Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-22, 09:52   #1
Clyde
Registered User
 
Clydes avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 560
En rolig, men för vissa läsvärd händelse

Tja folks! hoppas det är lugnt med er alla. Tänkte skriva en rolig men endå för visso läsvärd händelse jag var med om.

Igår natt, kunde jag inte låta bli att konfrontera en kille i 20-22 års åldern, som satt bakom mig i burgerhaket och käkade. Han med sina polare började snacka en massa skit om kriminella, och sa att det minsann skulle bli hårdare tag i fängelserna, så typerna och pundarna minsann fick sig en riktig läxa då det var bara deras eget fel, att dem hamnade där. Vilken jävla idiot, var så klart min första reaktion. Han är för MIG en typ, ett smuts, som vissa andra kanske skulle ha tagit både mobil och plåmbok av, och sedan skickat på en örfil. På plats. För vad han sa. Ingen därinne hade endå vågat göra ett skit. Om nån skulle göra det så blir det med hjälp av mobilen, en anmälan till grisen (polisen). Men grejen är att polisen råkar ju också vara en av dem grupper som jag, med många flera faktiskt hatar av hela våra hjärtan! in till döden. Jag hatar hela poliskåren, alla domare, nämdemän och åklagare och det står jag för. Sätter man sig i en situation som den här killen själv gjorde, måste man ju också räkna med att det motsatta partiet oftast finns där, bakom kulisserna i olika grader. Vid nåt tillfälle hör fel kille hans skitprat öppet, och då klipper han kanske honom. Om man har tid och energi för det. Sen får konsekvenserna med staten bli som dem blir, om det blir. Vi är ju endå hatade av nästan alla som inte själva en gång vart med i gamet. Så är det. Iaf av 9/10.

Jag som har tålamod, lackade den här gången rätt omgående, och gick fram till snubben och frågade han såhär; Du som är så stor i käften, Vill du följa med mig nu, jag kan fixa en skjuts, så kan du få säga rakt ut, det du tycker. Framför en kille som ska in på kåken om ett par dagar, och som suttit ett flertal gånger, vilket inneburit rena helvetena för hans liv många gånger. Då vart han knäpp tyst. Jag sa bara vafan, våga stå för dina åsikter även rakt emot dem du inte gillar här i samhället då, öga mot öga. Annars ska du hålla igen käften. Jag förklarade bara lite snabbt med endå vänligt, att du killen, måste förstå att alla har inte samma förutsättningar här i samhället som du kanske har haft, du ska veta att du sitter och gör bort dig nu offentligt. och du hade tur att det var snälla jag som hörde denna gång, som inte råkar vara en av grabbarna, som tycker det är värt att ödsla tid på att sopa till en kille, som i mina ögon, bara är en vuxen bebis. Sådana skrattar jag bara åt. Men denna gång lackade jag och ville att han skulle få sig en läxa med bara ord iaf. Det var för mest för hans egen skull jag gick fram.
Det jag ville var att snubben och övriga av hans polare runt omkring deras bord skulle förstå var att.
Många som sitter inne eller har sutttit eller är påväg, är om ni inte förstått, uppväxta med kriminalitet, många gånger med också missbrukande föräldrar, dålig ekonomi, och sedan droger med allt vad det innebär, och den biten. En massa skit alltså, vi har inte samma förutsättningar! att lyckas bra i samhället, redan från start. Många av oss, har iaf aldrig, aldrig svikit eller förråt en riktig polare när det väl gäller. Vi ställer upp för varandra och står för våra åsikter, mitt nere i den skit du inte kan föreställa dig. Vi överlever tamefan också på gatan om det behövs. Det tuffaste stället man efter kåken kan hamna på, men det gör inte du. Vi krigar likt förbannat vidare med samhället emot oss. DET ÄR BENHÅRDA GRABBAR enligt mig. Sa jag till han. Vi har en inbyggd 100% lojalitet till det vi tycker är rätt. Vi kanske ses ner och baktalas av dem flesta, säkert här inne med. Men vi skiter blankt i det! Våga fan stå för era åsikter öga mot öga, annars är du/ni bara så jävla patetiska, och hör fel snubbe dig så kan du ju förvänta dig det jag skrev ovan. Eller kanske du en dag också skulle råka bli konfronterad? Är det då rätt att slå snubben för det han sa? enligt mig är han inte värd det, ett onödigt problem. Men nej det är inte rätt, kommer dem flesta här inne tycka. Men skulle det vara fel då? Inte fan heller säger jag. Han satt ju sig själv i sitsen och får ta konsekvensen.

