Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-13, 09:04   #136
David_E
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 55
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Jag skulle utan tvekan lägga in mlitärpress eller stående hantelpress med den problematiken. Under tiden kan man leka med rehab för handlederna och/eller köra handstående med hjälp. Hur skulle du göra?
om du fortfarande känner att det är tungt för både kropp o handleder, kör en variant av vanliga armhävningar på knogarna med rakahandleder så sätet sticker upp i luften o huvudet är nedåt så det blir mer axlar istället för bröst involverat i rörelsen. Då pressar du iaf kroppen uppåt istället för armarna...
David_E är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 09:22   #137
wesaft
Registered User
 
wesafts avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Mölndal
Inlägg: 3 358
Ricktigt läcker Diane Hobbes.
Klarar du av HSPU utan stöd?

Hej, jag heter Sam förresten och följer WOD sedan några veckor tillbaka.
Någon från Göteborg här?
Här har ni mina senaste loggade resultat.
www.LogsItAll.com/book.asp?user=2208

De senaste:
30 MU (hoppande): 19min (ringarna mitten på underarmen med en arm upp)
Fran: 8.30min
OHS: 3x55

PS. Kolla in videon när Speal kör Fran: http://media.crossfit.com/cf-video/C...ealFran205.wmv, hoppsan 2.05min! PS.
wesaft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 10:51   #138
vesterberg
Registered User
 
vesterbergs avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 326
Citat:
Ursprungligen postat av wesaft Visa inlägg
PS. Kolla in videon när Speal kör Fran: http://media.crossfit.com/cf-video/C...ealFran205.wmv, hoppsan 2.05min! PS.
kan man verkligen kalla det där för pull-ups? swing-ups känns mer passande.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Ganymedes Visa inlägg
Nä, det är inte någon kvalitet att tala om. Stadium är idrottsvärldens McDonalds.
vesterberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 11:39   #139
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av vesterberg Visa inlägg
kan man verkligen kalla det där för pull-ups? swing-ups känns mer passande.
Det är fortfarande en pull-ups - kipping pull-ups.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 11:41   #140
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av wesaft Visa inlägg
Ricktigt läcker Diane Hobbes.
Klarar du av HSPU utan stöd?
Tack så mycket, nope, jag lutar mig emot väggen med fötterna. Såsom Pat gör i en video på deras hemsida. Håller på att skaffa parallets!

Välkommen! Ska kolla in dina stats!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 12:38   #141
diskonto
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2002
Inlägg: 499
Ja. Speals Fran var heeeelt sjuk. Nu sätter han press på OPT inför crossfit Games!

Hyffsad cykeltid på Speals cykliska kippar. Man bara garvade.
diskonto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 15:21   #142
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av diskonto Visa inlägg
Press över huvudet dyker upp betydligt oftare än HSPU i crossfit. Har du dessutom problem med handlederna i HSPU lär du ha det i Front Squat, Jerk också tex. Jag skulle nog jobba på problematiken istället för att jobba runt det. Men each is own etc.
Handledsbelastningen är ju helt olika i fronböj eller stöt än vad den är i handstående press då man måste dorsalflektera väldigt mycket under tung belastning.

Citat:
Ursprungligen postat av David_E Visa inlägg
om du fortfarande känner att det är tungt för både kropp o handleder, kör en variant av vanliga armhävningar på knogarna med rakahandleder så sätet sticker upp i luften o huvudet är nedåt så det blir mer axlar istället för bröst involverat i rörelsen. Då pressar du iaf kroppen uppåt istället för armarna...
Vinkeln motsvarar lutande bänk och med en stor belastning på handleden då kraftpåverkan blir nedåt/framåt, blev det så genomtänkt om du vill träna axlarna med dåliga handleder?

Ingen av er är väl instruktörer i Crossfit eller liknande så det är väl inte så aktuellt att träna andra men att låsa sig till färdiga träningspass kan vara ganska svårt om man har skador och/eller inte har styrkan att utföra övningarna.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 15:30   #143
diskonto
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2002
Inlägg: 499
Ingen av oss är instruktörer i CF (än - David är det efter sommaren), men båda har lång erfarenhet av att träna andra (på helt olika håll - vi har aldrig träffats, och i helt olika discipliner), så vad det innebär tror jag vi har god insikt i.

Det bästa är naturligtvis att ha en tränare som kan följa en träning (vad den än må bestå av) och ens specifika utförande. Men den möjligheten finns ju inte direkt på ett internetforum.

Jag vidhåller iofs att åtminstonde min handvinkel är klart liknande vid framböj som i handstående armhävningar. Självklart håller alla olika, men vad jag MENADE var att oviga handleder bör tränas upp snarare än ignoreras - och det gör dom bäst genom att användas så mycket som möjligt (utan att orsaka smärta såklart). Sen om det är en SKADA på handleden och inte en ovighet är det en annan sak.

Min åsikt är alltså således fortfarande: är det aktuellt med crossfit tjänar man mest på att tackla alla sina svagheter, må de vara styrkebaserade som vighetsbaserade på en gång istället för att jobba runt dem med övningar som inte adresserar den svaga sidan. Vi tränar ju inte för att bli starkast eller uthålligast, utan för att bli så bra på ALLT som vi har möjlighet att bli. Att utelämna övningar då är aldrig bra.

