Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-04-14, 07:25   #1
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Bicepsruptur - Något man behöver oroa sig över

Jag har börjat noja över riskerna med bicepsrupturer i strongmanträning. Min fråga är om denna noja är befogad och om det kommer som en blixt från klar himmel eller om det krävs allvarlig misskötsel i form dålig rörlighet, utslitning av senan över lång tid eller bruk av prestationshöjare.

Info:
-Jag tränar mycket däck och sten vilket ska vara högriskgrenar men skippar det om jag känner mig sliten i armarna
-Min rörlighet är god
Jag brukar inget
-27 år gammal
-Jag har tränat styrketräning 11 år totalt och strongman 1 år
-Mina maxvikter i Sten och Däck är 140 kg (utan klister) och 470 kg så jag har ökat ganska snabbt under det året jag tränat strongman

Så, är min noja befogad? Och vad kan jag göra som bäst för att förebygga detta? Har läst olika om att man ska träna lätt bicepsträning för blodgenomförsel, tung excentrisk bicepsträning för att stärka senan och vissa källor säger att man ska skippa bicepsträningen helt. Vad kan man mer göra? Stretcha? Äta mycket av något?
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-14, 08:18   #2
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Citat:
Ursprungligen postat av hugok Visa inlägg
Jag har börjat noja över riskerna med bicepsrupturer i strongmanträning. Min fråga är om denna noja är befogad och om det kommer som en blixt från klar himmel eller om det krävs allvarlig misskötsel i form dålig rörlighet, utslitning av senan över lång tid eller bruk av prestationshöjare.

Info:
-Jag tränar mycket däck och sten vilket ska vara högriskgrenar men skippar det om jag känner mig sliten i armarna
-Min rörlighet är god
Jag brukar inget
-27 år gammal
-Jag har tränat styrketräning 11 år totalt och strongman 1 år
-Mina maxvikter i Sten och Däck är 140 kg (utan klister) och 470 kg så jag har ökat ganska snabbt under det året jag tränat strongman

Så, är min noja befogad? Och vad kan jag göra som bäst för att förebygga detta? Har läst olika om att man ska träna lätt bicepsträning för blodgenomförsel, tung excentrisk bicepsträning för att stärka senan och vissa källor säger att man ska skippa bicepsträningen helt. Vad kan man mer göra? Stretcha? Äta mycket av något?
Köra bicepsträning, som komplement till strongman träningen, kanske....
För det är bra att stärka upp senor å ligament, som ju tar längre tid att stärka upp, än musklerna i sig.

Hade en träningskamrat för att par år sedan, han hade dragit utav biceps-senan, och sedan opererat tillbaka....tror det var typ 2014....

Och han tävlar på världsnivå. Men det är först nu, eller nåt år tillbaka, som de tunga vikterna kommer tillbaka, ordentligt. Han gjorde en marklyft på tävling i Finland, på 362.5kg tror jag det var....RAW......riktig RAW alltså....

Jag vann över honom i bänken på ett KM......lol.........han gjorde 185kg, och jag höjde till 186kg.......he he he ....då har jag gjort det då.......lol.....
Men , att tillägga, han var relativt nyopererad......ett par månader...och på och rehaba sig i Sverige....på klubben EP.

Men visst ska du träna bicca, i komplement, till strongman träningen. Inget att noja utöver, bara träna.....men hur osv, är det bäst du frågar de som tävlar ............Med vänlig hälsning/
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-14, 11:08   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Problemet ligger oftast inte i biceps. Ofta höfter, hamstrings och annat som kan begränsa rörlighetwn i rörelsen. Höftrörlighet som gör att man tvingas krumma ryggen bara en aning mark så stången lämnar låren så får biceps och senan större belastning än dom är gjorda för.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-14, 15:19   #4
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Problemet ligger oftast inte i biceps. Ofta höfter, hamstrings och annat som kan begränsa rörlighetwn i rörelsen. Höftrörlighet som gör att man tvingas krumma ryggen bara en aning mark så stången lämnar låren så får biceps och senan större belastning än dom är gjorda för.
Så kass rörlighet i höfter/hamstring gör att man krummar ryggen i lyft som mark och däckvält t ex, vilket i sin tur gör att armen hamnar i något konstigt läge så att biceps blir överbelastad? Det låter intressant, har du något materiel man kan läsa på om det? Och hur blir det med atlasstenar, där har man alltid lite halvkrummad rygg?
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-25, 20:59   #5
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Problemet ligger oftast inte i biceps. Ofta höfter, hamstrings och annat som kan begränsa rörlighetwn i rörelsen. Höftrörlighet som gör att man tvingas krumma ryggen bara en aning mark så stången lämnar låren så får biceps och senan större belastning än dom är gjorda för.
Hmmm. Intressant.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)