Att bli frihetsberövad är bland det tyngsta som finns, och allra värst är det i häktet, efter snutstationen då. Själv har jag inte suttit inne ännu. Men ungefär hälften av mina riktiga polare har suttit eller sitter inne, och jag kan tala om att inte fan vill dem eller jag, ha hårdare straff, med ännu fler restriktioner och nedtryckningar och ta mer skit. Det hjälper inte till förbättring! Jag lovar. Själv respekterar jag människor som oavsett åsikt, iaf vågar stå för dem, sen blir kanske konsekvenserna därefter. Skulle den här snubben haft lite stake, hade han iaf kunnat sagt vad han tyckte åtminstånde till mig, men det vågade han ju inte heller. Han satt knäpptyst och lyssnade, han sa inte ett jävla ord! några nickar fick jag. När jag var klar med mitt lilla föredrag och gick och satt mig igen, tog han fram sin mobil. Ca 5-10 min senare satt han och hans gäng med svansen mellan benen, i en självbetald taxi påväg därifrån. Snyggt? Nej men det måste ju ha vart jävligt pinsamt för dem också, kan jag förstå.

Sen får ju ni alla bilda er era egna uppfattningar, men jag hoppas att iaf någon härinne förstår min vinkel med. Man ska inte uttala sig om grejer man inte har nån som helst koll på. Speciellt om man inte vågar stå för allt sen. Bara problem.

Ha det bra allihopa och gör gärna inte för respekt av mig, denna tråd till en fullblodad debatt om det här med hårdare straff vs inga fängelser. Skriv hellre bara några rader lite kortfattat om vem du tyckte gjorde fel här. För det är fan inte mycket att tjaffsa om.

Peace!
Clyde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-22, 10:07   #2
C h r i s
.
 
C h r i ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 164
De satt och diskuterade inom sin grupp om ett ämne, som du tydligen inte gillar att de pratar om. Då blir du halvt galen och går fram och genom ett hotfullt beteende minsann talar om vad som är rätt och fel?

Benhårda grabbar hit och dit, "ensam mot världen". Skitsamma, rånar man någon/något eller våldför sig mot någon ska man fasiken sitta i finkan. Sen om det spolierar ens framtida liv är upp till en själv. Då får man istället för självömkan ta sig i kragen och bättra på sig, annars är man inte värd någonting mer. Bara för att man är utblottad och fattig betyder inte att man inte har någon framtid.

Du vet nog vad jag tycker...
C h r i s är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-22, 10:08   #3
Durante
Registered User
 
Durantes avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 107
Så länge du är uppvuxen i sverige blir det bara patetiskt om du kör på "det är så synd om mig så jag måste parasitera på andra" stilen.

Ta dig samman istället så slipper du hamna i fängelset. Fast det kanske är lite tufft ändå?
Durante är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-22, 10:09   #4
bladhet
Rev X
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: Boden
Inlägg: 1 564
Skummade bara snabbt igenom din text och måste säga att det var nog du som gjorde bort dig offentligt.
bladhet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-22, 10:10   #5
Einar
Registered User
 
Einars avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 586
Jag är för hårdare straff för grövre brott. Att en brottsling blir frihetsberövad för en stund är för mig helt okej om man skyddar samhället från honom/henne.
Det ska kännas att sitta inne. De som blivit överfallna/misshandlade och rånade kan bli traumatiserade för livet. De blir också frihetsberövade på ett sätt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av überstarken Visa inlägg
Stör det dig mycket att vågen står still så kan du ju alltid flytta på den då och då.
Einar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-22, 10:13   #6
Arf Pingvin
Hårdrockare
 
