Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-12-05, 11:19   #31
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Altruism
disinterested and selfless concern for the well-being of others.
allt är givetvis en skala men grundläggande för altruism är bristen på egennytta.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 11:51   #32
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
allt är givetvis en skala men grundläggande för altruism är bristen på egennytta.
Absolut, men egennyttan i detta fallet har med handlingen att göra inte motivationen bakom. Jag menar att det fortfarande är altruistiskt att ge bort sin sista matbit när man är hungrig även om man mår bra av att göra så.

Är helt inne på spåret att alla "goda" handlingar utförs för att någon mår bättre av att utföra dem än att inte göra det.
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 12:20   #33
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 273
Citat:
De här personerna som till synes verkar generösa, osjälviska med stor empati. Kanske startar man en insamling på fb till förmån för utsatta. Kanske jobbar man i en frivilligorganisation. Det viktiga är att låta andra veta att man är "osjälvisk" och hjälpsam. Det finns inte på kartan att man hjälper till helt anonymt utan någons vetskap.
Många (wannabe) kändisar anstränger sig till det yttersta för att visa upp sina fantastiska liv på diverse sociala medier och eftersom dessa människor är fullkomliga på alla sätt o vis så är dom även generösa och mycket empatiska. Åtminstone är det den bilden dom vill leverera. Ha dock i åtanke att dessa kändisar lever på att marknadsföra sig själva. Sociala medier är rena knarket för de som har stort behov av att finnas o synas.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 13:13   #34
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av spas Visa inlägg
Absolut, men egennyttan i detta fallet har med handlingen att göra inte motivationen bakom. Jag menar att det fortfarande är altruistiskt att ge bort sin sista matbit när man är hungrig även om man mår bra av att göra så.

Är helt inne på spåret att alla "goda" handlingar utförs för att någon mår bättre av att utföra dem än att inte göra det.
Det finns väl ändlösa diskussioner om just altruism och det degenererar i extremen där tom att ge sitt liv för sitt barn kan ses som självgynnande etc etc.

Men helt klart har de flesta av oss mekanismer som ger oss en känsla av lycka när vi gjort något osjälviskt, jag tycker inte heller att det omintetgör begreppet altruism.

Däremot tolkar jag beteendet som trådstartaren beskriver faktiskt handlar om att man förväntar sig elevera sin sociala status genom handlingen och publicerandet av den och då blir den inte 100% osjälvisk. Var någonstans på skalan den hamnar vet man itne förens man kan blicka in i någons skalle och analysera deras motivation dock.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 13:22   #35
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Det finns väl ändlösa diskussioner om just altruism och det degenererar i extremen där tom att ge sitt liv för sitt barn kan ses som självgynnande etc etc.

Men helt klart har de flesta av oss mekanismer som ger oss en känsla av lycka när vi gjort något osjälviskt, jag tycker inte heller att det omintetgör begreppet altruism.

Däremot tolkar jag beteendet som trådstartaren beskriver faktiskt handlar om att man förväntar sig elevera sin sociala status genom handlingen och publicerandet av den och då blir den inte 100% osjälvisk. Var någonstans på skalan den hamnar vet man itne förens man kan blicka in i någons skalle och analysera deras motivation dock.
Håller med, grundfrågan är vanligt "titta på mig, jag är duktig".
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 13:25   #36
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Vad kallas det när folk lägger upp bilder och har texten under som typ "Åh, jag är så ful kolla inte på mig". Då kommer självklart andra och säger "Åh nej du är jättefin gumman!".

Så genomskinligt men kanske inte för alla tydligen.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 13:27   #37
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Vad kallas det när folk lägger upp bilder och har texten under som typ "Åh, jag är så ful kolla inte på mig". Då kommer självklart andra och säger "Åh nej du är jättefin gumman!".

Så genomskinligt men kanske inte för alla tydligen.
Tigga beröm, något jag trodde man slutade med efter barndomen men jag har fel avsevärt oftare än jag gillar tydligen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 13:33   #38
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Vad kallas det när folk lägger upp bilder och har texten under som typ "Åh, jag är så ful kolla inte på mig". Då kommer självklart andra och säger "Åh nej du är jättefin gumman!".

