Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-12-05, 22:36   #436
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Jo, tänkte som en "säkerhet" om man är ängslig och verkligen måste ta ut pengarna om 3-4 år ovsett hur börsen går. Tror inte på någon brutal börskrash så själv hade jag haft allt i indexfonder som mitt "defensiva"val.



Tror inte på någon skitfläkt, ligger 90% i aktier och tuffar uppåt yeah baby. Men är man defensiv så ska man ju så klart inte lasta in allt.
Jag tror inte heller på en skitfläkt, men jag vet också att marknadens krafter och komplexitet inte bryr sig om vad jag tror eller inte tror på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 22:39   #437
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Det finns alltid risk för 50 % nedgång, det har historiskt hänt 3 gånger var 15 år på ett ungefär. Så riktigt tråkigt att förlora pengar om man vet med sig att man ska använda pengarna inom 3 - 4 år. Har man en buffert så ska man inte behöva
[/url]
Förstår ditt resonemang, det är logiskt och klokt. Men investerar man regelbundet så kommer man inte att drabbas på samma sätt som en som lyckas gå all in exakt på toppen just innan raset. Och även om man har extrem oflyt så hämtar sig börsen på fyra, kanske inte på tre, men då pratar vi perfekta stormen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-05, 22:41   #438
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Jag tror inte heller på en skitfläkt, men jag vet också att marknadens krafter och komplexitet inte bryr sig om vad jag tror eller inte tror på.
Själv utnyttjar jag just dessa krafter för att föra mig framåt och uppåt likt en skicklig seglare. Jag är inte rädd för vinden utan vet att den kan vara min vän, om jag tämjer den.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-06, 10:23   #439
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Förstår ditt resonemang, det är logiskt och klokt. Men investerar man regelbundet så kommer man inte att drabbas på samma sätt som en som lyckas gå all in exakt på toppen just innan raset. Och även om man har extrem oflyt så hämtar sig börsen på fyra, kanske inte på tre, men då pratar vi perfekta stormen.
Efter IT-kraschen runt millennieskiftet tog det dock 10 år innan "all time high" passerades. Känner till personer som belånade villan med flera miljoner och bara köpte aktier i Ericsson precis på toppen...
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-06, 10:29   #440
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Efter IT-kraschen runt millennieskiftet tog det dock 10 år innan "all time high" passerades. Känner till personer som belånade villan med flera miljoner och bara köpte aktier i Ericsson precis på toppen...
Skilsmässa sen?

Undrar vad som lockat mest. Skilsmässa eller dekadent fyllesex under månader av a-kassa.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-06, 10:51   #441
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Jag beblandar mig inte med räntefonder. Kör cash och globala aktie etf. Jag ser värdeminskningen på cash som en kostnad för 100% säkerhet.

Välj en risknivå du är bekväm med, typ 30% cash och 70% aktier, och håll den allokeringen. Tråkigt men effektivt. Är man 20 år gammal funkar 10/90 fint.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.

Senast redigerad av Slartibartfast den 2019-12-06 klockan 10:53.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-06, 11:13   #442
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Tror vi kommer sätta 80-90 % på sparkonto och resten i någon billig fond, tänkte eller index.

Känslomässigt känns det inte så kul att förlora pengar till inflation. Även om det är under en relativt kort tid

Edit: Pratar inte om sparande generellt utan att specifikt spara till större boende.

Senast redigerad av Torsk_ole den 2019-12-06 klockan 11:16.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-06, 15:20   #443
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Efter IT-kraschen runt millennieskiftet tog det dock 10 år innan "all time high" passerades. Känner till personer som belånade villan med flera miljoner och bara köpte aktier i Ericsson precis på toppen...
Hoppas du anmälde dom till lyxfällan.

Citat:
I will tell you the secret to getting rich on Wall Street. You try to be greedy when others are fearful. And you try to be fearful when others are greedy.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-06, 15:34   #444
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Eftersom tråden kommit att handla mycket om investeringar kan jag tipsa om följande klipp. Så mycket visdom.

FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-09, 12:28   #445
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Nu har dagen kommit då jag måste totalrenovera min ekonomi. Vi köpte ett gemensamt hus med bruden för 2,6milj. Min ekonomi ser ut såhär nu: lån 5000, el 1000, vatten 200, andra husavgifter 600, billån 1800, pojkens mamma 1000. Jag tjänar netto 23000+ 1500-3000 beroende på om jag orkar jobba extra.

Jag har alltid köpt vad jag velat ha i stora drag men nu måste det bli ett slut. Jag börjar med att gå igenom alla försäkringar och abonemang, sluta snusa och köpa mat som räcker längre än 2 dagar. Nu blir det amorteringsfritt i 6 månader då vi skall fixa lite så kommer jobba så mycket extra jag kan men måste få ner kostnaderna. Vi har även ett sparkonto vi båda lägger 600kr in varje månad och målet är att lägga 500kr på eget sparkonto.

Har ni några bra tips hur man drar ner på kostnaderna i praktiken? Jag tänker unna mig ett restaurang besök i månaden och fortsätta träna så söker praktiska saker man kan tänka på
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-09, 12:52   #446
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Dubbel

Senast redigerad av Läskeblask den 2019-12-09 klockan 12:54.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-09, 14:24   #447
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Nu har dagen kommit då jag måste totalrenovera min ekonomi. Vi köpte ett gemensamt hus med bruden för 2,6milj. Min ekonomi ser ut såhär nu: lån 5000, el 1000, vatten 200, andra husavgifter 600, billån 1800, pojkens mamma 1000. Jag tjänar netto 23000+ 1500-3000 beroende på om jag orkar jobba extra.