Arf Pingvins avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 3 014
Polaren som ska in i fängelse gjorde definitivt fel. Du är fel ute men gjorde inget fel kanske. Killarna som snackade var lite onyanserade men verkar som reko killar egentligen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av thezet
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-22, 10:13   #7
ryssen
Banned User
 
ryssens avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Inlägg: 384
fel. gör man brott ska man straff. du kanske vill att såna som englas mördare ska ha mildare straff men inte jag. mina ungar ska gå säkra ute.

jag har själv vat krimminell och straffet gjorde att jag håller mig på rätt sida lagen nuförtiden.
ryssen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-22, 10:18   #8
capture
wolfman
 
captures avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 203
Bara för man har en åsikt i ett ämne måste man verkligen inte skrika att så här tycker jag och försvara sin åsikter för kung och fosterland.

Du tycker att de borde åkt på en örfil. För mig är det närmare att tycka att du borde åkt på en som bar åt sig som du gjorde.
capture är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-22, 10:20   #9
Ganymedes
winning
 
Ganymedess avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 2 821
Jag tror nog att han kanske visst stod för sina åsikter men att han inte var villig att få stryk (eller värre) för att bevisa det för dig eller dina gelikar.

Lite som de kristna som på plats konverterade till islam då de var gisslan, för att rädda sitt eget skinn. Varken de eller han tyckte nog att det viktigaste var att stå för sin åsikt i ord med tanke på vad det skulle kosta dem. Men jag tror att de knappast konverterade till islam i sina hjärtan; de stod nog för sina åsikter inombords ändå. Fegt eller strategiskt? Oavsett vilket så kanske det finns en poäng i att välja sina strider.

Vad hade killen i din berättelse att vinna på att åka med och säga det i ansiktet på en person som bevisligen redan har tveksamt förhållande till rätt och fel? Tror du att din och din kompis "respekt" skulle läkt den inslagna pannan han troligen skulle fått? Varför skulle han vara villig att offra sin hälsa för att behaga dig och din kompis?

Bortsett från det, så förstår jag ändå till viss del din tanke. Jag tycker också att det är alldeles för många mesar i samhället som inte kan stå för vad de tycker när det väl gäller. Men till skillnad från dig så verkar jag ha andra krav på när det ska vara meningsfullt att göra just det. Det ska ju finnas någon mening.

Du (?) och dina hårdare vänner lever inte under samma förutsättningar som killen du skrämde skiten ur på restaurangen. Så långt har du rätt. Men precis som du kräver av honom, kanske du och ditt gäng kan unna er att fundera på hur han har det och hur han ser det? Han kanske har skött sig hela sitt liv, men ändå ser han massa personer som stryker omkring och saboterar, stjäl, misshandlar och beter sig som neanderthalare. Han kanske inte gjort en fluga förnär, men har ändå blivit rånad på sin mobil eller haft inbrott t.ex. Är det rimligt att en person som är skötsam (oavsett förutsättningar) ska få en massa skit och sedan uppskatta det genom en malplacerad "förståelse"?

En sak som jag läser ut av ditt inlägg är att ni gör som ni gör för att överleva. I ren desperation. Då kan jag förstå att man begår brott som ger ekonomisk avkastning, eller stjäl mat eller t.o.m transportmedel. Men att springa runt och hota, misshandla eller bara vara ghetto-hård ger ingen respekt, förtåelse eller desperationssympati hos gemene man. Sedan tror jag också att den grupp du pratar om har svårt att skilja på orden "rädsla" och "respekt". De är inte synonyma...

En sak håller jag nog med dig om iaf: hårdare straff hjälper inte. Bevisligen inte. Daltande (som vi sysslar med nu) hjälper heller inte. Så vad är lösningen?

Nåväl. Min personliga åsikt: De som hamnat fel i livet (oavsett orsak) ska få en ärlig chans att ta sig ur det. De som inte tar den chansen när den ges, utan väljer att gång på gång begå allvarliga brott och förstöra för övriga i samhället, tja, de bör man inte släppa ut igen...
Ganymedes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-22, 10:22   #10
martintin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Gbg
Inlägg: 1
Vems fel är det då om man bryter mot lagen om inte lagbrytarns????? tycker det lät som vettiga killar med sunda åsikter som ditt agerande antagligen stärkte.
martintin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-22, 10:23   #11
RandomC
Registered User
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Sollentuna
Inlägg: 307
Det var otroligt korkat gjort.
"Krigar vidare mot samhället..." "Det är benhårda grabbar enligt mig." Du är bara pinsam, det är ju för fan Sverige vi lever i.

