Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-04-26, 10:40   #9796
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Glömmer i och för sig bort att "ni" kanske är ute efter någon fysisk effekt av fastan som jag själv inte bryr mig om. Jag följer den mest för att jag inte är i något behov av mat tidigt på morgonen, allt som oftast i alla fall. Undantag:

Lunchlöpning: ~två bananer till frukost.
Långpass löpning: rejäl "frukost", typ pasta och köttbullar.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 10:53   #9797
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Hej! Fråga:

Jag har på sistone upplevt att jag blir seg/zombie under mina fastande träningspass. De brukar vara i ca 2h. Trots att jag har timer på vilotid och vet vad jag ska göra för upplägg så känner jag mig "borta" och ofokuserad. Blir även väldigt sammanbiten och behöver mer tid för att vila upp mig mellan set, högreps särskilt.

Är det bara en vanesak? Eller vad kan det bero på? Upplevde det inte först, men nu på sistone känner jag att det har tagit emot lite extra. Ska jag bara ha lite mer jävla anamma?
Du har väl slut på leverglykogen. Det går inte att träna hårt i timtal helt fastande med bibehållen intensitet, även om det finns energi i muskulaturen.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 11:19   #9798
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du har väl slut på leverglykogen. Det går inte att träna hårt i timtal helt fastande med bibehållen intensitet, även om det finns energi i muskulaturen.


Även efter så kort tid? 2h är ju inte mycket direkt.

Käkar säkert en minst 300g kolhydrater innan läggdags

Kan det åtgärdas genom att typ träna tidigare på dagen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 12:16   #9799
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
In the absence of carbohydrate ingestion, liver glycogen stores are substantially depleted within 90 min of moderate- to high-intensity exercise.
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2016 Sep 1;311(3):E543-53.

Ett par timmars träning tömmer leverglykogenet så pass att det påverkar. Och det förutsätter att man börjar träningen icke-fastande. Har du redan fastat X antal timmar så har du redan förbrukat en stor del av leverglykogenet när du börjar träna. Det är leverglykogenet som håller blodsockret uppe medan du sover, t ex.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 13:55   #9800
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2016 Sep 1;311(3):E543-53.

Ett par timmars träning tömmer leverglykogenet så pass att det påverkar. Och det förutsätter att man börjar träningen icke-fastande. Har du redan fastat X antal timmar så har du redan förbrukat en stor del av leverglykogenet när du börjar träna. Det är leverglykogenet som håller blodsockret uppe medan du sover, t ex.
Hur tidigt innan träning skulle man behöva bryta fastan för att det ska ge effekt?

Senast redigerad av Jeneric den 2018-04-26 klockan 13:59.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 14:17   #9801
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Glömmer i och för sig bort att "ni" kanske är ute efter någon fysisk effekt av fastan som jag själv inte bryr mig om. Jag följer den mest för att jag inte är i något behov av mat tidigt på morgonen, allt som oftast i alla fall. Undantag:

Lunchlöpning: ~två bananer till frukost.
Långpass löpning: rejäl "frukost", typ pasta och köttbullar.
Jag vill iaf att det jag käkar ska lagras in på rätt ställen, d.v.s. som muskelglykogen och så vidare - efter träning. Känns logiskt att man ska fylla på efter aktivitet. Samtidigt vill man ju inte att ens prestation ska minska bara för att man blir lite trött/seg. Får tummla lite på detta.

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2016 Sep 1;311(3):E543-53.

Ett par timmars träning tömmer leverglykogenet så pass att det påverkar. Och det förutsätter att man börjar träningen icke-fastande. Har du redan fastat X antal timmar så har du redan förbrukat en stor del av leverglykogenet när du börjar träna. Det är leverglykogenet som håller blodsockret uppe medan du sover, t ex.
Där ser man. Får testa att träna lite tidigare isåfall, se om det underlättar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 17:11   #9802
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2016 Sep 1;311(3):E543-53.