Så genomskinligt men kanske inte för alla tydligen.
Gör vuxna så? Min 7-åring kör det spåret när hon ritat en teckning
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 14:29   #39
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av spas Visa inlägg
Håller med, grundfrågan är vanligt "titta på mig, jag är duktig".
Fast i de fallen handlar det om dålig självinsikt och har ett stort bekräftelsebehov av att duga. Normal feedback/bli sedd/vara en i gruppen betyder mycket för vad jag tror alla människor. Mycket i den här tråden handlar om att de är kantstötta och känner kanske att de inte duger till och det skapar den här aversionen mot beteendet Medmänsklighet då de inte klarar av att ta in den signalen. Troligen orsakad av trauma i barndomen eller drag av autism som gör att de inte klarar av att ta emot de signalerna eller handlingar.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2019-12-05 klockan 14:37.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 15:05   #40
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Du menar när man går in på Facebook och man hittar en person som ler mot kameran och har kassar med mat och kläder till flyktingar med kommentaren ”ingen kan göra allt man alla kan göra något”.

Tur att de yckas göra något bra med sitt skryt illafall, även fast de egentligen inte bryr sig.
Hur är det skryt? Det är ett beteende som borde uppmuntras för att skapa en bättre värld. Du borde skämmas som ser ner på det.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 15:14   #41
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Hur är det skryt? Det är ett beteende som borde uppmuntras för att skapa en bättre värld. Du borde skämmas som ser ner på det.
Det var väl precis det tråden handlande om? Jag känner igen dessa människor och hur de beter sig. De är mer intresserade av att visa att de är goda än att de egentligen bryr sig. Tror inte de hade gjort någon ansträngning att hjälpa till om de inte fått visa upp det. Och som jag sa så hjälper det ju till så det är väl en bättre form av skryt iallafall.

Ser du även upp till Linnea Claesson som ständigt poserar? Samma beteende.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 15:16   #42
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Du menar när man går in på Facebook och man hittar en person som ler mot kameran och har kassar med mat och kläder till flyktingar med kommentaren ”ingen kan göra allt man alla kan göra något”.

Tur att de yckas göra något bra med sitt skryt illafall, även fast de egentligen inte bryr sig.
Om det där var riktat till mig så tror jag inte just det scenariot skulle fått igång kräkreflexerna på mig. Det är en alldeles för tydlig "kampanj" där personen ifråga uppenbarligen försöker uppmana andra att göra nåt liknande.

Det är inte detta jag menar i alla fall. Det är snarare någon som smyger in rätt ovidkomande kommentarer om vilka "duktiga" saker denne gör i ett samtal där detta egentligen inte alls var av något intresse.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 15:17   #43
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Om det där var riktat till mig så tror jag inte just det scenariot skulle fått igång kräkreflexerna på mig. Det är en alldeles för tydlig "kampanj" där personen ifråga uppenbarligen försöker uppmana andra att göra nåt liknande.

Det är inte detta jag menar i alla fall. Det är snarare någon som smyger in rätt ovidkomande kommentarer om vilka "duktiga" saker denne gör i ett samtal där detta egentligen inte alls var av något intresse.
Så kan det vara. Kanske var dåligt exempel då jag kände dessa personer som gjorde det och vet vad det är för typ av människor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 15:22   #44
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Så kan det vara. Kanske var dåligt exempel då jag kände dessa personer som gjorde det och vet vad det är för typ av människor.
För mig handlar det om rätt jävligt osköna personer helt enkelt. Inget som egentligen går att generaliseras till att jag tycker illa om folk som bara stoppar pengar i "rädda barnen bössan" ifall de är säkra på att någon tittar. Väldigt snarlika situationer med olika personer som har lite olika beteendemönster i allmänhet kan ge olika starka kräkreflexer tycker jag.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-12-05 klockan 15:24.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 15:24   #45
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Karl-Bertil Jonsson var en bra man.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)