Jag har alltid köpt vad jag velat ha i stora drag men nu måste det bli ett slut. Jag börjar med att gå igenom alla försäkringar och abonemang, sluta snusa och köpa mat som räcker längre än 2 dagar. Nu blir det amorteringsfritt i 6 månader då vi skall fixa lite så kommer jobba så mycket extra jag kan men måste få ner kostnaderna. Vi har även ett sparkonto vi båda lägger 600kr in varje månad och målet är att lägga 500kr på eget sparkonto.

Har ni några bra tips hur man drar ner på kostnaderna i praktiken? Jag tänker unna mig ett restaurang besök i månaden och fortsätta träna så söker praktiska saker man kan tänka på
Ok, här är ett gäng tips:
  • Viktigaste första steget är att skapa en budget med översikt över inkomster och alla utgifter. Skapa en lista i excel eller liknande. Börja med fasta utgifter och gå därefter över till löpande. Var nogrann med att få med allt. Ta inte med restaurangbesök, fika eller andra extravaganser innan du ser att budgeten tillåter det och först efter att sparandet är säkrat.
  • Se till att sparandet inte bara är till kommande konsumtion (som t.ex. resor) utan ett faktiskt sparande som först går till en buffert på x kr (förslagsvis månadskostnader x3) och därefter till långsiktigt sparande i t.ex. indexfonder med låg avgift.
  • Detta är något extremt men om du/ni är ovana att använda en budget så är ett förslag att ta ut pengarna som ska gå till löpande utgifter så som mat, nöjen etc och lägga i olika kuvert för varje område. Det som finns i kuverten är det ni har till den rådande månaden och thats it.
  • Sätt upp automatiska överföringar för månadssparande.
  • Se till att samtliga räkningar är på autogiro så du slipper betala onödiga fakturaavgifter.
  • Veckohandla mat efter vad du bestämt i budgeten och tillåt inte extrahandel i veckorna.
  • Leta efter rea-erbjudanden, laga storkok och frys in.
  • Handla storpack av basvaror som ris, pasta, toapapper etc.
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 08:07   #448
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Tack för tipsen. Jag har i åratal levt såatt kontot visat - 1000-3000 dagen då lönen kommit. Jag har helt enkelt inte brytt mig. Nu när man köpt hus så måste man räkna med att det kommer utgifter. Bruttolönen kan jag få upp med 2-3000 men det kräver igen att jag står och vaktar fyllon under helgerna i princip varje helg. Planen är att på längre sikt spara ihop 100 000 och hålla mig ifrån att dra kontot på minus
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 08:30   #449
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 822
Läskeblask:

Du har redan fått bra tips av Fools.

Men i övrigt tycker jag att man skall undvika kreditkort (om du nu har det?).

Angående sparande tycker jag det är bra att ha olika tidshorisonter på sparkonton. Ex

Sparkonto 1: Löpande husrenoveringar/fix (om tex handfatet går sönder, eller du behöver måla om något, etc)

Sparkonto 2: Resekonto

Sparkonto 3: Buffert (2 eller 3 månadslöner kanske?)

Sparkonto 4: Lång tidshorisont

Sparkonto 5: Bil

Sparkonto 6: Aktier

Bara exempel ovan, men jag gillar att dela upp mitt sparande. Även om det inte nödvändigtvis måste vara enorma summor på de olika. Annars är risken stor att sparandet går till för stor del konsumtion.

Betala av saker, och undvik att ha saker på avbetalning. Personligen har jag bara huset på avbetalning (amortering). Betalade av bilen för något år sedan, och valt att inte byta sedan dess. Avsätter ca 1500 kr per månad, för att ha till en rejäl kontantinsats den dagen jag säljer bilen och köper en annan.

Elektronik/möbler/dylikt på avbetalning undviker jag som pesten.

Som husägare är det bra att ha en långtidsplan för investeringar/renoveringar som behövs göras. Har du nyligen köpt huset, har du förmodligen ett besiktningsprotokoll också, använd det för att prioritera vad du skall göra med huset de kommande åren.

Jag har exempelvis ett hus från 70-talet, och lägger undan 3500 per månad på renoveringskontot. Och tro mig, det behövs. Behöver byta ett par fönster som är dåliga nästa år. Detta året har tvättmaskin och torkskåp gått sönder.

Det är en befrielse att spara faktiskt, att känna att man har kontroll på sin ekonomi, att man gör av med mindre pengar än som kommer in på kontot varje månad.
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 08:36   #450
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Bokför allt i t.ex. GnuCash. Inte bara lär man sig bokföring och for total översikt - det gör dessutom att småhandlande får en lite negativ sida (man kommer behöva bokföra och småskämmas för sig själv).

Olika konton med olika syften. Hushållskonto som fylls upp till en viss summa varje månad, sparkonto (långsiktigt, dvs. inte "sparande" som sedan bränns på semestrar och tv-apparater), buffertkonto för oförutsedda kostnader och möjligen ett andra sparkonto för onödiga inköp. Har man hus är det bra med ett konto där man kontinuerligt bygger buffert inför diverse renoveringar.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)