Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-01, 10:05   #1
Sebmaizter92
Registered User
 
Sebmaizter92s avatar
 
Reg.datum: Nov 2017
Ort: Stockholm
Inlägg: 4
Den Optimala Damfysiken /En fråga till Damerna...

Hej,

Har nyligen snöat in mig på "den optimala fysiken" och allt vad det innebär. Har hittat en massa data från Casey Butt's "Your muscular Potential" samt en del från lite artiklar från Greg Nuckol's hemsida. Dock endast när det gäller män, men den kvinnliga sidan lyser med sin frånvaro.

Har sökt runt i timmar på nätet för de kvinnliga motsvarigheterna för den optimala figuren men endast kommit fram till att timglasformen (med waist-chest-ratio på ca 0,7 och detsamma för waist-hip-ratio) är den mest eftertraktade. Dock lyser annan data med sin frånvaro...

Har kikat en del på "JEFIT", "Bodyspace" samt diverse amerikanska forum och hittat lite mera, men tänkte att någon här kanske skulle vara villig att dela med sig av lite bodystats?

Det jag eftersöker är följande;

Kroppsvikt
%kroppsfett
Längd

Omkrets för:
Axlar
Överarm
Bröst (överkropp)
Midja
Underarmar
Vader
Lår
Höfter

Vet att detta är lite "hemliga" data för vissa, så skicka PM om det känns mer OK. Alla lämnade data kommer vara helt anonyma såvida inte någon ger skriftligt medgivande till motsatsen.

Självklart kommer resultaten publiceras här (anonymt) när datan är bearbetad!

Tack på förhand!
Sebmaizter92 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-01, 13:38   #2
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 611
Hur ska random forummedlemmars mått hjälpa dig att veta vilka som är de optimala kvinnliga proportionerna? Missar jag något?

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-01, 14:12   #3
Sebmaizter92
Registered User
 
Sebmaizter92s avatar
 
Reg.datum: Nov 2017
Ort: Stockholm
Inlägg: 4
Desto mer data jag samlar från tränande personer, främst tävlande sådana, desto fler mönster kan uppkomma när det gäller mått vs längd, mått vs andra mått osv. Precis som när man kom fram till att "optimalt" WCR/WHR är runt 0,7 (då man samlade in data från folk som fick säga sitt angående vad de tyckte är "attraktivt"). (Länk: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3510069/)

Har redan börjat kika på diverse fitnessmodeller och det börjar luta åt att t.ex. en Längd/Midjemåtts-proportion på ca 0,37-0,4 är "optimalt".

Sen är det ju klart att detta blir en hyfsad subjektiv bedömning, men desto mer data, desto mer borde detta suddas ut.

Säg att du hade kroppsdata på "Top 100 fitness-models" framröstade i Europa. Genom att jämföra dessa mått så kan man sen ta reda på vad optimala proportioner vore med en egens kroppsbyggnad.

Lite som Steeve Reeves och Casey Butt har gjort i sina arbeten med denna fråga.

Kanske behöver sålla lite, men det här är än så länge mest ett "long-shot" på att få in mer data. Desto mer data, desto mindre påverkar extrema värden slutvärdet.

Problemet med den kvinnliga kroppsbyggarvärlden är att det knappt finns några data offentligt. Har funderat på att personligen fråga diverse framstående atleter, men det får bli i ett senare skede...
__________________
/Sebmaizter
Sebmaizter92 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-01, 15:28   #4
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 611
Citat:
Ursprungligen postat av Sebmaizter92 Visa inlägg
Desto mer data jag samlar från tränande personer, främst tävlande sådana, desto fler mönster kan uppkomma när det gäller mått vs längd, mått vs andra mått osv. Precis som när man kom fram till att "optimalt" WCR/WHR är runt 0,7 (då man samlade in data från folk som fick säga sitt angående vad de tyckte är "attraktivt"). (Länk: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3510069/)

Har redan börjat kika på diverse fitnessmodeller och det börjar luta åt att t.ex. en Längd/Midjemåtts-proportion på ca 0,37-0,4 är "optimalt".

Sen är det ju klart att detta blir en hyfsad subjektiv bedömning, men desto mer data, desto mer borde detta suddas ut.

Säg att du hade kroppsdata på "Top 100 fitness-models" framröstade i Europa. Genom att jämföra dessa mått så kan man sen ta reda på vad optimala proportioner vore med en egens kroppsbyggnad.

Lite som Steeve Reeves och Casey Butt har gjort i sina arbeten med denna fråga.

Kanske behöver sålla lite, men det här är än så länge mest ett "long-shot" på att få in mer data. Desto mer data, desto mindre påverkar extrema värden slutvärdet.

Problemet med den kvinnliga kroppsbyggarvärlden är att det knappt finns några data offentligt. Har funderat på att personligen fråga diverse framstående atleter, men det får bli i ett senare skede...
Du behöver alltså även minst en bild för att kunna avgöra om personen är attraktiv?

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-02, 08:13   #5
Sebmaizter92
Registered User
 
Sebmaizter92s avatar
 
Reg.datum: Nov 2017
Ort: Stockholm
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Du behöver alltså även minst en bild för att kunna avgöra om personen är attraktiv?

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Nja, nöjer mig nog med att personen är tävlande, alternativt är nära WHR/WCR-ratio och har någorlunda låg %BF. Vet att frågan kan anses som lite "creepy" redan som det är.

Såhär i efterhand kanske jag borde klarlagt detta från början... Men man lär sig av sina misstag
__________________
/Sebmaizter
Sebmaizter92 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-02, 08:24   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag stödjer den här fetischen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)