Sen kan det finnas andra skäl att utelämna övningar och försöka ersätta dem med så liknande som möjligt som tex skador eller helt enkelt utrymmes/utrustnings eller tidsbrist.
diskonto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 15:39   #144
David_E
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 55
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Handledsbelastningen är ju helt olika i fronböj eller stöt än vad den är i handstående press då man måste dorsalflektera väldigt mycket under tung belastning.



Vinkeln motsvarar lutande bänk och med en stor belastning på handleden då kraftpåverkan blir nedåt/framåt, blev det så genomtänkt om du vill träna axlarna med dåliga handleder?

Ingen av er är väl instruktörer i Crossfit eller liknande så det är väl inte så aktuellt att träna andra men att låsa sig till färdiga träningspass kan vara ganska svårt om man har skador och/eller inte har styrkan att utföra övningarna.
Fast det var inte axlarna som skulle tränas, det var ett substitut för HSPU som söktes. Jepp, det är mycket riktigt, vinkeln motsvarar lutande bänk, det var ju för tungt i den vinkeln som HSPU ska köras i.
David_E är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 19:13   #145
wesaft
Registered User
 
wesafts avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Mölndal
Inlägg: 3 358
Jag upplever också att HSPU gör ondare för mina ömma kassa handleder, men det kan också bero på att det är så mycket mer vikt än pressar och thrusters. (Front squat är inget bra exempel, det ärväldigt behagligt, där håller jag bara lätt med några rörliga fingrar)

På tal om detta parallets kan nog skona handlederna, vem har byggt sig ett par egna av plaströr?
Hobbes, vilka hade du på gång?
Täntke limma ihop något följande:
http://www.drillsandskills.com/image...paralettes.gif
Jag tänkte kolla på Frej Jonsson, köpa vvsrör, men elrör kanske är billigare men funkar lika bra?
Tips på andra billiga inköpsställen?

David_E, när, var, hur ska du certifiera dig?
wesaft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 22:08   #146
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av wesaft Visa inlägg
Jag upplever också att HSPU gör ondare för mina ömma kassa handleder, men det kan också bero på att det är så mycket mer vikt än pressar och thrusters. (Front squat är inget bra exempel, det ärväldigt behagligt, där håller jag bara lätt med några rörliga fingrar)

På tal om detta parallets kan nog skona handlederna, vem har byggt sig ett par egna av plaströr?
Hobbes, vilka hade du på gång?
Täntke limma ihop något följande:
http://www.drillsandskills.com/image...paralettes.gif
Jag tänkte kolla på Frej Jonsson, köpa vvsrör, men elrör kanske är billigare men funkar lika bra?
Tips på andra billiga inköpsställen?

Funderade på att bygga själv via någon VVS butik, annars låta någon svetsa ihop dem åt mig. Återkommer med besked och utförande!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 11:34   #147
Cocadona
Yo soy el Diego!!!
 
Cocadonas avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Örebro
Inlägg: 199
Fan Crossfit är ju riktigt roligt ju!
Körde "Fran" igår lite lätt. 21-15-9 reps med 30kgs thrusters och assisted chins (jag är för svag för så många chins). Hade ingen egen klocka så jag fick kolla på en risig väggklocka men tiden landade på runt 11-12 minuter. Blev rejält svettig och fucked up i kroppen. Det bästa var att med uppvärmning inräknat så var jag på gymmet i ca 20-25 minuter. Perfekt!

Vad heter thrusters på svenska förresten?
__________________
[
Cocadona är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 12:11   #148
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Cocadona Visa inlägg
Fan Crossfit är ju riktigt roligt ju!
Körde "Fran" igår lite lätt. 21-15-9 reps med 30kgs thrusters och assisted chins (jag är för svag för så många chins). Hade ingen egen klocka så jag fick kolla på en risig väggklocka men tiden landade på runt 11-12 minuter. Blev rejält svettig och fucked up i kroppen. Det bästa var att med uppvärmning inräknat så var jag på gymmet i ca 20-25 minuter. Perfekt!

Vad heter thrusters på svenska förresten?
Thrusters

Jag översätter aldrig scheman, enklare så - lite Nordamerikansk i själen!

Körde "Fran" igår själv på 9:41, med orginalvikten 42,5kg och pull-ups, dock är jag svag i båda övningarna. Därav den höga tiden!

Styrkan med just CrossFit är ju att jobba med de svaga bitarna, skall köra Tabata intervaller med Thrusters på 42,5 för att bli bättre!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 12:21   #149
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av Cocadona Visa inlägg
Vad heter thrusters på svenska förresten?
Hmmm. Thruster översätts till "streber" eller "finjusterarraket".

Strebrar låter som om det är fel.

Finjusterarraketer får det bli!




Thrust betyder "stöta", "knuffa" eller "skjuta", så knuffar kanske är bäst?
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 13:27   #150
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Hmmm. Thruster översätts till "streber" eller "finjusterarraket".

Strebrar låter som om det är fel.

Finjusterarraketer får det bli!




Thrust betyder "stöta", "knuffa" eller "skjuta", så knuffar kanske är bäst?
Kul med svenska namn på dem.

Kort fråga, hur gammal är övningen egentligen och vart har den sitt ursprung - trotts mångårig styrketräning (ca 17år) har jag aldrig sett eller lagt märke till övningen innan.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)