Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-10, 14:10   #1
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Barfota löpning?

Jag funderar ju alldeles för mycket och nu grotta jag ner mig i barfota skor.

Jag tror det tar lång tid att vänja foten för att kunna springa marathon med barfota skor men

Är det inte en bra ide att träna lätt med dessa , för att stärka foten minimuskler och få till löptekniken ännu bättre?

Jag har sprungit på hälarna och jobbar för att få ett framfots steg.

Vad tror ni?

Jag tänkte inte köpa några 5 fingers men en med väldigt tunn sula typ merell trail 4.
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 14:39   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg
Jag funderar ju alldeles för mycket och nu grotta jag ner mig i barfota skor.

Jag tror det tar lång tid att vänja foten för att kunna springa marathon med barfota skor men

Är det inte en bra ide att träna lätt med dessa , för att stärka foten minimuskler och få till löptekniken ännu bättre?

Jag har sprungit på hälarna och jobbar för att få ett framfots steg.

Vad tror ni?

Jag tänkte inte köpa några 5 fingers men en med väldigt tunn sula typ merell trail 4.
Jag tror det inte är en bra idé att försöka springa med framfotsisättningar. Blir det så naturligt så är det nog bra. Men att aktivt ha som mål att sätta i framfoten först i varje steg tror jag mer riskerar att fucka upp löptekniken och bli mer skadebenägen.

Jag tror det är en bättre approach att fokusera på att sätta i foten rakt under kroppens tyngdpunkt (eller i alla fall så lite framför tyngdpunkten som möjligt). Sätter man i foten på rätt plats så spelar det inte så stor roll om man sätter i framfoten först eller om man sätter i helafoten, eller kanske tom att hälen touchar först.

Man ska alltså absolut försöka undvika att söka marken med foten. Då blir det lätt att man sätter i foten långt framför kroppen och det blir bara bromseffekt av alltihopa. Bättre att istället fokusera på att få upp höften (så man inte blir så sittande) och även få upp bröstkorgen och huvudet så hela kroppen blir rätt så rak och så försöker man sätta i foten rakt under kroppen och liksom luta sig framåt istället. Gör man det så blir det inte mycket till bromseffekt oberoende av om man sätter i hälen eller framfoten.

Då man springer som jag beskrev här ovan så trycker man på mer i frånskjutet då man vill springa snabbare. Dvs man förlänger steget eftersom man tar i mer i varje frånskjut. Det man absolut inte ska göra är att förlänga steget genom att sätta i foten längre fram. När man springer riktigt snabbt kommer det i princip automatiskt bli så att man sätter i framfoten. När man springer långsammare blir stegen korta det blir inte så mycket framfot av det.

Att springa ett helt maraton med 100% framfotsisättningar (och att hälen inte tar i marken) är i princip omöjligt. Kanske att nåt enstaka genetiskt monster från Kenya eller Etiopien kan göra det. Men det är ingenting att sträva efter. Det ställer alltså extrema krav på underbensmuskulaturen.

Med det sagt är det säkerligen en alldeles ypperlig idé att försöka smyga in en del barfotalöpning just för att låta alla småmuskler i foten få chansen att visa vad de går för. Se dock till att börja med väldigt korta sträckor och i lågt tempo. Det lär ska vara rätt lätt hänt att man skadar sig om man är ovan.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 15:06   #3
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Tack
Det är väl ungefär så jag tänker med, fotosättning under mig istället för framför är det jag jobbar med nu.

Jo jag tänkte isåfall ha dessa som gymskor och börja med pw på löpbandet som uppvärmning innan styrka.
De borde vara optimala för marklyft!
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 15:08   #4
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg
De borde vara optimala för marklyft!
Verkar mycket troligt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 15:21   #5
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Vad tror du om en Merkel trail 4
Antagligen kvittar det kanske men hittade den för ca 700kr....
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 15:40   #6
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag har noll koll på barfotaskor.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 16:16   #7
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Är det inte det man oftast menar när man pratar om framfotalöpning, att man undviker att sätta i hälen först, utan att det blir mer hela foten så rakt under kroppen som möjligt?

För som sagt, vilka fixar riktig framfotalöpning förutom riktig elit då möjligtvis, eller sprinters men då talar vi ju om en annan form av löpning.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 16:24   #8
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Kan tipsa om den relativt aktiva gruppen "Barfota - naturligt för människan" på Facebook med 2000 medlemmar som postar om barfotalöpning men även barfotaskor.