Ett par timmars träning tömmer leverglykogenet så pass att det påverkar. Och det förutsätter att man börjar träningen icke-fastande. Har du redan fastat X antal timmar så har du redan förbrukat en stor del av leverglykogenet när du börjar träna. Det är leverglykogenet som håller blodsockret uppe medan du sover, t ex.
När vi ändå är inne på detta, blir det samma glykogenpåfyllande effekt av att äta kolhydrater just innan eller en större mängd några par timmar innan man tränar, om man är inne i en period där samma muskel får jobba nästintill varje dag? Ogillar verkligen att behöva stressa i mig mat efter passet, men den där zombie/sleep-walking-känslan pga lågt blodsocker har man verkligen känt när man kört tvåtimmarspass, och det brukar först gå över någon timme efter man ätit (efter passet alltså).

Kan isf vara en bra idé att äta en större lunch.
__________________
JOURNAL

Senast redigerad av DerImperator den 2018-04-26 klockan 17:13.
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-26, 22:12   #9803
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Finns det verkligen några hormonella fördelar med PF? Jag tycker upplägget passar mig utmärkt och det skulle bara vara en bonus med eventuella hälsofördelar.

Sedan så undrar jag om flera av kroppens organ tjänar på att man endast äter inom ett par timmar, inom ett s.k ätarfönster? De hamnar i "viloläge" och känns som att de således slits mindre.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-27, 05:50   #9804
lindieweb
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 19
Vill prova på PF men äter en medicin som innehåller 7 gram socker varje morgon kring klockan 6-7 , kan inte sluta med medicinen. Hur skulle ni lägga upp en pf diet där jag minimerar dem dåliga effekterna av morgonens sockerchock?
lindieweb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-27, 06:07   #9805
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Finns det verkligen några hormonella fördelar med PF? Jag tycker upplägget passar mig utmärkt och det skulle bara vara en bonus med eventuella hälsofördelar.

Sedan så undrar jag om flera av kroppens organ tjänar på att man endast äter inom ett par timmar, inom ett s.k ätarfönster? De hamnar i "viloläge" och känns som att de således slits mindre.
Autofagi. Tillsammans med att fasta också stimulerar produktionen av tillväxthormon stimuleras även cellförnyelse/uppbyggnad ytterligare. Det är en av de största vinsterna med PF ur ett cellbiologiskt perspektiv.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Autofagi
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"

Senast redigerad av LunaSpice den 2018-04-27 klockan 06:10.
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-27, 07:51   #9806
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Autofagi. Tillsammans med att fasta också stimulerar produktionen av tillväxthormon stimuleras även cellförnyelse/uppbyggnad ytterligare. Det är en av de största vinsterna med PF ur ett cellbiologiskt perspektiv.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Autofagi
Om det är 16/8 är en av förutsättningarna för att det ska ske att personen ligger energiminus för att det ska ge autofagi. Om personen väljer 24 timmars fasta händer det per automatik om fastan görs två ggr per vecka.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-27, 08:37   #9807
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Om det är 16/8 är en av förutsättningarna för att det ska ske att personen ligger energiminus för att det ska ge autofagi. Om personen väljer 24 timmars fasta händer det per automatik om fastan görs två ggr per vecka.
Funkar det även om man skulle köra protein- "fasta" och ta små doser protein utspritt under dagen men hålla sig under 800kcal, typ Wallengren vlcd?
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-27, 08:43   #9808
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av ATJL Visa inlägg
Funkar det även om man skulle köra protein- "fasta" och ta små doser protein utspritt under dagen men hålla sig under 800kcal, typ Wallengren vlcd?
Det finns forskare som har visat att dricka BCAA < 10 gr under fastan ger goda resultat. Tror att det var extend som användes i studien.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-27, 10:20   #9809
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Du tänker nog på

https://www.physiology.org/doi/full/...ndo.00291.2004

Komplett EAA-tillskott och lågt proteinintag.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-27, 10:41   #9810
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av lindieweb Visa inlägg
Vill prova på PF men äter en medicin som innehåller 7 gram socker varje morgon kring klockan 6-7 , kan inte sluta med medicinen. Hur skulle ni lägga upp en pf diet där jag minimerar dem dåliga effekterna av morgonens sockerchock?
7g socker ger ingen "sockerchock". Fortsätt ta din medicin.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)