Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-12, 17:35   #121
Tengo
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Tempe, AZ
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av Mpet Visa inlägg
fan va arg jag blir...

kan ju inte köra knäböj med stång över huvudet!! faller fram för mycket!

vad göra?
Tests med bredare grepp.
Tengo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-12, 18:11   #122
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av Mpet Visa inlägg
fan va arg jag blir...

kan ju inte köra knäböj med stång över huvudet!! faller fram för mycket!

vad göra?
Öva.

Öva.

Öva.

Och sen övar du lite till. Det är enda sättet. Till slut lossnar det.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-12, 18:13   #123
Mushan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 748
Citat:
Ursprungligen postat av Chris-Dawg Visa inlägg
gå bara in på crossfit.com o börja följa WOD (workout of the day). Finns även länkat i vänsterspalten en övningsbank så man vet vad man ska göra. Sen är det bara att kruta på! lycka till
Ok, ska testa nån dag.
Mushan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-12, 18:31   #124
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av diskonto Visa inlägg
Båda alternativen är bättre än att substituera med militärpressar då du får träning i inblandade stabiliseringsmuskulatur samt nervsystem.
Jag trodde militarpressar tränade samma muskler?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-12, 18:41   #125
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Jag trodde militarpressar tränade samma muskler?
Nu handlar det dock om att kunna klara handstående armhävningar. Alla vet att man blir bra på det man gör och det är därför man ska öva en liknande rörelse för att vänja kroppen. Militärpress är en helt annan övning och kräver inte samma sorts träning för att man ska kunna utföra den.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-12, 18:42   #126
diskonto
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2002
Inlägg: 499
Onekligen, men då du även måste hålla dig uppochner, samt att rörelsen är kortare (och tyngre för de flesta) gör den något annorlunda. Mycket av svårigheten vid handstående armhävningar är ren ovana/balansproblem.

Faller man fram vid Overhead Squats betyder det att du har en svag "vanlig" knäböj också. Se det som en vinst att du nu upptäckt detta och kan korrigera dina knäböj till att hålla vikten över hälarna istället för på fötterna. Sen till det tråkiga: öva, öva, öva
diskonto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-12, 19:55   #127
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
Nu handlar det dock om att kunna klara handstående armhävningar. Alla vet att man blir bra på det man gör och det är därför man ska öva en liknande rörelse för att vänja kroppen. Militärpress är en helt annan övning och kräver inte samma sorts träning för att man ska kunna utföra den.
Diskonto:

Jo vill man av någon anledning bli bra på att köra handstående pressar är det ju bra att köra så men jag uppfattade det som en mer generell önskan om att bli stabil/träna nervsystemet.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-12, 19:58   #128
Tengo
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Tempe, AZ
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av diskonto Visa inlägg
Onekligen, men då du även måste hålla dig uppochner, samt att rörelsen är kortare (och tyngre för de flesta) gör den något annorlunda. Mycket av svårigheten vid handstående armhävningar är ren ovana/balansproblem.

Faller man fram vid Overhead Squats betyder det att du har en svag "vanlig" knäböj också. Se det som en vinst att du nu upptäckt detta och kan korrigera dina knäböj till att hålla vikten över hälarna istället för på fötterna. Sen till det tråkiga: öva, öva, öva
Jag tror att det är väldigt för "nybörjare" vid Overhead Squat att man inte har rörligheten i axlarna och att man tar ett för smalt grepp som gör att vid själva nedgången så kommer armarna att tryckas framåt och skivstången med vikter kommer framför centrumlinjen och man faller framåt.

Men det kanske mer är ett balans problem med att man står på tårna vid lyftet...
Tengo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-12, 20:07   #129
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av diskonto Visa inlägg
Diane på 3:30 är skitbra. Grattis! En bit till det lägsta man sett (1:49, AFT) - mycket under det är nog inte fysiskt möjligt. En video vore roligt? Filmade du?

Snart är man tillbaks igen. Kommer att bli tufft i början. Har inte direkt haglat metcons senaste två månaderna, och den tåligheten är ju bara en färskvara tyvärr. Fuskade ju in en elizabeth, och det kändes inte alls bra.

Muscle ups går annars alldeles utmärkt att köra på chinsräcke.
Tack så mycket, det har kostat att jobba ner den tiden - men det var det värt!

Vi jobbar på det, det kommer att bli filmer oxå.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-12, 20:33   #130
David_E
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 55
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Diskonto:

Jo vill man av någon anledning bli bra på att köra handstående pressar är det ju bra att köra så men jag uppfattade det som en mer generell önskan om att bli stabil/träna nervsystemet.
Önskan var ett substitut för handstående armhävningar. Militärpress är ett lika illa substitut för det som latsdrag är för chins
David_E är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-12, 20:42   #131
Tengo
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Tempe, AZ
Inlägg: 35
Tips på hur man kan substituera handstående armhäv finns här.
Tengo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 01:20   #132
vesterberg
Registered User
 
vesterbergs avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 326
Citat:
Ursprungligen postat av Tengo Visa inlägg
Tips på hur man kan substituera handstående armhäv finns här.
problemet med flexionen av handlederna finns dock fortfarande kvar, och det är det främsta hindret. tror jag kör stående militärpressar istället och under tiden får jag hoppas på att handlederna magiskt blir bättre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Ganymedes Visa inlägg
Nä, det är inte någon kvalitet att tala om. Stadium är idrottsvärldens McDonalds.
vesterberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 06:09   #133
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av vesterberg Visa inlägg
när det är typ handstand push-ups.. finns inte en möjlighet att jag skulle klara det (både för att jag är svag och har kassa handleder), vad ska jag ersätta med då? militärpressar?
Citat:
Ursprungligen postat av David_E Visa inlägg
Önskan var ett substitut för handstående armhävningar. Militärpress är ett lika illa substitut för det som latsdrag är för chins
Jag skulle utan tvekan lägga in mlitärpress eller stående hantelpress med den problematiken. Under tiden kan man leka med rehab för handlederna och/eller köra handstående med hjälp. Hur skulle du göra?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 07:41   #134
diskonto
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2002
Inlägg: 499
Press över huvudet dyker upp betydligt oftare än HSPU i crossfit. Har du dessutom problem med handlederna i HSPU lär du ha det i Front Squat, Jerk också tex. Jag skulle nog jobba på problematiken istället för att jobba runt det. Men each is own etc.
diskonto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 08:09   #135
mjukglass
Registered User
 
mjukglasss avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 330
Jag som smygföljer tråden tycker det är askul med tider från WOD:s. Filmer skulle vara grymt uppskattat det med.
mjukglass är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)