När jag körde mer löpträning än andra konditionsformer för X år sedan så valde jag på test att gå över från min tidigare hälisättning till en framfotsisättning och numera skulle det kännas konstigt att försöka jogga med hälisättning. Går dock även i tåstrumpor på jobbet och tränar aktivt tåstärkande övningar.

Det gäller att övergå gradvis dock för att inte överbelasta t.ex. vadmuskler och diverse fotmuskler som får jobba annorlunda. Är du van vid X antal km/mil per vecka så är det troligen ingen bra idé att ligga på samma volym.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 16:48   #9
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Är det inte det man oftast menar när man pratar om framfotalöpning, att man undviker att sätta i hälen först, utan att det blir mer hela foten så rakt under kroppen som möjligt?

För som sagt, vilka fixar riktig framfotalöpning förutom riktig elit då möjligtvis, eller sprinters men då talar vi ju om en annan form av löpning.
Jag är rätt säker på att det finns folk som övertolkar framfotalöpning och aktivt försöker "springa på tå".
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 16:57   #10
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Kan tipsa om den relativt aktiva gruppen "Barfota - naturligt för människan" på Facebook med 2000 medlemmar som postar om barfotalöpning men även barfotaskor.

När jag körde mer löpträning än andra konditionsformer för X år sedan så valde jag på test att gå över från min tidigare hälisättning till en framfotsisättning och numera skulle det kännas konstigt att försöka jogga med hälisättning. Går dock även i tåstrumpor på jobbet och tränar aktivt tåstärkande övningar.

Det gäller att övergå gradvis dock för att inte överbelasta t.ex. vadmuskler och diverse fotmuskler som får jobba annorlunda. Är du van vid X antal km/mil per vecka så är det troligen ingen bra idé att ligga på samma volym.
Då jag även vill höra nackdelar så får man nog sålla i en grupp på fb?
Jag kör nu 4x1km intervaller 1gång i veckan, har kört 3x3km men där gick gränsen.
Tror du man inte ska börja med att endast pw 3/4 pass med barfotaskor?
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 17:50   #11
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag är rätt säker på att det finns folk som övertolkar framfotalöpning och aktivt försöker "springa på tå".
Jag har sett ett par personer vid olika tillfällen som sprungit så. Men eftersom tempot var såpass lågt var det mest ett litet trippande som inte såg särskilt effektivt ut alls.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 17:54   #12
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg
Då jag även vill höra nackdelar så får man nog sålla i en grupp på fb?
Jag kör nu 4x1km intervaller 1gång i veckan, har kört 3x3km men där gick gränsen.
Tror du man inte ska börja med att endast pw 3/4 pass med barfotaskor?
Jag har kört en del med fivefingers på mjuka underlag. Började med nån enstaka km och lade sedan på lite för varje pass.

Jag har både fivefingers och maxdämpade Hoka. Har svårt att förstå människor som tacklar utrustning på ett religiöst sätt. Det mesta har sina för och nackdelar. Den främsta nackdelen med barfotaskor är att många lite för tunga och ovana löpare läste born to run och gav sig ut på ett långpass.

Rent anekdotiskt så är jag själv gammal fotbollspelare som har sprungit mycket barfota som barn samt i platta fotbollsskor. Jag har höga fotvalv och mitt löpsteg faller mer mot trampdynorna, lite för mycket tyvärr. Frugan har nästan samma löpkapacitet som jag ( jag gör milen ner mot 40 och hon 45) men hon har utpräglad hälisättning. Hon försökte korrigera med barfotaskor men det blev bara pannkaka och ömma knän.

Jag tycker det är mer intressant att jobba på hållning och frekvens! Barfotalöpning är dock jäkligt kul och bra träning för fötterna
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 18:01   #13
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
"Barfotaskor"
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 18:34   #14
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
jag har "nog" bestämt mig för att testa.
det känns spontant som 5 fingers är osköna utan det blir nog merell trail eller vapor glove.

Senast redigerad av ozzian den 2019-02-10 klockan 18:37.
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 18:47   #15
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg
jag har "nog" bestämt mig för att testa.
det känns spontant som 5 fingers är osköna utan det blir nog merell trail eller vapor glove.
5fingers är faktiskt rätt sköna
Bästa är att gå till butik och testa de olika för att se vad som passar dig bäst.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)