165 kort
25 bast
och vill ha muskler.

Senast redigerad av bimboankan den 2014-01-17 klockan 10:56.
bimboankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-17, 11:04   #5210
vikings
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 73
Citat:
Ursprungligen postat av bimboankan Visa inlägg
Om man skulle vilja bygga muskler går det att köra detta schema då?
och om man vill köra 3 helkropps pass i veckan hur skulle ni lägga upp det?

: EDIT : Är på gymmet kl07 (Yes på morrgonen.) Måndag, onsdag och fredag.
165 kort
25 bast
och vill ha muskler.
Självklart får du muskelmassa men inte så upppumpade muskler
vikings är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-17, 11:52   #5211
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 822
Citat:
Ursprungligen postat av bimboankan Visa inlägg
Om man skulle vilja bygga muskler går det att köra detta schema då?
och om man vill köra 3 helkropps pass i veckan hur skulle ni lägga upp det?

: EDIT : Är på gymmet kl07 (Yes på morrgonen.) Måndag, onsdag och fredag.
165 kort
25 bast
och vill ha muskler.
Kör programmet precis som det står. Det är ju avsett för 3 dagars träning per vecka, så det är ju bara att tuta och köra
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-18, 01:12   #5212
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av vikings Visa inlägg
Gjorde du 240 i mark och går ner till 140?
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Det är ju skillnad på maxlyft vid tävling och träningslyft som man gör 5x5 med intentionen att öka.
Yes, en helt annan sak att på toppad på tävling dra en singel och vara ur form och dra 1x5. Tar ju dessutom bara 8 veckor innan jag är uppe på 200, så det kändes som en lagom ingång.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-21, 11:07   #5213
tankoovich
Registered User
 
tankoovichs avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 2 334
Har en fundering, har kört SL snart två månader och börjat komma upp i vikter som är tunga, speciellt i militärpress och stångrodd.
Har vid två tillfällen nått failure i militärpress och då har jag kört samma vikt nästa pass och gladeligen klarat alla repetitioner då!
Nu till frågan, jag anser att min teknik blir lidande när jag ökar vikterna, blir exempelvis att jag svankar väldigt mycket på militärpressen när det blir tungt.
Bör jag sänka vikterna och satsa på att få till en bättre teknik eller ska jag fortsätta pumpa på tyngre vikter tills allt sitter?
tankoovich är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-21, 11:57   #5214
Lenkis
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av tankoovich Visa inlägg
Har en fundering, har kört SL snart två månader och börjat komma upp i vikter som är tunga, speciellt i militärpress och stångrodd.
Har vid två tillfällen nått failure i militärpress och då har jag kört samma vikt nästa pass och gladeligen klarat alla repetitioner då!
Nu till frågan, jag anser att min teknik blir lidande när jag ökar vikterna, blir exempelvis att jag svankar väldigt mycket på militärpressen när det blir tungt.
Bör jag sänka vikterna och satsa på att få till en bättre teknik eller ska jag fortsätta pumpa på tyngre vikter tills allt sitter?
Räkna det som fail då din teknik fallerar för att vara på säkra sidan. T.ex. om du svankar för mycket på pressen på 3:e repetitionen så stannar du där och räknar det som fail och försöker igen nästa vecka. Efter tre fail på raken (eller vad det nu är), sänk vikten och kör på igen. Håll rumpan spänd, det arbetar mot svanken i ländryggen.

Senast redigerad av Lenkis den 2014-01-21 klockan 11:58.
Lenkis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-21, 12:36   #5215
tankoovich
Registered User
 
tankoovichs avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 2 334
Citat:
Ursprungligen postat av Lenkis Visa inlägg
Räkna det som fail då din teknik fallerar för att vara på säkra sidan. T.ex. om du svankar för mycket på pressen på 3:e repetitionen så stannar du där och räknar det som fail och försöker igen nästa vecka. Efter tre fail på raken (eller vad det nu är), sänk vikten och kör på igen. Håll rumpan spänd, det arbetar mot svanken i ländryggen.
Tack !

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
tankoovich är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-27, 14:59   #5216
fikon
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 8
Började förra veckan och har kört 4 pass.

För det första tar det redan emot i militärpressen. Kör sittande om det spelar någon roll.
Måste tumma en del på formen (lutar mig bakåt) för att det fjärde/femte setet ska gå helt och hållet. Körde ABA förra veckan, så i passet jag körde nyss hade jag endast 22,5 kg men det känns ändå svårt. Hur ska jag fortsätta?

Annars undrar jag vad jag bör stretcha. Känner mig väldigt inflexibel. Har hittills klämt in några minuter av följande rutin varje dag: 1,2 samt även 3 (tills mitt gummiband gick sönder, hehe)
Undrar också över uppvärmnignsrutinen. Hittills har jag kört 1-3 set på lägre vikter (ex knäböj ligger jag nu på 27,5 - uppvärmningen var då 1x5 på 20 kg, 22,5 resp. 25 kg).
fikon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-28, 10:00   #5217
xanton
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 276
87,5kg i böj men tekniken blir lidande så ja lägger ner mig till en deload där ja får rätt teknik då? 70kg kanske? Sen är ju mina andra lyft bra teknikmässigt men då kommer böjen alltså ligga lite efter men det gör inget eller ska ja sänka dem andra lyften också? känns lite dumt
xanton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-28, 10:49   #5218
tankoovich
Registered User
 
tankoovichs avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 2 334
Tjena!

Har nu kört SL i snart två månader och är helnöjd med programmet. Det är enkelt att förstå, man behöver inte kladda runt på alla ställen på hela gymmet men framförallt är det jäkligt mycket jobbigare än vad jag trodde till en början.

Enda saken jag upplever att jag inte får kontakt med är magen, har haft någon fundering på att lägga till cable cruch eller liknande i slutet på passet..
någon som har erfarenhet av detta? Är det någon mening eller kommer det inte ge något och enbart förstöra ökningar i de andra övningarna?
tankoovich är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-28, 12:31   #5219
Loftolle
Registered User
 
Loftolles avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 183
Magen kommer få jobba hårt när vikterna i böj och mark ökar, men kör du lite mage extra sist i passet om du känner för det, om det blir motigt efter ett tag så kan du ju plocka bort det då
__________________
Mitt hemmabygge med lite allt om allt typ PF osv ^^
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=160157
Loftolle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-28, 12:33   #5220
Loftolle
Registered User
 
Loftolles avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 183
Citat:
Ursprungligen postat av xanton Visa inlägg
87,5kg i böj men tekniken blir lidande så ja lägger ner mig till en deload där ja får rätt teknik då? 70kg kanske? Sen är ju mina andra lyft bra teknikmässigt men då kommer böjen alltså ligga lite efter men det gör inget eller ska ja sänka dem andra lyften också? känns lite dumt
Sänk bara det som du behöver deload på, förr eller senare så kommer du behöva köra deload i något annat så det jämnar ut sig.
__________________
Mitt hemmabygge med lite allt om allt typ PF osv ^^
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=160157
Loftolle är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)