Citat:
Ursprungligen postat av Clyde Visa inlägg
Jag hatar hela poliskåren, alla domare, nämdemän och åklagare och det står jag för.
Varför hatar du dem? Är det för att du tycker det är ok att våldföra för sig på oskyldiga och ta saker som inte är dina?
RandomC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-22, 10:28   #12
meurt
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 91
Sluta tycka synd om dig själv och dina polare för att ni får sitta inne när ni begår brott. Har du själv ingen moral i kroppen när du tänker på alla som blir drabbade av brott? som får sina liv förstörda pga av att ni "hade en jobbig uppväxt". Stå för det NI har gjort och ta straffet för era handlingar.
meurt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-22, 10:30   #13
LindaS
Registered User
 
LindaSs avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Kista
Inlägg: 2 766
Om du nu är så insiktsfull så borde du ju låta den typen av kommentarer rinna av dig.

Och nej, han förstjänar inte en snyting för att han inte vet hur det är att sitta på anstalt.
LindaS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-22, 10:35   #14
Frost
Registered User
 
Frosts avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 38
Citat:
Ursprungligen postat av Ganymedes Visa inlägg
Jag tror nog att han kanske visst stod för sina åsikter men att han inte var villig att få stryk (eller värre) för att bevisa det för dig eller dina gelikar..
+1

Det här var det löjligaste jag läst på länge. Klaga på sina förutsättningar här i livet och samtidigt generalisera så pass att man buntar ihop hela rättsväsendet till en grispåse. Låter som om det är dags att ta sig i kragen och fundera över vem som är en "vuxenbebis". Killen du konfronterade fick förmodligen bara vatten på sin kvarn. Om jag skulle våga säga det här i ditt ansikte? Inte i en mörk gränd iaf, men det är helt och hållet för att jag värnar om liv och hälsa...

Senast redigerad av Frost den 2009-03-22 klockan 10:37.
Frost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-22, 10:41   #15
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 577
Måste säga att jag på något vis fascineras av denna smått absurda mentalitet Clyde visar upp i sitt ursprungsinlägg.

Inlägget är genomsyrat av någon sorts smått perverterad, och mycket primitiv machismo-attityd. Mellan raderna kan man utläsa den lätt triumfatoriska stämning Clyde väljer i sin beskrivning av händelsen.

Enligt min erfarenhet är detta en ganska vanlig, men icke desto mindre, förvriden bild av vad som gäller i samhället. De personer som Clyde hänvisar till, d.v.s. de "BENHÅRDA GRABBARNA" är ofta i realiteten de mest maktlösa, hjälplösa och förbisedda individer som finns i samhället. Deras maktlöshet är ofta såpass påtaglig att de måste be om lov för att få gå på toaletten, eller gå och kissa i burk ett antal gånger i veckan. De har ett batteri av personer inom frivård och sociala myndigheter och arbetsförmedling som håller dem under armarna, och ändå klarar de (tyvärr) i påfallande många fall inte att stå på egna ben. Som små barn faller de på knä, och förväntar sig att samhället ska kliva in, återigen, och lyfta upp dem. I min värld är det så långt ifrån den riktiga macho-man som arbetar utan att få beröm, som sliter och betalar skatt för att andra förutom honom själv ska ha det drägligt. En person som har makt och inflytande över sitt eget liv, och inte skulle finna sig i att bäras som ett litet barn.

Mot denna realitet, ja då kanske man kan förstå den truimf det innebär att som Clyde "sätta några på plats". För de mest maktlösa, så är väl denna trivialitet säkert en oerhörd (förljugen) känsla av lättnad (och självbedrägeri). Att äntligen, i all maktlöshet och hjälplöshet, få känna sig lite stor på jorden är säkert en väldig kick...
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)