Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-25, 08:16   #46
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Mina sover då 22-07.
Ja är ju olika, du skrev ju även att de rörde sig som ungdomar, så de låter väldigt pigga och fräscha.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 08:41   #47
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Styrketränar i princip inte, kör klättring, gymnastik och yoga. Men att träna med kroppen på det sättet, särskilt med klättring, försvinner förhoppningsvis aldrig ur mitt liv. Det är inget jag gör för att jag känner att jag borde/måste. Vid det här laget är det bara en naturlig del av livet. Frågeställningen är lite som att fråga "När tror du att du kommer sluta äta för gott?" "När tror du att du kommer sluta sova?". Man gör det bara. Det är ett ankare för att resten av livet ska fortsätta rulla.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 08:55   #48
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
När man blir pensionär får man dessutom 8 extra timmar per dag. Ser fram emot det redan.
Bli rik så kan du gå i "pension" tidigare.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 09:58   #49
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Frågeställningen "när tror du att du kommer att sluta satsa på styrketräningen?" hade nog gett upphov till mer varierade svar.
Förmodligen, men det är en flummigare frågeställning. Jag får tillräckligt med flum i min utbildning, jag vill slippa det på Kolo.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 10:59   #50
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Bli rik så kan du gå i "pension" tidigare.
Jag började investera för sent, så hinner inte på det tåget längre.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 11:24   #51
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Frågeställningen "när tror du att du kommer att sluta satsa på styrketräningen?" hade nog gett upphov till mer varierade svar. Vid en viss ålder lär man antingen bli lite räddare för att ta i eller bara lessna på att jaga progression och gå mer åt underhållshållet istället. Typ "nu är jag 60 bast, nu ska jag bara se till att hålla igång lite". Skita i resultaten och vara nöjd bara över att man är på gymmet.
Det är ju detta som är lite mer intressant. Att köra böj/mark/bänk 2h 4-6 pass i veckan. När man inte riktigt når längre blir inte särskilt hållbart. Tror jag själv kommer gå till någon form av ppl eller halvkroppspass där man varierar sig mer och kör betydligen kortare tid när jag är 40-50+ o inte ökar längre öht.

och du som gillar att springa kanske kan bli en sån där 80+:are som kör marathon varje år
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 11:58   #52
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Jag började investera för sent, så hinner inte på det tåget längre.
Samma här tyvärr.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 12:05   #53
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Det är ju detta som är lite mer intressant. Att köra böj/mark/bänk 2h 4-6 pass i veckan. När man inte riktigt når längre blir inte särskilt hållbart. Tror jag själv kommer gå till någon form av ppl eller halvkroppspass där man varierar sig mer och kör betydligen kortare tid när jag är 40-50+ o inte ökar längre öht.

och du som gillar att springa kanske kan bli en sån där 80+:are som kör marathon varje år
Precis. Kan se framför mig att man sänker ribban lite och nöjer sig med att behålla en viss styrkenivå, bara för att vara starkare än barnbarnen så länge det går

Den du beskriver är jag ju mer eller mindre redan, så det är väl långt ifrån osannolikt!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 12:25   #54
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Det är ju detta som är lite mer intressant. Att köra böj/mark/bänk 2h 4-6 pass i veckan. När man inte riktigt når längre blir inte särskilt hållbart. Tror jag själv kommer gå till någon form av ppl eller halvkroppspass där man varierar sig mer och kör betydligen kortare tid när jag är 40-50+ o inte ökar längre öht.

och du som gillar att springa kanske kan bli en sån där 80+:are som kör marathon varje år
Är väl där jag är lite numer, har tränat ca 30 år. Alltid jagat vikter och progression, noga fört anteckningar över passen. Senaste 10-15 åren har det fan inte hänt ett skit, jag kan öka bra under en period men for eller senare kommer jag ta ett steg bakåt utan egentlig anledning, kroppen säger bara stopp, eller så slutar det med en skada. Samma om jag bulkar upp mig, ökar bra men sedan efter en deff så är det plus/minus noll.

Så I höstas kastade jag träningdagboken och scheman och kör bara vad jag känner för just den dagen. Har en övergripande struktur på hur jag ungefär lägger upp träningen men vilka övningar bestäms först I gymmet. Är jag trött eller inte sugen så skippar jag träna den dagen men siktar på 3-4 pass/veckan I alla fall. Förut var jag nitisk I ALLT, och skulle aldrig hoppa över ett pass oavsett - tränat med ryggskott, feber och armen I gips.

Måste säga att det är jäkligt skönt, finns ingen press egentligen utan jag bara kör på. Styrkemässigt har det varit fritt fall tyvärr men muskelmässigt ingen skillnad eller tom bättre numer.

Senast redigerad av Mats J den 2018-04-25 klockan 12:28.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 09:00   #55
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Förhoppningsvis aldrig, mitt mål är att träna livet ut. Så om inga skador/sjukdomar sätter stop så kommer jag aldrig lägga av. Ålder kommer inte bli nått hinder då jag inte har planer på att fortsätta leva av ren envishet den dagen jag blir för fysiskt skröplig för att bibehålla den livskvalitén jag strävar efter.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 09:19   #56
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Styrketräning är väl det närmsta vi kommer till ett "fountain of youth". Om jag får bestämma så slutar jag aldrig, sen kommer självaste träningen förmodligen ändras flera gånger och väldigt mycket ju äldre man blir.

Drömmen är att bänka och aldrig låta mina barn att lyfta tyngre.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 12:01   #57
Senuise
Registered User
 
Senuises avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 67
Träning började som något kul man gjorde med en kompis, men intresset växte och höll i sig och nu 15 år senare är det ett sätt att leva. Det varierar över tid vad som det läggs fokus på. Nu är det mer löpning än styrka men det ena utesluter inte det andra.

Att investera i träning för min kropp är det viktigaste jag gjort/gör för min livskvalité (både fysiskt men också psykiskt), och det är något jag ämnar att fortsätta med livet ut.






-
__________________
Ålder: 37 Längd: 188cm Vikt: 103kg

Grov livet ut.
Senuise är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 12:05   #58
Minikubik
Kramgo tjockis
 
Minikubiks avatar
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Under din säng
Inlägg: 821
Som det känns idag, aldrig. Tränat sedan jag var tio och har inga planer eller ens tankar på att någonsin sluta
__________________
"Morituri te salutant"
Minikubik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 16:16   #59
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
När man blir pensionär får man dessutom 8 extra timmar per dag. Ser fram emot det redan.
+1. Har inga planer på att sluta. 42 nu och ser fram emot gymmandet som pensionär.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 18:13   #60
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Har slutat med böj och mark. Får ont i ryggen och då är det inte värt det. Skulle jag åka på nån skada i handled eller liknande så hade jag nog slutat med styrketräningen. Finns mycket annat som man kan hitta på istället. Även om jag bara tränar styrka tre dar i veckan så planerar jag mitt liv runt träningen ändå. Hade varit skönt att sluta med det och bara göra vad man vill. När man vill.



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)